Zonnecollector en warmwaterboiler: teveel energie!?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jan Olieslagers
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-06-2023
Mijn installatie was in het huis aanwezig toen ik het kocht. Ze omvat een collector op het dak (niet al te groot, pakweg 2 of 3 m2), een warmwaterboiler in het waskot ("la buanderie"), een set met circulatiepomp en koppelingen voor het vullen/vervangen van de vloeistof, manometers, en twee expansietanks om de druk constant houden, en variaties uit te vlakken. En, niet te vergeten, een gesofistikeerde termostaat: https://www.resol.de/de/produktdetail/194

Bij wijze van plan B is er een gasbrander (die wordt gevoed uit flessen die hier in PT algemeen gebruikelijk zijn) die kan als enige de radiatoren warmen, maar kan ook inspringen voor sanitair warm water als de boiler onbeschikbaar zou zijn.

De boiler heeft een elektrische weerstand ingebouwd om warmte te maken als er onvoldoende zonneschijn is, en in de winter gebruik ik die regelmatig. Hoewel die gesofistikeerde termostaat er volledig op voorzien is om ook dit aan te sturen wordt die optie niet gebruikt: de weerstand wordt aangestuurd door een aparte mechanische termostaat, en ik vind dat eigenlijk wel zo handig.

Na enige tijd is gebleken dat de circulatiepomp grondig kapot was, vanaf dag een van mijn aanwezigheid, deze is toen vervangen op mijn kosten. Nu het hier in Portugal stevig begint te zomeren - al is het voorlopig minder tropisch dan het in de lage landen is geweest, naar ik verneem - begin ik me af te vragen of de installatie wel intrinsiek correct is, en zoniet wat ik er zou kunnen of moeten aan doen.

Want die termostaat heeft als fabrieksinstelling dat de pomp moet draaien totdat de temperatuur in de boiler 60 graden is, en daarna niet meer. Op een zonnige namiddag kwam ik eens thuis, hoorde gekke geluiden uit het waskot, en stelde vast dat de temperatuur in het collectorcircuit net geen 130 graden bedroeg! Daarbij moet er blijkbaar overdruk zijn opgetreden, een deel vloeistof werd gedumpt, en nu is het vloeistofpeil te laag. Als het koud is staat de manometer droogweg op nul, bij hoge temperaturen komt hij net tot aan het minimum van 1 bar.

Ik heb intussen de instellingen in de termostaat gewijzigd, zodat de pomp nu blijft draaien zolang de temperatuur geen 95 graden bedraagt - hoger kon niet - dat zal wel niet zo gauw gebeuren, durf ik veronderstellen en hopen.

Maar is het geen intrinsieke ontwerpfout dat het systeem geen mogelijkheid heeft om overtollige warmte-energie af te voeren?

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Olieslagers op 18-06-2023 02:05 . Reden: tikfout ]

Alle reacties

• Jan Olieslagers
Een paar foto's, ik hoop dat ze leesbaar doorkomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkWWuNZ2WeaqztEXnJ17ohL05lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzjQNIJYmiKP0cAaM45UpW7O.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDH_HnH0_Yp9gDcy1qmJ5xlnjtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hey7FSL9ME8O3zD8s3y7rAuN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pxdN6tq8DW_Y-d7Q3uYQIFgIaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHaWUseX3D7BcTjL3ZClnV6h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnchEUgO7Az6dhsfkrP_zCQtzaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bf6qE0BwZTsR1hVqdCmgBR55.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Jan Olieslagers op 17-06-2023 15:37 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
nee, zover ik weet is dat geen fout. Er is ook een topic hier wat exclusief gaat over zonneboilers. Daar is veel meer te lezen. Er zijn wel tweakers die een affakel oplossingen hebben gemaakt.

Ik heb zelf overigens hem begrenst op 85 graden, hoger kan de levensduur van koppelingen etc beinvloeden. En die 85 graden haal ik zelden.

• Jan Olieslagers
Ah, aan de mogelijke schade aan koppelingen en dergelijke had ik niet gedacht, ik stel hem gelijk bij. Inderdaad heb ik ook hier nog nooit 85 graden gezien, maar ik sta er dan ook niet de hele tijd op te kijken, en ik heb er ook (nog) geen logger op.
Welbedankt!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:05
Kan het in de winter ook vriezen daar?

Op de solar controllers die ik ken kun je een max boiler temperatuur instellen. Bijvoorbeeld 80 graden C. Hierboven gaat de circulatiepomp in principe uit.

Maar dan wordt de glycol erg warm. Er bestaat een glycol bescherm modus. Op de controller die ik ken kun je ook een max temperatuur van de glycol instellen, bijvoorbeeld 120 graden, als dat bereikt wordt dan gaat de pomp toch eventjes aan, ook als de boiler boven 80 graden is.

Er is namelijk ook een max max temperatuur van de boiler die je in kunt stellen in de controller. Bijvoorbeeld 90 graden. Als dat bereikt wordt dan stopt ook die glycol bescherm modus.

Sowieso, als je de boiler boven 70 graden zet dan moet er een mengventiel aanwezig zijn die terugmengt naar 60 graden. Voor beschermen van zowel leidingen als mensen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Jan Olieslagers
Kan het in de winter ook vriezen daar?
Ja, het durft hier af en toe vriezen, maar nooit erg. De voorbije winter was ongemeen streng, maar ik heb een buitenkraantje dat ik niet had afgelaten - stomweg niet aan gedacht - en het heeft al die koude probleemloos overleefd. Ik zie ook de relevantie niet, want inderdaad is er geen puur water in gebruik, wel een 45%-mengsel van water met glycol.
Op de solar controllers die ik ken kun je een max boiler temperatuur instellen. Bijvoorbeeld 80 graden C. Hierboven gaat de circulatiepomp in principe uit.
Ja, precies, dat is ook hier het geval. Alleen is hier de fabrieksinstelling 60 graden, en de installateur had die onveranderd gelaten. Zodat bij stevige zonneschijn de temperatuur in de collector flink opliep - ik heb een foto met 128 graden collectortemperatuur! - en toen moet er een overdrukbeveiliging zijn opengegaan, met verlies van vloeistof tot gevolg. Ik heb die parameter nu zo hoog mogelijk gezet, 90 graden, en heb sedertdien niet warmer gezien dan 85 graden in de collector, en 75 graden in de boiler.
Maar dan wordt de glycol erg warm. Er bestaat een glycol bescherm modus. Op de controller die ik ken kun je ook een max temperatuur van de glycol instellen, bijvoorbeeld 120 graden, als dat bereikt wordt dan gaat de pomp toch eventjes aan, ook als de boiler boven 80 graden is.
Er is namelijk ook een max max temperatuur van de boiler die je in kunt stellen in de controller. Bijvoorbeeld 90 graden. Als dat bereikt wordt dan stopt ook die glycol bescherm modus.
Zo'n instelling of parameter heb ik in mijn termostaat nog niet gevonden.
Sowieso, als je de boiler boven 70 graden zet dan moet er een mengventiel aanwezig zijn die terugmengt naar 60 graden. Voor beschermen van zowel leidingen als mensen.
Deze snap ik niet: wat moet er dan met wat gemengd worden?

Sowieso: ik blijf aanvoelen dat er extra hardware nodig is, die overtollige zonne-energie correct kan afvoeren, om oververhitting van het glycolcircuit te vermijden.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:10
Jan Olieslagers schreef op zondag 18 juni 2023 @ 01:23:
[...]
Deze snap ik niet: wat moet er dan met wat gemengd worden?

Sowieso: ik blijf aanvoelen dat er extra hardware nodig is, die overtollige zonne-energie correct kan afvoeren, om oververhitting van het glycolcircuit te vermijden.
Mengventiel in de warmwater leiding met aansluiting op de koudwater leiding. Die mengt het water tot 60C. Dat is hetzelfde als wat een thermostaatkraan doet.

Een affakkel oplossing kan simpelweg een driewegklep (hoog temperatuur!) zijn die het glycolmengsel door een radiator (bij voorkeur buiten aan de muur, anders is het binnen verwarming) stuurt. Niet een standaard stalen huis radiator. Die roesten.

Aansturen logica is dan het moeilijkst met een bestaande regelaar. Thermostaat boiler en daarmee de driewegklep en de pomp voeden is het simpelste. Mogelijk met twee extra relais om de printplaat niet achterwaarts te voeden.

[ Voor 37% gewijzigd door Ricko1 op 18-06-2023 07:52 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:35
Toch is het niet gek als de collector naar 130C (bij mij 160C) gaat. Alleen zou de glycol dan niet gedumpt moeten worden. Maar door gasvorming in de collector de vloeistof wegdrukken naar een expansievat.
Als de collector dan weer kouder wordt, wordt het gas weer vloeibaar. Pomp aan en alles loopt weer als vanouds. Dus lijkt toch ergens wel een design fout (of expansievat stuk en gedachteloos bijgevuld). Bij mij draait de beschermingsmodus ook, maar die redt het niet meer op volledig zonnige dagen. 5m2 collector op 200L boiler met daggebruik van 50L.
De pomp moet wel altijd in het vloeibare gedeelte zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 18-06-2023 11:40 ]

• Jan Olieslagers
Allen bedankt voor de reacties. Er is een expansievat op het glycolcircuit (het grote grijze ding helemaal in de hoek, zie foto's), hoe kan ik checken of dat nog goed is dan wel defekt? Zou het kunnen dat ik er wat luchtdruk moet bijpompen onderaan? Want die dingen blaas je toch op net zoals een autoband, dacht ik?

Intussen zijn er - als de pomp draait - borrelende geluiden te horen, het lijkt me dat de pomp weliswaar niet helemaal droog draait maar toch ook niet helemaal in het vloeibare gedeelte zit.

• Dapdodo
Jan Olieslagers schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:02:
Allen bedankt voor de reacties. Er is een expansievat op het glycolcircuit (het grote grijze ding helemaal in de hoek, zie foto's), hoe kan ik checken of dat nog goed is dan wel defekt? Zou het kunnen dat ik er wat luchtdruk moet bijpompen onderaan? Want die dingen blaas je toch op net zoals een autoband, dacht ik?

Intussen zijn er - als de pomp draait - borrelende geluiden te horen, het lijkt me dat de pomp weliswaar niet helemaal droog draait maar toch ook niet helemaal in het vloeibare gedeelte zit.
Enige manier die ik weet is afkoppelen en dan met manometer de druk op het ventiel controleren.
Hoop voor je dat deze ertussen zit:
https://www.technim.nl/in...KGd62BJ7GARgaAtFXEALw_wcB
Lijkt er wel op, dan kan je ontkoppelen zonder veel glycol kwijt te raken. Tenzij die kapot is, want dan zit die vol met glycol. Druk moet als ik het goed heb 0,1 barg boven de circuitdruk en als het goed is, is dat onder de druk van het overdrukventiel, wat de glycol dumpt in nood.

[ Voor 8% gewijzigd door Dapdodo op 18-06-2023 12:11 ]

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:10
Jan Olieslagers schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:02:
Allen bedankt voor de reacties. Er is een expansievat op het glycolcircuit (het grote grijze ding helemaal in de hoek, zie foto's), hoe kan ik checken of dat nog goed is dan wel defekt? Zou het kunnen dat ik er wat luchtdruk moet bijpompen onderaan?
Expansievaten hebben een gemiddelde levensduur van 7 jaar. Het rubberen membraam is na verloop van tijd lek. De kleine (18 of 25 liter) worden geheel vervangen. Als je erop tikt zou het hol moeten klinken. Als het 'dof' klinkt zit ie waarschijnlijk vol met vloeistof en is de stikstof (geen lucht!) opgelost in de vloeistof of eruit gelekt/ontlucht.

Als de glycol er zo lang inzit moet die ook vervangen worden. Die wordt na een aantal jaar minder en beschermt dan niet meer tegen bevriezen. Als het gekookt wordt is dit sneller.

• Jan Olieslagers
Niet afwijken van het onderwerp, aub! Verversen van het glycolmengsel is keurig onder controle (werd helemaal vervangen bij het vervangen van de pomp, zoals eerder vermeld. dat is nog maar enkele maanden geleden, hooguit een half jaar). Men vertelde me toen dat het om de twee jaar dient ververst, mij lijkt het dat vier of vijf jaar ook wel goed zal zijn.

V.w.b. het expansievat: dat klinkt zoals een lege gasfles klinkt, bij aantikken: een heldere "ping" die lichtjes nazindert. Lijkt dus wel okee, alleen zit er helemaal geen vloeistof in, aan de klank te oordelen, terwijl het toch de bedoeling is dat er die wel zit, boven het membraan.

• Dapdodo
Jan Olieslagers schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:44:
Niet afwijken van het onderwerp, aub! Verversen van het glycolmengsel is keurig onder controle (werd helemaal vervangen bij het vervangen van de pomp, zoals eerder vermeld. dat is nog maar enkele maanden geleden, hooguit een half jaar). Men vertelde me toen dat het om de twee jaar dient ververst, mij lijkt het dat vier of vijf jaar ook wel goed zal zijn.

V.w.b. het expansievat: dat klinkt zoals een lege gasfles klinkt, bij aantikken: een heldere "ping" die lichtjes nazindert. Lijkt dus wel okee, alleen zit er helemaal geen vloeistof in, aan de klank te oordelen, terwijl het toch de bedoeling is dat er die wel zit, boven het membraan.
Ligt eraan op welk moment je meet.
Als er gas in de collector zit (hoge collector temperatuur) dan zou die inderdaad niet helemaal hol moeten klinken. In de nacht mag die leeg zijn, als de minimum druk glycol nog maar gehaald wordt.
Wat is druk in de nacht en wat overdag?

• Jan Olieslagers
Wat is druk in de nacht en wat overdag?
De druk varieert van 1 - als de hele boel goed op druk is, bij stevige temperatuur, dus - en nul komma nul.
Misschien nuttig om te melden dat, als ik het geborrel hoor, dat ik dan de naald van de manometer zie meetrillen.

Op mijn derde foto is de manometer van het glycolcircuit het kleine metertje helemaal rechts; links ervan ziet men de termometer van het glycol dat van de collector komt, en daaronder de circulatiepomp.

• busscherski
Misschien even de manometer vervangen, dan kun je uitsluiten dat het daar aan ligt. Kapotte manometer op een nieuwe pompgroep heb ik al meegemaakt.

Weet je hoeveel liter glycol mengsel je in het systeem hebt? Is het expansievat groot genoeg? En misschien even drukloos maken en voordruk expansievat controleren.

[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 18-06-2023 20:44 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Jan Olieslagers
Zou een defekte manometer borrelende geluiden veroorzaken?

En nee, ik weet niet hoeveel liter het systeem omvat, maar erg veel kan het niet zijn: de collector is niet al te groot, de afstand is maar een meter of vijf dus in de leidingen kan ook al niet zoveel zitten. En dat expansievat is toch behoorlijk ruim - nogmaals, zie foto's, aub.

Het expansievat drukloos maken is eenvoudig, er is een afsluitkraan net voor. Maar hoe controleer ik de "voordruk", trouwens, wat is dat eigenlijk, "voordruk"?

• busscherski
Verkeerde systeem druk kan borrelende geluiden veroorzaken.
Ik verwacht niet dat de manometer het probleem is, al is een nieuwe manometer erg goedkoop.

Expansievat kapot / verkeerde voordruk of te klein lijkt me het meest voor de hand liggend.

Voordruk expansievat kun je meten met hetzelfde gereedschap waarmee je de druk van een autoband meet. Bijvullen moet echter met stikstof ipv lucht. Als bijvullen nodig is zou ik in plaats daarvan liever een nieuw expansievat plaatsen.

Of is er misschien ergens een automatische ontluchter die open staat? Automatische ontluchters moet je dichtzetten voordat het systeem dermate heet wordt dat het glycolmengsel overgaat in gasvorm.

• Dapdodo
Jan Olieslagers schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:28:
[...]

De druk varieert van 1 - als de hele boel goed op druk is, bij stevige temperatuur, dus - en nul komma nul.
Misschien nuttig om te melden dat, als ik het geborrel hoor, dat ik dan de naald van de manometer zie meetrillen.
Voordat ik onderstaand als waar verklaar: Heb je een leegloop systeem of een druksysteem?
Onderstaand is van toepassing op een druksysteem:
0 bij normaal bedrijf is te laag. Borrelen wijst daar ook op. Cavitatie sloopt je pomp.
1 bij hoge temperatuur (gas in collector) is wel heel groot verschil als je expansievat zou werken.
Ik zou voor zo'n klein volume eerder richting 0,2 bar stijging (met goed expansievat) denken.
Maar waar is je glycol dan uitgekomen toen die van normaal bedrijf naar 0 barg ging? Want je zegt dat een deel van de glycol is gedumpt.

• Jan Olieslagers
Toegegeven: dat er een deel van het glycol is gedumpt, dat is een aanname van me, en ik weet wel dat "assumption is the mother of all fuck-ups". Ik baseerde die aanname op het borrelend geluid en de te lage druk, daarvoor zag ik geen andere verklaring. En die temperaturen van 130 graden leken me ook een aanneembare verklaring voor het activeren van een of ander overdrukventiel.

Maar ik heb nog nergens sporen gezien van gelekt glycol. ik veronderstel ook wel dat een overdrukventiel zich op het hoogste punt van het circuit moet bevinden, en ik voel me helemaal niet geroepen om over het dak te gaan wandelen om daar eens een kijkje te gaan nemen.

Zou het kunnen dat er niet meer aan de hand is dan een defect expansievat? De hele installatie is behoorlijk recent, zeker geen zeven jaar oud, wat toch de gemiddelde levensduur zou zijn. Ik heb - tegen de aanbeveling in om puur stikstof te gebruiken - mijn compressor ingezet om een klein beetje druk bij te blazen onderin het grijze expansievat - het maakte geen millimeter verschil.

Hoe waarschijnlijk lijkt het dat het grijze expansievat is genekt door de hoge temperaturen?

• Jan Olieslagers
En ook: hoe kan ik weten of uitvinden welk soort systeem ik heb?
Heb je een leegloopsysteem of een druksysteem?

• busscherski
Naast de manometer zit het overdrukventiel, meer overstortventielen heb je denk ik niet. Dus daar zou de glycol dan uit komen als de druk te hoog wordt. In gasvormige of vloeibare toestand. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar ik zou verwachten dat je daar wel sporen van op de muur zou moeten kunnen zien.

Een lek op het dak is niet uitgesloten?

Heb je al geprobeerd om er gewoon wat glycol bij in te pompen tot de systeemdruk in koude toestand 1.5 bar is? En dan meteen even op het expansievat tikken om te checken of het hol klinkt. (hol is goed)

edit: en even ontluchten

• Jan Olieslagers
Een lek op het dak is niet uitgesloten; en nogmaals, als er al een overdrukventiel aanwezig is dan zou ik verwachten dat het daar zit, op het dak, eerder dan onderin het circuit, waar ik wel kan kijken en inderdaad nergens sporen zie van spatten of zo.

Nee, ik heb nog niet geprobeerd om er "gewoon" wat glycol bij te spuiten want dat ware voor mij helemaal niet zo "gewoon"; ik beschik niet over zo'n pomp en ook niet over het product; al zou dat laatste nog wel vlotjes kunnen aangeschaft worden natuurlijk.

Zelfs "even ontluchten" is niet zo vanzelfsprekend - hoe begin ik daaraan? Dat moet toch op het hoogste punt, ttz op het dak, waar de collector hangt? Nogmaals, ik voel me helemaal niet geroepen om daar te gaan rondlopen, ik woon hier alleen dus als ik er af stuik is er niemand om me op te rapen of de hulpdiensten te bellen. Maar de installatie is redelijk recent, hooguit vijf jaar of zo, ik zou denken dat er toch wel een automatische ontluchter zou zitten op het hoogste punt?

• busscherski
Een automatische ontluchter kan niet zomaar bij een glycol systeem dat ook over kan gaan in gas fase. Want als gas gaat het door een automatische ontluchter. Ga er dus maar vanuit dat er geen automatische ontluchter is. En als die er toch is dan is dat je probleem.

De druk in het systeem is op het dak vrijwel gelijk als bij je manometer. Daarom is er maar 1 overdrukventiel. En die zie ik op de foto.

Ontluchten kan met handmatige ontluchters op de hoogste punten. Of anders mbv de vulpomp. Kijk voor de werkwijze in de handleiding van je pompgroep.

• Jan Olieslagers
Daarom is er maar 1 overdrukventiel. En die zie ik op de foto.
Huh, dan zie jij meer dan ik :) Bedoel je die oranje knop bovenop de glycolmanometer? Zoja: in die buurt is de muur nog maagdelijk wit ;)

• Jan Olieslagers
Overigens, en heel algemeen: ik ben hier aan snel tempo aan het bijleren, en ben daar flink dankbaar om!

• busscherski
Ja die oranje knop, en rechts daarvan de opening.

• Jan Olieslagers
Okee, er gaan me meer en meer lichtjes op.
Ik heb maar eventjes een fotootje meer gemaakt, sorry dat het op zijn kant staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJqIKpBNLhbWWm2ZQldKwvgJej8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQY2qRygR730v0Pr5n4o0njI.jpg?f=fotoalbum_large
Er is daar geen spoortje te zien van weglopende vloeistof. Dus lijkt mijn aanname fout - er is geen vloeistof weggelopen. Wat kan het dan nog meer zijn, behalve een defekt expansievaatje?

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Olieslagers op 18-06-2023 23:29 ]

• busscherski
Een lek. Vast nog wel meer.

Pagina: 1