Advies Polk XT60 zuilen

Pagina: 1
Acties:
  • 623 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvanOsch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 15:27
Beste mensen,

Na jarenlang een soundbar setup te hebben gehad, gaat het eens tijd worden voor een leuke hifi setje.
Na wat zoeken heb ik toch enkele vragen die hopelijk beantwoord kunnen worden. Er zijn mij enkele dingen niet helemaal duidelijk.

Ik zoek een?
Receiver voor een set Polk XT60 zuilen

Wat is je budget?
Om en nabij de €600

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Aansturing van de speakers. De receiver zal met HDMI op een LG C1 aangesloten worden. Ook zal er gebruik gemaakt worden van een Playstation 5. Dolby Atmos en 4K hebben de voorkeur.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kwam de Onkyo TX-SR393DAB

Welke vragen heb je hier nog over?
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of ik enkel met een receiver uit de voeten kan.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
En waarom kwam je bij de Onkyo uit? In jouw prijsklasse heb je nog veel meer keuze zoals Denon, Yamaha, Sony.

Meer dan alleen een receiver heb je niet nodig. Als je speakers beperkt blijven tot alleen de fronts kan je ook een stereo versterker met hdmi of digitale ingang (spdif) gebruiken. Er zijn mensen die zeggen dat een stereo versterker beter klinkt met muziek dan een surround receiver.

Overigens heb je met 2 zuilen niets aan de mogelijkheid om atmos af te spelen, daar heb je namelijk hoogtekanalen voor nodig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
Die Onkyo heeft geen HDMI 2.1, dat wil je wel met een C1 en een PS5. Denon X1700 is een betere keus.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Hulleman schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:07:
Die Onkyo heeft geen HDMI 2.1, dat wil je wel met een C1 en een PS5. Denon X1700 is een betere keus.
Wat is de wens? Bronnen op de receiver of bronnen op de TV? Laatste is meer gelijk aan de opzet van een sound bar. Met die opzet heb je aan HDMI 1.4 al genoeg om stereo over HDMI ARC (en Dolby Digital (Plus)) retour te sturen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
FeaR schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Wat is de wens? Bronnen op de receiver of bronnen op de TV? Laatste is meer gelijk aan de opzet van een sound bar. Met die opzet heb je aan HDMI 1.4 al genoeg om stereo over HDMI ARC (en Dolby Digital (Plus)) retour te sturen.
Als je toch een nieuwe receiver gaat kopen en je TV en console zijn al HDMI 2.1, dan zou ik voor een HDMI 2.1 receiver gaan (zou ik overigens altijd voor gaan als je toch nieuw gaat kopen). Het is ook niet zo dat de X1700 veel duurder is dan de Onkyo die de TS op het oog heeft.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hulleman schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:21:
[...]
Als je toch een nieuwe receiver gaat kopen en je TV en console zijn al HDMI 2.1, dan zou ik voor een HDMI 2.1 receiver gaan (zou ik overigens altijd voor gaan als je toch nieuw gaat kopen). Het is ook niet zo dat de X1700 veel duurder is dan de Onkyo die de TS op het oog heeft.
Mijn bericht was niet per se richting jouw advies bedoeld, meer een punt waar TS over na moet denken. Mogelijk niet de beste manier om aandacht te trekken van TS :P

Manier van aansluiten maakt in deze behoorlijk uit. De genoemde "De receiver zal met HDMI op een LG C1 aangesloten worden" zegt niets over de wens van de setup / waar de bronnen op aan worden gesloten. Ik heb sowieso vragen na het lezen van de topic start. Zoals @Ramon eerder aangaf over de wens voor Dolby Atmos in een 2.0 setup. Maar ook bij een kreet als "Het is mij nog niet helemaal duidelijk of ik enkel met een receiver uit de voeten kan". Wat is er dan niet duidelijk @BvanOsch?

Ik zou terug gaan naar de tekentafel, de basis. Is 2.0 een begin (van bijvoorbeeld een 9.2.4 setup) of blijft het bij 2.0? Indien het laatste zou ik me minder snel wagen aan een HDMI receiver in de keten, dat is achter de feiten aanlopen met de snelheid waarmee HDMI versies op de markt wordt gezet. Een surround receiver in de keten kan dan altijd nog een keuze zijn maar eventuele beperkingen of gevolgen in de toekomst moet mijns inziens ook duidelijk zijn. Of een surround receiver aan het eind van de keten omdat je functies van een surround receiver wilt gebruiken, maar dan is de HDMI versie dus minder kritisch. Te oude receiver is ook niet handig. Mijn "HDMI 1.4 is genoeg" klopt maar er zijn HDMI 1.4 modellen die geen Dolby Digital Plus snappen. Al, wederom, heb je daar met een 2.0 setup geen last van.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 19-06-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:41
Ramon schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:21:
Er zijn mensen die zeggen dat een stereo versterker beter klinkt met muziek dan een surround receiver.
Dat is ook zo. Er is meer aan een audio versterker dan alleen wattage. Om te beginnen meten niet alle versterkers hun wattage op dezelfde manier. Veel "non-hifi" merken meten alleen met een 1kHz toon waar de ietsje meer premium merken daadwerkelijk een sweep doen van een breder bereik, wat veel waardevoller is.
Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de cambridge audio AXA25. Die heeft een “heel” laag opgegeven wattage, maar kan in de praktijk meer volume uit dezelfde luidspreker halen dan sommige 80 watt rated china versterkers of zelfs denon receivers omdat cambridge audio veel strenger meet.
Dan heb je ook nog het feit dat de impedantie van veel speakers kan inzakken bij hoge belasting/volume. Veel goedkope versterkers zijn niet zo goed in het aandrijven van lage impedantie en dat komt de geluidskwaliteit niet ten goede.
Ook hebben ietwat goedkopere versterkers vaak geen hele beste bass controle omdat dat meer van de elektronica vraagt.
En die goedkopere versterkers vind je vaak terug in betaalbare receivers omdat die 500-700 euro aan veel meer wordt gespendeerd dan alleen de versterker, zoals aansluitingen, dac, netwerkverbinding etc.
Hulleman schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Ligt eraan of je die hdmi 2.1 poorten ook wil gebruiken. Persoonlijk zou ik alles in de TV prikken en de receiver via ARC verbinden. Dan kun je de afstandsbediening van de receiver gelijk ergens in een la gooien nadat je hem 1x ingesteld hebt en alles via de tv doen.

Voor stereo doeleinden is een receiver sowieso vette overkill als je al een tv hebt met voldoende hdmi aansluitingen, maar helaas zijn er geen goede stereo versterkers met ARC die goedkoper zijn dan een instap receiver.
Volgensmij kun je bij een LG TV wel een uitvoering: Argon Audio SA1 aansluiten via een optische kabel ipv hdmi. De SA1 snapt bij mijn weten het IR protocol van LG. Dus dan heb je volume control en meer hoeft een versterker ook eigenlijk niet te doen.
Dolby Atmos en 4K hebben de voorkeur.
Voor dolby atmos heb je wel iets meer nodig dan een setje Polk zuilen. Namelijk luidsprekers voor de atmos kanalen...
Dus wat wordt het? 2.0, 2.1, 5.1, 7.1, 5.1.2, 7.1.2?

[ Voor 67% gewijzigd door youridv1 op 20-06-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
youridv1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:44:
Ligt eraan of je die hdmi 2.1 poorten ook wil gebruiken. Persoonlijk zou ik alles in de TV prikken en de receiver via ARC verbinden. Dan kun je de afstandsbediening van de receiver gelijk ergens in een la gooien nadat je hem 1x ingesteld hebt en alles via de tv doen.
Niet alle tv's hebben genoeg HDMI poorten voor ieders situatie. Ik heb 6 apparaten aan m'n receiver hangen. Daarnaast vind het prettiger om alles in de receiver te steken en maar 1 HDMI kabel naar de tv hebben lopen. Daarnaast, een HDMI 2.1 receiver is niet duurder dan de Onkyo die de TS op het oog heeft en veel meer toekomstproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Aangezien er op wedervragen niet wordt geantwoord ga ik dit topic sluiten.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.