FAT32 op een 256GB SSD usb drive

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:02
Beste Tweakers,

Op mijn werk vereist een apparaat dat wij USB drives gebruiken voor updates, geformatteerd op FAT32 en met data van ca. 20GB die steeds wisselt. In de werkinstructie staat specifiek dat snel formatteren NIET mag worden gebruikt, anders zal de update niet afronden, je moet dat uitzetten, formatteren duurt dan weer fors langer.

Momenteel gebruiken wij standaard usb 3.0 sticks, maar de data schrijven naar de stick duurt dan steeds een uur of langer. Nu heb ik een oplossing aangeboden met een SSD, 256GB groot. Schrijven naar deze drives gaat veel sneller en is dan met 1 tot 3 minuten klaar.

Probleem is echter dat deze drives niet in windows op FAT32 geformatteerd kunnen worden, dit is een vereiste om de drive te kunnen lezen in het apparaat dat de update dient te ontvangen. Op mijn MacBook kan ik wel de drives formatteren naar FAT32 via Schijfhulpprogramma, maar dan is het vrij snel klaar. Hierdoor krijg ik de indruk dat het vergelijkbaar formatteren is als 'snel formatteren' in windows. Hebben jullie enig idee hoe ik de drives kan formatteren zoals vereist, maar dan wel het liefst in windows?

Powershell draaien als adminitrator heb ik al geprobeerd, maar de format loopt dan ook fout op het feit dat de drive te groot is. Kan ik soms kleinere partities maken en dan die kleinere partitie wel formatteren op FAT32?

[ Voor 0% gewijzigd door _Dune_ op 16-06-2023 21:32 ]

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even de juiste grootheden toegepast, zowel in de tekst als in de titel, aangezien gb eigenlijk niets is. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:27

ResuCigam

BOFH

FAT32 kent een maximale partitie grootte van 2 TB (2000 GB) dus dat zou geen probleem moeten zijn met jouw SSD.

We do what we must because we can.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:46
Je kunt ook een 32GB (of zo iets) aanmaken voor de updates en de rest ongebruikt laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24
De genoemde 2 TB is het gebruikelijke maximum, maar wordt door veel systemen niet ondersteund. 16 TB is zelfs mogelijk met 4 KB sectoren en 64 KB clusters.

Het gebruikelijke maximum dat door Windows wordt ondersteunt, is 32 GB.

Ik zou dat als maximum aanhouden, dat is genoeg voor die 20 GB.

Ik geloof eigenlijk geen drol van “snel formatteren is niet goed” en dan werkt het niet. Het ligt meer aan de zware legacy-zooi die Fat32 is en de beperkingen die het (zeker in Windows) heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Met admin rechten kan je dit tooltje gebruiken:
http://ridgecrop.co.uk/guiformat.exe
Bron: http://ridgecrop.co.uk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:02
Dank allen, zal wel lukken dan :-)

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Snel formateren doet naast het formateren een diskscan van de hele disk of er slechte sectoren op staan.
Tegenwoordig tamelijk nutteloos geworden omdat de firmware van disken slechte sectoren automatisch vervangt totdat hij geen reserve sectoren meer heeft en dan kun je de disk beter weggooien.
En bij een ssd zorgt de firmware van die disk ervoor dat die scan helemaal niet gedaan wordt.

En het is echt helemaal onmogelijk dat een device zou kunnen zien of merken dat een disk snel geformatteerd is.
Kortom je zoekt een oplossing voor een probleem dat niet bestaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1