Is er een benaming voor als je niet verliefd kunt worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouther20
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-01 18:08
Ik heb nog nooit een relatie gehad in mijn leven. Ik kan me sowieso moeilijk inleven in andere mensen en ben best op mezelf. Los hiervan merk ik ook dat ik gewoon dat ik niet een verliefd gevoel kan hebben voor vrouwen. Het is voor mij enkel contact hebben en niet verder dan dat. Maakt me verder niet uit hoe mooi of lief die gene ook is.Alleen vroeg ik mij af of er een benaming bestaat voor als je geen gevoelens van verliefdheid kan krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 07:54
Bindingsangst?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-10 01:18
Geen idee. Doet het er toe hoe het heet?

Praat er eens met je huisarts over. Die kan je doorverwijzen naar een psycholoog en daarna eventueel een psychiater.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-10 22:07
Voel je je helemaal niet aangetrokken tot vrouwen of mannen dan heet dat aseksueel: Wikipedia: Aseksualiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouther20
@HenkEisDS niet per se maar was er gewoon nieuwsgierig naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Misschien: Alexithymia

[/quote]
Having alexithymia can make it hard for you to express or identify your emotions.
[quote]

https://www.healthline.com/health/autism/alexithymia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-10 01:18
Snap ik. Verliefdheid is erg fijn.

Maar aangezien er 1001 verschillende dingen de oorzaak kunnen zijn van niet verliefd kunnen worden heeft het niet zoveel nut om hier aan mensen die jou niet kennen naar te vragen. Dan krijg je een hele lijst van aandoeningen waar je niet wijzer van wordt.

Gewoon eens bespreken met je huisarts en je laten doorverwijzen. Dan kun je vanaf daar verder kijken naar een oplossing als je wil.

[ Voor 85% gewijzigd door HenkEisDS op 16-06-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Of: Emotional Detachment

[/quote]
Emotional detachment is an inability or unwillingness to connect with other people on an emotional level.
[quote]

https://www.healthline.co...alth/emotional-detachment

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Aangezien een absentie van seksuele gevoelens aseksualiteit genoemd wordt, ga ik er vanuit dat de correcte term hiervoor aromantisch is. Er vanuit gaande dat er geen sprake is van een angst of fobie voor de gevoelens maar een daadwerkelijke afwezigheid ervan.

Je noemt dat je überhaupt slecht kan inleven in andere mensen. Dat kan ook duiden op bijvoorbeeld een autismespectrumstoornis (ASS).

Ervaar je problemen of ben je op zoek naar antwoorden/verklaringen van hoe jij in elkaar steekt dan kun je beter langs de huisarts en vragen om een doorverwijzing naar iemand die daarvoor gekwalificeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 18:19

Barrycade

Through the...

schizoïde persoonlijkheidsstoornis
Mensen met een schizoïde persoonlijkheid hebben weinig behoefte aan contact met anderen. Ze halen hier vaak geen plezier uit en hun voorkeur gaat ook naar de activiteiten die alleen zijn. Ook ervaren ze vaak geen plezier in dingen zoals eten en seks. Om deze reden hebben ze meestal geen partner.
https://psycholoog.nl/kla...-persoonlijkheidsstoornis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
<knip> Verwijderd.

[ Voor 129% gewijzigd door Ardana op 17-06-2023 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:22
Autisme?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-10 17:55
Mouther20 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:28:
Ik heb nog nooit een relatie gehad in mijn leven. Ik kan me sowieso moeilijk inleven in andere mensen en ben best op mezelf. Los hiervan merk ik ook dat ik gewoon dat ik niet een verliefd gevoel kan hebben voor vrouwen. Het is voor mij enkel contact hebben en niet verder dan dat. Maakt me verder niet uit hoe mooi of lief die gene ook is.Alleen vroeg ik mij af of er een benaming bestaat voor als je geen gevoelens van verliefdheid kan krijgen?
Een belangrijke vraag lijkt me, heb je er zelf last van? Zit het je in de weg?

Zo ja, dan zou ik beginnen bij de huisarts, die zal je ws. doorverwijzen naar een psycholoog oid, waar je dan kunt onderzoeken wat er aan de hand is en wat je er eventueel aan zou kunnen doen.

Voordat we hier nou de DSM V gaan opnoemen (want waarschijnlijk zijn er best wat diagnoses waar dit bij zou kunnen passen) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-10 13:12
Als het puur om het verliefd zijn gaat, dan zou het aromantisch kunnen zijn. Maar, met zulke termen moet je altijd wel uitkijken dat je niet teveel focust op een enkel 'symptoom' of enkele kenmerk. Uiteindelijk verklaart zo'n term namelijk -niets-, het beschrijft iets alleen. Als je ermee zit, dan is het geen gek idee om eens met de huisarts of een psycholoog te praten. Jezelf begrijpen is niet altijd makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mouther20
@migchiell nee geen last van. Puur uit nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:22
Mouther20 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:11:
@migchiell nee geen last van. Puur uit nieuwsgierigheid.
Je hebt geen gevoel voor vrouwen. Heb je dat wel voor mannen? Of gevoel voor je ouders? Gevoel voor kinderen? Of überhaupt geen gevoelens van verliefdheid?

Wel andere gevoelens zoals verdriet en eenzaamheid? Of ook niet? Huil je wel in verlies als bijvoorbeeld je oma of moeder zou overlijden? Of ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft een vrouw ooit een poging gedaan om iets dichterbij je te komen dan "gewoon contact?". Misschien stoot je dat standaard wel af, door een bepaalde uitstraling, waardoor vrouwen ook geen interesse/moeite tonen. En dat je daarom nog nooit zoiets gehad hebt van: "Hey, die doet leuk tegen me, ik vind haar wel interessant".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Aromantisch noemen we dat tegenwoordig. Je hebt de combinatie Aro/Ace, waar het tweede staat voor aseksueel.

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1