Occasion aankoopadvies: Hybride vs Benzine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-04 09:30
Hi tweakers, ik zou jullie input waarderen over het volgende:

Ons gezin kan een 2e auto goed gebruiken, we hebben nu alleen een elektrische auto. De 2e auto zal overwegend gebruikt worden voor dagelijkse kort afstanden <20km maar ook voor de jaarlijkse wintersport rit naar Oostenrijk. In 1 streep doorrijden naar het buitenland is met een ev auto nog niet prettig. Ik reken op circa 10.000km per jaar max.

Ik ben me nu al maanden aan het richten op een hybride auto, denk aan Mercedes c350e, BMW330e, VW Golf of Passat GTE of bijv. De Audi A3 etron.

Mijn aanname is dat een hybride auto goedkoper is dan een benzine auto. Ik begin daar nu over te twijfelen om 3 redenen:
1. Ons budget is tussen 15000 en 25000 euro. De auto’s die ik noemde hebben dan een kilometrage van rond de 160.000km. Er kunnen grotere onderhoudskosten komen
2. De wegenbelasting gaat mogelijk veranderen na 24. Dat moet ik op een of andere manier meenemen in de overweging.
3. Ik kwam dit artikel tegen over cost of ownership van electrisch vs hybride vs benzine. De grote conclusie voor mij, die door het artikel totaal niet wordt benoemd, is dat Benzine goedkoper is per km dan Hybride Het gaat hier wel om een nieuwe auto. https://www.anwb.nl/auto/...us-benzine-versus-hybride

Informatie over een benzine occasion vs een hybride occasion qua kosten is moeilijk vindbaar vind ik.

Wat is jullie beeld, welke keuze hebben jullie gemaakt?

Dank! Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:54
Waarom alleen specifiek deze Duitse merken/modellen?

Kijk op een willekeurige site voor 2e hands en dan zijn er genoeg hybride auto’s te vinden binnen jouw budget en met veel minder km op de teller. Misschien moet je gewoon kijken welke er daar worden aangeboden ipv uitgaan van specifieke modellen.
En zelfs een golf met 43k km;
https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

Ik ben zelf prima tevreden met mijn 2e hands hybride (Toyota C-HR) Verbruik is goed en comfort is perfect. Voor 2e hands zie ik geen reden om voor benzine te gaan ipv hybride tenzij een model bekende problemen heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou inderdaad kijken naar de Toyota hybrides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
stefanass schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:54:

Kijk op een willekeurige site voor 2e hands en dan zijn er genoeg hybride auto’s te vinden binnen jouw budget en met veel minder km op de teller. Misschien moet je gewoon kijken welke er daar worden aangeboden ipv uitgaan van specifieke modellen.

Ik ben zelf prima tevreden met mijn 2e hands hybride (Toyota C-HR) Verbruik is goed en comfort is perfect. Voor 2e hands zie ik geen reden om voor benzine te gaan ipv hybride tenzij een model bekende problemen heeft.
Dank voor de reactie. Als het echt puur om financiën gaat dan moet ik inderdaad andere automerken ook meenemen. Ik sta daar open voor maar uiteindelijk wil ik een auto ook mooi vinden.

Verder ben ik geïnteresseerd in waarom hybride dan interessanter is dan benzine voor jou? Kijk eens naar het anwb artikel? Waarom zou dit niet ook gelden voor 2e hands aankopen? Weegt het voordelig tanken op tegen de extra aanschafwaarde en evt onderhoud? Andersom voor de voor en nadelen van benzine, denken jullie bijvoorbeeld dat restwaarde harder gaat dalen dan hybride auto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
stefanass schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:54:

Die golf is een schadeauto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:52
Die 330e valt af als je bijvoorbeeld ook met de caravan op pad wil. Weet niet hoe lang je precies met de auto wil doen maar hybrides zijn wel zwaar en de belasting voordelen vervallen ook eind volgend jaar maar dat wist je al

[ Voor 9% gewijzigd door JaMaaT op 17-06-2023 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:54
sixgirls schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Dank voor de reactie. Als het echt puur om financiën gaat dan moet ik inderdaad andere automerken ook meenemen. Ik sta daar open voor maar uiteindelijk wil ik een auto ook mooi vinden.

Verder ben ik geïnteresseerd in waarom hybride dan interessanter is dan benzine voor jou? Kijk eens naar het anwb artikel? Waarom zou dit niet ook gelden voor 2e hands aankopen? Weegt het voordelig tanken op tegen de extra aanschafwaarde en evt onderhoud? Andersom voor de voor en nadelen van benzine, denken jullie bijvoorbeeld dat restwaarde harder gaat dalen dan hybride auto’s?
niet gezien dat het een schade auto was!

Bij Toyota krijg je tegenwoordig standaard 10 jaar garantie ook op het hybride deel. Extra aanschafwaarde had ik niet voor mijn idee kijkende naar wat er toen te koop stond, en onderhoud is niet duurder dan bij vergelijkbare benzine modellen, althans voor mij in dit geval.

Dat kan bij andere merken/modellen zeker anders zijn, dus dat moet je denk ik echt per auto / modelbekijken.

Ik vind verder het anwb artikel in feite te algemeen gesteld; in sommige gevallen zal je met een hybride duurder uit zijn in andere gevallen met benzine duurder. Het kan ook per maand verschillen met de huidige benzine prijzen.

Het is overigens niet zo dat hybride voor mij per definitie interessanter is. Ik heb ook gewoon naar benzine auto’s gekeken, maar op het moment dat ik op zoek was waren de hybrides gewoon de interessantere aanbiedingen.

Als je gaat vergelijken zal mijn Toyota echt niet duurder zijn in onderhoud dan een gelijk geprijsde 2e hands Mercedes of BMW. En stiekem vind ik de mijne dan zeker net zo mooi maar dat is ook een kwestie van smaak, daar zal jij wrsch heel anders over denken.

Beste tip die ik je kan geven is vooraf niet té veel merken of modellen uitsluiten. Als ik daar destijds had gedaan had ik nooit bij deze auto uitgekomen terwijl ik er nu superblij mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
JaMaaT schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:48:
Die 330e valt af als je bijvoorbeeld ook met de caravan op pad wil. Weet niet hoe lang je precies met de auto wil doen maar hybrides zijn wel zwaar en de belasting voordelen vervallen ook eind volgend jaar maar dat wist je al
Ik hoef geen caravan te trekken :)

En vanaf 2026 is het dan dus weer normale wegenbelasting. Een zelfde hybride auto is dan duurder dan een benzine auto ivm het gewicht. Dat is toch ook best vreemd, niet? Zouden ze dat niet nog een beetje tunen zodat hybride (voor het milieu) toch een streepje voor krijgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:17

Cheezus

Luiaard

Dat voordeel hebben ze bij aanschaf al gehad in de vorm van (minder) BPM en heb je tijdens gebruik in de vorm van minder brandstof. Lijkt me niet zinvol om er ook nog een uitzondering voor te maken in de MRB, ook omdat het echte voordeel sterk afhankelijk is van het gebruik. In één keer naar Oostenrijk gassen levert bijvoorbeeld geen enkel milieu voordeel op met een hybride.
Ik zou gewoon lekker voor een benzine gaan, goedkoper in aanschaf/onderhoud en straks MRB. En je hebt gewoon meer aanbod/keuze. Voor een 2e auto is het niet boeiend of je nou een paar litertjes benzine meer of minder gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
Hoeveel minder brandstof verbruik je nu werkelijk door hybride? Je hebt namelijk wel een stuk zwaardere auto daardoor. Veel autos rijden enkel in het begin elektrisch, maar gaan zodra je je wijk uitrijdt naar de grote weg al "normaal" benzine rijden, maar dan met stuk zwaardere auto. In totaal daardoor stuk hoger verbruik, behalve als je altijd in 30km/u zone rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
99ruud99 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:27:
Hoeveel minder brandstof verbruik je nu werkelijk door hybride? Je hebt namelijk wel een stuk zwaardere auto daardoor. Veel autos rijden enkel in het begin elektrisch, maar gaan zodra je je wijk uitrijdt naar de grote weg al "normaal" benzine rijden, maar dan met stuk zwaardere auto. In totaal daardoor stuk hoger verbruik, behalve als je altijd in 30km/u zone rijdt.
Als je elke dag 10km naar je werk gaat en weer terug zou je dat full electric kunnen doen. Maar ook dan is het de vraag of dat op het totaal aan kosten nou zoveel oplevert lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:17
Met mn Prius (redelijke ruime gezinsauto) waarbij ik altijd maximumsnelheid +10 km/u en altijd volgas vertrek bij verkeerslichten, heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 19. Ik zie dat geen enkel ander gezinsauto formaat is prius met dezelfde rijstijl evenaren. Daarbij onderhoud bij hybrides van Toyota is echt een lachertje.

Sindskort geüpgraded naar c350e station. Moet zeggen dat de qua ruimte niet op vooruit ben gegaan. Grote verschil is de plug-in mogelijkheid. Als ik de gaspedaal intrap van de Mercedes, echt puur genot (na zoveel jaren Prius te hebben gereden). Mijn dagelijkse woon/werk verkeer is 20 km en dat red ik soms wel en soms niet op een volle acculading.

De Mercedes kan zuinig zijn, maar dan moet je m wel ieder keer opladen. De Toyota was zuinig zonder gestress van opladen.

Als je voor type bmw 330e/350e c klasse, weet wel dat ze qua accu range best betreurend zijn. Ik kan ermee leven omdat slijtage aan brandstofmotor wordt voorkomen doordat ik alles elektrische doe op korte afstanden. Idealiter zou ik voor een plug-in gaan met range van 80-100 km.

De nieuwe Prius ziet er gelikt uit en met je budget kom je er aardig dichtbij en die laad zichzelf ook nog eens op in de zon :-)

Samengevat:
Betrouwbaar en zuinig hybride = Toyota
Sportief en fun maar in regel wat minder betrouwbaar hybrides: bmw / Mercedes / vw gte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
FireBladeX schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Met mn Prius (redelijke ruime gezinsauto) waarbij ik altijd maximumsnelheid +10 km/u en altijd volgas vertrek bij verkeerslichten, heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 19. Ik zie dat geen enkel ander gezinsauto formaat is prius met dezelfde rijstijl evenaren. Daarbij onderhoud bij hybrides van Toyota is echt een lachertje.

Sindskort geüpgraded naar c350e station. Moet zeggen dat de qua ruimte niet op vooruit ben gegaan. Grote verschil is de plug-in mogelijkheid. Als ik de gaspedaal intrap van de Mercedes, echt puur genot (na zoveel jaren Prius te hebben gereden). Mijn dagelijkse woon/werk verkeer is 20 km en dat red ik soms wel en soms niet op een volle acculading.

De Mercedes kan zuinig zijn, maar dan moet je m wel ieder keer opladen. De Toyota was zuinig zonder gestress van opladen.

Als je voor type bmw 330e/350e c klasse, weet wel dat ze qua accu range best betreurend zijn. Ik kan ermee leven omdat slijtage aan brandstofmotor wordt voorkomen doordat ik alles elektrische doe op korte afstanden. Idealiter zou ik voor een plug-in gaan met range van 80-100 km.

De nieuwe Prius ziet er gelikt uit en met je budget kom je er aardig dichtbij en die laad zichzelf ook nog eens op in de zon :-)

Samengevat:
Betrouwbaar en zuinig hybride = Toyota
Sportief en fun maar in regel wat minder betrouwbaar hybrides: bmw / Mercedes / vw gte
Dank voor dit waardevolle en uitgebreide antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Met een elektrische range van tussen de 35 en 55 afhankelijk van de temperatuur heb ik met mijn ritten toch tussen de 40 en 50% dat ik electrisch rijd. (Op het werk kan ik niet laden, dus terug is dan altijd op benzine)
Dat scheelt dus flink wat brandstof. Al is iedere situatie toch anders.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:11
Grappig. Als ik het artikel lees en met name naar de tabel kijk, valt mij vooral op hoe klein de verschillen zijn.

Onze auto is aan vervanging toe, dus ik ben mij ook aan het oriënteren. De onzekerheid met de wegenbelasting vanaf 2026 maakt het extra lastig wanneer je kijkt naar plug-in hybrides en elektrische autos. Gelukkig speelt dat niet tussen benzine en 'gewone' hybride.

Ik kom ongeveer op dezelfde conclusie uit: de besparing aan benzine voor een hybride is niet voldoende om de hogere aanschafprijs en wegenbelasting te compenseren. Sterker nog, er lijkt voldoende ruimte te zijn om CO2 certificaten te kopen en nog steeds goedkoper uit te zijn.

Let wel: uiteindelijk is afschrijving de grootste kostenpost. Kan je de elektrische auto vervangen voor eentje met een grotere actieradius en dan een deelauto gebruiken wanneer je een tweede auto nodig hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Kijk eens naar de Yaris 1.0 en de 1.5 Hybride.

Wij hebben de hybride in de praktijk, 1:26 met E98.
Het scheelt volgens de website zo'n 2300 euro in aanschaf als je de goedkoopste variant neemt.
Ons showmodel met extra blingbling was 26.500 met 30k km op de teller.

De 1.0 schijnt een klereding te zijn qua versnellingsbak en verbruikt volgens de website 1:18
Dat is natuurlijk onzin want de hybride moet 1:31 doen en in de praktijk is dat gewoon niet haalbaar met scores van 97 qua rijstijl (van de 100).
Mag je zelf even uitrekenen wat dat scheelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Juanluca schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:34:
Ik kom ongeveer op dezelfde conclusie uit: de besparing aan benzine voor een hybride is niet voldoende om de hogere aanschafprijs en wegenbelasting te compenseren. Sterker nog, er lijkt voldoende ruimte te zijn om CO2 certificaten te kopen en nog steeds goedkoper uit te zijn.
Aangezien die anwb tabel geen plug-in hybride is, zal de benzine besparing idd vrij klein zijn.
Zoveel kun je daar niet van verwachten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Amtelode schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:18:
[...]

Kijk eens naar de Yaris 1.0 en de 1.5 Hybride.

Wij hebben de hybride in de praktijk, 1:26 met E98.
Het scheelt volgens de website zo'n 2300 euro in aanschaf als je de goedkoopste variant neemt.
Ons showmodel met extra blingbling was 26.500 met 30k km op de teller.

De 1.0 schijnt een klereding te zijn qua versnellingsbak en verbruikt volgens de website 1:18
Dat is natuurlijk onzin want de hybride moet 1:31 doen en in de praktijk is dat gewoon niet haalbaar met scores van 97 qua rijstijl (van de 100).
Mag je zelf even uitrekenen wat dat scheelt :P
Of de Corolla Hybrid. Net wat lekkerder om naar Oostenrijk mee te rijden. Vooral de 2.0 8)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sixgirls
YakuzA schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:21:
[...]

Aangezien die anwb tabel geen plug-in hybride is, zal de benzine besparing idd vrij klein zijn.
Zoveel kun je daar niet van verwachten.
Oh dat wist ik niet. Ik dacht dat het om een plug-in hybride zou gaan. Ik ben nl vooral geinteresseerd in de vergelijking van totaalkosten tussen een 2e hands benzine vs 2e hands plugin hybride/benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
sixgirls schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:39:
Hi tweakers, ik zou jullie input waarderen over het volgende:

Ons gezin kan een 2e auto goed gebruiken, we hebben nu alleen een elektrische auto. De 2e auto zal overwegend gebruikt worden voor dagelijkse kort afstanden <20km maar ook voor de jaarlijkse wintersport rit naar Oostenrijk. In 1 streep doorrijden naar het buitenland is met een ev auto nog niet prettig. Ik reken op circa 10.000km per jaar max.
Waarom überhaubt een tweede auto? Je angst dat je niet in een streep naar je wintersportlocatie kunt rijden is ongegrond. Kijk maar eens in de diverse subfora hiero, zoals deze bijvoorbeeld. Onderweg laden is allang geen probleem meer, een paar keer stoppen is juist goed voor je vakantiegevoel. En anders doe je er twee dagen over. Kwestie van mindsetting. Bij de een begint zijn vakantie pas wanneer ie (gestressed en wel) op zijn vakantieadres arriveert, bij mij begint de vakantie op het moment dat ik in de auto stap, eigenlijk al eerder want ik ga voorbereid op reis, de voorpret tijdens de voorbereiding is al leuk om te doen. Een tweede auto is verder nogal kostbaar, ik zou dat geld liever ergens anders in stoppen waar meer levensvreugde uit te halen is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:01
Yaksa schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:35:
[...]

Waarom überhaubt een tweede auto? Je angst dat je niet in een streep naar je wintersportlocatie kunt rijden is ongegrond. Kijk maar eens in de diverse subfora hiero, zoals deze bijvoorbeeld. Onderweg laden is allang geen probleem meer, een paar keer stoppen is juist goed voor je vakantiegevoel. En anders doe je er twee dagen over. Kwestie van mindsetting. Bij de een begint zijn vakantie pas wanneer ie (gestressed en wel) op zijn vakantieadres arriveert, bij mij begint de vakantie op het moment dat ik in de auto stap, eigenlijk al eerder want ik ga voorbereid op reis, de voorpret tijdens de voorbereiding is al leuk om te doen. Een tweede auto is verder nogal kostbaar, ik zou dat geld liever ergens anders in stoppen waar meer levensvreugde uit te halen is.
Voor een gezin met kids is een tweede auto luxe maar het maakt heel veel dingen makkelijker. Tenzij alles op loopafstand of zeer dichtbij is met de fiets ontkom je er niet aan. Onze tweede auto is daarvoor perfect. Een UP. De eerste auto is groter en dus voor de lange afstanden.

De autos die ts noemt zijn voor de meeste mensen dan ook de “eerste” auto en niet de handige citykart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
synx6 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:43:
[...]Voor een gezin met kids is een tweede auto luxe maar het maakt heel veel dingen makkelijker. Tenzij alles op loopafstand of zeer dichtbij is met de fiets ontkom je er niet aan. Onze tweede auto is daarvoor perfect. Een UP. De eerste auto is groter en dus voor de lange afstanden.
Wat bedoel je met alles en zeer dichtbij? Ik doe zowat alles op de fiets en weet je, kinderen kun je al op zeer jonge leeftijd leren zich veilig door het verkeer te bewegen. Dat een auto voor jou perfect is wil nog niet zeggen dat het (ook qua milieu) ook verstandig is om je op die manier voort te bewegen. Tevens, een fiets parkeren in de city is tenslotte ook veel gemakkelijker dan een auto, hoe klein die dan ook wel niet is.
En waarom zou een kleine auto niet geschikt zijn voor lange afstanden?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor een gezin geldt eigenlijk dat je ooit genoeg ruimte kunt hebben.
Van de modellen die je noemt heeft de Passat GTE de grootste kofferbak.

En dat een kleine auto ook grote afstanden kan maken klopt. Maar 1100 km op een plank zitten kan ik niemand aanraden. Bovendien krijg jij bagage van 4 personen voor twee weken niet in een kleine auto. ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:20
Onderhoud lijkt me duurder bij een hybride, je hebt tenslotte een stuk meer dure onderdelen die stuk kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SCIxX schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:08:
Onderhoud lijkt me duurder bij een hybride, je hebt tenslotte een stuk meer dure onderdelen die stuk kunnen gaan.
Dealer prijzen voor onderhoud zijn per merk redelijk gestandaardiseerd, valt mee. Beurt voor een Passat, golf of a3 zijn verheerlijking qua prijs. Premium merk is uiteraard duurder ;)

Laat je het onderhoud niet bij een dealer uitvoeren dan zie je wel meer fluctuaties.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Yaksa schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:01:
[...]

Wat bedoel je met alles en zeer dichtbij? Ik doe zowat alles op de fiets en weet je, kinderen kun je al op zeer jonge leeftijd leren zich veilig door het verkeer te bewegen. Dat een auto voor jou perfect is wil nog niet zeggen dat het (ook qua milieu) ook verstandig is om je op die manier voort te bewegen. Tevens, een fiets parkeren in de city is tenslotte ook veel gemakkelijker dan een auto, hoe klein die dan ook wel niet is.
En wat nou als dat milieu aspect voor TS bijzaak is en hij gewoon een auto wil voor zijn doeleinden?

Ik snap je wel hoor, maar dit soort opmerkingen hoor ik vaak met name komen van een generatie onder de 30 zonder (al dan niet jonge) kinderen, en dus zonder de ervaringen die een gezin met zich meebrengt.
Of had je bedacht dat je dan maar met een bakfiets met 2 kleine kinderen plus aanhanger voor campingbedje en weekendtas met kleding de guppen naar opa en oma moest brengen voor een logeerpartij? :P
Fwiw: mijn zwager is een echte fietser en heeft twee kleine kinderen. Heeft net een elektrische bakfiets gekocht omdat dat in de buurt idd makkelijker is. Nieuw gekocht, want tweedehands vrijwel even duur. Ruim 6k voor neergelegd. Maar die heeft onze schoonouders in de wijk wonen. Wij moeten 50km rijden, no way dat een bakfiets dan voldoet. Bovendien koop ik voor dat geld ook een oudere station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:06:
En dat een kleine auto ook grote afstanden kan maken klopt. Maar 1100 km op een plank zitten kan ik niemand aanraden. Bovendien krijg jij bagage van 4 personen voor twee weken niet in een kleine auto. ;)
Kussentje eronder? En ik heb me altijd al afgevraagd waarom iemand die op vakantie gaat zijn complete zomergarderobe, een enorme beautycase en twee mud aardappelen door half Europa wil vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
Ik vind het ‘waarom een 2e auto’ off topic. Maar zal er toch even op in gaan en dan hopelijk klaar. In mijn gezin hebben binnenkort 4 leden een rijbewijs met ook soms bijkomende verantwoordelijkheden die werk/ studie gerelateerd zijn. De electrische fiets wordt dagelijks gebruikt en heeft inderdaad ooit de 2e auto vervangen. Nu wordt de situatie anders en enige wat ik prettig zou vinden is dat ik er dan ook mee op skivakantie kan. Dan heb je best veel spullen nodig, inclusief skibox en ski’s. Ik ben dit jaar met de ev op vakantie geweest en dat ging prima. Heel relaxed af en toe laden en je moet je er inderdaad op instellen. In de drukke krokus vakantieweek hebben we er daarom voor gekozen om 1 dag later te vertrekken en ook om 1 dag eerder naar huis te gaan. Vroeger reed ik s’nachts om 2 uur weg en was ik er om 2 uur in de middag. Het is gewoon anders, met dezelfde verwachtingen voldoet een ev gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Long story short: gewoon een leuke station er bij dus. En zo te horen het liefste een waar je makkelijk een sleutel extra van bij kunt maken, en er vier volwassen personen plus bagage meekunnen.

Skoda Octavia station overwogen? Was tot een paar jaar terug koning qua ruimte.
Verder zou ik ook eens bij de Kia Ceed station kijken. Golf 7 station heeft trouwens ook een onwijs ruime kofferbak, zeker als je geen reservewiel hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:54
Een auto kopen is emotie, maar wat is wijsheid?
Heb je ook gekeken naar een bijna nieuwe Dacia Duster of Jogger (7p). Hebben nog een onwijs lage kilometerstand en wat heel interessant is, is de BI-FUEL af fabriek. Je betaald iets meer wegenbelasting dan de Benzine variant, maar je rijdt met deze extra kosten al snel break-even en de rest in winst. Tanken voor nog geen 70 cent per liter…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Goed punt. Rij je wel in een Roemeense Renault, maar met bewezen technologie.
Je triggert me wel: Renault Talisman is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
Yaksa schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:01:
[...]

Stel het ziekenhuis is 50km verderop en je moet er regelmatig heen. Dat ga je niet fietsen. Volgens mij wil je graag even vermelden dat het duurzamer kan. Ik zeg toch ook, het is luxe. Waar de fiets kan pakken wij de fiets.

Een kleine auto met 2 of 3 kids en op vakantie, alles kan. Maar als je dan toch een grotere auto hebt dan neem je die uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
The Eagle schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:49:
Long story short: gewoon een leuke station er bij dus. En zo te horen het liefste een waar je makkelijk een sleutel extra van bij kunt maken, en er vier volwassen personen plus bagage meekunnen.

Skoda Octavia station overwogen? Was tot een paar jaar terug koning qua ruimte.
Verder zou ik ook eens bij de Kia Ceed station kijken. Golf 7 station heeft trouwens ook een onwijs ruime kofferbak, zeker als je geen reservewiel hebt.
De golf octavia station en de ford focus wagon zouden bij mij op de shortlist staan. Zeker de nieuwere modellen zijn erg geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
Voorlopige conclusie: Hybride is geen must als het gaat om kosten. Het klinkt zuinig en goedkoop maar er is nog niemand die deze ervaring kan delen vwb een 2e hands auto.

Genoemde auto’s ga ik bekijken! Dank

[ Voor 10% gewijzigd door sixgirls op 18-06-2023 22:39 ]

Pagina: 1