Verf pakt niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joonie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-07-2023
Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat er hier gebeurd en hoe ik dit op kan lossen?
Ik heb gisteren de eerste laag geschilderd (links op de foto nog te zien)
Vanmorgen wilde ik een 2e laag aanbrengen maar toen gebeurde wat je rechts op de foto ziet het is dezelfde verf.
Watergedragen lak van Flexa strak in de lak :)

Gr.John.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIZJnMSiLeUUmPl_z_NJAzBo8WI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNV6G0ubKoHm7uuNdZJ9eBhH.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Joonie op 02-07-2023 15:00)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heb je alles licht geschuurd na de 1e laag? Zo nee zou je dat ook eens kunnen proberen, overschilderbaar na 18 uur betekent in de meeste gevallen alleen dat het dan droog is, niet dat een nieuwe laag van dezelfde verf gaat pakken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-06 20:51
Siliconen…

Denk dat in dit geval beste is om te ontvetten, schuren en weer te ontvetten..
Er zijn wel druppels voor, maar of die deze mate goed gaan krijgen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joonie
Hoi, milo-vs,

Kan dat? ik heb de eerste laag gisteren geschilderd
Hoe kan de 2e laag dan zo reageren op dezelfde verf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Binnen of buiten? Stond er veel zon op tijdens het drogen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:09
Water gebruikt om de roller schoon te maken?

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:31
Je deelt te weinig informatie. Wat is het materiaal van de de ondergrond, welke voorbereidingen heb je getroffen zoals ontvetten schuren, gebruik van grondverf. Is dit buiten of binnen?

Het is momenteel eigenlijk te warm om te schilderen. Verf droogt nu sneller dan het kan uitvloeien. Schilder je buiten, in de zon?

Kortom, even wat meer tijd in je startpost steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joonie
Hoi,

Aanvullende op mij vraag is dat ik binnen heb geschilderd op dat moment was het 20 graden.
Het is MDF daarover zit een laag grondverf van Tenco daarna geschuurd en ontvet met Amoniac
De roller heb ik in een plastic zak opgeborgen.
Gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rW119_bkXIdYdpxHpJ8EecuAba8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g12dD2JGzvHiH2fqDULafBNT.png?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Je grondverf is op basis van terpentine en je verf is op waterbasis, dat gaat niet zo lekker samen.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

RedFox schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:02:
Je grondverf is op basis van terpentine en je verf is op waterbasis, dat gaat niet zo lekker samen.
maar dat verwacht je dan op de eerste laag, niet op de tweede

idd nog natte roller?
of met terpentine(grond) op de roller de waterlak gaan gebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 17-06-2023 11:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02
milo-vs schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:00:
Siliconen…

Denk dat in dit geval beste is om te ontvetten, schuren en weer te ontvetten..
Er zijn wel druppels voor, maar of die deze mate goed gaan krijgen…..
Deze druppels hebben mij meer dan eens gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Is er een raam vervangen of iets opnieuw gekit in de buurt van dit object wat je aan het schilderen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joonie
De roller komt uit een plastic zak gisteren gebruikt en vanmorgen opnieuw gebruikt
De terpentine basis ondergrond moet volgens de leverancier geen probleem zijn aangezien de volgende laag op waterbasis is en minder agressief. Ben het eens dat het niet ideaal is.
Maar dan zou het met de eerste laag al fout gaan is mijn idee. Ik heb dit eerst geprobeerd op een proef stukje toen dit goed ging heb ik alle 18
platen geschilderd aan beide zijde.
Maar waarom terpentine basis grond gebruikt.
In eerste instantie wilde ik het aflakken met Sikkens hq high gloss maar dit duurde meer dan een week voordat ik een plaat kon omdraaien
en de andere kant kon schilderen.
Hoe dat kan dat weet ik niet want de droogtijd is 18 uur dan is het overschilderbaar dit staat op het blik.
Ik ben naar de verfwinkel geweest en gevraagd naar een oplossing daar kwam deze waterbasis verf als oplossing naar voren.
En in eerste instantie werkte dat prima behalve met het opzetten van de 2e laag.
Moet ik het toch langer laten drogen misschien?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heb je alles licht geschuurd na de 1e laag? Zo nee zou je dat ook eens kunnen proberen, overschilderbaar na 18 uur betekent in de meeste gevallen alleen dat het dan droog is, niet dat een nieuwe laag van dezelfde verf gaat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:31
Wacht even; dus met een natte roller met daarin verf op terpentine basis vervolgens verf op waterbasis verwerkt? Dat gaat gewoon niet. Wie heeft je advies gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joonie
Uiteraard niet, verf op de roller was dezelfde verf als gisteren gebruikt dus waterbasis verf.
Op het blik staat na 18 uur overschilderbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:33
Waar heb je mee schoongemaakt? Het lijkt een siliconenbesmetting, zie uitleg hier https://www.onlineverf.nl/advies/visogen-verf/

Ik neem aan dat je na het schoonmaken met ammoniak alles met schoon water hebt 'nagespoelt'? Wat je zou kunnen doen is alles nogmaals goed ontvetten, schoonmaken, schuren en nogmaals proberen te lakken waarbij je antisiliconen toevoegt. Let er op dat je die dan voor waterbasis neemt. En aflakken met een nieuwe roller.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno Nelis
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-03 12:50
Als je zo kort van tevoren een terpentine verf hebt gebruikt kan het zo zijn dat deze nog aan het dampen is, dit houd in dat de terpentine nog uit de verf aan het trekken is. als je dus zo kort hierna met waterverf eroverheen gaat (wat sowieso niet is aan te raden) kan het zijn dat de terpentine zich gaat bijten in de waterverf.
mocht je een goed strak resultaat willen raad ik aan om de terpentine grondverf goed uit te laten drogen en vervolgens met een acryl grondverf er overheen. (en tussentijds goedschuren p240)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Geen idee of het de afgelopen 15 jaar gewijzigd is, maar toen ik nog in een verfhandel werkte (bijbaan, maar voldoende kennis in huis toen) kon terpentinebasis wèl over watergedragen, maar andersom niet (direct).

Terpentinebasis heeft langere tijd nodig om uit te dampen (meerdere weken voor het volledig is uitgedampt). Zo vlot er met waterbasis overheen levert problemen op, al had ik die dan al direct bij laag 1 verwacht.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno Nelis
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-03 12:50
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:39:
Geen idee of het de afgelopen 15 jaar gewijzigd is, maar toen ik nog in een verfhandel werkte (bijbaan, maar voldoende kennis in huis toen) kon terpentinebasis wèl over watergedragen, maar andersom niet (direct).

Terpentinebasis heeft langere tijd nodig om uit te dampen (meerdere weken voor het volledig is uitgedampt). Zo vlot er met waterbasis overheen levert problemen op, al had ik die dan al direct bij laag 1 verwacht.
dit is dus andersom, gezien terpentine basis agressief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 10:55
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:39:

Precies dit. Alkyd grondverf moet veel langer drogen voor het overschilderbaar is met verf op waterbasis, en is daarnaast minder praktisch als grondverf omdat het meer vloeit en dus minder goed vult dan grondverf op waterbasis.
Pagina: 1