2 SSD's voor programma's en games?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik ga mijn eerste desktop pc bouwen, maar ik heb wat advies nodig over de keuze en installatie van de SSD's.

Ik wil 2 SSD's installeren:

• 1 Tb voor Windows en programma's zoals Office, Photoshop etc.
• 2 Tb voor games

Ik heb hier 2 vragen over:

1) Volgens mij is het tegenwoordig niet meer nodig om Windows op een aparte schijf/SSD te zetten. Maar is het wel of juist niet verstandig om dit te doen? Partities kan natuurlijk ook, maar mijn vraag gaat specifiek over 2 aparte SSD's.

2) Op het moederbord dat ik wil uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI zitten drie M.2 slots: 2x M.2 (PCI-e 4.0 x4), M.2 (PCI-e 5.0 x4). Welke SSD kan ik het best in het snelste (5.0) slot doen: de Windows SSD of de games SSD?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:16
Zelf heb ik eigenlijk altijd 2 SSD's in mijn systemen (ook in laptop indien mogelijk). Eerder omdat ik de Windows schijf zo "schoon" mogelijk wil houden. Ook maak ik enkel back-ups van deze schijf en niet van mijn tweede schijf. Belangrijke dingen (foto's e.d.) bewaar ik bij een cloud dienst.

Een tweede SSD voor je games kan o.a. de laadtijden verbeteren.

Zelf zou ik voor de PCI-e 5.0 slot kiezen voor de Windows SSD (met het oog op een eventuele upgrade in de toekomst als de prijzen zakken van PCI-e 5.0 SSD's) maar ik ben dan ook geen "die hard" gamer. Mogelijk dat die er een andere mening op na houden.

Open-wereldgames: Games met grote open-wereldomgevingen, zoals Assassin's Creed Valhalla, Cyberpunk 2077 en Grand Theft Auto V, kunnen aanzienlijk kortere laadtijden hebben wanneer ze op een aparte SSD zijn geïnstalleerd. Dit komt doordat de game sneller toegang heeft tot de benodigde gegevens, waardoor de laadtijden aanzienlijk worden verkort en de algemene prestaties van de game worden verbeterd.

Multiplayergames: Games met online multiplayermodi, zoals Call of Duty: Warzone, Fortnite en Apex Legends, kunnen aanzienlijk beter presteren wanneer ze op een aparte SSD zijn geïnstalleerd. Dit komt doordat snellere laadtijden en een betere gegevensoverdracht kunnen helpen om de vertraging in online games te verminderen, wat de algemene prestaties van de game kan verbeteren en de speelervaring soepeler kan maken.

Games met veel texturen: Games met veel texturen, zoals Doom Eternal, Resident Evil Village en Red Dead Redemption 2, kunnen aanzienlijk kortere laadtijden hebben wanneer ze op een aparte SSD zijn geïnstalleerd. Dit komt doordat de game sneller toegang heeft tot de benodigde gegevens, wat kan helpen om de laadtijden van de game te verkorten en de algemene prestaties te verbeteren.

Kortom, bijna alle games kunnen profiteren van de installatie op een aparte SSD. Het kan de prestaties van de game verbeteren en de laadtijden van de game verkorten, waardoor de algehele game-ervaring wordt verbeterd.

[ Voor 65% gewijzigd door Zatara op 16-06-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Bedankt voor jouw antwoord. Goed om te weten dat het wel degelijk zinvol is om een aparte SSD voor games te hebben. Ik heb nog wel een vraag over jouw opmerking over de 5.0. Je schrijft:
Zatara schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:52:
Zelf zou ik voor de PCI-e 5.0 slot kiezen voor de Windows SSD (met het oog op een eventuele upgrade in de toekomst als de prijzen zakken van PCI-e 5.0 SSD's) maar ik ben dan ook geen "die hard" gamer. Mogelijk dat die er een andere mening op na houden.
5.0 SSD's zijn inderdaad nog veel te duur. Dus ik was sowieso van plan om 4.0 SSD's te kopen. Maar hoe bedoel je dat het met het oog op een toekomstige prijsverlaging van 5.0 SSD's handig is om de Windows SSD in het 5.0 slot te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
Mocht het snelheidsverschil dermate groot zijn dan zou ik kiezen voor de Windows installatie op de snelste SSD. Dat is mijn persoonlijke voorkeur en niet gebaseerd op de beste keus. Die zou zomaar anders kunnen zijn voor gamers. Ik game niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zatara schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:52:
Een tweede SSD voor je games kan o.a. de laadtijden verbeteren.

Open-wereldgames: Games met grote open-wereldomgevingen, zoals Assassin's Creed Valhalla, Cyberpunk 2077 en Grand Theft Auto V, kunnen aanzienlijk kortere laadtijden hebben wanneer ze op een aparte SSD zijn geïnstalleerd. Dit komt doordat de game sneller toegang heeft tot de benodigde gegevens, waardoor de laadtijden aanzienlijk worden verkort en de algemene prestaties van de game worden verbeterd.

Multiplayergames: Games met online multiplayermodi, zoals Call of Duty: Warzone, Fortnite en Apex Legends, kunnen aanzienlijk beter presteren wanneer ze op een aparte SSD zijn geïnstalleerd. Dit komt doordat snellere laadtijden en een betere gegevensoverdracht kunnen helpen om de vertraging in online games te verminderen, wat de algemene prestaties van de game kan verbeteren en de speelervaring soepeler kan maken.

Games met veel texturen: Games met veel texturen, zoals Doom Eternal, Resident Evil Village en Red Dead Redemption 2, kunnen aanzienlijk kortere laadtijden hebben wanneer ze op een aparte SSD zijn geïnstalleerd. Dit komt doordat de game sneller toegang heeft tot de benodigde gegevens, wat kan helpen om de laadtijden van de game te verkorten en de algemene prestaties te verbeteren
Heb je ook bronnen/benchmarks die deze stellingen onderbouwen? Want eerlijk gezegd geloof ik er niks van. Als je een game speelt/opstart doe je doorgaans niks tegelijk wat nog een zware i/o-belasting geeft, dus kun je gewoon praktisch 100% van de bandbreedte van de SSD benutten, ook als Windows en andere programma's op dezelfde SSD staan.

Dat terwijl kleinere of vollere SSD's vaak juist wél een significant slechtere bandbreedte hebben, dus dat zou juist pleiten voor één grotere SSD en tegen twee kleinere.

Maar alsnog, zolang je SSD's niet grotendeels vol zitten gaat een snellere SSD natuurlijk hoe dan ook lagere laadtijden geven dan een grotere SSD, in games waarin de SSD de bottleneck is.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 17-06-2023 16:37 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-05 01:06
Ik denk dat je je druk maakt om iets wat je praktisch nooit zal merken. Zowel bij normaal/browse gebruik in windows en bij het laden van games is de snelheid van een SATA ssd nagenoeg gelijk aan die van een snelle PCIE4/5 SSD. YouTube: Best SSD for Gaming: PCIe 4.0 vs 3.0 vs SATA vs HDD Load Time Battle

Partitioneren maakt trouwens niks uit op ssd's, dat zal geen extra performance opleveren. En games op je windows schijf zetten maakt ook weinig uit.

Mijn advies: zoek gewoon een betaalbare nvme ssd, van een betrouwbaar merk. Een sn570 o.i.d. bijvoorbeeld. Of iets als een kc3000 als je pcie4 wil (voor directstorage in de toekomst). En ga lekker gamen.

[ Voor 23% gewijzigd door Raphire op 17-06-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
Jullie zullen zomaar gelijk kunnen hebben wat betreft 1 ssd voor Windows en games of een aparte ssd voor games. Ik kan mijn eerdere bewering ook niet hard maken :X ook zijn de bronnen die ik gebruik misschien niet altijd even objectief. De reden dat ik een tweede SSD gebruik in mijn systeem heeft dan ook niets met gaming te maken.
1 grotere SSD is vaak ook nog eens voordeliger dan twee 2 kleinere.
@bwerg en @Raphire In welk SSD slot zouden jullie de enkele SSD dan plaatsen en waarom? Jammie zal dat ook interessant vinden denk ik (ik ook trouwens).

[ Voor 16% gewijzigd door Zatara op 17-06-2023 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-05 01:06
Zatara schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:40:
Jullie zullen zomaar gelijk kunnen hebben wat betreft 1 ssd voor Windows en games of een aparte ssd voor games. Ik kan mijn eerdere bewering ook niet hard maken :X ook zijn de bronnen die ik gebruik misschien niet altijd even objectief. De reden dat ik een tweede SSD gebruik in mijn systeem heeft dan ook niets met gaming te maken.
1 grotere SSD is vaak ook nog eens voordeliger dan twee 2 kleinere.
@bwerg en @Raphire In welk SSD slot zouden jullie de enkele SSD dan plaatsen en waarom? Jammie zal dat ook interessant vinden denk ik (ik ook trouwens).
Als je slechts 1 hebt kun je die over het algemeen het beste in de bovenste slot doen, of degene die het dichtst bij de CPU zit.

De bovenste m.2 slot op het moederbord is namelijk meestal degene die direct op de CPU zit aangesloten, de rest zit vaak via de chipset aangesloten, wat dan bandbreedte moet delen met andere aansluitingen. Ook komt het voor dat de bovenste m.2 slot bijv wel pcie4 is, terwijl de rest maar pcie3 zijn, maar dat zul je even moeten uitzoeken voor jouw specifieke moederbord. Vaak heeft je moederbord handleiding een handige diagram en uiteenzetting van de verschillende aansluitingen die je hiervoor kan gebruiken.

Maar uiteindelijk maakt ook de keuze van je m.2 slot weinig uit bij normaal gebruik, zolang de m.2 slot ook de bandbreedte ondersteund doe je ssd nodig heeft.

PS. Een leuk en praktisch voordeel van een tweede ssd voor games of belangrijke data is wel dat je zo makkelijker windows opnieuw kan installeren, zonder al je games opnieuw te moeten installeren en zodat je dan niet al je data hoefd over te kopieren.

[ Voor 23% gewijzigd door Raphire op 17-06-2023 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Thanks @Zatara @Raphire. Het is duidelijk dat ik me hier niet héél erg druk om hoef te maken. :) Ik denk wel dat ik toch 2 ssd's ga installeren. Eigenlijk meer voor het gevoel. Ik gebruik mijn desktop pc namelijk ook voor mijn werk overdag, en ik vind het dan iets overzichtelijker om alle 'serieuze' programma's (Windows, Office, Photoshop etc) op de 'hoofd' ssd te zetten en alle fun en games dingen op de tweede ssd.

Ik zal daarom ook de 'serieuze' Windows-ssd op het bovenste M.2 slot op het moederbord uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI zetten. Die is trouwens PCI-e 5.0 maar gebruik ik voorlopig als 4.0. De andere 2 M.2 slots op het moederbord zijn PCI-e 4.0. De ssd's die ik wil gaan gebruiken zijn wel van goede kwaliteit, omdat ik deze pc dus ook zakelijk gebruik: uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB en uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB. Beide zijn nvme en matchen met de M.2 slots.

[ Voor 21% gewijzigd door Jammie op 17-06-2023 23:59 ]

Pagina: 1