.exe bestand wil niet openen in Win10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-06 12:59
Hoi allemaal,
Ik heb op mijn oudere windows 10 PC een programma die ik wil installeren, maar telkens als ik deze wil installeren gebeurt er niets. Zelfs niet als ik deze als administrator wil uitvoeren.

Ik ga er van uit dat Windows deze wil tegenhouden ivm beveiliging, maar inmiddels heb ik alle standaard Windows beveiliging uitgezet, maar telkens gebeurt er niets.
Hebben jullie nog tips of ideeen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zemQxYG_4iTjFQ5G3hWzpfc1BzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/INrloCqBYvTBYydkk3hZxDfO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vooropgesteld: als je niet heel zeker weet wat de software doet, is uitschakelen van de virusscanner etc bepaald niet het eerste wat ik zou doen. Integendeel…

Kan je wat meer zeggen over de executable? Wat, welke bron? Wat zou het moeten doen? Is het compatible met Windows 10 (en dan de 32 of juist 64 bit versie)?

Kijk ook in de event logs, en de directory van de executable en de temp directory voor eventuele logfiles.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:48
Is het programma wat je wilt installeren wel geschikt om onder W10 te draaien?
Sommige 'oude' programma's kun je nog wel draaien in compatibiliteitsmodus.
Klik daarvoor met de rechtermuisknop op het .exe bestand, kies eigenschappen en vervolgens de compatibiliteitsmodus kiezen in welke versie van Windows het programma nog wel werkte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:07
Wat voor bestand is het? Waar komt het vandaan? Niet helemaal legaal zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 19:05

SambalBij

We're all MAD here

Als Windows of Defender het starten blokkeert, dan krijg je daarvan een melding.
In geval van malware of een virus zul je een melding krijgen van Defender, en Windows geeft een foutmelding dat hij het bestand niet kan starten (geen toegang, of de .exe is ineens verwiijderd door Defender)

Is het een bestand met een verkeerde architectuur (een ARM executable op een x86/x64 systeem of andersom, een x64 executable op een 32 bits x86 Windows/systeem, of bijvoorbeeld een hele antieke 16 bits executable op een x64 systeem) dan krijg je daar ook een foutmelding dat de executable niet geschikt is voor je systeem.

Krijg je dergelijke meldingen niet, dan zou ik er niet direct vanuit gaan dat Windows de boel blokkeert. Het lijkt dan eerder dat de executable op zich wel start (zou je eventueel kunnen zien in taakbeheer, dat hij wel in het lijstje komt maar meteen weer verdwijnt of iets) maar vervolgens weer stopt, of blijft hangen zonder iets op het scherm te tonen.

[ Voor 22% gewijzigd door SambalBij op 17-06-2023 13:21 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
Of misschien het werkte gewoon meteen de eerste keer, en is nu de hele boel geïnfecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 19:05

SambalBij

We're all MAD here

WEBGAMING schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:23:
Of misschien het werkte gewoon meteen de eerste keer, en is nu de hele boel geïnfecteerd.
Dat kan ook heel goed inderdaad; zeker wanneer je meteen start als administrator ook doet :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als er bij het starten van een .exe ogenschijnlijk niets gebeurd, geen melding oid, dan is de .exe wel gestart en er vervolgens zelf weer mee gestopt of hij toont gewoon niets.
Dat kan zijn door een fout in het programma, maar ook intentioneel zijn. Veel malware werkt op deze manier en als het malware zou zijn, dan merk je daar niet meteen wat van. Maar dan is het nu wel te laat.

Meer info over de .exe is nodig om één en ander te bepalen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 16:45

chromeeh

the Gnome

Je kunt sowieso de file eens uploaden naar VirusTotal zodat deze eens binnenstebuiten gekeerd wordt.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

wat zie je als je de exe in een cmd prompt uitvoert? Of doe je dat al?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
chromeeh schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:25:
Je kunt sowieso de file eens uploaden naar VirusTotal zodat deze eens binnenstebuiten gekeerd wordt.
Dank allen. Het is een gedownload spel, en na jullie opmerkingen heb ik alles qua veiligheid weer aangezet en gescand. Gelukkig geen meldingen. Maar ik ga straks even dit bovenste doen om te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zou voor de zekerheid ook de pc afkoppelen van je netwerk en een backup maken naar usb…

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Gedownload van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
F_J_K schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:09:
Ik zou voor de zekerheid ook de pc afkoppelen van je netwerk en een backup maken naar usb…
Ik zou nu geen back up maken, meer hopen dat je nog een backup achter de hand had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
Het scheelt dat het een game pc is zonder privé documenten. Puur voor gamen. Ik ben nu een uitgebreide scan aan het doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Krode schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:29:
Het scheelt dat het een game pc is zonder privé documenten. Puur voor gamen. Ik ben nu een uitgebreide scan aan het doen
Beste kun je ook even malware bytes downloaden en een scan laten doen.

Een geinfecteerd pc in je netwerk kan ook schade aanrichten.

[ Voor 9% gewijzigd door Patrick22221 op 17-06-2023 17:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Aangezien je de vragen zo ontwijkt ga ik er van uit dat het illegaal gedownload is. En zo ja, ga er maar gewoon van uit dat het hele systeem geïnfecteerd is. (en misschien ook wel door iets wat een virusscanner nog niet oppakt)

Illegale downloads mogen hier natuurlijk niet besproken worden.

Als het geen illegale download is moet je vertellen waar het vandaan komt. Want op deze manier kan niemand je helpen.

[ Voor 60% gewijzigd door WEBGAMING op 17-06-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krode
WEBGAMING schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:44:
Aangezien je de vragen zo ontwijkt ga ik er van uit dat het illegaal gedownload is. En zo ja, ga er maar gewoon van uit dat het hele systeem geïnfecteerd is. (en misschien ook wel door iets wat een virusscanner nog niet oppakt)

Als het geen illegale download is moet je vertellen waar het vandaan komt. Want op deze manier kan niemand je helpen.
Je hebt ook helemaal gelijk hoor. Dom van me om dit te doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Als er toch niets bijzonders op staat, gewoon lekker formatteren, en Windows opnieuw installeren. Veiligste, en vaak ook gewoon de makkelijkste manier. (helemaal als het echt geïnfecteerd is)

En dan bedoel ik ook echt formatteren, op een andere manier heb je kans dat je het gewoon mee neemt. (back up maken, of installeren met behoud van bestanden is nu eigenlijk ook niet veilig)

Ik ben absoluut niet de braafste, maar om relatief veilig dat soort dingen te downloaden heb je wel gewoon wat kennis en ervaring nodig. Als je weet waar je op moet letten, springen de slechte bestanden er meestal echt uit. Maar dan nog gaat het gewoon wel eens mis. Als je niet weet hoe je dat probleem dan moet oplossen, moet je er eigenlijk ook gewoon niet aan beginnen.

[ Voor 65% gewijzigd door WEBGAMING op 18-06-2023 00:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Maar positief gezien heb je weer wat bij geleerd, @Krode.
Virus-total + Geen .exe zomaar uitvoeren + eventlog geleerd

Je zou ook nog een USB antivirus kunnen proberen.
Verschillende partijen bieden dat aan. AVG iirc.
Het .. internet :+

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

WEBGAMING schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:44:
Natuurlijk mag dat wel, als het maar om de kant gaat van het nu mogelijke ontstane probleem.

Ik vind dat TS er nog steeds vaag over doet.

De kans is aanwezig dat het iets nieuws is. Virusscanners helpen dan helemaal niets.

Pc loskoppelen van netwerk en formatteren, is wat ik daar nu mee zou doen. Alle andere stappen geven je geen garantie.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
remco_k schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:09:
[...]

Natuurlijk mag dat wel, als het maar om de kant gaat van het nu mogelijke ontstane probleem.

Ik vind dat TS er nog steeds vaag over doet.

De kans is aanwezig dat het iets nieuws is. Virusscanners helpen dan helemaal niets.

Pc loskoppelen van netwerk en formatteren, is wat ik daar nu mee zou doen. Alle andere stappen geven je geen garantie.
Ja, dan hebben we het over een (mogelijk) geïnfecteerde computer, dan hebben we het natuurlijk niet echt meer over illegale software. (alhoewel, is een virus legaal?) :>

Daarom heb ik ook gewoon wel wat advies gegeven wat dat betreft.

Ik heb eigenlijk de meeste dingen gevonden door het zoeken naar verdachte processen in taakbeheer. Maar dan moet je natuurlijk ook een beetje weten waar je naar aan het kijken bent.

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 18-06-2023 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauriceho84
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-06 15:22
Kijk eens bij de eigenschappen van het bestand (rechtermuisknop op bestand, dan eigenschappen),

Vind je daar een melding dat het bestand van een andere computer oid afkomstig is en is geblokkeerd?

Daar zou je die blokkade ook uit moeten kunnen zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krode
Inmiddels heb ik alles geformateerd en windows opnieuw geinstalleerd. Ik heb dus het bestand niet meer om te controleren. Ik ben wel heel blij met jullie tips.
Pagina: 1