Airco Panasonic/Daikin: vermogen, lawaai & condensatiepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:51
Wij willen graag airco, hoeft enkel te koelen, niet te verwarmen, en heb erg de focus op stilte.
Alles liefst zo stil mogelijk.

De ruimtes die we willen koelen zijn als volgt:
  • Slaapkamer 59m3, 1e verdieping, één venster op het oosten
  • Bureau 59m3, 1e verdieping, 2 vensters op het westen
  • Zolder, moeilijk om nauwkeurig volume te bereken wegens grondplan en zadeldak, hoogste rechte muur is 1m, en hoogtepunt in de nok is 3,5m, oppervlakte ongeveer 50-55m2, dus ik schat pakweg 100m3. Er zijn 6 velux ramen (3 grote, 3 kleinere). Hier wordt het erg warm natuurlijk.
Heb de volgende offerte ontvangen voor een Panasonic airco installatie, multi-split, met onderdelen als volgt:
  • Slaapkamer: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
  • Bureau: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
  • Zolder: Panasonic CS-Z50UFEAW (5,0 kW vloermodel)
  • Externe unit: Panasonic Free Multi CU-3Z68TB (6,8 kW)
En dezelfde maar dan in Daikin:
  • Slaapkamer: Daikin Stylish FTXA25AW (2,5 kW wandmodel)
  • Bureau: Daikin Stylish FTXA25AW (2,5 kW wandmodel)
  • Zolder: Daikin Perfera FVXM50A9 (5,0 kW vloermodel)
  • Externe unit: Daikin 3MXM68A9 (6,8 kW)
Mijn voornaamste zorg is lawaai. Ben erg gevoelig aan geluid, vooral als ik wil slapen. Piepjes, kraakjes, gebrom, vibratie... Vreselijk :'(

De modules van de slaapkamer en de zolder zouden rechtstreeks aan de muur hangen waar de externe unit staat, dus daar hoeft geen kabelgoot en kan de condens "natuurlijk" wegvloeien.
Echter, in de bureau, die grenst aan de slaapkamer maar deelt geen muur met de buiten unit.
Dus: kabelgoot door de slaapkamer, door de muur, en de bureau in. Vind ik niet super leuk (qua design) maar kan niet anders. Over de zolder is te ingewikkeld.
Maar dan blijkt er ook een condensatiepomp nodig te zijn, en die maken soms nogal eens wat geluid en zorgen voor problemen?
Maar 's nachts zou de airco in het bureau uit staan, dus gaat die pomp ook niets doen, toch?

Voorts zou ik de buiten unit aan de muur laten bevestigen, net boven een plat dak op 1e verdieping, niet de muur van de slaapkamer maar een muur die er haaks op staat.
Dus een stuk of 3 meter van het slaapkamer raam verwijderd.

De buiten unit van Panasonic zou 51 dB produceren.
Hoor je zoiets doorheen dubbel hoogrendements glas, op een afstand van 3 meter?

Daikin setup kost 1000 euro meer tov Panasonic, de installateur zelf vindt Panasonic gelijkwaardig en ik voel me er ook wel goed bij (tenzij hier een massa mensen gaan zeggen dat Daikin de 1000 euro extra waard is).

Laatste vraag:

Ik zou liever voor volgende setup gaan:
  • Slaapkamer: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
  • Bureau: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
  • Zolder: Panasonic CS-Z35UFEAW (3,5 kW vloermodel)
  • Externe unit: Panasonic Free Multi CU-3Z52TB (5,2 kW)
De reden: unit op zolder zou dan van 29 dB naar 22 dB gaan in stille modus, en de externe unit van 51 dB naar 47 dB.
Ook krijg je SEER 8,5 A+++ ipv SEER 8,0 A++.
De installateur zegt dat die combinatie in principe wel kan (2.5 + 2.5 + 3.5 aangesloten op een 5.2 kw externe unit, klopt ?) maar denkt dat dit misschien een nipt te laag vermogen is.

Wat denken jullie? 3.5 kw op zolder, en dan de 5.2 kw externe, of toch maar 5.0 kw op zolder en 6.8 kw externe.

Alle advies is welkom ;)

[ Voor 3% gewijzigd door phobosdeimos op 16-06-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:57
Zou absoluut die 1000 extra uitgeven en voor een Daikin gaan, Panasonic is met aircos helaas kwalitatief toch een stap lager dan Daikin en Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Prutsertje13 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:49:
Zou absoluut die 1000 extra uitgeven en voor een Daikin gaan, Panasonic is met aircos helaas kwalitatief toch een stap lager dan Daikin en Mitsubishi.
En hoe merk je dat in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:37
Onze Daikin 3MXM68A staat op de uitbouw direct achter de muur van de slaapkamer. Qua lawaai hoef je je nergens zorgen om te maken, voor vibraties wel. Afhankelijk van waar de buitenunit op komt te staan of aan komt te hangen moet je goed rekening houden met dempers.
Als je het helemaal zeker wilt weten, zorg dat de buitenunit op de grond komt te staan.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Prutsertje13 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:49:
als iemand die vrijwel elke dag met daikin spul geconfronteerd word ben ik het niet eens met deze stelling.

dat daikin een goede reputatie heeft bij het reguliere volk geloof ik wel maar dat maakt het nog niet waarheid. ik ken zelf bijna geen enkele servicemonteur die daikin zelf in hun eigen huis zou hangen. zelf ben ik wel redelijk klaar inmiddels met daikin, ik installeer het niet eens meer als vriendendienst.

panasonic is minstens zeker gelijk en op sommige vlakken zelfs beter dan daikin. het verschil in kwaliteit is zeker niet 1000 euro verschil. zelfs als het qua prijs hetzelfde was zou ik nog niet de daikin ophangen.

geluidproductie is trouwens een maximum, dat zegt niet dat hij dat altijd doet. in normaal bedrijf zal je de meeste units niet eens horen tenzij je je hoofd in de ventilator steekt.

dat panasonic buitendeel is echt wel stil. maar geluid is niet het issue, trillingen kunnen goed doordringen als je een houten frame in je dak hebt zitten dus orginele bigfoots plaatsen van een meter (niet de kleintjes van 60cm) en veren tussen de unit en de bigfoots als je het op 100% zeker wilt spelen. ga je echt voor wandmontage zijn die veren een eis, geen wens.

fun fact: je hebt ook condenspompen (zoals de refco combi) waarbij je de pomp rustig 2~3 meter van de unit kan plaatsen. O-)

[ Voor 41% gewijzigd door flippy op 17-06-2023 00:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:51
Ok thanks dat is al nuttig advies!

Ben wel te vinden voor Panasonic.
Krijgen ook 5 jaar garantie op onderdelen bij Panasonic, slechts 2 jaar bij Daikin.

Twijfel voornamelijk over het vermogen, 3,5 of 5 kW op zolder, met als gevolg 5,2 of 6,8 buiten unit. Iemand advies rond het vermogen? Indien 2,5 + 2,5 + 3,5 voldoende is zou dat mooi zijn, maar als we de zolder amper gekoeld krijgen op die manier ja dan is het sneu :p
Maar die 5kw op zolder en 6,8kw buiten brengt wel een dosis meer lawaai met zich mee, misschien ook meer pendelen.
, en iets minder efficiëntie.

Montage buitenunit kan enkel rustend op het plat dak, ofwel wandmontage een stukje zwevend boven dat dak.
De installateur stelde wandmontage voor, makkelijker indien het plat dak ooit moet gerenoveerd worden.

Zal hem dan wijzen op vibratie, van die veervoeten / trillingsdempers zijn aangeraden blijkbaar om resonantie te vermijden zoals deze hier: https://www.mijnklimaatsh...llingen/trillingsdempers/ ?

Condenspomp zal ik om een goeie & stille vragen, maar sowieso hoeft die enkel te pompen als de airco in de bureau draait neem ik aan? Dus als ik lig te slapen en enkel de airco in de slaapkamer draait hoeft die condens pomp niks te doen dacht ik.

[ Voor 25% gewijzigd door phobosdeimos op 17-06-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

phobosdeimos schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:54:
Ok thanks dat is al nuttig advies!

Ben wel te vinden voor Panasonic.
Krijgen ook 5 jaar garantie op onderdelen bij Panasonic, slechts 2 jaar bij Daikin.

Twijfel voornamelijk over het vermogen, 3,5 of 5 kW op zolder, met als gevolg 5,2 of 6,8 buiten unit. Iemand advies rond het vermogen? Indien 2,5 + 2,5 + 3,5 voldoende is zou dat mooi zijn, maar als we de zolder amper gekoeld krijgen op die manier ja dan is het sneu :p
Maar die 5kw op zolder en 6,8kw buiten brengt wel een dosis meer lawaai met zich mee, misschien ook meer pendelen.
, en iets minder efficiëntie.

Montage buitenunit kan enkel rustend op het plat dak, ofwel wandmontage een stukje zwevend boven dat dak.
De installateur stelde wandmontage voor, makkelijker indien het plat dak ooit moet gerenoveerd worden.

Zal hem dan wijzen op vibratie, van die veervoeten / trillingsdempers zijn aangeraden blijkbaar om resonantie te vermijden zoals deze hier: https://www.mijnklimaatsh...llingen/trillingsdempers/ ?

Condenspomp zal ik om een goeie & stille vragen, maar sowieso hoeft die enkel te pompen als de airco in de bureau draait neem ik aan? Dus als ik lig te slapen en enkel de airco in de slaapkamer draait hoeft die condens pomp niks te doen dacht ik.
toon volledige bericht
je assosieert steeds dat als de machine aanstaat dat hij altijd het maximale geluid produceert. de unit produceert zoveel geluid als je van hem vraagt. dus ja, ander vol gas zal hij meer geluid maken dan onder deellast. wil je dus voorkomen dat de unit vol gas moet geven moet je hem dus niet pas aanzetten als het 30 graden is binnen maar gewoon de hele dag laten lopen met weer zoals dit. dus dat betekent dus 24/7 aanhouden.
aircos zijn heel erg goed in een temperatuur vasthouden. dan voer je alleen de warmte af die binnenkomt en niet meer. dus de machine is alleen maar aan het bijhouden. dat doet hij dus op een laag pitje omdat hij dus nooit op vol gas hoef te draaien in zon situatie. zet je hem pas aan rond het middaguur of later dan moet hij dus alle warmte die is verzameld eerst wegwerken en dat duurt even en dan zal de unit dus een flinke tijd vol gas geven. als je 24/7 bedrijf doet zal je ook makkelijk uitkomen met de kleinere unit die ook nog goedkoper is en minder pendelt.

of het stil is ligt aan jezelf, niet de unit.

en je moet veervoeten hebben, niet die rubber blokjes.

goede en stille condenspompjes bestaan niet, je moet de juiste condenspomp hebben voor je situatie, welke dat is ligt aan de specifieke voorwaardes die de situatie vraagt. en ik garandeer je dat je gewoon de standaard condenspomp die de installateur achterin de bus heeft liggen gewoon geadviseerd kijgt.
ik heb zelf 4 verschillende types achterin de bus en alleen maar zodat ik de juiste type kan gebruiken voor de juiste toepassing. en vaak betekent dat ik iets compleets anders plaats dan wat er origneel hing.

je kan ook een groter binnendeel aan het kleinere buitendeel hangen. als de zolder dan volle vraag heeft maar de andere kamers minder dan kan de zolder wel meer vermogen leveren. dan beperk je kunstmatig het geluid onder vollast. al heb je dat laatste natuurlijk volledig zelf onder controle. onder de streep zal het geluid gewoon afhangen aan wat je aan de unit vraagt, niet hoe groot die is.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 17-06-2023 19:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1