Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 23:48
Ik heb afscheid genomen van mijn jacuzzi en nu wil ik op die plek een hoekje maken met een bank en een TV. Die TV heeft uiteraard stroom nodig, gelukkig loopt er een 4 aderige krachtstroom kabel waarvan de jacuzzi gebruikt maakte.

Ik dacht dat dit vrij eenvoudig om te zetten zou zijn naar 230v, maar na flink wat speurwerk kom ik er niet helemaal uit.

De meterkast heeft een extra groep waar de jacuzzi op aangesloten was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmadiUNQM2ydStK_MIJaHNzASOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gjGeJRDxa8G2VMRPgdrB0yQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vXkMtsi2OgXA4KLaD9rw07iKEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6Jf7P7t1WOOH0g3FDYW758C.jpg?f=fotoalbum_large

In de tuin komt er een 4 aderige kabel binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iENEqfSYERWwujZskxvpVu1bRDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTM7h50CbQQ3qAjojH1mfY6R.jpg?f=fotoalbum_large
(Had verwacht dat dit 5 zou zijn)

Moet ik in de meterkast de groep aanpassen of is er een manier waarop ik met een omzetter er een 230v WCD van kan maken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:16
Normaal gesproken moet er tussen elke ader en de nul (=blauw) 230 volt staan.
Dus daar kan je gewoon een stopcontact op aansluiten.
Ik mis alleen in de kabel de aarde, waarschijnlijk gebruiken ze dus daar het aardscherm voor.

[ Voor 5% gewijzigd door _root op 16-06-2023 16:49 ]

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zover ik weet ik krachtstroom gewoon 3 fases van 230v gecombineerd. Je hebt 4 aders, dus 1 zal neutraal zijn en 3 fases. Lijkt me dat als je de neutraal en 1 fase gebruikt, je 230v hebt. Maar .. ik weet er niks van dus check het aub :)

update: Hoe is de krachtgroep afgezekerd? 4 draden doet vermoeden dat het om een 3 fase aansluiting zonder nul gaat (400v). Hier 230v van maken is dat niet zondermeer mogelijk en sowieso niet toegestaan op die manier. Wat eventueel wel zou kunnen is in de groepenkast de krachtgroep vervangen door een normale 16A installatie automaat. Vervolgens kun je dan op bruin, blauw en geel/groen normale stopcontacten aansluiten.

[ Voor 47% gewijzigd door Microkid op 16-06-2023 16:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die kabel is 4x 2,5mm2 waarbij de buitenmantel als aarde gebruikt wordt, en dus 5 aders heeft ;)

3 fases is ook gewoon 3x 1fase, en dat noemt men een 3x230 net, zoals dit plaatje laat zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3yggEw7.png

Opzich kan je die 3N vervangen door 3x een 2P automaat, zoals deze

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 19:35
_root schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:47:
Normaal gesproken moet er tussen elke ader en de nul (=blauw) 230 volt staan.
Dus daar kan je gewoon een stopcontact op aansluiten.
Ik mis alleen in de kan de aarde, waarschijnlijk hebben ze daar het aardscherm voor gebruikt
De aarde is de litse die is meegenomen onder het aardscherm (de stalen mantel).
Het is niet echt een ader zoals de andere aders maar een ader van gewoven staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
Microkid schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:47:
Zover ik weet ik krachtstroom gewoon 3 fases van 230v gecombineerd. Je hebt 4 aders, dus 1 zal neutraal zijn en 3 fases. Lijkt me dat als je de neutraal en 1 fase gebruikt, je 230v hebt. Maar .. ik weet er niks van dus check het aub :)

update: Hoe is de krachtgroep afgezekerd? 4 draden doet vermoeden dat het om een 3 fase aansluiting zonder nul gaat (400v). Hier 230v van maken is dat niet zondermeer mogelijk en sowieso niet toegestaan op die manier. Wat eventueel wel zou kunnen is in de groepenkast de krachtgroep vervangen door een normale 16A installatie automaat. Vervolgens kun je dan op bruin, blauw en geel/groen normale stopcontacten aansluiten.
En daarin zit volgens mij het probleem, het is inderdaad een 3fase aansluiting van 400v. Dit las ik ook elders, dat het dan een kwestie is van de groep vervangen voor een 16a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
je Jacuzzi zal gegarandeerd ook geaard geweest zijn... pel maar eens een stukje van de kabel in de tuin aan, zet op de 4 aders (gokje, Bruin Zwart Grijs en Blauw) een lasdop. en de aardlitze vind je dan ook wel bij de stalen omvlechting terug..

dan zal je netjes 230V hebben tussen Bruin en Blauw, Zwart en Blauw en Grijs en Blauw..

zelf zou ik denk ik een onderverdeler aanknopen voor de netheid...

Gezien er nu al met C20 afgezekerd is kan je daar ansigh prima een setje B16s achter hangen

[ Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 16-06-2023 17:17 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:40
thecompany schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:12:
[...]

En daarin zit volgens mij het probleem, het is inderdaad een 3fase aansluiting van 400v. Dit las ik ook elders, dat het dan een kwestie is van de groep vervangen voor een 16a.
Zou nieg iemand quoten die zegt: “volgens mij…” maar even naar de reactie eronder kijken. Daar zit je antwoord. En het is simpeler dan je denkt. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:03
Je kabel is 4 aders + aardscherm
Het aardscherm is de gevlochten stalen mantel met litze en heeft een dubbele functie. De litze gebruik je als aarde 'draad'. Zit alleen geen geel-groene isolatie omheen en dat hoeft ook niet. De stalen mantel beschermt jou en de grondkabel tegen doorsteken tijdens spitten in tuin.

Op elke fase staat indien je deze met de nul (of aarde) verbindt 230V. Je kunt aan het einde van de grondkabel dus prima een onderverdeelkastje hangen met één of meerdere, 1-fase 16A groepen.

Maar gezien je vragen wil ik adviseren om dat kastje door een erkend installateur te laten plaatsen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:16
Ivow85 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:26:
Maar gezien je vragen wil ik adviseren om dat kastje door een erkend installateur te laten plaatsen.
_/-\o_ :Y

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
Bedankt allen, voor het meedenken! Begrijp ik het goed dat het geen kwestie is van simpelweg deze aanschaffen:
https://www.elektroshop.n...v-5-polig-ip44-keraf.html

En daarop deze aansluiten?

https://www.thomann.de/nl...KWMMrKLVfoXhoCWXkQAvD_BwE

Omdat mijn krachtstroomgroep op 20a is afgezekerd.

Mocht dat inderdaad geen optie zijn dan ga ik een installateur zoeken om een onderverdeelkastje te installeren, want inderdaad, ik ben een software ontwikkelaar en zeker geen elektromonteur;)
Zit ik alleen nog met het probleem dat zoiets wel waterdicht moet zijn, of ik moet het in een (waterdicht) kastje kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:43
@thecompany Dat zou kunnen, maar doe het gewoon netjes. Zeker als je dit als vaste installatie gaat gebruiken. Zoek een goede elektricien, misschien is er wel iemand in de vrienden of familie kring die hiermee kan helpen.

Die verloop dat is voor tijdelijk gebruik op een markt of andere plek waar je tijdelijk 230 volt nodig hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door jongetje op 17-06-2023 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:30
thecompany schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:51:
Mocht dat inderdaad geen optie zijn dan ga ik een installateur zoeken om een onderverdeelkastje te installeren, want inderdaad, ik ben een software ontwikkelaar en zeker geen elektromonteur;)
Zit ik alleen nog met het probleem dat zoiets wel waterdicht moet zijn, of ik moet het in een (waterdicht) kastje kwijt kunnen.
Je kan een losse onderverdeler installeren met een 3 fase hoofdschakelaar en daarin drie losse 16A groepen, maar dat is een dure oplossing voor de TV. :+ Je kan ook het de 20A 3 fase automaat in de groepenkast vervangen door een 1 fase 16A variant en dan de grijs/zwarte draden niet gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:33
Je zou ook de kabel netjes kunnen afmonteren met de volgende wandcontactdoos:

Afbeeldingslocatie: https://www.goedkopegereedschappen.nl/wp-content/uploads/sites/7/2020/03/cee_kontaktsteckdose_kombi_5_polig_16a_-_steckdose_230v_7280.jpg

Dan behoud je de 3-fasen aansluiting (rode stekker) en heb je daarnaast een 230V aansluiting (blauwe stekker). Het behouden van de bestaande 3-fasen aansluiting kan handig zijn in de tuin, bijvoorbeeld voor het incidenteel opladen van een elektrische auto met de volgende kabel:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/g77jwoXAkkM9/RgqDM5E/1092x1200.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Spixo op 17-06-2023 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 09:54

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

thecompany schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:51:
Bedankt allen, voor het meedenken! Begrijp ik het goed dat het geen kwestie is van simpelweg deze aanschaffen:
https://www.elektroshop.n...v-5-polig-ip44-keraf.html

En daarop deze aansluiten?

https://www.thomann.de/nl...KWMMrKLVfoXhoCWXkQAvD_BwE

Omdat mijn krachtstroomgroep op 20a is afgezekerd.
Dat kan niet, want de automaat laat tot 20A door terwijl bovenstaande onderdelen maar geschikt zijn voor 16A, er kan in theorie dus teveel stroom lopen. Nog even los dat een stekker aan een grindkabel niet hoort. Zoiets dus: https://www.thomann.de/nl...r_distributor_bsv3_32.htm

Een 32A wanddoos met een 32A verdeler kan wel, maar ik zou gewoon een onderverdeler nemen of de groep aanpassen naar 1x16A (aardlekautomaat).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:59
Ik mag hopen dat die jacuzzi nog zelf aardlekbeveiliging er in had zitten... Met zon antieke aardlek er voor.

Gewoon netjes doen nu, normaal stopcontact er op aangesloten op bruin blauw en de litze als aarde. En dan in de meterkast een een fase b16 aardlekautomaat. De overige 2 draden in de kabel laat je ongebruikt.

Is de aardlekbeveiliging in orde, is het netjes en overzichtelijk voor iedereen die er in de toekomst aan moet werken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
Spixo schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:08:
Je zou ook de kabel netjes kunnen afmonteren met de volgende wandcontactdoos:

[Afbeelding]

Dan behoud je de 3-fasen aansluiting (rode stekker) en heb je daarnaast een 230V aansluiting (blauwe stekker). Het behouden van de bestaande 3-fasen aansluiting kan handig zijn in de tuin, bijvoorbeeld voor het incidenteel opladen van een elektrische auto met de volgende kabel:

[Afbeelding]
Dit ziet er interessant uit, maar heb ik dan niet alsnog het probleem dat mijn meterkast gezekerd is op 20A en dit een 16A WCD is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecompany
jadjong schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:01:
[...]

Je kan een losse onderverdeler installeren met een 3 fase hoofdschakelaar en daarin drie losse 16A groepen, maar dat is een dure oplossing voor de TV. :+ Je kan ook het de 20A 3 fase automaat in de groepenkast vervangen door een 1 fase 16A variant en dan de grijs/zwarte draden niet gebruiken.
Ik denk dat de laatstgenoemde oplossing prima is, ik ga er inderdaad ook niet teveel aan besteden en hier in de achtertuin mijn auto opladen wordt erg lastig;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit mag verder in DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:33
De kabel is volgens mij een grondkabel met staal mantel. Goed kijken zie je de aardlitze tussen mantel en de kern van de kabel met de 3 fase draden en 0

Deze kun je gewoon onderverdelen naar enkelfase groepen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1