Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
:fill(white):strip_exif()/f/image/g7MGjC0OdPrMuourv4kJNVFZ.png?f=user_large)
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Maar uiteindelijk zou ik gewoon op een antwoord van hen zelf wachten. Zij weten precies wat ze gebruiken.
Of er moet heel toevallig iemand hier op het forum zijn die dezelfde ZF motor heeft én dat heeft willen integreren in HA...
Maar ik kan wel een vermoeden delen
Zeer waarschijnlijk zullen de remotes met de motor communiceren met een 433mhz radiosignaal. De garantie kan ik je niet geven (!) maar bijvoorbeeld dit product is bijna letterlijk een remote waar ik zelf ervaring mee heb. Sowieso moet het een goedkope tech zijn + IR gaat niet werken naar je buitengevel, 433 zou een logische goedkope keuze zijn.
Nu heb ik zelf 'Sunflower' gordijnrailsmotoren van de welbekende AliExpress
Dit aan Home Assistant knopen is helaas niet plug and play* naar mijn ervaring. Maar: zeker mogelijk.
Ik heb het een tijdje terug al eens uitgeschreven en onlangs uitgebreid (de gordijnen zijn nu te openen met een Gira/Senic friends of Hue switch en de Google Assistant
*tegelijkertijd kan ik me goed voorstellen dat er makkelijkere oplossingen bestaan dan de (goedkope) hardware die ik heb. Sterker nog: ik kan me heel goed voorstellen dat Somfy's kit ook gewoon met 433mhz communiceert. Misschien werkt het wel...
Maar nogmaals, ik kan je helaas niet verder helpen dan dit vermoeden.
Ik ben hoe dan ook wel heel benieuwd naar je oplossing mocht je iets vinden, want ik overweeg rolluiken van dezelfde toko.
[ Voor 12% gewijzigd door Richh op 16-06-2023 16:39 ]
Idd een optie die ze aanbieden, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aanGOskMet schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:38:
Wellicht lees ik niet goed maar er bestaat toch ook een Somfy solarmotor of is dit geen optie bij dit rolluik?
Aha ok ja dat weet ik dan weer niet, ik heb onderstaande modellen,Richh schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:39:
[...]
Idd een optie die ze aanbieden, maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan
Voorzetrolluik I Soprofen SOLAR - ALU 37 GOOD NIGHT
- Bediening met Somfy IO SOLAR motor incl. handzender
- Positie paneel: R
- Breedte: 1575 mm
- Hoogte: 2530 mm
- Kleur kast, geleiders en eindlat: RAL 9016
- Kleur lamellen: RAL 9016
- Kastvorm: Deco (afgerond)
- Kastmaat: 205 mm
Of het duurder of goedkoper zou zijn geen idee want nooit een andere aanbieding gezien / opgevraagd, my bad.
Verder heb ik ervaring met deze motoren, maar ik ben voor de bedrade versie gegaan. Ze werken goed, maar stil zijn ze zeer zeker niet.
Android developer & dürüm-liefhebber
Waar zie jij die optie dan? ik kan alleen de zender kiezen bij ze.
@GOskMet
Waar heb je deze besteld als ik vragen mag? Ik wil best wat meer betalen als er een somfy in zit. Ben ik gelijk klaar
https://www.hz-zonwering.nl/ maar wellicht wat lokaal ingesteld, wordt volgens mij ook altijd opgemeten en gemonteerd.
Da's apart. Heb een paar maanden geleden wel eens op hun site zitten klikken, toen was het een optie bij stap 5: bediening.Renegade666 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:43:
@Richh
Waar zie jij die optie dan? ik kan alleen de zender kiezen bij ze.
Voordat ik 't postte vond ik sowieso deze pagina: https://www.zonwering-fab...lluik-motor-past-bij-mij/ waar ze ook Somfy noemen, dus ik had even snel de aanname gedaan dat ze het nog steeds aanbieden.
Edit, zie het nu. Ze doen geen Somfy + solar, maar je kan wel voor Somfy kiezen bij bedraad. Beetje gek, maar oke
[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 16-06-2023 16:48 ]
Je hebt alleen keuze met somfy als je een gewone doet. Somfy solar hebben ze niet
@GOskMet
Bedankt, is idd niet in de buurt. Ook helaas maar 3 kleuren via hun offerte tool, en net 3 die ik niet wil
Bij een andere kom ik bv deze tegen.Mavamaarten schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:41:
Ik had eens ergens gelezen dat die motoren eigenlijk motoren van Brel zijn. Maar weet niet direct waar ik dat kan terugvinden.
Verder heb ik ervaring met deze motoren, maar ik ben voor de bedrade versie gegaan. Ze werken goed, maar stil zijn ze zeer zeker niet.
Die heeft idd een Brel app als extra optie, dus weer extra doosje er bij
https://www.zonweringtekoop.nl/rolluik-rv40-verano-solar
Maar zou dus wel een brel kunnen zijn,
@GOskMet
Netjes!
Wellicht een mail naar ze sturen? Somfy heeft ze volgens mij wel namelijkRenegade666 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:49:
@Richh
Je hebt alleen keuze met somfy als je een gewone doet. Somfy solar hebben ze niet
En anders, het is dus wel even prutsen, maar met een omwegje aan HA knopen moet dus kunnen
https://nl.soprofen.be/wp...DNIGHT-SOPROFEN-BE-NL.pdf
[ Voor 30% gewijzigd door GOskMet op 16-06-2023 16:57 ]
Het kan iig niet met somfy, want ze gebruiken idd de Brel motor. Dus dus met die omgeving kan het wel.
De solar variant communiceert bi-directioneel ten opzichte van bekabelde motoren die mono-directioneel werken. Dit maakt het voor solar een stukje beperkter. Daarnaast weet ik niet welk systeem je in huis hebt maar Somfy bouwt over het algemeen hun protocollen dicht waardoor het alleen met Somfy merk apparatuur bediend kan worden.
Mocht de kit dit je in huis hebt ook het merk Brel ondersteunen en ook Bi-directionele communicatie kan dit mogelijk zijn. Er bestaat echter wel een goede kans dat je het systeem van Brel ook moet aanschaffen om dit door te kopellen naar je kit.
Hier komen ook Brell motoren te hangen en ik ga in ieder geval hetzelfde maken als beschreven in Extern aanstuurbare relais gezocht. In dat topic hebben ze ook een brel motor en aansturing.Renegade666 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:08:
Ik heb reactie gekregen van ze.
Het kan iig niet met somfy, want ze gebruiken idd de Brel motor. Dus dus met die omgeving kan het wel.
[...]
Ik ben er nog niet uit qua aansturing. Ik heb HA in een VM draaien, geen idee dat het dan uberhaupt aan te sluiten is. Denk dat zo'n kit van Brell makkelijker te regelen is.
@Rukapul
Heb het nodige rond gezocht, maar kan ze niet vinden.
En volgens mij werkt die motor weer niet met de connectivity kit, maar moet je weer de duurdere switch hebben.
Altijd leuk al die fabrieks standaarden ipv open spul te gebruiken.
DUs ben ook nog niet uit dat ik er wel voor een solar motor ga. Voor minder kan ik gewoon een kabeltje trekken naar de meterkast.
Bij jouw Somfy Connectivity Kit wordt zowel RTS (oud) als IO (nieuw) van Somfy genoemd op de Somfy website.Renegade666 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:55:
@Rukapul
Heb het nodige rond gezocht, maar kan ze niet vinden.
En volgens mij werkt die motor weer niet met de connectivity kit, maar moet je weer de duurdere switch hebben.
Altijd leuk al die fabrieks standaarden ipv open spul te gebruiken.
DUs ben ook nog niet uit dat ik er wel voor een solar motor ga. Voor minder kan ik gewoon een kabeltje trekken naar de meterkast.
En dan zie je verder dat bijvoorbeeld de volgende buismotor met IO werkt:
https://www.somfy.nl/prod...imo-40-solar-io-10-12-bar
En dan vind je bijvoorbeeld https://zonweringmierlo.nl/solar-rolluiken/ waarna je alleen nog maar even hoeft te vragen wat ze precies leveren, wat het kost en wanneer ze beschikbaar zijn.
Rinse en repeat voor alle zonweringboeren die je op google maps vanuit je huis kunt vinden. Uurtje werk, max.
Gratis tip: eerst bellen/whatsappen daarna pas met email gaan kloten. Daar hebben die lui geen tijd voor en zin in.
Je kunt het ook anders zien, ik heb geen zin/tijd om tig bedrijven te gaan bellen/mailen. Ik heb hier in de buurt ook wel 2 zitten. 1 is vorig jaar ook bij mij geweest voor de rolluiken achter. Daar kon ik een mooie auto voor kopen.. De andere moet nog steeds komen.. Dusja, de ervaring van die clubs is niet positief.
Dat vind ik zo mooi aan clubs zoals zonwering. Je geeft de maten, kleurtjes etc, en paar week later je hebt hem. En sluit het zelf mooi aan.
Ik zal nog wel bedenken. Ik weet eerst genoeg.
De 15 kanaals handzender (https://www.zonwering-fab...andsbediening-15-kanaals/) is relatief eenvoudig te clonen met wat componenten van Aliexpress en een beetje Python.
Zie voor een handleiding hier: https://www.instructables...i-433MHz-Home-Automation/
Mocht iemand het ook willen proberen stuur me gerust een DM.
Ik sta ook op het punt 4rolluiken te bestellen bij zonweringsfabriek.nl scheelt aanzienlijk in prijs en deze zelf slim te maken.
Echter ben ik dan weer wel huiverig of het netjes blijft. Hangt op het zuiden. Wil geen verhaaltje van goedkoop is duurkoop🫣
[ Voor 8% gewijzigd door joeyverveer op 08-07-2024 20:55 ]
De 2 die ik hebben werken prima. Ik gebruik wel de somfy materiaal (bedraad), maar stuur alles weer aan met HA. Gaat mooi op tijd naar beneden voordat de zon er op staat (ook op zuiden.joeyverveer schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:55:
Hoe zijn de ervaringen na wellicht een paar jaar?
Ik sta ook op het punt 4rolluiken te bestellen bij zonweringsfabriek.nl scheelt aanzienlijk in prijs en deze zelf slim te maken.
Echter ben ik dan weer wel huiverig of het netjes blijft. Hangt op het zuiden. Wil geen verhaaltje van goedkoop is duurkoop🫣
Ik heb al wel 4 rolluiken van zonweringfabriek geïnstalleerd. Deze werken perfect. Installeren is even een klusje, maar daar kies je dan ook voor (gezien de prijs). ZF was bijna de helft goedkoper tov een regionaal bedrijf waar ik een offerte had aangevraagd.
Ik ben uit eindelijk gegaan voor somfy (rs100) mede omdat deze obstakel detectie hebben.
Ik zal dan nadat ik deze heb geïnstalleerd nog zo’n connection kit van somfy kopen om ze in homeassistant te koppelen. Had begrepen dat je dat ook lokaal kom doen in developer mode 👍🏼
De kap moest er af, ik moest de draden met stekkers tussen de motor en de behuizing uitvissen met een priem en schroevendraaier, vervolgens een aantal handleidingen doorzoeken op internet over welke stekker op welke stekker aangesloten moest worden (witte aan het zonnepaneel en grijze aan de accu dus). Vervolgens de draden weer goed wegwerken van o.a. het zonnepaneel zodat deze niet klem kwamen te zitten tussen de draaiende delen en/of de kap bij het dichtschroeven.
Het koppelen met de afstandsbediening was dus ook nog een keer nodig door de stekker van de accu los te halen, waardoor ik het hele rolluik nog een keer van de muur moest halen (op 5m hoogte met de ladder).
Ik heb begrepen dat de Somfy solarmotor nog niet zo heel lang geleverd wordt door Zonweringfabriek. Het zou fijn zijn wanneer er duidelijke instructies geleverd werden/een video zoals ook bij de andere rolluiken het geval is. De montage zelf doen is prima (en had ik ook verwacht) en dan denk ik aan boren en schroeven op de muur, maar niet het hele (elektrische) binnenwerk juist aansluiten en wegwerken in de bak...
Ik heb ze hier een mail over gestuurd, en ze zouden dit oppakken voor volgende bestellingen.