Voor een familielid zijn we bezig met plan om zonnepanelen te leggen. Ik heb een ontwerp met 8 panelen en APS DS3(-L) omvormers gemaakt, maar wil even checken of het wel het juiste ontwerp is. Het huis heeft een leiendak, waardoor op het schuine dakvlak panelen lastig en kostbaar zijn, als je al iemand kan vinden die het wil installeren. Er is een veranda met plat dak waar ruimte is voor 8 panelen, zie foto.
Montage gaan we zelf doen met de lange betonnen steunen van De Groot en dan 2 landscape boven elkaar. Hoek van 5 graden.
Wegens de schaduw die heel specifiek op individuele panelen kan vallen, lijkt mij een micro-omvormer het beste. En qua kosten kom je dan bij APS beter uit dan bij Enphase. Ik denk dat de APS DS3-L het beste gebruikt kan worden. De panelen zouden niet afgetopt moeten worden door deze micro's, maar omdat de -L een lager minimum spanning heeft, zou de omvormer eerder kunnen beginnen.
Ik ben vooral benieuwd wat jullie gedachten over de omvormer keuze is./f/image/ahRDtOXPZORYXIuhCxbmp3cj.png?f=fotoalbum_large)
boven is noord.
4x https://www.solar-bouwmar...wart-frame-136205239.html (Zuidwest opstelling).
Zijn beide compatibel met de APS DS3 en APS DS3-L.
Welke micro-omvormers zouden jullie gebruiken in deze situatie?
Andere tips over de installatie zijn ook welkom.
Bedankt
Montage gaan we zelf doen met de lange betonnen steunen van De Groot en dan 2 landscape boven elkaar. Hoek van 5 graden.
Wegens de schaduw die heel specifiek op individuele panelen kan vallen, lijkt mij een micro-omvormer het beste. En qua kosten kom je dan bij APS beter uit dan bij Enphase. Ik denk dat de APS DS3-L het beste gebruikt kan worden. De panelen zouden niet afgetopt moeten worden door deze micro's, maar omdat de -L een lager minimum spanning heeft, zou de omvormer eerder kunnen beginnen.
Ik ben vooral benieuwd wat jullie gedachten over de omvormer keuze is.
Foto's
/f/image/ahRDtOXPZORYXIuhCxbmp3cj.png?f=fotoalbum_large)
boven is noord.
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto. Het is een platdak met 2 vlakken waar ieder 2x2 panelen op kunnen.Schaduw
Bosgebied met bomen van 25-30 meter hoog op relatief korte afstand van het huis. In de zomer geen schaduw van bomen, zodra de zon wat lager staat begint er meer schaduw te komen.Jaarverbruik
Niet relevant, want het volledige verbruik kan niet opgewekt worden.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Budget niet relevant, want klein project. Doel: zo veel mogelijk opwekken met de beperkte ruimte. Welke omvormer is het beste in deze situatie.Wie gaat het project uitvoeren
ZelfBijhouden van data
Ja, individueel als voordeel bij micro-omvormers die toch heel handig/nodig zijn gezien de schaduwval.Panelen gekozen
4x https://www.solar-bouwmarkt.nl/munchen-solar-400wp-hjt.html (Zuidoost opstelling).4x https://www.solar-bouwmar...wart-frame-136205239.html (Zuidwest opstelling).
Zijn beide compatibel met de APS DS3 en APS DS3-L.
Regio
VeluweVraag
De panelen zijn aan de hoge kant van de DS3-L, maar gezien de ligging en oriëntatie zullen ze op het optimale moment 85% efficiëntie hebben (op basis van zo'n asimut/hoek tabel). Dan passen ze precies in de max van de DS3-L, terwijl die een lagere start heeft. Een andere optie zou een normale DS3 zijn.Welke micro-omvormers zouden jullie gebruiken in deze situatie?
Andere tips over de installatie zijn ook welkom.
Bedankt