Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-11 15:54
Voor een familielid zijn we bezig met plan om zonnepanelen te leggen. Ik heb een ontwerp met 8 panelen en APS DS3(-L) omvormers gemaakt, maar wil even checken of het wel het juiste ontwerp is. Het huis heeft een leiendak, waardoor op het schuine dakvlak panelen lastig en kostbaar zijn, als je al iemand kan vinden die het wil installeren. Er is een veranda met plat dak waar ruimte is voor 8 panelen, zie foto.

Montage gaan we zelf doen met de lange betonnen steunen van De Groot en dan 2 landscape boven elkaar. Hoek van 5 graden.

Wegens de schaduw die heel specifiek op individuele panelen kan vallen, lijkt mij een micro-omvormer het beste. En qua kosten kom je dan bij APS beter uit dan bij Enphase. Ik denk dat de APS DS3-L het beste gebruikt kan worden. De panelen zouden niet afgetopt moeten worden door deze micro's, maar omdat de -L een lager minimum spanning heeft, zou de omvormer eerder kunnen beginnen.
Ik ben vooral benieuwd wat jullie gedachten over de omvormer keuze is.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXZSsYGjf52FRQDrPPkytDmawOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ahRDtOXPZORYXIuhCxbmp3cj.png?f=fotoalbum_large
boven is noord.
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto. Het is een platdak met 2 vlakken waar ieder 2x2 panelen op kunnen.
Schaduw
Bosgebied met bomen van 25-30 meter hoog op relatief korte afstand van het huis. In de zomer geen schaduw van bomen, zodra de zon wat lager staat begint er meer schaduw te komen.
Jaarverbruik
Niet relevant, want het volledige verbruik kan niet opgewekt worden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget niet relevant, want klein project. Doel: zo veel mogelijk opwekken met de beperkte ruimte. Welke omvormer is het beste in deze situatie.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf
Bijhouden van data
Ja, individueel als voordeel bij micro-omvormers die toch heel handig/nodig zijn gezien de schaduwval.
Panelen gekozen
4x https://www.solar-bouwmarkt.nl/munchen-solar-400wp-hjt.html (Zuidoost opstelling).
4x https://www.solar-bouwmar...wart-frame-136205239.html (Zuidwest opstelling).
Zijn beide compatibel met de APS DS3 en APS DS3-L.
Regio
Veluwe
Vraag
De panelen zijn aan de hoge kant van de DS3-L, maar gezien de ligging en oriëntatie zullen ze op het optimale moment 85% efficiëntie hebben (op basis van zo'n asimut/hoek tabel). Dan passen ze precies in de max van de DS3-L, terwijl die een lagere start heeft. Een andere optie zou een normale DS3 zijn.
Welke micro-omvormers zouden jullie gebruiken in deze situatie?

Andere tips over de installatie zijn ook welkom.

Bedankt

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Voor ZO zou ik kijken naar panelen van rond de 110x190. Dat moet richting 435W gaan.

Bijvoorbeeld Hyundai
Deze heeft ook wat hogere spanning.

Voor ZW zou ik kijken voor 110x210 en dan ga je over de 500W heen en dat zijn doorgaans 72cells panelen dus ook betere spanning.

Beide dan ik DS3. De 500+ ga je lichte aftop zien, maar dat is in niet significant.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• coop
Ronald schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:26:
Voor ZO zou ik kijken naar panelen van rond de 110x190. Dat moet richting 435W gaan.

Bijvoorbeeld Hyundai
Deze heeft ook wat hogere spanning.

Voor ZW zou ik kijken voor 110x210 en dan ga je over de 500W heen en dat zijn doorgaans 72cells panelen dus ook betere spanning.

Beide dan ik DS3. De 500+ ga je lichte aftop zien, maar dat is in niet significant.
Bedankt voor je input. Er is een voorkeur van de eigenaar voor deze panelen en de 10cm extra overhang aan beide kanten zou zorgen dat ZO niet goed past op het beschikbare platte dak en ZW schaduw geeft op het dichtstbijzijnde ZO paneel.

De afmetingen van de panelen staan redelijk vast.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04
Die veranda gaat het extra gewicht wel trekken?

4x steun van 60 kg + 8x paneel van 25, met zo'n 360 kg toch iets om rekening mee te houden.

• coop
Wilke schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:42:
Die veranda gaat het extra gewicht wel trekken?

4x steun van 60 kg + 8x paneel van 25, met zo'n 360 kg toch iets om rekening mee te houden.
Ja zeker. Dat is met de aannemer gecontroleerd en gaat geen probleem zijn.