CJIB Sponsorschap

Pagina: 1
Acties:
  • 1.148 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titan223
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 17:20
Na iets teveel afleveringen verkeerspolitie gezien te hebben, vroeg ik me af hoe alles nou precies een beetje zat met onderwerpen zoals flitsen, politiecontroles, algemene verkeerscontroles ect.

Nou ben ik overdag best braaf als het gaat om de maximumsnelheid aanhouden, maar soms is het gewoon lekker om even de Nederlandse snelweg te beschouwen als de Autobahn, of heb je gewoon heel veel haast. Ik probeer wel dan lief te blijven tegen mijn medeweggebruikers.

Helaas heb ik gemerkt dat heel veel van dit soort onderwerpen ergens begraven liggen in forums die niet meer bestaan en zijn verwijderd, of alles een beetje bij beetje opgeraapt moet worden.

Een Target Blu Eye is nog net even te duur, en radarverklikkers illegaal, dus moet ik het gewoon nog even doet met ome Flitsmeister.
Zouden mensen een beetje hun ervaringen/kennis kunnen vertellen? Ik heb hier al wel een aantal vragen die mij nog niet goed beantwoord zijn.

-Kunnen bruggen worden gecontroleerd door laser/flitsers? Ik zie altijd in Nijmegen/Arnhem mensen 70-100 rijden op plekken zoals de Nymabrug, Waalbrug en John Frostbrug. Undercovers kunnen wel altijd patroulleren, daar ben ik wel bekend mee.

-Hoe bepalen flitsbusjes/lasers altijd hun locatie? Ik zie ze soms op best wel onlogische plekken staan (bijvoorbeeld met nauwelijks verkeer). Ik hoorde ook dat ze kunnen verstoppen in de bosjes, en dat ze onzichtbaar zijn. Ik hoorde ook dat vlak na viaducten, en tankstations vaakgeplaatste locaties zijn.

-Word er 's nachts geflitst? Ik hoorde iets over dat ze niet mogen flitsen in het donker, omdat je dan verblind raakt, dus er dan geen flitsbusjes actief meer zijn op de snelweg.

-Word maar 1 kant geflitst door 1 busje? Of kan een flitsbusje van beide kanten flitsen? In Duitsland kan je zowel van voor als achter geflitst worden, maar in Nederland alleen achter toch?

-Kunnen flitsers staan vlak voor of vlak na een bord dat een nieuwe maximumsnelheid aangeeft? Of worden dit soort plekken door de politie met rust gelaten? Meestal gassen mensen al een paar honderd meter voor ze een hogere aangegeven snelheid zien, of laten ze gas los als ze een verlaging in de snelheid zien, en rijden ze dus tot een paar honderd meter verder dus te hard.

-Word er geflitst wanneer er file is en matrixborden dus een lagere snelheid aangeven?

-Moet een politie in hun auto een gemiddelde snelheidsmeting doen? Of is 1x een radarpuls geven genoeg? Of mag een agent dat ook op gevoel doen?

-Als je te hard optrekt vanaf 0 (naar bijv 62km/u), hoe gaat een flitspaal voor een rood stoplicht daarmee om? Wat als je nog in het bereik van de flitspaal in zo een geval nog even snel hard afremt?

-Hoe worden snelheidscontroles gehouden op heuvels en hellingen? Zijn ze dan nog steeds precies? Mijn navigatie niet meer dan.

-Ik hoorde dat als je staandegehouden word met een snelheidsovertreding boven de 50km/u, je je rijbewijs kwijt bent, maar als je "maar" geflitst bent, dit niet het geval is. Hoe zit dit precies in elkaar? Ik hoorde iets over dat je niet aan je eigen veroordeling hoeft mee te werken, en dat ze dan opgeven en je gewoon op basis van Mulder een boete berekenen.

-Kan de politie moeilijk doen als jij ineens eventjes 20km/u te hard rijd om een inhaalslag te maken (ivm gevaarlijke weggebruiker bijv), en dan weer naar normale snelheden afremt? Wat als je in dat geval geflitst word?

-Mag je grootlicht flashen om aan te geven dat je een inhaalslag wil maken in Nederland (zoals in Duitsland)? Wat als je hierbij claxoneert? Ik hoorde dat beiden illegaal waren, maar zie hier geen basis voor.

Beetje veel vragen, maar ik vind het jammer dat deze informatie niet goed te vinden is. Vaak hoor je ook afwisselende verhalen. Ik hoor jullie verhalen graag beneden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja
Geen idee
Ja meeste cameras hebben een ir flits
1 kant volgens mij
Ja
Ja kan, meestal staan ze er al voor de file...
Of gemiddeld of piek meting minus correctie
62 in de 80 is geen probleem. 62 in de 50 passeren is boete.
Gewoon meten. Vast punt naar bewegendpunt geeft snelheid
50+geflits, uitnodiging rechtbank. Mogelijk rijbewijs weg
Ja
Nee nee feitcode r419

Het zijn allemaal vragen die je met een beetje Google kan uitzoeken. Mede daarom geen 1100 woorden antwoord op je vragenlijst

[ Voor 35% gewijzigd door jack zomer op 17-06-2023 15:18 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:39
62 in 80 is wel tergend hoor, als je daar achter rijd ...
Ga dan fietsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 20:29
-Mag je grootlicht flashen om aan te geven dat je een inhaalslag wil maken in Nederland (zoals in Duitsland)? Wat als je hierbij claxoneert? Ik hoorde dat beiden illegaal waren, maar zie hier geen basis voor.
Ik vind dit knap asociaal.
Zelf doe ik ruim van te voren richtingaanwijzer aan en houdt die aan totdat ik er voorbij ben. En niet zoals je vaak ziet: halverwege de rijstrook en 3 keer knipperen. Nu heb ik begrepen dat er auto's zijn die dat zelf regelen maar dat zou dan moeten worden verboden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Als je meer dan 50km te hard wordt geflits kan de officier van justitie of de rechter inderdaad tot een invordering van het rijbewijs en/of voertuig overgaan.

Geluids- en flitssignalen mogen enkel ter afwending van dreigend gevaar. Dit staat gewoon in de wet (RVV artikel 28). Inhalen valt hier uiteraard niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Titan223 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:38:

Dit is gewoon onderdeel van de theorie die je ooit hebt geleerd.
-Hoe worden snelheidscontroles gehouden op heuvels en hellingen? Zijn ze dan nog steeds precies? Mijn navigatie niet meer dan.
Dan werkt je navigatie wellicht obv gps zonder hoogte mee te rekenen. Nvt voor snelheidscontroles.

[ Voor 7% gewijzigd door eric.1 op 17-06-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Titan223 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:38:
-Kunnen flitsers staan vlak voor of vlak na een bord dat een nieuwe maximumsnelheid aangeeft? Of worden dit soort plekken door de politie met rust gelaten? Meestal gassen mensen al een paar honderd meter voor ze een hogere aangegeven snelheid zien, of laten ze gas los als ze een verlaging in de snelheid zien, en rijden ze dus tot een paar honderd meter verder dus te hard.
Politie de fout in met lasercontroles: tientallen rijbewijzen onterecht ingevorderd

Voor de afstand rond een snelheidsbord waarbinnen niet gecontroleerd mag worden geldt een formule: de nieuwe snelheid in meters, keer tien.

[ Voor 9% gewijzigd door Tralapo op 17-06-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:56:
[...]

Dit is gewoon onderdeel van de theorie die je ooit hebt geleerd.

.
Gaat dat niet op voor vrijwel alle vragen? Maar goed, je hebt het antwoord dunkt mij?
Wanneer een voertuig vlak achter een ander voertuig rijdt, mag echter groot licht worden gebruikt als lichtsignaal om aan te geven dat de bestuurder van plan is in te halen, zoals bepaald in artikel 28, tweede lid.

[ Voor 29% gewijzigd door Napo op 17-06-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:54
Tralapo schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:09:
[...]

Voor de afstand rond een snelheidsbord waarbinnen niet gecontroleerd mag worden geldt een formule: de nieuwe snelheid in meters, keer tien.
Hoe zit dat met flitspalen? Die heb ik zeker vaker binnen die ruimte zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Neem deze website even door https://www.om.nl/onderwe...overschrijdingen-2022a008

Hier staat het antwoord op een aantal van je vragen beschreven.

En ook deze https://wetten.overheid.nl/BWBR0046949/2022-07-21

[ Voor 20% gewijzigd door new_guy op 17-06-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09 15:59
Volgens mij kun je topics hierover niet vinden omdat al je vragen in een grijs gebied uitkomen of je er op got überhaupt een discussie over mag voeren.
Het gaat in bijna al je vragen namelijk om acties die volgens de wet niet mogen, en dat is voor zover ik weet tegen de huisregels van Tweakers in om te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Napo schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Gaat dat niet op voor vrijwel alle vragen? Maar goed, je hebt het antwoord dunkt mij?

[...]
Welke artikel 28 kijk jij dan? Die van de WVV heeft helemaal geen 2e lid...

https://wetten.overheid.n...z=2023-01-01&g=2023-01-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ryanirin schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:21:
[...]

Welke artikel 28 kijk jij dan? Die van de WVV heeft helemaal geen 2e lid...

Artikel 28 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:51
Het antwoord op al je vragen is redelijk simpel.
  • Je behoort de wet te kennen, of op zijn minst te weten waar je die kan opzoeken ( tip: overheid.nl )
  • Je hebt als het goed is theorie en praktijk lessen gehad?
  • Houd je simpelweg aan de snelheid en de regels die er gelden. Dat scheelt een boel frustratie en vooral geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 17-06-2023 18:27 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

We gaan je niet helpen met het ontwijken van wat reglementen

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.