Verbinding van laminaat breekt af

Pagina: 1
Acties:

• aalfs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:20
Hi,

in mn huis heeft de vorige bewoner dunne laminaat tegels geplaatst. sinds een paar maanden zijn de verbindingen tussen deze tegels aan het scheuren. Er zit nog voldoende verband in de vloer maar sommige tegels beginnen uit elkaar te schuiven door de marges tot de muur. ik heb geprobeerd met lijm de tegels vast te zetten op de onderliggende laag.
ik zie glimmend isolatie materiaal onder het laminaat liggen, welke waarschijnlijk te zacht is om drukverschillen op te vangen waardoor tegels van elkaar af scheuren.

hoe kan ik laminaat fixeren zonder de verbinding of een harde ondervloer? indien er geen opties zijn (waar ik voor vrees) hoe verleng ik de levensduur van de vloer zo lang mogelijk?

de vloer is ca 6 jaar oud
de keuken is over het laminaat gebouwd dus een compleet nieuwe vloer is zeer ingrijpend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgWTWnaLC3xzRXTn2Us_ctPkUWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l718Yq0gZj59ubh71ecyjlMa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door aalfs op 16-06-2023 19:25 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:58

FreakNL

Well do ya punk?

Even omdenken;

Wat is het voor keuken? Vaak kun je de plint weghalen en dan hoeft het helemaal niet zo dramatisch te zijn.

Plint eraf, oude laminaat afzagen tot net iets verder dan de plint, nieuw laminaat leggen en de plint weer terug.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
aalfs schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:24:
de keuken is over het laminaat gebouwd dus een compleet nieuwe vloer is zeer ingrijpend
Heb je de stootplank onder je kastjes al los gehaald? Die zitten waarschijnlijk met een paar klemmetjes vast, dan kun je onder de kastjes kijken of je keuken daadwerkelijk op je laminaat staat, of dat die tot de pootjes van je kastjes ligt. Als je kastjes daadwerkelijk op t laminaat staat (wat zeker niet gebruikelijk is), zou je het oude laminaat met een multitool kunnen afkorten, en nieuw laminaat leggen tot onder de stootplank.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• aalfs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:20
SlinkingAnt schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:31:
[...]

Heb je de stootplank onder je kastjes al los gehaald? Die zitten waarschijnlijk met een paar klemmetjes vast, dan kun je onder de kastjes kijken of je keuken daadwerkelijk op je laminaat staat, of dat die tot de pootjes van je kastjes ligt. Als je kastjes daadwerkelijk op t laminaat staat (wat zeker niet gebruikelijk is), zou je het oude laminaat met een multitool kunnen afkorten, en nieuw laminaat leggen tot onder de stootplank.
ik zie nu dat de het laminaat maar aan 1 kant is doorgelegd. het plan is dan dat ik vanaf die andere kant de kapotte planken kan verwijderen en kan vervangen voor gelijke planken

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:18
Misschien ben je er al door wat planken te verwisselen? Planken met een kapotte verbinding onder de plint of keukenblok laten vallen.
Ik zou me wel afvragen hoe het komt dat ze nu losraken en niet de afgelopen 6 jaar? Als er ergens te veel druk op het laminaat staat (keuken? Zware kast die er eerst niet stond?) dan heeft het laminaat daar te weinig speling en kun je zulke ‘breuken’ krijgen. Met vloer eronder heeft het niet zoveel te maken vermoed ik. Dan was dat al direct na het leggen van de vloer misgegaan en niet ineens na zes jaar.

Edit: lees nu dat je tegels ook probeert vast te lijmen. Niet doen bij een zwevende vloer. Daardoor ontstaan nieuwe scheuren elders, of de plek scheurt opnieuw, maar dan niet op de verbinding.
Hoe ruim zijn de marges aan de zijkant? Meer dan 15mm?

[ Voor 18% gewijzigd door Toke_gt op 17-06-2023 12:18 ]