Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupie0172
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-03 17:53
Hoi medetweakers,

voor mijn werk zit ik regelmatig in het Midden Oosten, hier wordt ik dan ingehuurd door ons moederbedrijf. Nu hebben ze mij een baan aangeboden in Abu Dhabi, dit is voor onbepaalde tijd. Voor mij is dit een hele mooie kans, want het is een behoorlijke step up. Ik krijg meer verantwoordelijkheden, en de kans om met een paar vooraanstaande Musea daar te gaan werken. Nu heb ik hier in Nederland mijn zaakjes redelijk op orde, Ik ben 47, heb mijn eigen koophuis, pensioen opgebouwd en auto voor de deur etc..

Nu ben ik van de week even in Abu Dhabi geweest om het een en ander door te nemen, appartementen bekeken, hoe het daar in de praktijk een beetje werkt enzo, en de voorwaarden zijn best aantrekkelijk. Ik krijg een auto van de zaak, telefoon, zorgverzekering en een vaste vergoeding voor het huren van een woning. Bedragen zijn nog niet besproken, maar ik ga ervan uit dat dit allemaal wel in orde zal zijn.

Ze willen graag dat ik ze een voorstel doe van wat ik wil verdienen etc, maar ik wil eigenlijk eerst een paar dingen goed op een rijtje hebben. Ik wil mijn huis graag 2 keer voor 1 jaar verhuren, als ik nu bijvoorbeeld mijn huis verkoop en het bevalt me allemaal niet kan ik nooit meer een huis kopen in mijn eentje. Zou een Hypotheker hier moeilijk over kunnen doen?

Nu vraag ik me wat het handigst voor mij zou kunnen zijn, misschien zijn er mensen die deze ervaring ook hebben. Het gaat me vooral om:

- Wat doe ik met mijn koophuis (ik heb hier een overwaarde van ongeveer 250k op)
- Hoe doe ik dat met mijn Pensioen (zelf aanvullend verzekeren? Kan dat überhaupt)
- AOW zelf aanvullen
- Zaken waar ik zelf niet aan gedacht heb

Alvast bedankt!

Sander..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 08:46
Leuke kans! Hier wat gedachten die je misschien (op weg) helpen:

Heb zelf een keer iets soortgelijks gedaan (maar korter, en ander land): ik zou je koopwoning hier in NL inderdaad houden en verhuren. Als er een hypotheek op rust moet je (officieel!) toestemming hebben van je hypotheekverstrekker (onder meeste contracten). Let wel dat ‘voor werk naar buitenland’ vaak een goede reden is om (tijdelijke) verhuur toe te staan voor de verstrekker. Let wel op die termijn van twee jaar en dat je met tijdelijke huurcontracten werkt (zodat je de huurder er nog uit krijgt na twee jaar :)).

Doe je vast al, maar zou verder gled je kosten in Excel zetten om alles uit te rekenen en te zien wat je in NL kwijt zou zijn (incl vervallen van hypotheekrenteaftrek, netto huurinkomsten, etc.).

Qua salaris in buitenland: shoot for the moon zou ik doen in zo’n land.. (nagenoeg) iedereen zit daar voor het geld, dus geen moment voor Hollandse zuinigheid in de onderhandelingen :)

[ Voor 32% gewijzigd door JDillinger op 16-06-2023 21:33 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:47
1: Waarom zou je hier nooit meer een huis kunnen kopen als je nu je huis verkoopt? Je huis zit nu waarschijnlijk veel overwaarde op en is waarschijnlijk een bedrag waard waarvoor je geen hypotheek kan krijgen met je huidige inkomen.
Maar als je dit huis verkoopt, krijg je de overwaarde op je rekening gestort. Als je later die overwaarde gebruikt als je weer een huis koopt, dan heb je voor een vergelijkbare woning genoeg aan een hypotheek die vergelijkbaar is met je huidige hypotheek. Die je ook met je huidige inkomen kunt betalen. Het enige risico is dat de huizenprijzen misschien sneller stijgen dan dat je salaris en overwaarde groeien.

2: ben je al meermaals in Abu Dhabi geweest? Ook voor een periode langer dan een paar dagen, waarbij je niet elke dag hoefde te werken maar ook 'weekend' had? Abu Dhabi ken ik niet, maar in Dubai had ik na 4 dagen wel het gevoel dat ik het een beetje gezien had. Dit punt zal uiteraard voor iedereen anders zijn/voelen.

3: bedenk dat je je huidige sociale leven nagenoeg volledig op stop zet, wanneer je zonder einddatum voor lange tijd naar het buitenland vertrekt. Even koffie drinken bij een familielid of aanwippen voor een biertje bij vrienden zit er niet in als je duizenden kilometers verderop woont. In het beste geval zie je de mensen die het dichtst bij je staan nog 2-4 keer per jaar. Mensen die wat verder van je af staan zie je waarschijnlijk gewoon helemaal niet.

4: heb je zelf al eens serieus overwogen om een tijd in het buitenland te gaan wonen? Zo nee, waarom nu dan wel? Zo ja, wat hield je toen tegen en waarom houdt dat je nu niet tegen?

Dat het financieel en voor je CV een mooie kans is, is volkomen te begrijpen. Maar er is meer dan het financiële plaatje in het leven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in >> PFSL :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:57
Kan je niet onderhandelen dat zij voor de housing op locatie betalen en jij gewoon je huis aanhoudt zonder verhuur (zou daar persoonlijk niet zo happig op zijn).

Verder heeft @Ivow85 goede punten (2 tm 4). Ik zou zelf op dit moment bijvoorbeeld voor geen goud nr t buitenland willen namelijk.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of je AOW wil aanvullen zou ik goed uitrekenen, want ik vermoed dat het met jouw salaris niet interessant is. Qua pensioen kan je natuurlijk gewoon geld sparen (of beleggen) met naar ik aanneem een heel riant salaris. Huis verhuren moet je toestemming van je bank waar je de hypotheek hebt hebben.

Maar dat is allemaal wel te overzien (al heb je natuurlijk altijd risico dat je huis uitgeleefd is na twee jaar). Grootste vraag die je jezelf moet stellen is of je het wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huupie0172
Ivow85 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:04:
1: Waarom zou je hier nooit meer een huis kunnen kopen als je nu je huis verkoopt? Je huis zit nu waarschijnlijk veel overwaarde op en is waarschijnlijk een bedrag waard waarvoor je geen hypotheek kan krijgen met je huidige inkomen.
Maar als je dit huis verkoopt, krijg je de overwaarde op je rekening gestort. Als je later die overwaarde gebruikt als je weer een huis koopt, dan heb je voor een vergelijkbare woning genoeg aan een hypotheek die vergelijkbaar is met je huidige hypotheek. Die je ook met je huidige inkomen kunt betalen. Het enige risico is dat de huizenprijzen misschien sneller stijgen dan dat je salaris en overwaarde groeien.

2: ben je al meermaals in Abu Dhabi geweest? Ook voor een periode langer dan een paar dagen, waarbij je niet elke dag hoefde te werken maar ook 'weekend' had? Abu Dhabi ken ik niet, maar in Dubai had ik na 4 dagen wel het gevoel dat ik het een beetje gezien had. Dit punt zal uiteraard voor iedereen anders zijn/voelen.

3: bedenk dat je je huidige sociale leven nagenoeg volledig op stop zet, wanneer je zonder einddatum voor lange tijd naar het buitenland vertrekt. Even koffie drinken bij een familielid of aanwippen voor een biertje bij vrienden zit er niet in als je duizenden kilometers verderop woont. In het beste geval zie je de mensen die het dichtst bij je staan nog 2-4 keer per jaar. Mensen die wat verder van je af staan zie je waarschijnlijk gewoon helemaal niet.

4: heb je zelf al eens serieus overwogen om een tijd in het buitenland te gaan wonen? Zo nee, waarom nu dan wel? Zo ja, wat hield je toen tegen en waarom houdt dat je nu niet tegen?

Dat het financieel en voor je CV een mooie kans is, is volkomen te begrijpen. Maar er is meer dan het financiële plaatje in het leven.
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide antwoord,

1) Uiteraard weet ik niet hoe de toekomst eruit ziet. Het idee is om het een paar jaar te bekijken en dan eventueel het huis te verkopen. De overwaarde zou bij directe verkoop inderdaad op mijn rekening komen te staan, maar ik vermoed dat de belasting hier ook een stuk van zal willen hebben.

2)Ik kom er al een jaar of 12, heb daar diverse projecten gedraaid durende van enkele dagen tot 3 maanden. Dubai voelt inderdaad een beetje plastic, maar ik vind de sfeer in Abu Dhabi echt anders. Het is er ook een stuk minder druk.

3)Mijn sociale leven is niet heel uitgebreid, ik ken wel veel mensen, maar ik ben niet echt iemand die regelmatig een avondje op bezoek gaat bij iemand. Vind het wel leuk om dingen te doen met anderen zoals sporten, of inderdaad een biertje drinken, avondje kroeg etc. Ik weet zeker dat ik dat daar ook wel kan vinden. Ook verwacht ik dat de mensen die dicht bij me staan af en toe ook wel langs zullen komen. Verder is het natuurlijk een kans om nog veel meer mensen te ontmoeten die hetzelfde doen.

4)Ik heb deze kans al eens eerder gehad, dit ging toen niet door doordat mijn vader ernstig ziek werd en ik hem in huis heb genomen, en we niet wisten hoelang het allemaal zou gaan duren. Heb toen opgezegd en ze hebben toen iemand anders hiervoor gevonden. Nu moeten ze uitbreiden en hebben ze mij weer benaderd.

Verder heeft het buitenland me altijd getrokken, ik heb zelf op jongere leeftijd in Maleisië en Ivoorkust gewoond. Plus dat het werktechnisch super interessant is, een echte uitdaging die ik hier niet echt meer vind. Verder wil ik het gewoon proberen, bevalt het niet kan ik altijd weer terug denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
JDillinger schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:11:
Leuke kans! Hier wat gedachten die je misschien (op weg) helpen:

Heb zelf een keer iets soortgelijks gedaan (maar korter, en ander land): ik zou je koopwoning hier in NL inderdaad houden en verhuren. Als er een hypotheek op rust moet je (officieel!) toestemming hebben van je hypotheekverstrekker (onder meeste contracten). Let wel dat ‘voor werk naar buitenland’ vaak een goede reden is om (tijdelijke) verhuur toe te staan voor de verstrekker. Let wel op die termijn van twee jaar en dat je met tijdelijke huurcontracten werkt (zodat je de huurder er nog uit krijgt na twee jaar :)).

Doe je vast al, maar zou verder gled je kosten in Excel zetten om alles uit te rekenen en te zien wat je in NL kwijt zou zijn (incl vervallen van hypotheekrenteaftrek, netto huurinkomsten, etc.).

Qua salaris in buitenland: shoot for the moon zou ik doen in zo’n land.. (nagenoeg) iedereen zit daar voor het geld, dus geen moment voor Hollandse zuinigheid in de onderhandelingen :)
Bedankt voor je antwoord,

Ik begreep dat ze hier nu bezig zijn om kortlopende verhuurcontracten te stoppen vanaf volgend jaar of het jaar daarop, dit maakt het dan een stuk onaantrekkelijker om te verhuren natuurlijk. Wordt waarschijnlijk een bekende of familielid dan. Of inderdaad iemand die tussen 2 huizen inzit. Mijn zwager is makelaar en zal me hierbij helpen.

Het allemaal eerst op papier zetten doe ik uiteraard al, vandaar ook mijn topic hier. Even kijken hoe andere mensen hier naar kijken, en misschien dat ik iets vergeet.

Salarisonderhandeling heb ik eigenlijk nooit echt hoeven doen. In mijn branche liggen de lonen redelijk vast en ik zit hier eigenlijk aan mijn top. Ben dan ook zeer tevreden. Echter moet het financiële plaatje daar inderdaad ook kloppen. Mijn aanstaande baas zei inderdaad dat ik alles maar even op een rijtje moest zetten en dan met een voorstel moest komen. Ik ga dit uiteraard doen, maar het voorstel mag vanaf zijn kant komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:44
Weet dat je tov Nederland minimaal 50% meer moet verdienen, want in Nederland gaat 1/3 naar sociale zaken (pensioen, arbeidsongeschiktheid etc).
Dan is het leven daar ook nog eens duurder, dus die factor moet er ook nog eens overheen. Hoeveel geld ben je daar kwijt in een maand?
En bestaan er dingen als zorgverzekering daar? Hoeveel kosten die? Want je Nederlandse zorgverzekering geldt niet als je in buitenland werkt. (Of je moet speciale dekking hebben).

Aan andere kant, als je meer dan 2x zoveel gaat verdienen komt het meestal wel uit... Zeker omdat je ook huurvergoeding etc krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ik zou je huis mooi zo laten als het is en niet verhuren, veel gedoe. Je krijgt daar toch huurvergoeding?

ik kan niet goed inschatten hoeveel geld 'normaal' is maar 1 ding weet ik: je kunt bijna altijd beter de andere kant eerst een bedrag laten noemen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou het gewoon doen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Sissors schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:34:
Of je AOW wil aanvullen zou ik goed uitrekenen, want ik vermoed dat het met jouw salaris niet interessant is.
Ik denk met de leeftijd van de TS en het feit dat er natuurlijk al jaren AOW rechten opgebouwd zijn, dat het wellicht interessant kan zijn. Maar dat is inderdaad een Excel er bij pakken en gaan rekenen wat het gaat kosten, en wat het uiteindelijk oplevert kwa verschil in een 100% AOW uitkering of een uitkering op basis van minder AOW rechten.

SVB: Wat kost vrijwillig verzekeren buiten Nederland
De AOW-premie is in 2023 17,9% van uw inkomen.

Hoe hoger uw inkomen, hoe meer premie u betaalt. Afhankelijk van uw inkomen is dit bedrag in 2023 minimaal € 558 en maximaal € 5.588.
Verdien je meer dan € 37.149 dan zit je op de maximumpremie van € 5.588. Ik vermoed dat je als expat daar toch een behoorlijk hoger bedrag moet zien binnen te halen als salaris.

Je zou daarnaast ook nog kunnen berekenen wat een jaarlijkse inleg van € 5.588 in een beleggingsfonds op zou leveren voor dezelfde termijn. Al heb je dan misschien wel last van een dip in de markt op het moment van proberen te gaan genieten van het pensioen. Dat moet je dan persoonlijk wel liggen.

--
Nu weet ik niet wat de relatie van de TS met zijn familie is. Maar het kan lastig zijn om ver weg te wonen/werken op het moment dat ouders of hechte familieleden zorg behoeven. En de verwachting hebben dat die rol door jou ingevuld zou moeten worden. Even frequent snel op en neer is er met zulke afstanden natuurlijk niet echt bij.

--
Ik zou het ook gewoon doen. Huis verhuren kan je altijd nog later mee beginnen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:37
Paar opmerkingen uit eigen ervaring:
UAE kent geen inkomstenbelasting, dus bruto salaris is netto. Voor mijn functie zou een regulier bruto salaris daar ongeveer op het dubbele zitten van wat in Nederland gebruikelijk is. Netto houd je er dan ruim 3 keer meer aan over, dus financieel heel aantrekkelijk. Het leven is daar ook wel duurder, maar toen ik daar naar keek zaten de grootste verschillen vooral op kinderopvang en huur voor een ruim huis. Als jij alleenstaand bent is dat veel minder relevant.

Maar: geen sociaal vangnet, een vreselijk klimaat, een land gebouwd op moderne slavernij, een leeg bestaan. Voor mijn gevoel was de expatgemeenschap daar flink materialistischer en minder sympathiek dan elders. Ik heb het om die redenen uiteindelijk niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
Qwerty-273 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:55:
[...]

Ik denk met de leeftijd van de TS en het feit dat er natuurlijk al jaren AOW rechten opgebouwd zijn, dat het wellicht interessant kan zijn. Maar dat is inderdaad een Excel er bij pakken en gaan rekenen wat het gaat kosten, en wat het uiteindelijk oplevert kwa verschil in een 100% AOW uitkering of een uitkering op basis van minder AOW rechten.

SVB: Wat kost vrijwillig verzekeren buiten Nederland

[...]

Verdien je meer dan € 37.149 dan zit je op de maximumpremie van € 5.588. Ik vermoed dat je als expat daar toch een behoorlijk hoger bedrag moet zien binnen te halen als salaris.

Je zou daarnaast ook nog kunnen berekenen wat een jaarlijkse inleg van € 5.588 in een beleggingsfonds op zou leveren voor dezelfde termijn. Al heb je dan misschien wel last van een dip in de markt op het moment van proberen te gaan genieten van het pensioen. Dat moet je dan persoonlijk wel liggen.

--
Nu weet ik niet wat de relatie van de TS met zijn familie is. Maar het kan lastig zijn om ver weg te wonen/werken op het moment dat ouders of hechte familieleden zorg behoeven. En de verwachting hebben dat die rol door jou ingevuld zou moeten worden. Even frequent snel op en neer is er met zulke afstanden natuurlijk niet echt bij.

--
Ik zou het ook gewoon doen. Huis verhuren kan je altijd nog later mee beginnen.
toon volledige bericht
Ik had dit zelf inderdaad ook al gevonden, 2% afkopen tegen 5600 per jaar lijkt mij een hoog bedrag. Ik dacht aan zoiets als 1000€ per maand apart te zetten in een bepaald fonds om de AOW en Pensioen te compenseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Er worden hier allerlei praktische en financiële zaken genoemd (en gevraagd). Maar hoe kijk je aan tegen zaken zoals cultuur, klimaat, et cetera. Je bent er regelmatig voor een wat langere tijd, maar ergens wonen is natuurlijk iets anders.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Golfstaten + museum doet een belletje rinkelen….

Geen idee of het vergelijkbaar is, maar wellicht een aardige leestip?

https://www.museumkijker....-tussen-kunst-en-ambitie/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Als je slechts twee jaar gaat (is echt zo voorbij) zou ik je huis voorzien van rolluiken en camera's en verder lekker zo laten. Verhuren is meer dan mensen er weer uit kunnen schoppen. Een lastige huurder kan je behoorlijk wat tijd en geld kosten. Bovendien zul je misschien 'op vakantie' willen naar NL, en dan is je eigen toch de prettigste optie.

AOW verlies zou ik compenseren met investeringen in een aantal indexfondsen. In andere topics is daar veel over te vinden.

Verder zou ik het gewoon doen. Je zit er nu al regelmatig, dus een culture-shock zal het niet zijn. Tegelijkertijd kan het misschien wel de relatie met je collega's, kennissen en het land zelf daar wat verder verdiepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huupie0172
Roenie schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:36:
Er worden hier allerlei praktische en financiële zaken genoemd (en gevraagd). Maar hoe kijk je aan tegen zaken zoals cultuur, klimaat, et cetera. Je bent er regelmatig voor een wat langere tijd, maar ergens wonen is natuurlijk iets anders.
Ik snap je punt, ik heb nog nooit ergens anders op mezelf gewoond, hier zal ik even aan moeten wennen denk ik. Dat is op zich niet erg. Bevalt het niet kan ik altijd weer terug. Tjsa cultuur, het land is behoorlijk gesloten, maar dit heeft natuurlijk ook voordelen, het is er superveilig, mensen zijn over het algemeen super vriendelijk, en er is zat de doen en beleven. Wat ik ook erg leuk vind is dat je heel makkelijk en redelijk goedkoop uit eten kan, er is echt een heel divers aanbod aan restaurants in alle prijsklassen. Bijkomend voordeel voor mij is dat ik vanaf daar heel makkelijk kan reizen naar bijvoorbeeld Afrika of Azië voor een vakantie of weekendje weg.
Het klimaat is inderdaad anders, in de zomer superheet. Je leeft er dan gewoon meer binnen, dit zal dan ook de tijd worden dat ik weer richting Nederland zal gaan. Buiten de zomer is het ook nog steeds erg warm maar hier kan ik zelf wel redelijk aan wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
https://www.goodreads.com...rue&qid=ZebTS0lFIQ&rank=1

Lees dit boek van het weekend even, dat helpt je vast bij het maken van een beslissing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Homeland schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:45:
https://www.goodreads.com...rue&qid=ZebTS0lFIQ&rank=1

Lees dit boek van het weekend even, dat helpt je vast bij het maken van een beslissing.
Bijbehorende luister tip:
https://www.nporadio1.nl/...meer-slapen-kees-wieringa

Mooi interview… echt een insider-inkijk.

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 17-06-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:36
Ik zou eerst een maand of zes kijken of het bevalt en hoe het financieel uitpakt, gedurende die periode niet je huis verhuren (of verkopen). Na die zes maanden (en wanneer het bevalt) zou ik het huis verkopen en niet verhuren. De winst valt in box-3, dus daar betaal je uiteindelijk stukje vermogensbelasting over, maar meer winst maken dan belasting is natuurlijk goed mogelijk.

Bedenk je over een aantal jaar dat je weer terug wil dan heb je hoogstwaarschijnlijk een uitstekend buffer om verder te gaan. Ten eerste wat je overhoudt aan je verdiensten in Abu Dhabi, ten tweede de winsten uit het beleggen van je overwaarde. Waarschijnlijk wel voldoende om een huis van te financieren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dhr.robert
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:04
Een vriend van mij werkt momenteel in Dubai. Hij heeft zich behoorlijk verkeken op de bedrijfscultuur van de organisatie. Het is erg hiërarchisch en daardoor is het werk niet uitdagend genoeg. Je moet dan denken aan het laten lezen van een email bericht door je manager, voordat dat je het bericht mag sturen. Wellicht heeft hij daar simpelweg pech mee maar zeker iets om goed uit te zoeken..

Zelf zou ik moeite hebben om voor een dergelijk land en regime te werken. Maar ik heb zelf geen aanbod ontvangen dus dan is het lekker makkelijk om de moraalridder uit te hangen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:20
Fr33z schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:38:
ik zou je huis mooi zo laten als het is en niet verhuren, veel gedoe. Je krijgt daar toch huurvergoeding?

ik kan niet goed inschatten hoeveel geld 'normaal' is maar 1 ding weet ik: je kunt bijna altijd beter de andere kant eerst een bedrag laten noemen ;)
Toffe kans! Zelf heb ik een jaar (2018) in de USA gewoond voor werk. Ons huis destijds verhuurd. Als reactie op bovenstaande: als je huis leegstaat zijn je verzekeringen niet geldig. Mocht er een leiding knappen, brand uitbreken etc. dan ben je mogelijk niet verzekerd omdat het huis niet bewoond is. Onder andere hierom gekozen om het huis te verhuren, waarbij het feit dat ik na ons jaar in de USA de toko wilde verbouwen de keuze nog wat makkelijker maakte. Huurders gaan anders met je spullen om dan jijzelf, en ik neem aan dat je in dit geval gestoffeerd wilt verhuren.

Echter, we leven nu in 2023 en tijdelijke huurcontracten zijn volgens recente nieuwsberichten niet meer mogelijk. Dit lijkt direct een streep te trekken door je plan van 2x 1 jaar tijdelijke huur... |:(

https://www.rtlnieuws.nl/...ontracten-worden-verboden

Nog iets om rekening mee te houden: heeft Abu Dhabi een overeenkomst met NL omtrent delen van persoonsgegevens i.g.v. aanvragen Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)? Een oude vriend besloot te gaan verhuizen naar Dubai en te werken voor Emirates. Na enkele jaren in Dubai besloot hij terug te verhuizen naar NL. In NL kreeg hij vervolgens geen VOG, waardoor hij niet kon werken in NL voor beroepen waar een VOG benodigd was...

[ Voor 14% gewijzigd door jppilot op 17-06-2023 19:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als ethiek, klimaat en mensenrechten je verder geen drol kunnen schelen zou ik het direct doen. Als het je wel kan schelen en je hebt geen idee waar ik het over heb, dan zou ik je adviseren om je er eens goed in te verdiepen hoe het daar zit, en dan je keuze te maken. Persoonlijk zou ik nooit willen werken in een land waar een mensenleven zo weinig waard is en de rechten van mensen zo gemakkelijk worden geschonden. Maar ik heb dan ook geen grote geldsom aangeboden gekregen om daar te gaan werken, dus ik heb makkelijk praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:37

Yucon

*broem*

VidaR-9 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:32:
Kan je niet onderhandelen dat zij voor de housing op locatie betalen en jij gewoon je huis aanhoudt zonder verhuur (zou daar persoonlijk niet zo happig op zijn).
Persoonlijk zou ik mijn huis liever verhuurd zien gedurende die twee jaar. Een huis twee jaar leeg laten staan is evengoed niet heel top. Je krijgt al snel problemen met schimmel en daarnaast is een wietkwekerij of krakers ook niet je van het.

Hoeft niet, dat begrijp ik ook. Maar kan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31

Lordy79

Verdrietig

delpit schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:40:

De winst valt in box-3, dus daar betaal je uiteindelijk stukje vermogensbelasting over, maar meer winst maken dan belasting is natuurlijk goed mogelijk.
Als TS in het buitenland woont betaalt hij DAAR belasting over passief inkomen en niet in Nederland. En ik vermoed dat het tarief in Abu Dhabi rond de 0% ligt :+
Dat is sowieso iets dat TS moet meenemen in de overweging wat met het huis doen.

#1 - ik zou inderdaad een paar maanden wachten met het huis te koop zetten. Als het niks is kun je zo terug.
#2 - na 6 mnd ofzo zou ik het verkopen. Het huis aanhouden is namelijk vrij prijzig en het huis wordt er ook echt niet beter op als het langdurig leegstaat.
#3 - de winst wordt in Nederland niet belast dus dat is gunstig. En de 250K die je daarna in je pocket hebt kun je mooi beleggen zonder dat je over de meerwaarde belasting betaalt (omdat ik dus vermoed dat passief inkomen in Abu Dhabi tegen 0% wordt belast)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
jppilot schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:31:
[...]

Toffe kans! Zelf heb ik een jaar (2018) in de USA gewoond voor werk. Ons huis destijds verhuurd. Als reactie op bovenstaande: als je huis leegstaat zijn je verzekeringen niet geldig. Mocht er een leiding knappen, brand uitbreken etc. dan ben je mogelijk niet verzekerd omdat het huis niet bewoond is. Onder andere hierom gekozen om het huis te verhuren, waarbij het feit dat ik na ons jaar in de USA de toko wilde verbouwen de keuze nog wat makkelijker maakte. Huurders gaan anders met je spullen om dan jijzelf, en ik neem aan dat je in dit geval gestoffeerd wilt verhuren.

Echter, we leven nu in 2023 en tijdelijke huurcontracten zijn volgens recente nieuwsberichten niet meer mogelijk. Dit lijkt direct een streep te trekken door je plan van 2x 1 jaar tijdelijke huur... |:(

https://www.rtlnieuws.nl/...ontracten-worden-verboden

Nog iets om rekening mee te houden: heeft Abu Dhabi een overeenkomst met NL omtrent delen van persoonsgegevens i.g.v. aanvragen Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)? Een oude vriend besloot te gaan verhuizen naar Dubai en te werken voor Emirates. Na enkele jaren in Dubai besloot hij terug te verhuizen naar NL. In NL kreeg hij vervolgens geen VOG, waardoor hij niet kon werken in NL voor beroepen waar een VOG benodigd was...
toon volledige bericht
Thnx,

Inderdaad een toffe kans, dat van die huurcontracten wist ik al. Het huis onbewoond achter te laten kan ik misschien een half jaar doen, maar wordt op den duur financieel onaantrekkelijk. Hoe het allemaal gaat lopen weet ik natuurlijk nog niet. Het advies hier is over het algemeen een tijdje aanhouden en dan toch verkopen. Misschien doe ik dat tegen die tijd ook wel. Aan de andere kant is mijn zwager makelaar, wellicht kan hij dan mensen helpen die tijdelijk een huis nodig hebben. En kan ik het huis gewoon aanhouden. Ik zie het wel. Dat van dat VOG wist ik nog niet, dat heb ik voor mijn huidige werk wel nodig, mocht ik weer teruggaan naar mijn huidige werkgever. Heb je enig idee hoelang je weer in Nederland moet wonen om dit te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jppilot
Huupie0172 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:07:
[...]

Thnx,

Inderdaad een toffe kans, dat van die huurcontracten wist ik al. Het huis onbewoond achter te laten kan ik misschien een half jaar doen, maar wordt op den duur financieel onaantrekkelijk. Hoe het allemaal gaat lopen weet ik natuurlijk nog niet. Het advies hier is over het algemeen een tijdje aanhouden en dan toch verkopen. Misschien doe ik dat tegen die tijd ook wel. Aan de andere kant is mijn zwager makelaar, wellicht kan hij dan mensen helpen die tijdelijk een huis nodig hebben. En kan ik het huis gewoon aanhouden. Ik zie het wel. Dat van dat VOG wist ik nog niet, dat heb ik voor mijn huidige werk wel nodig, mocht ik weer teruggaan naar mijn huidige werkgever. Heb je enig idee hoelang je weer in Nederland moet wonen om dit te krijgen?
Omtrent VOG: ik zit er niet heel diep in, maar je spreekt over meerdere jaren. Dit kan problematisch zijn als je voor je beroep licenties geldig dient te houden waarbij dat alleen mogelijk is om in die branche te werken... wat niet lukt zonder VOG. De kennis (geen contact meer mee) waar ik over sprak is piloot en kon niet bij KLM of een andere Europese maatschappij aan de slag vanwege ontbreken VOG, en zou daardoor ook zijn brevet niet geldig kunnen houden. Long story short: hij zit dus nog altijd in Dubai, semi tegen zijn wil.

Het lijkt mij dat je huidige werkgever hier ook een adviserende rol in kan spelen, maar ik weet niet of dat gevoelig kan liggen in jouw geval ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupie0172
jppilot schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Omtrent VOG: ik zit er niet heel diep in, maar je spreekt over meerdere jaren. Dit kan problematisch zijn als je voor je beroep licenties geldig dient te houden waarbij dat alleen mogelijk is om in die branche te werken... wat niet lukt zonder VOG. De kennis (geen contact meer mee) waar ik over sprak is piloot en kon niet bij KLM of een andere Europese maatschappij aan de slag vanwege ontbreken VOG, en zou daardoor ook zijn brevet niet geldig kunnen houden. Long story short: hij zit dus nog altijd in Dubai, semi tegen zijn wil.

Het lijkt mij dat je huidige werkgever hier ook een adviserende rol in kan spelen, maar ik weet niet of dat gevoelig kan liggen in jouw geval ;)
Nee hoor, ligt totaal niet gevoelig, mijn huidige werkgever is in Nederland, ik heb nu een baan aangeboden gekregen voor een vestiging van ons moederbedrijf in Abu Dhabi, alles is in goed overleg en ik heb overal een goede verstandhouding. Ik zal hier eens achteraan gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-12-2024
Heb zelf meerdere jaren in Dubai gewoond—mijn advies is om gewoon je koophuis te houden en wachten met verhuren. Het is in Juli, Augustus en September extreem warm, dan wil je wel meerdere keren even thuis zijn. Dan komt Kerst etc. en als je dan niet naar je eigen huis kan, is dat heel irritant. Het zal echt niet zo zijn dat je in 2 jaar nooit thuis bent, dus gepraat over schimmel of wiet kweken is onzin.

Voor het geld uit verhuren hoef je het ook niet te doen als je in Abu Dhabi gewoon een mooi salaris pakt.

Wat betreft AOW, je bouwt in Abu Dhabi niks op, maar als je ooit vertrekt uit Abu Dhabi, krijg je wat extra geld mee. Daarnaast zou ik al het geld wat je overhoudt uit de UAE investeren of in deposito’s zetten zodat dat een extra pensioenpotje wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een VOG kan je ook aanvragen als je niet in NL staat ingeschreven : https://www.justis.nl/ser...en-ingeschreven-in-de-brp
Eventueel probleem is de (ontbrekende) samenwerking tussen de verschillende landen. Binnen de EU wordt veel data met elkaar gedeeld, maar er zijn voldoende landen daar buiten die deze informatie niet willen delen. Dan wordt zo’n aanvraag problematisch.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:38:
Let wel op een potentiele leegstandverordening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jppilot
Qwerty-273 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:40:
Een VOG kan je ook aanvragen als je niet in NL staat ingeschreven : https://www.justis.nl/ser...en-ingeschreven-in-de-brp
Eventueel probleem is de (ontbrekende) samenwerking tussen de verschillende landen. Binnen de EU wordt veel data met elkaar gedeeld, maar er zijn voldoende landen daar buiten die deze informatie niet willen delen. Dan wordt zo’n aanvraag problematisch.
Dankjewel voor deze aanvulling! Dit is inderdaad precies waar ik op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Als je huis zolang gaat leegstaan moet je je huis wel goed beveiligen niet zozeer tegen inbrekers/diefstal maar tegen krakers. Want als je huis gekraakt wordt is het heel lastig om die lui uit je huis te krijgen op de goede legale manier.

Vreemde in je huis voor een korte periode moet je maar aan durfen qua verhuur, ikzelf zou het niet aandurven ivm diefstal en vandalisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:19
NicoHF schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:35:
Als je huis zolang gaat leegstaan moet je je huis wel goed beveiligen niet zozeer tegen inbrekers/diefstal maar tegen krakers. Want als je huis gekraakt wordt is het heel lastig om die lui uit je huis te krijgen op de goede legale manier.

Vreemde in je huis voor een korte periode moet je maar aan durfen qua verhuur, ikzelf zou het niet aandurven ivm diefstal en vandalisme.
Kraken is illegaal sinds enkele jaren. Elke rechter laat dat pand meteen ontruimen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
In UAE heeft een vreselijk klimaat 3 maanden per jaar sterven daar mensen omdat de airco het begeven heeft aan uitdroging.
Dit weet ik omdat ik ooit ben gevraagd om in dit seizoen te komen "werken" als installateur.

Weet niet hoe het in de expat gemeenschap aan toegaat maar ik kreeg het gevoel dat je gevangen zit in een resort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Panzer Dean schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:38:
[...]

Kraken is illegaal sinds enkele jaren. Elke rechter laat dat pand meteen ontruimen
Je hebt gelijk! Door nieuwe wetgeving per 1 juli 2022

https://www.rijksoverheid...bij-verdenking-van-kraken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-05 22:43
Enerzijds moet de wet tegen tijdelijke huurcontracten alleen nog door de Eerste Kamer, dus wordt het wel geëffectueerd, anderzijds zijn er steeds meer grote steden met verordeningen tegen leegstand, daarbij gestimuleerd door minister de Jonge, bijv Amsterdam https://nos.nl/nieuwsuur/...s-al-30-jaar-niet-bewoond en Utrecht https://www.duic.nl/algem...tes-en-aandragen-huurder/

Overigens zijn er natuurlijk wel mensen die slechts tijdelijk willen huren. Bijv in afwachting van hun nieuwbouwhuis na verkoop van de eigen woning, of als overgangsperiode tijdens een scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
marana schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:03:

Overigens zijn er natuurlijk wel mensen die slechts tijdelijk willen huren. Bijv in afwachting van hun nieuwbouwhuis na verkoop van de eigen woning, of als overgangsperiode tijdens een scheiding.
Ja precies, ik denk dat ik me ook op deze doelgroep ga richten de eerste tijd. Wellicht als ik mijn draai gevonden heb verkoop ik de boel en koop ik daar een appartement. Mijn zwager is makelaar dus die zal dit voor mij gaan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik zit zelf langdurig in het buitenland. Verhuren is mooi maar als je in het buitenland je woning vergoed krijgt... is dat eerder een leuk centje extra. Maar je neemt ook een stuk risico, je zult maar pech hebben met de eerste huurder die niet betaald, de boel afbreekt, contract niet nakomt ga zo maar door. Ik ben zelf ook verhuurder en op ruim een dozijn woningen komt het zelden voor maar toch . . .

Waar je het hier nog niet over hebt gehad is van de werkgever een bijdrage op je pensioen. Ik zou dit zeker eisen aangezien je anders een gat hebt van 2 a 3 jaar (misschien nog wel langer als het je trekt). Je hebt geen kinderen dus je bent voor hun spotgoedkoop. Menig expat zoals ik zelf kost de werkgever makkelijk 50 tot 100.000 euro per jaar enkel voor de kinderen. Ook andere perks zijn niet ongewoon, chauffeur/auto van de zaak (je wilt daar niet zelf rijden), vliegtickets (idealiter business) naar thuis x keer per jaar, verhuizing (zelf had ik een container vanuit NL naar het buitenland).

Maar zoals sommige ook al aangeven misschien valt dit je allemaal wel tegen en na een paar maanden ben je het zat, dus zorg voor een goede exit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:05
Los van de praktische zaken.
Je kan straks terugkijkend beter spijt hebben van keuzes die je hebt gemaakt, dan spijt hebben van keuzes die je niet hebt gemaakt.

Verder zou ik je koophuis aanhouden en deze inderdaad verhuren.
Met de huidige huurprijzen en woningnood moet het niet heel lastig zijn om minimaal break-even uit te komen qua baten en lasten.

Waar je allemaal naar moet kijken? Ik denk dat er genoeg online te vinden is.
Je houdt je koophuis, dus je blijft ingeschreven in Nederland neem ik aan?
Dan ben je wellicht verplicht om bepaalde sociale premies te betalen. Daarnaast fiscaal gezien bewoon je je eigen woning niet meer. Komt dat niet in box 3 terecht?

Daarnaast goed kijken naar solide huurcontract. Je wilt immers, mocht je terugkeren, niet juridisch gezeur hebben dat je straks niet meer kan terugkeren in je eigen woning.

wijze woorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:55
onno oliver schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:45:
In UAE heeft een vreselijk klimaat 3 maanden per jaar sterven daar mensen omdat de airco het begeven heeft aan uitdroging.
Dit weet ik omdat ik ooit ben gevraagd om in dit seizoen te komen "werken" als installateur.

Weet niet hoe het in de expat gemeenschap aan toegaat maar ik kreeg het gevoel dat je gevangen zit in een resort.
Ik heb vrienden die in het Midden Oosten vertoeven en het geweldig vinden. Hangt 100% af van waar je zit, maar Abu Dhabi en Dubai hebben grote expat communities (Dubai meer dan Abu Dhabi as you can imagine). Ja er zijn aanpassingen dus het is altijd afwachten hoe dat je bevalt (ik ken ook de verhalen van mensen die na 2 jaar terug zijn gekeerd) maar als je een goede positie hebt dan zijn de zaken dikwijls ook goed geregeld. Vergeet ook niet dat ze meer en meer openstaan voor veranderingen/Westerse cultuur om aantrekkelijker te worden (minder afhankelijk van olie).

Saudi Arabie is een heel ander verhaal. Dan zit je dus op een compound en dat is veel minder open. Maar het geld is goed, een goede baan kan je zo 120k-150k netto per jaar opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-05 22:43
Valandil schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:07:

Dat mag niet als je langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Ook niet als je je huis aanhoudt. Ook niet als je tussendoor nog een maand weer thuiswoont. Zie https://www.nederlandwere...eer-uitschrijven-gemeente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupie0172
n4m3l355 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:00:
Ik zit zelf langdurig in het buitenland. Verhuren is mooi maar als je in het buitenland je woning vergoed krijgt... is dat eerder een leuk centje extra. Maar je neemt ook een stuk risico, je zult maar pech hebben met de eerste huurder die niet betaald, de boel afbreekt, contract niet nakomt ga zo maar door. Ik ben zelf ook verhuurder en op ruim een dozijn woningen komt het zelden voor maar toch . . .

Waar je het hier nog niet over hebt gehad is van de werkgever een bijdrage op je pensioen. Ik zou dit zeker eisen aangezien je anders een gat hebt van 2 a 3 jaar (misschien nog wel langer als het je trekt). Je hebt geen kinderen dus je bent voor hun spotgoedkoop. Menig expat zoals ik zelf kost de werkgever makkelijk 50 tot 100.000 euro per jaar enkel voor de kinderen. Ook andere perks zijn niet ongewoon, chauffeur/auto van de zaak (je wilt daar niet zelf rijden), vliegtickets (idealiter business) naar thuis x keer per jaar, verhuizing (zelf had ik een container vanuit NL naar het buitenland).

Maar zoals sommige ook al aangeven misschien valt dit je allemaal wel tegen en na een paar maanden ben je het zat, dus zorg voor een goede exit.
Het idee is om de eerste periode het huis te verhuren, mijn zwager gaat dit voor mij regelen. Hij is makelaar en kan dan mensen die tussen 2 huizen inzitten mijn woning verhuren. Zo heb ik ook een beetje extra zekerheid dat de mensen weer vertrekken. Ik heb de hypotheekverstrekker gisteren gebeld in ik kan onder een diplomatenclausule mijn huis voor maximaal 5 jaar verhuren. Hier zitten wel wat eisen aan en dat is logisch, heb hem aangegeven dat het in mijn belang is dat mensen weer op tijd vertrekken, want met een vaste huurder is mijn huis waardeloos.
AOW kan je vrijwillig bijverzekeren maar is kostbaar, komt neer op een 5500 euro per jaar om 2% af te kopen, pensioen kan ik hier niet verder regelen dus ik denk dat ik ergens een potje moet gaan maken en hier een 1000€ per maand in ga sparen/beleggen.
Auto krijg ik een budget voor, mocht ik een duurdere willen kan dat ook en kan ik dat van de zaak lenen, bij verkoop van de auto krijg ik dan weer het percentage dat de auto duurder was terug, rijden doe ik gewoon zelf heb daar geen enkele moeite mee.
Ik krijg 1 ticket per jaar, waar ik ook heen wil, hoe ik dit ga gebruiken geen idee nog. Zal ik per keer afwegen.
Over de verhuizing zelf heb ik het nog niet gehad, of ik een budget krijg om een woning in te richten of dat ik alles meeneem die kant op, maakt me ook niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
Valandil schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:07:
Los van de praktische zaken.
Je kan straks terugkijkend beter spijt hebben van keuzes die je hebt gemaakt, dan spijt hebben van keuzes die je niet hebt gemaakt.

Verder zou ik je koophuis aanhouden en deze inderdaad verhuren.
Met de huidige huurprijzen en woningnood moet het niet heel lastig zijn om minimaal break-even uit te komen qua baten en lasten.

Waar je allemaal naar moet kijken? Ik denk dat er genoeg online te vinden is.
Dan ben je wellicht verplicht om bepaalde sociale premies te betalen. Daarnaast fiscaal gezien bewoon je je eigen woning niet meer. Komt dat niet in box 3 terecht?

Daarnaast goed kijken naar solide huurcontract. Je wilt immers, mocht je terugkeren, niet juridisch gezeur hebben dat je straks niet meer kan terugkeren in je eigen woning.
Ben het helemaal met je eens, dit is voor mj een hele mooie kans, die moet en zal ik pakken. Ik bijf niet ingeschreven staan in Nederland dus geen sociale premies, huurcontract wordt aangeleverd door mijn hypotheekverstrekker, deze hebben ze helemaal dichtgetimmerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Huupie0172 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:35:
Over de verhuizing zelf heb ik het nog niet gehad, of ik een budget krijg om een woning in te richten of dat ik allens meeneem die kant op, maakt me ook niet zo veel uit.
Als je echt gehecht bent aan bepaalde meubelstukken kan je inderdaad spullen mee verhuizen. Maar afhankelijk van hoeveel je wilt verhuizen (en eventueel je eigen huis in NL gemeubileerd wilt achterlaten voor verhuur) ze hebben ook gewoon een Ikea in Abu Dhabi ;)

Papierwerk, boeken, foto's, snuisterijen van decennia geleden, etc. etc. is de vraag wat je mee wilt nemen of (langdurig) opslaan in NL (op eigen zolder oid of een opslagruimte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupie0172
Qwerty-273 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Als je echt gehecht bent aan bepaalde meubelstukken kan je inderdaad spullen mee verhuizen. Maar afhankelijk van hoeveel je wilt verhuizen (en eventueel je eigen huis in NL gemeubileerd wilt achterlaten voor verhuur) ze hebben ook gewoon een Ikea in Abu Dhabi ;)

Papierwerk, boeken, foto's, snuisterijen van decennia geleden, etc. etc. is de vraag wat je mee wilt nemen of (langdurig) opslaan in NL (op eigen zolder oid of een opslagruimte).
Ik heb inderdaad wat spul dat ik mee wil nemen, denk een m3 of 5, voor de rest zal het me worst zijn. Ikea hebben ze daar idd ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:32
Huupie0172 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:35:
[...]

AOW kan je vrijwillig bijverzekeren maar is kostbaar, komt neer op een 5500 euro per jaar om 2% af te kopen, pensioen kan ik hier niet verder regelen dus ik denk dat ik ergens een potje moet gaan maken en hier een 1000€ per maand in ga sparen/beleggen.
AOW vrijwillig verzekeren lijkt me een koopje.

Een AOW uitkering voor alleenstaanden is dit jaar iets van 16.000 euro netto.
Als je een beetje gezond bent en leeft dan krijg je waarschijnlijk 20 jaar lang AOW, oftewel 320.000 euro (in prijzen van 2023).
Elk jaar in het buitenland zonder vrijwillige verzekering loop je daar 2% van mis, oftewel 6400 euro.

En voor die vrijwillige 5500 krijg je dan ook nog eens recht op een uitkering die elk jaar vrijwel gegarandeerd mee stijgt met de loonontwikkeling, wat je van je eigen belegde spaargeld nog maar moet afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
dj1981 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:52:
[...]

Als je een beetje gezond bent en leeft dan krijg je waarschijnlijk 20 jaar lang AOW, oftewel 320.000 euro (in prijzen van 2023).
Elk jaar in het buitenland zonder vrijwillige verzekering loop je daar 2% van mis, oftewel 6400 euro.

En voor die vrijwillige 5500 krijg je dan ook nog eens recht op een uitkering die elk jaar vrijwel gegarandeerd mee stijgt met de loonontwikkeling, wat je van je eigen belegde spaargeld nog maar moet afwachten.
Je hebt helemaal gelijk, ik had het sommetje nog niet gemaakt. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
oef, vrijwillig naar een slavernijstaat verhuizen vanuit een fijn land als NL, je moet het maar willen. Zie bijv: Wikipedia: Human rights in the United Arab Emirates

dingen regelen in NL is leuk, maar ik zou ook zeker eens nadenken of een dergelijk land een plek is waar je wilt wonen en bijdragen aan de economie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Mwa aan de andere kant. Als je nu voorneemt om die 5500 niet voor de vrijwillige verzekering te gebruiken maar in een standaard wereldwijd beleggingsfonds (tegen een gemiddeld rendement van 4% per jaar, en dat is conservatief) voor 18 jaar lang. Dan heb je aan inleg alleen al 99k, en met het eerder genoemde rendement komt daar nog 40k bij (berekend via https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ ). Dat is een potje van 139k dat je op je eerste pensioendag zou kunnen inzetten naar eigen gelang ipv AOW rechten over een langere looptijd. En ja daar zit geen garantie op, wellicht zitten we midden in een diepe recessie in 18 jaar. In beide gevallen is het ook maar de vraag hoe lang je leeft.

Ook laat je een korting op de AOW buiten beschouwing, stel dat je buiten NL blijft plakken is het maar de vraag of je een volledige uitkering krijgt of minder. Als je dan op een plek zit waar je gekort wordt dan valt je rekenvoorbeeld anders uit. Ook dat is lastig voorspellen waar de TS tegen die tijd zal zitten, zeker met de uitkleding van het AOW stelsel voor mensen die ver buiten NL van hun pensioen willen gaan genieten.

Excel en berekenen, berekenen en berekenen.

Om specifiek VAE te belichten https://www.svb.nl/nl/aow...at-buiten-nederland-wonen
Verenigde Arabische Emiraten
U krijgt AOW. Het bedrag is maximaal 50% van het netto minimumloon. Dit is het ongehuwdenpensioen. U krijgt geen inkomensondersteuning AOW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupie0172
Qwerty-273 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:12:
[...]

Mwa aan de andere kant. Als je nu voorneemt om die 5500 niet voor de vrijwillige verzekering te gebruiken maar in een standaard wereldwijd beleggingsfonds (tegen een gemiddeld rendement van 4% per jaar, en dat is conservatief) voor 18 jaar lang. Dan heb je aan inleg alleen al 99k, en met het eerder genoemde rendement komt daar nog 40k bij (berekend via https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ ). Dat is een potje van 139k dat je op je eerste pensioendag zou kunnen inzetten naar eigen gelang ipv AOW rechten over een langere looptijd. En ja daar zit geen garantie op, wellicht zitten we midden in een diepe recessie in 18 jaar. In beide gevallen is het ook maar de vraag hoe lang je leeft.

Ook laat je een korting op de AOW buiten beschouwing, stel dat je buiten NL blijft plakken is het maar de vraag of je een volledige uitkering krijgt of minder. Als je dan op een plek zit waar je gekort wordt dan valt je rekenvoorbeeld anders uit. Ook dat is lastig voorspellen waar de TS tegen die tijd zal zitten, zeker met de uitkleding van het AOW stelsel voor mensen die ver buiten NL van hun pensioen willen gaan genieten.

Excel en berekenen, berekenen en berekenen.

Om specifiek VAE te belichten https://www.svb.nl/nl/aow...at-buiten-nederland-wonen

[...]
toon volledige bericht
Het is sowieso niet mijn intentie om daar de rest van mijn leven te blijven. Eerst maar eens een jaar of 2 aankijken, en als het bevalt denk ik op dit moment aan een jaar of 5 a 10. Dan zien we daarna wel weer verder, wellicht komt er wel weer iets heel anders op mijn pad. Bedankt voor je aanvulling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:19
[...]

Ben zelf ook verhuisd naar het buitenland (CH) en heb destijds ook gekeken of vrijwillig AOW bij te kopen interessant was. Opvallend was dat dit dus ook gerelateerd is aan de hoogte van het inkomen en bij een laag inkomen is het zeker interessant want je betaald een fractie van die 5500 euro. In mijn geval was het de volle 5500. Niet voorgekozen want op basis van de opkruipende aanvangsdatum in combinatie met de gemiddelde levensverwachting (plus demografische ontwikkeling in NL) acht ik de huidige contante waarde van de AOW een stuk lager en ik denk persoonlijk dat dit in de toekomst verder versoberd wordt.

Aan TS; hier in CH heb je ook een plaatselijke AOW variant waar je automatisch aan meedoet en fiscaal gunstige derde pijler constructies. Heb je al gekeken of er dergelijle mogelijkheden daar zijn? Nu is het daar al fiscaal gunstig in het algemeen dus dit geeft al veel ruimte om zelf wat te regelen en je minder afhankelijk bent van de nukken van een overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eitje84
  • Laatst online: 14:15
Hi Sander,

Wij zijn vorige jaar naar Vietnam verhuist voor initieel twee jaar.
Hebben ook een koophuis.

Hier onze ervaring.

Huis hebben wij verhuurt om een basis te houden in NLD en we niet weten hoe de huizen market er aan toe is als we terug komen. Goede makelaar zoeken en een beetje kritisch huurders uitkiezen. Ja het is altijd een risico dat ze de boel afbreken. Maar zonder risico kan je niks doen.
Wij krijgen hier housing allowance, dus met de het verschil tussen de huur inkomsten en de hypotheek last kan je of luxe wonen, of sparen.
Volgens de hypotheek verstrekker mag je niet verhuren omdat het een andere risico profiel is voor de producten die ze doorverkopen aan investeerders. Maar wij hebben het risico genomen omdat we een hoop overwaarde hebben, dus als we gedwongen moeten verkopen er niet veel aan de hand is qua herfinancieren.

Pensioen: Mijn werkgever in NLD betaald mijn pensioen door, en op vrijwillige basis de sociale lasten (AOW etc.) Voor mij vrouw sparen we zelf via Brand New Day.

Zaken waar wij niet aan gedacht hadden: Reis en zorg verzekering. Mijn zorg verzekering wordt betaald door mijn werk, maar als ik op vakantie ga is dat niet gedekt. En voor je Nederlandse verzekering mag niet meer dan 90 dagen (+/-) in het buitenland zijn. Je kan zowel reis en zorg verzekering afsluiten via partijen, maar dat is duur. Voor mij vrouw betalen voor een basis zorg verzekering (E)175,- per maand.

Succes en veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
flyguy schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:42:
[...]
Heb je al gekeken of er dergelijle mogelijkheden daar zijn? Nu is het daar al fiscaal gunstig in het algemeen dus dit geeft al veel ruimte om zelf wat te regelen en je minder afhankelijk bent van de nukken van een overheid.
Volgens mij hebben ze dat allemaal niet, de mensen die ik hierover gesproken heb investeren allemaal in het land van herkomst. Ik denk dat het voor mij ook zoiets wordt, ik neem het in ieder geval wel mee in mijn salarisonderhandeling, ik denk dat ik de vrijwillige AOW verzekering wel meeneem en daarnaast nog een potje maak. Wellicht los ik mijn huis versneld af, ik weet het eigenlijk nog niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
eitje84 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:04:
Hi Sander,

Wij zijn vorige jaar naar Vietnam verhuist voor initieel twee jaar.
Hebben ook een koophuis.

Hier onze ervaring.

Huis hebben wij verhuurt om een basis te houden in NLD en we niet weten hoe de huizen market er aan toe is als we terug komen. Goede makelaar zoeken en een beetje kritisch huurders uitkiezen. Ja het is altijd een risico dat ze de boel afbreken. Maar zonder risico kan je niks doen.
Wij krijgen hier housing allowance, dus met de het verschil tussen de huur inkomsten en de hypotheek last kan je of luxe wonen, of sparen.
Volgens de hypotheek verstrekker mag je niet verhuren omdat het een andere risico profiel is voor de producten die ze doorverkopen aan investeerders. Maar wij hebben het risico genomen omdat we een hoop overwaarde hebben, dus als we gedwongen moeten verkopen er niet veel aan de hand is qua herfinancieren.

Pensioen: Mijn werkgever in NLD betaald mijn pensioen door, en op vrijwillige basis de sociale lasten (AOW etc.) Voor mij vrouw sparen we zelf via Brand New Day.

Zaken waar wij niet aan gedacht hadden: Reis en zorg verzekering. Mijn zorg verzekering wordt betaald door mijn werk, maar als ik op vakantie ga is dat niet gedekt. En voor je Nederlandse verzekering mag niet meer dan 90 dagen (+/-) in het buitenland zijn. Je kan zowel reis en zorg verzekering afsluiten via partijen, maar dat is duur. Voor mij vrouw betalen voor een basis zorg verzekering (E)175,- per maand.

Succes en veel plezier!
toon volledige bericht
Onze situaties zijn iets anders, zoals ik het begrijp krijg jij gewoon vanuit Nederland betaald met alle bijkomende voordelen, ik krijg echt een nieuwe werkgever, voordeel voor mij is weinig loonbelasting, maar hier staat tegenover dat je niks opbouwt. Dit zal ik zelf moeten doen. Voor de rest wordt krijg ik ook een allowance voor housing en wordt mijn zorgverzekering via de werkgever betaald, dit schijnt een behoorlijk compleet pakket te zijn dus inclusief tandzorg en fysiotherapie. Ook krijg ik een auto van de zaak. Mijn Hypotheker heb ik al benaderd en ik kan onder een diplomatenclausule mijn huis voor maximaal 5 jaar verhuren, ze hebben dan wel een aantal eisen zoals opstalverzekering, via een officiele verhuurmakelaar, ze leveren een dichtgetimmerd huurcontract aan, en nog een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eitje84
  • Laatst online: 14:15
Huupie0172 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Onze situaties zijn iets anders, zoals ik het begrijp krijg jij gewoon vanuit Nederland betaald met alle bijkomende voordelen, ik krijg echt een nieuwe werkgever, voordeel voor mij is weinig loonbelasting, maar hier staat tegenover dat je niks opbouwt. Dit zal ik zelf moeten doen. Voor de rest wordt krijg ik ook een allowance voor housing en wordt mijn zorgverzekering via de werkgever betaald, dit schijnt een behoorlijk compleet pakket te zijn dus inclusief tandzorg en fysiotherapie. Ook krijg ik een auto van de zaak. Mijn Hypotheker heb ik al benaderd en ik kan onder een diplomatenclausule mijn huis voor maximaal 5 jaar verhuren, ze hebben dan wel een aantal eisen zoals opstalverzekering, via een officiele verhuurmakelaar, ze leveren een dichtgetimmerd huurcontract aan, en nog een paar dingen.
Ik ben ook in dienst van de Vietnamese entiteit, en wordt betaald vanuit deze entiteit.
Mijn arbeidsovereenkomst in NLD is opgeschort voor de tijd dat ik hier zit, dus behoud al mijn opgebouwde rechten binnen de Nederlandse entiteit. Vanuit NLD betalen ze mijn deelnamen aan het pensioenfonds door, evenzo de AOW etc. Beetje een mix van beide dus.

Mijn zorg verzekering is ook alles dekkend en betaald vanuit de baas, maar alleen gelding in Vietnam, of als ik voor de baas op reis ben. Terug naar Nederland voor familie bezoek betekend dus persoonlijk een aanvullende verzekering in mijn geval.

En geluk me je hypotheek verstrekker, dat scheelt weer een 'zorg'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Diverse posters hebben gewezen op het boek van Kees Wieringa en de mensenrechtensituatie in Abu Dhabi. Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar hoe sta jij daar tegenover Huupie0172?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
flyguy schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Ben zelf ook verhuisd naar het buitenland (CH) en heb destijds ook gekeken of vrijwillig AOW bij te kopen interessant was. Opvallend was dat dit dus ook gerelateerd is aan de hoogte van het inkomen en bij een laag inkomen is het zeker interessant want je betaald een fractie van die 5500 euro. In mijn geval was het de volle 5500. Niet voorgekozen want op basis van de opkruipende aanvangsdatum in combinatie met de gemiddelde levensverwachting (plus demografische ontwikkeling in NL) acht ik de huidige contante waarde van de AOW een stuk lager en ik denk persoonlijk dat dit in de toekomst verder versoberd wordt.
Ik heb het ook wel eens nagerekend, en het was totaal niet interessant als je de max bijdrage moest betalen (financieel gezien iig):
- zeg AOW is 1270 EUR pm; je bouwt elk jaar 2% op (de vijftig jaar voor AOW ingaat), dat is dus ~25 EUR per maand die je elk jaar opbouwt.
- een lumpsum 5500 EUR geeft je bij een SWR van 4% vanaf NU al 18 EUR per maand voor de rest van je leven. En dan houd je het bedrag zelf nog over.
- daarnaast heb ik ook een vrij pessimistische blik op in aanmerking komen voor AOW over 30 jaar vanaf nu...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Huupie0172
sdekker schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 14:20:
Diverse posters hebben gewezen op het boek van Kees Wieringa en de mensenrechtensituatie in Abu Dhabi. Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar hoe sta jij daar tegenover Huupie0172?
Het boek gaat inderdaad over een museumdirecteur in Katar, is een ander land. De mensen die ik in Abu Dhabi spreek zijn over het algemeen zeer tevreden, We hebben altijd de neiging om alles door onze eigen bril te bekijken, maar volgens mij zijn de omstandigheden daar niet zo slecht. Mensen moeten hard werken, maar worden volgens mij ook goed beloond, Verder ga ik er gewoon heen voor de uitdaging in mijn werk, en hoop ik de mensen die voor me gaan werken een goede tijd te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Huupie0172 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 18:09:
[...]

Het boek gaat inderdaad over een museumdirecteur in Katar, is een ander land. De mensen die ik in Abu Dhabi spreek zijn over het algemeen zeer tevreden, We hebben altijd de neiging om alles door onze eigen bril te bekijken, maar volgens mij zijn de omstandigheden daar niet zo slecht. Mensen moeten hard werken, maar worden volgens mij ook goed beloond, Verder ga ik er gewoon heen voor de uitdaging in mijn werk, en hoop ik de mensen die voor me gaan werken een goede tijd te geven.
Je ziet hopelijk toch wel dat er moderne slavernij is in Abu Dhabi? Niet iedereen daar word goed beloond en het harde werken is net even wat harder dan de gemiddelde kantoorbaan...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@Homeland en hoe zie jij de minima in NL? Of de goedkope arbeidsmigranten die voor een appel en een ei allerlei werkverzetten waar de originele NL'er geen trek in heeft voor de beloning die er voor wordt gegeven. Ik spreek daarmee de situatie in Abu Dhabi zeker niet goed (en wil ook niet stellen dat die minder erg is dan het is). Maar "we" hebben in NL wel altijd de neiging om met een belerende vinger te wijzen naar de ander, en onszelf als de vroomste van de klas neer te zetten :)

https://www.human.nl/lees...avernij-in-nederland.html
https://www.volkskrant.nl...een-zwarte-lijst~b3750941 (via Google cache kan je eventueel het artikel lezen)
https://www.fairwork.nu/w...vernij-feiten-en-cijfers/

En de andere kant:
https://www.theguardian.c...i-happiness-island-misery
https://www.amnesty.org/e...ort-united-arab-emirates/
Wikipedia: Kafala system
https://www.hrw.org/news/...-rights-bill-step-forward

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:36:
@Homeland en hoe zie jij de minima in NL? Of de goedkope arbeidsmigranten die voor een appel en een ei allerlei werkverzetten waar de originele NL'er geen trek in heeft voor de beloning die er voor wordt gegeven. Ik spreek daarmee de situatie in Abu Dhabi zeker niet goed (en wil ook niet stellen dat die minder erg is dan het is). Maar "we" hebben in NL wel altijd de neiging om met een belerende vinger te wijzen naar de ander, en onszelf als de vroomste van de klas neer te zetten :)

https://www.human.nl/lees...avernij-in-nederland.html
https://www.volkskrant.nl...een-zwarte-lijst~b3750941 (via Google cache kan je eventueel het artikel lezen)
https://www.fairwork.nu/w...vernij-feiten-en-cijfers/

En de andere kant:
https://www.theguardian.c...i-happiness-island-misery
https://www.amnesty.org/e...ort-united-arab-emirates/
Wikipedia: Kafala system
https://www.hrw.org/news/...-rights-bill-step-forward
De minima in Nederland hebben het waanzinnig goed vergeleken met de slavernij in het Midden Oosten, dat is echt niet te vergelijken, zelfde voor de arbeidsmigranten die we inderdaad slecht behandelen, maar dat valt toch nog in het niet bij de manier waarop er in onder andere Abu Dhabi met ze om wordt gegaan.

Nederland kan genoeg verbeteren maar qua werkomstandigheden hebben we het over het algemeen toch echt best goed geregeld hoor.

Het is nu eenmaal zo dat je in onder andere Abu Dhabi in een zeer andere cultuur komt te werken, dat is toch iets om te overwegen, voor de een is dat dan een reden om er niet heen te willen, voor de ander is het geen probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Volgens mij is de TS niet uit op een les cultuur, minima of slavernij. Dat is redelijk offtopic en je helpt de TS niet echt verder.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBqSpecialist83
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-02 20:38
Waarom zou je dit überhaupt willen. Je zegt al zelf dat je je pensioen hebt geregeld, een huis hebt en een auto voor de deur. Enige wat nog ontbreekt is een leuke partner waar je oud mee kan worden. Die ga je daar toch niet vinden..? Je hebt alles al, dat extra geld maakt je leven toch niet gelukkiger?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-05 16:13
BBqSpecialist83 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:03:
Waarom zou je dit überhaupt willen. Je zegt al zelf dat je je pensioen hebt geregeld, een huis hebt en een auto voor de deur. Enige wat nog ontbreekt is een leuke partner waar je oud mee kan worden. Die ga je daar toch niet vinden..? Je hebt alles al, dat extra geld maakt je leven toch niet gelukkiger?
De redenen die ik zo kan bedenken: avontuur, uitdagingen, nieuwe indrukken opdoen, verandering. Kortom een completer mens worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenRAxel
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2024
Beste,
Ik zou zeggen: Ga voor het avontuur en neem het risico dat dingen anders gaan dan je verwacht. In het eind wordt je er altijd wel beter van.
Ik woon nu ruim 7 jaar in Saudi Arabie, met mijn vrouw en hebben het er prima naar ons zin. Nu betaald mijn NL werkgever wel veel van de belastingen enz, maar we zijn wel uitgeschreven uit de gemeente en zijn dus soort van geëmigreerd. Dit heeft veel voordele, maar ook wat nadelen, gewoon tegen elkaar wegstrepen via een excelletje. Dan kom je een heel eind.
Nog wel even een dingetje wat veel mensen over het hoofd zien, tegenwoordig kunnen (en veel gemeentes doen het dan ook) de gemeentes Forenzen belasting heffen, die is afhankelijk van de WOZ waarde. Zitten wel wat voorwaardes aan vast. Maar zou er even naar kijken wat er voor jouw uit kan komen.

Verder gewoon je ding doen, je weet dat jij daar niet naar toe gaat om de wereld te verbeteren!
BR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
BenRAxel schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:43:

Nog wel even een dingetje wat veel mensen over het hoofd zien, tegenwoordig kunnen (en veel gemeentes doen het dan ook) de gemeentes Forenzen belasting heffen, die is afhankelijk van de WOZ waarde. Zitten wel wat voorwaardes aan vast. Maar zou er even naar kijken wat er voor jouw uit kan komen.
Ja, maar wat doet dat in dit geval er toe ? @TS gaat juist naar het buitenland, en de heffingsgrondslag voor forenzenbelasting is juist dat je als niet-inwoner meer als 90 dagen per jaar in een Nederlandse gemeente verblijft. Met andere woorden: Het is een belasting op Polenhotels. Niet op wie naar het buitenland gaat.

En als @TS zijn eigen huis in Nederland aanhoudt, en daar meer als 90 dagen verblijft, dan hoeft hij ook geen forenzenbelasting te betalen. Want dan betaalt hij nog steeds WOZ-belasting, afvalstoffenheffing en dergelijke. Toeristenbelasting en forenzenbelasting zijn belastingen om mensen die wél in de gemeente verblijven, maar er geen gemeentelijke belastingen betalen, toch mee te laten betalen in de kosten die de gemeente maakt voor voorzieningen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Pagina: 1