Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:30
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9KW5Oa6eossFmf7n0f8FnTYe0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vY0GkaYFfVt9l0QYwJRaEvjM.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Betreft één paneel op de schoorsteen. Deze ruimte is 1,8meter breed en met een beetje fatsoen kan er een paneel met een hoogte van 1,2 meter max. De schoorsteen ligt op het Zuidwesten.
Schaduw
Nee. Paar keer per jaar geopende parasol :*)
Jaarverbruik
Rond de 5000kwh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35, wordt nog 3x25.
Budget en doel
Geen budget. Liefst zo voordelig mogelijk. Project is uiteindelijk vooral voor de fun.
Wie gaat het project uitvoeren
DIY
Bijhouden van data
Geen prioriteit. Kan eventueel altijd nog via een Kwh-meter.

Dit voorjaar hebben we 18 zonnepanelen op onze carport en zolderdak laten leggen. Binnenkort komen daar nog vier bij. Maar...panelen laten leggen is nooit zo leuk als zelf een projectje beginnen. We hebben bij ons huis (volledig plat dak) nog twee mogelijkheden over. Een pergola waar we ze aan kunnen hangen en deze schoorsteen. Gezien het budget wil ik dit jaar iets met de schoorsteen doen.

Op de schoorsteen kunnen we één paneel kwijt. Ik zou graag wat ideeën/advies willen hebben qua bevestiging van het paneel. De omvormer komt direct achter het paneel en de bekabeling wordt de schoorsteen ingeboord en gaat daarna direct naar de meterkast. Voor de goede orde: de schoorsteen wordt niet meer gebruikt :P

- Het paneel komt verticaal aan de muur te hangen. Hebben we dan juist montagemateriaal gepakt?
- Deze omvormer was door de korting de voordeligste micro die we konden vinden. Iemand nog suggesties of op/aanmerkingen hierop?
- Qua paneel zou ik het liefst een paneel hebben met zo min mogelijk reflectie heeft. Is dit een goed paneel of adviseren jullie een andere?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFEj6ApDn6B0WUDFOHPwVNSg_AI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9V3iQRcxtJHsph2S5xI5sWJO.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• TwingyTwingy
Iemand, of heb ik voor de 1e keer een perfect idee bedacht :P

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Bij de Action krijg je ijzeren hoeken 10 stuks voor €1,99
Wat boutjes, moertjes, pluggen en schroeven en je heb hem voor een habbekrats aan de muur.
Edit,
€1,79 https://www.action.com/nl-nl/p/verbindingshoek/
Ik heb altijd 3 a 4 pakken op voorraad.
Nog een edit,
Los paneel van marktplaats of bel een leverancier of ze een losse hebben liggen.

[ Voor 43% gewijzigd door klump4u op 18-06-2023 16:59 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
klump4u schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:54:
Wat boutjes, moertjes, pluggen en schroeven en je heb hem voor een habbekrats aan de muur.
Edit,
Nog een edit,
Los paneel van marktplaats of bel een leverancier of ze een losse hebben liggen.
Maar dat kan heel snel gaan roesten en sporen achter laten (op de witte muur).
Ik ben een voorstander van RVS materiaal.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
BarryH in "Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw"

Iemand ging je voor… soort van

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TwingyTwingy
Dank allen voor de reacties. Bevestigingsmateriaal is idd een dingetje. Ik neig sterk naar 'gewoon' materiaal van RVS, ondanks dat het een stuk duurder is.

Qua reflectie weet ik het alleen nog niet. Bij Warmteservice is de Jinko 430 per stuk verkrijgbaar zonder idiote bezorgkosten. Hoe is de reflectie van dit paneel?

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:10

bonzz.netninja

Niente baffi

klump4u schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:54:
Edit,
Nog een edit,
Die roesten. Daarnaast een serieuse nooit. Je wilt niet dat het paneel gaat vliegen en schade gaat veroorzaken bij storm. Goed vastzetten dus met goed materiaal

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• klump4u
  • Niet online

klump4u

bonzz.netninja schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:26:
[...]

Die roesten. Daarnaast een serieuse nooit. Je wilt niet dat het paneel gaat vliegen en schade gaat veroorzaken bij storm. Goed vastzetten dus met goed materiaal
Is maar net wat je wil uitgeven, ‘goed’ materiaal kost een godsvermogen meer en levert niks op, behalve een langere terug verdien tijd, hoe ga je dat goed materiaal vastzetten? Met chemische ankers os zoiets?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
klump4u schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:13:
[...]

Is maar net wat je wil uitgeven, ‘goed’ materiaal kost een godsvermogen meer en levert niks op, behalve een langere terug verdien tijd, hoe ga je dat goed materiaal vastzetten? Met chemische ankers os zoiets?
Er zitten heel veel gradaties tussen roesten binnen een paar weken en nooit meer los kunnen krijgen. Je kunt prima goed materiaal vinden dat niet gaat roesten, maar ook nog betaalbaar is (RVS). Dat gaat je hooguit een paar tientjes extra kosten, maar dan heb je wel iets dat over een paar jaar nog steeds goed hangt.

[removed]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

redwing schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Er zitten heel veel gradaties tussen roesten binnen een paar weken en nooit meer los kunnen krijgen. Je kunt prima goed materiaal vinden dat niet gaat roesten, maar ook nog betaalbaar is (RVS). Dat gaat je hooguit een paar tientjes extra kosten, maar dan heb je wel iets dat over een paar jaar nog steeds goed hangt.
Bij mij zitten er al jaren buiten bevestigd in weer en wind maar ik zie nog geen roest erop, maar TS moet natuurlijk doen waar die zich prettig bij voelt, ieder zijn eigen ding.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bekijk dit filmpje eens: YouTube: Zonnepanelen aan de muur monteren GewoonOmdatHetKan step by step

Montagemateriaal wat hier is gebruikt is Esdec steel Evo portrait ready (zie description). Zo te zien wat @TwingyTwingy ook al in het winkelmandje had.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
klump4u schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Bij mij zitten er al jaren buiten bevestigd in weer en wind maar ik zie nog geen roest erop, maar TS moet natuurlijk doen waar die zich prettig bij voelt, ieder zijn eigen ding.
Mijn ervaring bij die van de Action is dat het ligt aan welk serie je hebt. Niet voor niets benoemen ze het als 'metaal' Ik heb hier dan ook een setje liggen die al aan het roesten is in de verpakking, maar degene die ik eerder buiten heb gebruikt zien er nog prima uit. Om een zonnepaneel op te hangen zou ik dan ook voor iets meer zekerheid gaan en voor een paar euro meer zeker weten dat je RVS hebt :)

[removed]

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-11 12:43
klump4u schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Dit kan ook best, het ligt aan de kwaliteit van het verzinken. In Parijs zijn zo'n beetje alle daken van zink. Dat blijft ook jaren goed. Zodra de zinklaag beschadigt, dan is het afgelopen. Zinken spijkers roesten altijd. Je slaat het zink stuk bij het monteren.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:29:
Iemand, of heb ik voor de 1e keer een perfect idee bedacht :P
nee hoor: in Scandinavië doen ze niet anders aangezien de winterzon daar een stuk lager staat (als hij al op komt :P )

zit daar meestal vast met wat strips L-profiel boven en onder

kijk anders naar bevestigingsmateriaal/methodes voor zonnepanelen op campers: die rijden 130km/u en dat blijft ook prima zitten ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Leipo op 19-06-2023 14:36 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Nog een hele goedkope, valt me nu pas in en zo zou ik het doen.
6 stokschroeven in de muur en daar meteen het paneel aan vast, 5 cm van de muur en klaar.👍🏻

• TwingyTwingy
Het heeft even geduurd, maar nu de 'hoofdinstallatie' klaar is het tijd om dit op te pakken.

Recent bij Amazon uiteindelijk deze houders gekocht: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Deze week binnen gekregen en ziet er heel netjes en stevig uit.

Ook een Hoymiles HM-300 kunnen oppikken uit Duitsland voor 70 euro. Heb nu een Jinko 415wp paneel op het oog.

Even een vraagje voor de bevestiging van de micro omvormer. Kan deze 'gewoon' op één zo'n houder worden geplaatst en daarop het zonnepaneel? Of adviseren jullie anders?
Pagina: 1