Wij willen graag airco, hoeft enkel te koelen, niet te verwarmen, en heb erg de focus op stilte.
Alles liefst zo stil mogelijk.
De ruimtes die we willen koelen zijn als volgt:
De modules van de slaapkamer en de zolder zouden rechtstreeks aan de muur hangen waar de externe unit staat, dus daar hoeft geen kabelgoot en kan de condens "natuurlijk" wegvloeien.
Echter, in de bureau, die grenst aan de slaapkamer maar deelt geen muur met de buiten unit.
Dus: kabelgoot door de slaapkamer, door de muur, en de bureau in. Vind ik niet super leuk (qua design) maar kan niet anders. Over de zolder is te ingewikkeld.
Maar dan blijkt er ook een condensatiepomp nodig te zijn, en die maken soms nogal eens wat geluid en zorgen voor problemen?
Maar 's nachts zou de airco in het bureau uit staan, dus gaat die pomp ook niets doen, toch?
Voorts zou ik de buiten unit aan de muur laten bevestigen, net boven een plat dak op 1e verdieping, niet de muur van de slaapkamer maar een muur die er haaks op staat.
Dus een stuk of 3 meter van het slaapkamer raam verwijderd.
De buiten unit van Panasonic zou 51 dB produceren.
Hoor je zoiets doorheen dubbel hoogrendements glas, op een afstand van 3 meter?
Daikin setup kost 1000 euro meer tov Panasonic, de installateur zelf vindt Panasonic gelijkwaardig en ik voel me er ook wel goed bij (tenzij hier een massa mensen gaan zeggen dat Daikin de 1000 euro extra waard is).
Laatste vraag:
Ik zou liever voor volgende setup gaan:
Ook krijg je SEER 8,5 A+++ ipv SEER 8,0 A++.
De installateur zegt dat die combinatie in principe wel kan (2.5 + 2.5 + 3.5 aangesloten op een 5.2 kw externe unit, klopt ?) maar denkt dat dit misschien een nipt te laag vermogen is.
Wat denken jullie? 3.5 kw op zolder, en dan de 5.2 kw externe, of toch maar 5.0 kw op zolder en 6.8 kw externe.
Alle advies is welkom
Alles liefst zo stil mogelijk.
De ruimtes die we willen koelen zijn als volgt:
- Slaapkamer 59m3, 1e verdieping, één venster op het oosten
- Bureau 59m3, 1e verdieping, 2 vensters op het westen
- Zolder, moeilijk om nauwkeurig volume te bereken wegens grondplan en zadeldak, hoogste rechte muur is 1m, en hoogtepunt in de nok is 3,5m, oppervlakte ongeveer 50-55m2, dus ik schat pakweg 100m3. Er zijn 6 velux ramen (3 grote, 3 kleinere). Hier wordt het erg warm natuurlijk.
- Slaapkamer: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
- Bureau: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
- Zolder: Panasonic CS-Z50UFEAW (5,0 kW vloermodel)
- Externe unit: Panasonic Free Multi CU-3Z68TB (6,8 kW)
- Slaapkamer: Daikin Stylish FTXA25AW (2,5 kW wandmodel)
- Bureau: Daikin Stylish FTXA25AW (2,5 kW wandmodel)
- Zolder: Daikin Perfera FVXM50A9 (5,0 kW vloermodel)
- Externe unit: Daikin 3MXM68A9 (6,8 kW)
De modules van de slaapkamer en de zolder zouden rechtstreeks aan de muur hangen waar de externe unit staat, dus daar hoeft geen kabelgoot en kan de condens "natuurlijk" wegvloeien.
Echter, in de bureau, die grenst aan de slaapkamer maar deelt geen muur met de buiten unit.
Dus: kabelgoot door de slaapkamer, door de muur, en de bureau in. Vind ik niet super leuk (qua design) maar kan niet anders. Over de zolder is te ingewikkeld.
Maar dan blijkt er ook een condensatiepomp nodig te zijn, en die maken soms nogal eens wat geluid en zorgen voor problemen?
Maar 's nachts zou de airco in het bureau uit staan, dus gaat die pomp ook niets doen, toch?
Voorts zou ik de buiten unit aan de muur laten bevestigen, net boven een plat dak op 1e verdieping, niet de muur van de slaapkamer maar een muur die er haaks op staat.
Dus een stuk of 3 meter van het slaapkamer raam verwijderd.
De buiten unit van Panasonic zou 51 dB produceren.
Hoor je zoiets doorheen dubbel hoogrendements glas, op een afstand van 3 meter?
Daikin setup kost 1000 euro meer tov Panasonic, de installateur zelf vindt Panasonic gelijkwaardig en ik voel me er ook wel goed bij (tenzij hier een massa mensen gaan zeggen dat Daikin de 1000 euro extra waard is).
Laatste vraag:
Ik zou liever voor volgende setup gaan:
- Slaapkamer: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
- Bureau: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
- Zolder: Panasonic CS-Z35UFEAW (3,5 kW vloermodel)
- Externe unit: Panasonic Free Multi CU-3Z52TB (5,2 kW)
Ook krijg je SEER 8,5 A+++ ipv SEER 8,0 A++.
De installateur zegt dat die combinatie in principe wel kan (2.5 + 2.5 + 3.5 aangesloten op een 5.2 kw externe unit, klopt ?) maar denkt dat dit misschien een nipt te laag vermogen is.
Wat denken jullie? 3.5 kw op zolder, en dan de 5.2 kw externe, of toch maar 5.0 kw op zolder en 6.8 kw externe.
Alle advies is welkom
[ Voor 3% gewijzigd door phobosdeimos op 16-06-2023 22:55 ]