Ervaringen nieuw mechanisch toetsenbord, wel/niet TKL?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomas
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-07 10:13
Goeiedag tweakers :)

Nu mijn huidige toetsenbord kuren begint te krijgen ben ik op zoek naar een nieuw toetsenbord maar twijfel of ik TKL wil of niet. Aan de ene kant zijn er meer TKL opties die in de sleeve passen maar ik vraag me af of ik het numpad ga missen als systeem beheerder. Ik doe weinig netwerk gerelateerd maar af en toe type ik wel eens een ipadres ofzo.
Zijn er mensen met ervaring in de overstap met of juist zonder spijt?

Ik gebruik het toetsenbord voor werk en gaming thuis maar zou het best mee willen nemen naar kantoor. een "stil"(voor zover mogelijk :+ ) toetsenbord zou daarom bonuspunten krijgen

ik heb/had een Sharkoon purewriter met red switches, en heb daar een sleeve voor laten maken om te vervoeren.
De reden dat ik destijds een Sharkoon Purewriter heb gekozen is omdat dit toen het enige toetsenbord onder €100 was wat niet zo hoog was (low profile) als de gebruikelijke mechanische toetsenborden in 2019. Nu ik weet dat ik niet meer terug wil naar een membraan toetsenbord vind ik het niet erg om wat meer uit te geven voor een fijn nieuw toetsenbord.

de enige echte eisen zijn Low Profile voor typcomfort en dat het in mn sleeve past, de sleeve heeft ongeveer een cm speling in lengte en breedte bij de Purewriter. (de Purewriter is 436mm breed 127mm lang)

Wat is je budget?
Het budget is redelijk flexibel, maar als het voorbij de 150 richting 200 gaat moet het wel te verantwoorden zijn :)

De grootste reden voor deze post is voor ervaringen van mensen die van full-size naar TKL zijn overgestapt, evt advies mbt toetsenbord is mooi meegenomen :D

[ Voor 12% gewijzigd door Boomas op 16-06-2023 14:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:37
In hoeverre gebruik je het cluster boven de pijltjes? In geval je het niet echt gebruikt zou je misschien eens kunnen kijken naar de keychron k13 pro. Betreft het verliezen van de numpad, plak het eens een weekje af en kijk of je het mist. Ik kan niet zonder, dus heb een losse numpad, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. Misschien zijn er ook wel 96% low profile opties. Ik zag ze bij keychron helaas niet zo snel staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomas
MatthijsBoog schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:18:
In hoeverre gebruik je het cluster boven de pijltjes? In geval je het niet echt gebruikt zou je misschien eens kunnen kijken naar de keychron k13 pro. Betreft het verliezen van de numpad, plak het eens een weekje af en kijk of je het mist. Ik kan niet zonder, dus heb een losse numpad, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. Misschien zijn er ook wel 96% low profile opties. Ik zag ze bij keychron helaas niet zo snel staan.
Het cluster boven de pijltjes gebruik ik nauwelijks, meestel alleen de delete knop.
Het afplakken is wel een goed idee, ik denk ik dat ik dat deze week eens ga doen.
Die K13 is mogelijk dan wel een uitkomst, als ik het numpad niet kan missen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:44
Boomas schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:36:

Zijn er mensen met ervaring in de overstap met of juist zonder spijt?
Ik! Een half jaar geleden ben ik overgestapt van een full-sized standaard membraam toetsenbord naar een 75% Keychron K3 (met blue optical switches).

Ik had exact dezelfde twijfels als jij. Mijn eerste gedachte was: voor number input is hij verrekte handig, ik wil de numpad niet kwijt. Maar vervolgens ben ik gaan denken waar ik die numpad eigenlijk voor gebruikte? Ik kwam tot de conclusie dat dat eigenlijk alleen is in Excel en de calculator. En hoeveel gebruik ik die applicaties? Nauwelijks. Gebaseerd daarop heb ik het de gok (of weloverwogen besluit?) genomen of voor een TKL toetsenbord te gaan. De voordelen (compactheid met bijbehorende ergonomische en esthetische voordelen) van een compact toetsenbord wogen op tegen de nadelen (geen numpad).

Het volgende dilemma: TKL vs 75%. De 3 extra toetsen die een Keychron TKL heeft t.o.v. een Keychron 75% zijn een insert, mute en extra Windows/command toets. Geen van deze drie heb ik nodig, dus gegaan voor 75%.

Dan komen we terug op jouw vraag; heb ik spijt gehad van de keuze voor TKL/75%? Nee! Mijn vermoedens, dat ik de numpad nauwelijks gebruik, werd bevestigd nadat ik hem had ontvangen. De extra getalletjes heb ik nauwelijks gemist. Die ene keer dat ik Excel of een rekenmachine nodig heb gebruik ik gewoon de bovenste rij, dat went heel snel. En dat is het eigenlijk: gewenning. Want die zeldzame keer dat je het nodig hebt, heeft geen impact op je productiviteit. Ik ben nog steeds blij met mijn keuze voor de K3.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voornaamste waar ik het mis zijn flightsims die soms wat specifieke controls hebben gebonden aan de numpad. Wel fijn (voor andere games) is dat muis dichterbij toetsenbord kan

Voor productiviteit (in mijn geval meer financiële gegevens dan ip adressen) mis ik het totaal niet, dan voldoet de bovenste rij ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomas
defusion schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:13:
Voornaamste waar ik het mis zijn flightsims die soms wat specifieke controls hebben gebonden aan de numpad. Wel fijn (voor andere games) is dat muis dichterbij toetsenbord kan

Voor productiviteit (in mijn geval meer financiële gegevens dan ip adressen) mis ik het totaal niet, dan voldoet de bovenste rij ook prima.
Ik speel voornamelijk MOBA en shooters, dus daar ben k niet zo bang voor dat ik het tijdens gamen ga missen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 19:30
Je zou eens naar een nuphy air kunnen kijken. 120 voor hotswap low profile bord, beschikbaar als 75% of 96% als je je numpad cluster veel gebruikt (pin- of bank codes bijv).

Zelf heb ik liever gewoon profiel met wrist rest, maar een collega is groot fan van de nuphy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomas
Excalibaard schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:56:
Je zou eens naar een nuphy air kunnen kijken. 120 voor hotswap low profile bord, beschikbaar als 75% of 96% als je je numpad cluster veel gebruikt (pin- of bank codes bijv).

Zelf heb ik liever gewoon profiel met wrist rest, maar een collega is groot fan van de nuphy
Bedankt, ik zie wel dat de Keychron K Pro lijn als voordeel heeft dat het QMK heeft en de Nuphy Air niet(eigen beperktere implementatie), heb ik nog geen ervaring mee maar klinkt wel interessant om mee te spelen qua remapping en macro's

Ik denk dat het een K3 Pro gaat worden, allemaal bedankt voor jullie ervraingen! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Ik ben heel groot voorstander van qmk/via voor de aanpasbaarheid idd. Zeker omdat je ook niet constant een programmaatje aan hoeft te laten staan en het niet pc gebonden is, maar echt op het toetsenbord wordt gewijzigd. Ik hoor tzt graag hoe het uiteindelijk bevalt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomas
Ik heb m nu voor een paar dagen en er al even op gewerkt,Het is de K3 Pro geworden met rode switches, misschien dat ik tzt een zetje bruine switches bestel om te proberen.
Het typt in ieder geval heerlijk en is nog stiller dan mijn oude bord :D
Ik mis het numpad eigenlijk niet, alleen de enterknop af en toe omdat die zo lekker makkelijk naast mijn trackball zit, maar dat went zo en anders wordt pgup/pgdn m'n nieuwe enter knop :)

Bedankt voor jullie ervaringen en input!

[ Voor 15% gewijzigd door Boomas op 26-06-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:42

Silence

Godlike

Ik ben zelf ook helemaal afgestapt van Numpad en F toetsen. Ik vind het zelf heerlijk zo'n klein toetsenbord.

Ben toen zelf voor dit gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/A2c6ca5940e324f8d893003ad2cb3c704E/FL-ESPORTS-FL680-Three-Mode-Mechanical-Keyboard-68-Keys-RGB-Hot-Swappable-2-4G-Wireless-Bluetooth.jpg

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomas
Dat zijn wel leuke kleurtjes, maar ik ga eerst deze knoppen een tijdje gebruiken voor ik nieuwe caps er op ga zetten, tzt maar eens rustig kijken waar leuke caps worden aangeboden. (benieuwd of dat ook zo'n rabbithole is als een mech keyboard :D)
ik heb dan nog wel de F-toetsen maar die fungeren dubbel als media keys, helderheid etc etc wat ik wel fijn vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qrn6HHWo5tu83aJy8z5yOvUIcuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNYQBQz7aMZeTsOo9hE8XiZy.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb gekozen voor een 3-delige setup, de split in de afbeelding met een numpad ernaast. Daarnaast ook nog een aantal 65% en 75% borden, maar dat terzijde...
Rabbit hole? Totaal niet, er zijn alleen maar veel te veel opties met setjes die gemakkelijk meer kunnen kosten dan het toetsenbordje dat je hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomas
Dat ziet er wel exotisch uit hoor, heeft dat lang geduurd voor je er aan gewend bent geraakt? Heb ooit een blauwe maandag getypt op een sculpt toetsenbord en had daar al moeite met de layout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
Dat heeft een dag of 10 niet al teveel typen geduurd, vervolgens ging het wel redelijk vanzelf.
Pagina: 1