Is er een online monitor voor netspanning per wijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm040
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-01 19:06
Recent heb ik zonnepanelen laten installeren. Hierdoor heb ik de afgelopen tijd weer intensief naar mijn electriciteit gekeken (uitlezing meter via P1 naar Domoticz). Wat me opvalt is dat de netspanning nu een stuk (~ 10 V) lager is dan een paar maanden geleden.

Helaas is mijn Domoticz monitoring een tijdje uitgevallen waardoor ik pas op de dag van het installeren van de zonnepanelen (2 juni) weer ben gaan monitoren.

De meter is op 21 april vervangen (1 naar 3 fasen), maar dat is niet het moment van de verandering.

Ik vermoed dat Enexis in onze wijk de spanning heeft verlaagd omdat het maximum rond de 250 V lag.

- zijn de dagwaarden van de netspanning ergens online te vinden per wijk.
- of heeft iemand deze waarden beschikbaar (Veldhoven 5509)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPHAkhw9_12t5aHT7gmYnEnHuZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iL5eAcFnZHf43RY3m59LZ50y.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Enexis heeft de wijktrafo waarschijnlijk een trapje lager gezet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm040
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-01 19:06
ds23man schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:38:
Enexis heeft de wijktrafo waarschijnlijk een trapje lager gezet.
Dat denk ik ook. Is dat ergens terug te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:13
Een krant als de Telegraaf zou stellen dat het nemen van zonnepanelen je netspanning verlaagd :+

Zo werkt dat toch met grafiekjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:56
Harm040 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:52:
[...]

Dat denk ik ook. Is dat ergens terug te vinden?
Dat zou je aan Enexis moeten vragen. Die informatie is niet relevant voor de meeste mensen. Waarom wil je dit zo graag weten?

Het is vrijwel zeker dat de trafo is aangepast als het in maart al op +-248V zat. Nu zou dat zeker 253V zijn. De minimale spanning bevestigd dit. Dat is in de nacht en dan is er geen PV die het beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien is er wat te zien in de metingen van https://www.netbeheernede...anningskwaliteit/metingen

Zelf kan ik geen chocolade maken van de meetrapporten, maar een van de metingen betreft de langzame spanningsvariatie. Hopelijk snapt een andere tweaker het wel :+

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:56
blackd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:20:
Misschien is er wat te zien in de metingen van https://www.netbeheernede...anningskwaliteit/metingen

Zelf kan ik geen chocolade maken van de meetrapporten, maar een van de metingen betreft de langzame spanningsvariatie. Hopelijk snapt een andere tweaker het wel :+
Daar heb je niks aan. Dat is een steekproef of het aan de eisen voldoet. Voornamelijk frequentie en harmonisatie. 250V voldoet aan de eis. De postcode van TS is niet getest (alleen de middenspanning van 10kv, zegt niets over de uitgangsspanning)
Pagina: 1