Harde laag keramiek(?) Van muur af krijgen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avenfisher
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09 21:36
Dag medetweakers,

Bij het renoveren van mijn pareltje van een jaren 50 rijtjeshuis stuit ik achter 2 lagen geverfd behang op een harde sierlaag van een soort keramisch materiaal. ( Zie fotos onderaan de post)
Ik heb dit al vaker gezien bij wat oudere woningen en volgens mij was het ooit redelijk standaard.

Om deze muren stuc klaar te maken moet deze laag eraf. Waar ooit een radiator zat gaat dit nog een klein beetje doormiddel van een scherpe bijtel en wat spierkracht zoals op de fotos te zien is. Maar op andere plekken is er geen beginnen aan.

Nu ben ik op zoek naar een makkelijkere manier om dit eraf te krijgen zonder direct de hele muur erachter ook tot gruis te slaan.

Heeft iemand hier wellicht een geweldige truc waarmee dit spul makkelijk te verwijderen is? Of wellicht een naam voor dit materiaal?

Alvast veel dank en een fijn klusweekend allen 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STwpRQ8LCznsQ5sSlEoGt9eRCKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HYjs05z1LZXHEqLDYRcxXAj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KFghyM6UZjbcPeXUwJlpM5Fscs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lp0JL6AeGiIxVYQMQzGsDE03.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via avenfisher op 16-06-2023 20:15)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:20

orf

Dat is betonemaille. Dat helpt misschien bij het zoeken naar oplossingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:53
Beitelhamer huren zodat het niet op de hand hoeft, ben je zo klaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:20

orf

Dat is betonemaille. Dat helpt misschien bij het zoeken naar oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Betonslijper huren?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
Je hebt te maken met een materiaal waarvan ze in het verleden goed over hebben nagedacht: "Ik wil iets op de muur wat goed blijft zitten en enorm slijtvast is, het moet ook tegen hoog water / overstroming kunnen en makkelijk met een waterslang schoon te maken zijn".
Maar met een hardgebakken baksteen flink over de muur wrijven kun je in ieder geval genoeg ruwheid in de emaille krijgen om te stucken. Een slijptol met een goede schuurschijf kan ook, geeft wel veel stof....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avenfisher
Dank jullie wel, ik was inderdaad opzoek naar de naam betonemaille. Dat googlen in combinatie met betonslijper heeft me in ieder geval al op wat ideeën gebracht wat voor gereedschap ik kan gaan huren om het eraf te krijgen 😁.

Wanneer ik daadwerkelijk geslaagd benhierin zal ik nog een update plaatsen voor toekomstige googlelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zit het los genoeg om er met een plamuurmes achter te komen? Die zijn vaak wat platter dan een beitel en kunnen best wat hebben. Pakje goedkope plamuurmessen halen en je zou het er zo af moeten hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-09 06:10
Als stukadoor smeerden we dit in met betocontact (voorstrijk met zand). Een prima basis om overheen te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-09 08:19
Heb je een beitelstand op je boorhamer?
Zoja beitel erin en voorzichtig loswerken. Ook niet te voorzichtig, wat je teveel weg bikt kan weer aangesmeerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:52
Zoals @Geneuzel ook zegt, je kan er overheen stucen nadat je stucprimer gebruikt hebt.

Ik zou de losse delen weghalen, en de rest lekker laten zitten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• avenfisher
Dag allen,

Weet niet of het gewaardeerd wordt om nog te reageren op oudere topics als deze maar bij deze nog even een korte update voor als er in de toekomst nog iemand met dezelfde vraag dit topic vindt :) .

Ik heb uiteindelijk een saneerfrees gehuurd, deze zo laag mogelijk afgesteld. Hiermee kon ik alle grote oppervlakken vrij makkelijk proper krijgen.

Voor de hoekjes en randjes heb ik een normale slijptol met betonschijf gebruikt en hiermee met de zijkant de beton emaille lichtjes aangetikt, het meeste sprong hierdoor er al vanzelf af. Dit is echter natuurlijk niet hoe je een slijptol hoort te gebruiken dus wees voorzichtig...

Voor de allerlaatste stukjes die met een slijptol ook niet te bereiken waren heb ik een goed scherpe beitel gebruikt die daarna ook weggegooid kon worden.

Ten slotte nog een mooie laag spraykontakt erover en ondertussen is het zonder problemen mooi gestuct :)

Nogmaals bedankt aan iedereen voor de eerdere suggesties en nu op naar de volgende klusjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hm98zmYCPOnTQTne8xlxnzGNhUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6DtLzjLtHa0bfbZCirlwW8l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0Qc-CeQjdeENKYD2AQ6XDX0big=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NUQmzddqUpnLJBPmSBwfTOW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 15:21

Bezulba

Formerly known as Eendje

Top dat je ook het resultaat even meld! Niets irritanter dan een topic vinden met jouw probleem en dan geen conclusie! :)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:34
Achteraf bekeken: het is een dunne laag, die blijkbaar goed vast zit.
Had je het niet gewoon kunnen ontvetten, opschuren en betokontakt er op?

Ik heb dezelfde rommel in huis en heb er overheen gestuct.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avenfisher
LED-Maniak schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:26:
Achteraf bekeken: het is een dunne laag, die blijkbaar goed vast zit.
Had je het niet gewoon kunnen ontvetten, opschuren en betokontakt er op?

Ik heb dezelfde rommel in huis en heb er overheen gestuct.
Dat dacht ik eerst ook, maar mijn stucadoors wilden het er graag vanaf hebben omdat ze bang waren dat de stuc er meteen at zou glijden ondanks de voorstrijk. Maar hoe ik het eraf zou moeten krijgen hadden ze dan weer geen suggesties voor :/
Pagina: 1