Probleem met uitrollen Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 08:16
Met enige terughoudendheid plaats ik dit bericht, in de wetenschap dat de nodige betweters me gaan vertellen dat ik het allemaal helemaal fout doe / veeeel betere methodes zijn etc. Maar het is een probleem waarvan ik de oorzaak wil weten zodat ik ook gericht naar een oplossing kan zoeken.

We zijn een klein bedrijf en de methode om Windows inclusief applicaties naar een x aantal pc's 'uit te rollen' is de, in mijn ogen, simpelste manier. In het kort: 1) Installeer Windows + applicaties. 2) Draai SysPrep. 3) Kopieer de image naar de andere machines.
Dat werkte tot deze week redelijk goed. Meestal was het SysPrep die een spaak in het wiel stak. Deze week hebben we 7 stuks Dell Precision 3660 machines gekocht. Core i9 processor, 32 GB RAM, Nvidia RTX 3080 video, 2x M.2 512 GB opslag. Identieke BIOS settings / versie. Windows 10 22H2.

Ik voer de stappen uit zoals hiervoor omschreven op 1 van de nieuwe pc's. En dat gaat allemaal prima - zelfs SysPrep mekkert niet tot mijn verbazing. Koppel een USB drive aan de machine. Start de pc vanaf de WDS server om Aomei Backup uit te voeren. Maak een systeem kopie van drive 0 naar de USB drive. Koppel de USB drive aan een van de andere nieuwe pc's, start wederom Aomei Backup vanaf de WDS server en kopieer de systeem image naar drive 0 van de de nieuwe machine. Herstart daarna die nieuwe machine en verwacht de OOBE. Maar in plaats daarvan wordt ik op een melding getrakteerd dat Windows niet kan starten. There’s an invalid object in the boot configuration data store 0x0c0000024. Ik herstart de machine vanaf een USB stick met de Windows Herstel omgeving en voer Startup Repair uit. Die kan het probleem niet oplossen. Meer info te vinden in 'C:\Windows\System32\Logfiles\Srt\SrtTrail.txt' maar de map 'Srt' is er niet.

Googelen op de foutmelding. En dat levert heel veel hits op van websites die elkaar allemaal gekopieerd hebben, zo te zien. Het bekende riedeltje bootrec /fixmbr (ok), bootrec /fixboot (Access Denied), bootrec /scanos (ok), bootrec /rebuildbcd (Failed) komt op elke site voorbij. En lossen het probleem niet op. Het enige dat wijzigt is de foutcode, zoals The boot configuration data file doesn’t contain valid information for an operating system 0xc0000098.

Misschien een probleem met de image? Dus in plaats van een systeem image, maak ik een Disk image, wederom met Aomei Backup. Maar het resultaat is hetzelfde. Dus ik besluit de M.2 strip uit de doel-pc in de werkende pc te plaatsen en gebruik Aomei Backup om de schijf te klonen. Plaats daarna de M.2 strip terug in de doelmachine. Zelfde resultaat. Misschien is Aomei het probleem? Dus ik kloon de schijf met DriveClone. Zelfde resultaat. Misschien heeft SysPrep de image verbaggert? Dus ik start de bron-pc en na de OOBE werkt deze probleemloos. Dus nog een keer aan de slag met een kloon-programma om deze werkende installatie te kopieren. Maar nee, wederom hetzelfde resultaat.

Nog een keer zoeken op de BCD foutmeldingen en kom op een site waarop iemand het probleem verhelpt met het commando bcdboot c:\windows. Ik heb weinig vertrouwen, maar verdomt! Het werkt! Vol goede moed verder met de volgende machines. En inderdaad - die willen ook niet starten. En het voorgaande commando verhelpt het probleem niet.

En nu weet ik het niet meer. Naar mijn idee is het kopieren van een image van de ene pc naar de andere pc een vrij gebruikelijke methode. En aangezien het identieke pc's zijn hoef je ook geen problemen met drivers te verwachten. Maar het werkt dus niet. En ik weet niet waarom het niet werkt. En omdat ik de oorzaak van het probleem niet weet, kan ik ook niet gericht aan een oplossing werken. Dus ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het probleem is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 18:41

MartinMeijerink

Computerrorist

Ik denk dat de PC's dan toch wat minder identiek zijn dan het lijkt. Check de serienummers ook eens, en pak er twee waarvan het serienummers het meest op elkaar lijken (kans groter dat ze dan dus uit dezelfde batch komen, en intern ook echt dezelfde chips hebben), gebruik van deze twee de ene als bronpc en de andere als doelpc, werkt het dan wel?

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 08:37
Ik ben zelf nooit een voorstander geweest van disks clonen voor dit soort dingen: ik deed altijd een echte deployment van een image waarbij er ook een correcte boot partitie etc worden aangemaakt (efi boot hangt vaak nogal aan deviceIds vast).
Mijn advies: gebruik MDT icm je WDS omgeving. Hierin kun je namelijk ook gewoon met hardware onafhankelijke images werken, de correcte drivers worden dan vanuit WinPE geinject zonder dat je daar dan echt werk aan hebt (ja, éénmaal de drivers toevoegen aan je MDT omgeving).

Voor info mbt MDT: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=54259

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Killah_Priest schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:51:
ik deed altijd een echte deployment van een image waarbij er ook een correcte boot partitie etc worden aangemaakt (efi boot hangt vaak nogal aan deviceIds vast).
In het verleden ook images via WDS uitgerold, maar WDS geeft nu (ook) problemen. Als ik een OOTB WIndows .wim file op de WDS server (2016) zet en dan wil installeren op een pc, dan moet in Setup een naam / wachtwoord worden opgegeven. En dat werkt niet meer. Geeft de melding 'Path not found', wat in eerste instantie een netwerk probleem doet vermoeden. Maar dat is het niet. Shift-F10 naar CMD en met het commando net use * \\wds-server\share /user:naam * wordt keurig netjes een driveletter aan de share toegekend. Dus netwerk is ok. Probleem zit vermoedelijk ergens in de wijze van aanmelden. Ik heb MDT verschillende keren bekeken maar is nogal wat werk.... Hoewel ik nu al meer tijd kwijt ben dan MDT optuigen, denk ik.

Maargoed, je opmerking over EFI boot en device id zou nog wel eens het spoor kunnen zijn om te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:20
Wat is het verschil met de vorige PC's waar het blijkbaar wel (redelijk?) goed ging?
Misschien dat het probleem ontstaat doordat er 2 M2 drives aanwezig zijn en de image tools de BCD daardoor niet goed aanpassen?

Als je een WINPE omgeving kan starten zou je eens kunnen kijken met het BCD tool BootICE of de EFI/BCD structuur wel klopt?
Dit is een kale Windows 11 UEFI/GPT installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIl67HWUvjLK-arwyp6Aqm7Qtso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVoaCRRQIHf4pUxI9wbP49HF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

SambalBij

We're all MAD here

Om je imaging proces uit te sluiten;
Installeer de hele boel zoals je reeds werkend hebt gedaan op PC 1.
Normaal zou je nu een image trekken van PC 1, en die naar de volgende PC schrijven.
In plaats daarvan; schroef nu eens de boot-drive uit PC 1, en plaats die in PC 2. Wat gebeurt er dan?
Werkt het wel -> gaat wat mis met je imaging proces. Partities (UEFI partitie bijvoorbeeld) wellicht niet goed meegenomen; disk of partitie ID's veranderd...

Werkt het dan ook niet -> Waarschijnlijke issue met het bootproces van de PCs zelf.

Misschien simpelweg na het imagen de te gebruiken bootdisk/bootloader opnieuw kiezen in de UEFI setup?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:57
Simon Weel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:42:
[...]
Ik heb MDT verschillende keren bekeken maar is nogal wat werk.... Hoewel ik nu al meer tijd kwijt ben dan MDT optuigen, denk ik.
Ik zou ook naar MDT kijken, ik werk veel in grotere omgevingen, waar vaak SCCM al dan niet met MDT de standaard is / was (gaat nu regelmatig richting cloud met intune). SCCM is echter niet echt geschikt voor dit soort kleine omgevingen.

Ik zou in jouw geval ook kijken naar MDT om de images te maken en dan uitrollen met WDS, zoveel werk is het namelijk niet. Misschien lijkt het veel, maar een MDT omgeving heb je binnen een paar uurtjes wel draaien. Of mogelijk toch kijken naar iets als Intune, wat voor kleine omgevingen als dit ook erg geschikt is.

Wat gebeurt hier trouwens als je een werkende M2 drive van een van de workstations pakt (dus niet een waarmee al 'gewerkt' is qua cloning), of als je alle drives in alle PC's al geprobeerd hebt te clonen, wat gebeurt er als je een factory reset doet van het originele dell image op 1 van de machines, en dan die drive test op de andere machines, dus zonder te syspreppen e.d.

Als dat wel werkt, kan je herleiden dat het ergens fout gaat in je huidige clone procedure.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 16-06-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Jullie zijn een klein bedrijf. Waarom dan dit allemaal enorm tijdrovend gaan debuggen terwijl eenmalig met de hand installeren wat tijd kost en daarna ben je er van af. Dell Support Assist er nog even op en deze draaien op updates, en klaar. 7 PC's bij elkaar? Wat doe je nou moeilijk.

Overigens vind ik het geen pas houden meteen met termen als "betweters" te gaan gooien.

[ Voor 29% gewijzigd door pennywiser op 16-06-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
pennywiser schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:33:
terwijl eenmalig met de hand installeren wat tijd kost
Omdat 'handmatig' de hele boel installeren behoorlijk veel tijd kost. Windows installeren is een eitje. Kan je in gang zetten en na een minuut of 20 weet je dat het klaar en goed is. Maar dan de applicaties. We gebruiken uit Autodesk AEC de programma's 3ds Max, AutoCAD, Formit, ReCap, Navisworks en Revit. Revit is de meest gebruikte applicatie en niet backwards compatible. Dus voor langlopende projecten die destijds met een oudere Revit-versie zijn opgezet moeten alle Revit-versies 2018 - 2024 geïnstalleerd worden. Installatie van dit geheel kost ruim 3 uur. Als het meezit. Want Autodesk heeft een paar jaar geleden besloten een eigen installer te gaan gebruiken die volkomen bagger is. Met als resultaat dat je geen 'unattended install' moet doen, want dan gaat het zeker mis. Kortom, 'handmatig' de hele boel installeren is dagen werk.
Overigens vind ik het geen pas houden meteen met termen als "betweters" te gaan gooien.
Ik ben uit een tijd dat ik mijn kennis vooral opdeed uit fora op BBS-en. Toen was het credo: de enige domme vraag is de niet-gestelde vraag. Als ik een 'domme' vraag op Tweakers plaats, dan wordt zelden een antwoord op de vraag gegeven en heel vaak een lezing gehouden dat ik zowiezo verkeerd bezig ben en het heel anders moet aanpakken. Dat er andere methodes zijn weet ik ook wel.
Ik stel een vraag en hoop dat iemand daar een antwoord op kan geven. Op reacties van mensen die vooral willen laten zien hoe groot hun kennis is zonder daadwerkelijk antwoord op de vraag te geven zit ik niet te wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Je wilt een antwoord wat jou aanstaat, maar je hebt het nu pas over genoemde applicaties die "dagen "werk zouden kosten. Dus je stelt ook nog eens een vraag zonder alle informatie te geven. Die 3 uur handmatig lijken mij goed besteed ipv alles te gaan lopen debuggen en met /fixboot alles recht te moeten trekken naderhand.

Bieden deze applicaties dan geen support zodat het geen dagen werk is? Zo nee, waarom heb/neem je geen support? Dagen werk, klinkt zo ongeloofwaardig.

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 17-06-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
pennywiser schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:28:
Je wilt een antwoord wat jou aanstaat
Nee, goed lezen. Ik wil antwoord op mijn vraag of vragen.
Dus je stelt ook nog eens een vraag zonder alle informatie te geven.
Omdat die niets met het optredende probleem te maken hebben.
Die 3 uur handmatig lijken mij goed besteed ipv alles te gaan lopen debuggen en met /fixboot alles recht te moeten trekken naderhand.
Zeker - achteraf is alles veeel makkelijker.
Bieden deze applicaties dan geen support zodat het geen dagen werk is? Zo nee, waarom heb/neem je geen support?
Autodesk biedt wel degelijk support. Helaas is die support vergelijkbaar met de meeste antwoorden op Tweakers. "Wij kunnen het probleem niet repliceren" en "Voer een schone installatie van ALLE Autodesk applicaties uit. Zie de aanwijzingen hoe ze te verwijderen, want de uninstaller doet zijn werk niet 100%, dus zelf even de nodige mappen en registersleutels wegpoetsen." En als daarmee het probleem zou zijn opgelost, ok, maar dat is niet gegarandeerd. Sterker, meestal levert het nog meer narigheid op van applicaties die na zo'n actie helemaal niet meer willen installeren. En de laatste 'oplossing' is uiteraard: Windows opnieuw installeren.

Ga de uurtjes maar tellen en dan is 'dagen' nog optimistisch. En dat is het moment dat de gemiddelde Tweaker gaat zeggen: waarom gebruiken jullie dan geen ander applicaties?
Snap je nu mijn terughoudendheid om een probleem op Tweakers te plaatsen? Een paar antwoorden geven me een richting om verder te zoeken, maar tot op heden geen enkel antwoord op de vraag....

[ Voor 9% gewijzigd door Simon Weel op 17-06-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Eerlijk gezegd niet. Ik denkt dat je niet alle opties overziet, en in een denk trechter bent trechter gekomen. Je reacties nodigen wat mij betreft ook niet echt uit je verdere tips te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lange halen, gauw thuis antwoord: probeer Acronis om je image te maken.

Wil je de oorzaak weten, probeer dan zoals @Dennism schrijft een werkende schijf over te bouwen.

Of bel naar Dell.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Klonen van win10 is handig, maar er zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden.

1. Je verliest de windows licentie. Die moet je handmatig opnieuw invullen vanaf de sticker. Erg onhandig.
2. Je kunt pas klonen als bitlocker uit staat. Anders start er niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jeroen3 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:07:
Klonen van win10 is handig, maar er zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden.

1. Je verliest de windows licentie. Die moet je handmatig opnieuw invullen vanaf de sticker. Erg onhandig.
Mag hopen dat Bitlocker wordt ingeschakeld na uitrol :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
jeroen3 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:07:

1: zijn OEM licenties ingebakken in het BIOS - dus geen stickers of vraag om product-codes.
2: als Bitlocker aan staat, dan kan je SysPrep niet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:20
Tja, of het nu veel werk is of niet, daar gaat het hier nu niet om natuurlijk
Je wilt gewoon betrouwbaar een image backup kunnen maken van je configuratie.
Heb je ook al succesvol een image backup terug kunnen zetten op dezelfde PC?

En hebben de PC configuraties nu 1 of 2 M.2 modules?
Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
The_Doman schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:42:
Tja, of het nu veel werk is of niet, daar gaat het hier nu niet om natuurlijk
Eindelijk iemand die het snapt :)
Je wilt gewoon betrouwbaar een image backup kunnen maken van je configuratie.
Heb je ook al succesvol een image backup terug kunnen zetten op dezelfde PC?
Ik heb morgen de nodige dingen om te testen en dit is er een van.
En hebben de PC configuraties nu 1 of 2 M.2 modules?
Dat is mij niet helemaal duidelijk.
PC's hebben 2 stuks M.2 modules.
Pagina: 1