Melding beveiliging is niet prive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistachenoot
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik liet mijn nichtje op mijn laptop spelen. Ik zag dat ze volgende melding kreeg: je verbinding is niet privé cybercriminelen proberen mogelijk je gegevens te stelen.

En natuurlijk heeft ze doorgeklikt. De website waar ze op zat was iets van qr codes van mii personages.

Mijn vraag is wat er nu kan gebeuren, kan ik een virus krijgen en welke data kan er gestolen worden?
Ik vind enkel info dat ik op die website geen persoonlijke gegevens mag achterlaten. Dat is dus niet gebeurd.

Alleen om zeker te zijn. Het is dus niet zo dat mijn wachtwoorden en bankgegevens kunnen worden gehackt?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

Dit bericht wordt weergegeven als het certificaat wat de website levert niet overeenkomt met het adres van de website zelf.
Hier hoef je denk ik het minst zorgen over te maken.

Maar weet je zeker dat er verder niets (automatisch) is ingevuld en verstuurd? Je nichtje drukt zomaar op verder gaan op die website, dus misschien klikt ze wel vaker op dingen wat niet zou mogen zoals een aankoopknop of iets anders.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:22
Wat heb je zelf over dit onderwerp gevonden op Google? Dit is wel het Tweakers forum hè niet de basisopleiding IT.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De data die je invoert via zo een verbinding kan gestolen worden.

Dus als je nichtje bijvoorbeeld inloggegevens heeft ingevoerd op die site, dan kunnen die gestolen zijn, en is het verstandig om je wachtwoord te wijzigen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:06
Moeilijk te beoordelen als we niet weten om welke site het gaat, maar de melding op zich klinkt als een verlopen of verkeerd certificaat, en dat alleen hoeft niet direct een probleem te zijn.
Alleen dat je niet zeker weet dat de uitgewisselde data met de juiste partij is gedaan. Afhankelijk dus van welke data je ‘uitgewisseld’ hebt hoe erg dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:21

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Aangezien we de site niet kennen, ga even na of er niks gedownload is. Installatie van "iets" brengt meer ellende dan de huidige error ...

Dus volgende keer op een guest account laten werken met minimale rechten. :Y

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistachenoot
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik weet 100% dat ze verder niets heeft ingevuld.
Zelf ben ik altijd heel alert en voorzichtig met wat voor info ik waar achterlaat. Verder is er niets van malware geïnstalleerd.

Maar ik ben ook wat paranoïde over gelekte gegevens vooral door de verhalen die ik hoor. Ja op dat vlak heb ik niet zo veel verstand van wat kan en wat niet. Maar ik vind dat er niets mis mee is om even dubbel te checken met anderen hun ervaringen. Beter checken dan zomaar iets aannemen van een oppervlakkig internet artikel.

Verder laat ik nooit meer iemand op mijn laptop. Het was ook de eerste keer in de situatie van dat ze zich verveelde en haar ouders keken me aan en dan naar de laptop. Toen ik nee zei begon ze te huilen dus gaf ik maar in.

Enkele jaren geleden gaf haar moeder mijn switch die ze toen ook heeft stuk gemaakt. Uuh van je familie moet je het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

sh4d0wman schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:42:
Dus volgende keer op een guest account laten werken met minimale rechten. :Y
Zou ik juist niet doen, want dan waan je je snel veilig. Als je als gastaccount iets downloadt kun je het standaard ook uitvoeren op Windows, en er zijn genoeg manieren om UAC te omzeilen als het nodig is.

Ze kunnen zomaar een bestandje in de temp map gooien en wachten tot je weer op je eigen account bent ingelogd, bijvoorbeeld.

Lekker goed toezicht houden, als iemand je laptop gebruikt dan blijf je erbij en anders kun je beter een losse laptop (chromebook ofzo) kopen voor die ene keer dat iemand 'm wil lenen
Pagina: 1