PC boot niet meer na repaste en installatie van nieuwe drive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-06 12:37
Goeiemiddag allemaal,

Zoals beschreven in de titel boot mijn pc niet meer nadat ik de koelpasta van zowel de cpu als de gpu vervangen heb en een nieuwe drive heb geïnstalleerd.

Omdat mijn pc de 5 jarige leeftijd gepasseerd heeft besloot ik om de koelpasta van de cpu en gpu te vervangen. Omdat de boel toch open moest besloot ik gelijk een nieuwe WD Black SN770 2tb m.2 ssd te installeren.

Nadat ik klaar was boot mijn pc niet meer in windows, de BIOS start op, maar valt vervolgens uit en geeft aan dat hij bezig is met 'automatisch herstel voorbereiden'. Hierna verlies ik echter weer signaal, waarna het hele proces zich weer herhaald. De BIOS detecteert alle drives, RAM en de CPU, alle fans draaien, en alle lampjes op het mobo en de gpu branden als normaal.

Hard reboots hebben vooralsnog geen effect gehad.

Mijn hardware:
- Ryzen 5 1500x
- Gigabyte AB350 gaming 3
- Sapphire RX580 8gb
- Corsair Vengeance LPX 2x8 3200mhz (CMK16GX4M2B3200C16)
- Crucial MX500 250gb SATA SSD (boot drive)
- Seagate Barracuda ST2000DM006 2TB HDD
- WD Black SN770 2tb 2280 m.2 SSD (nieuw geïnstalleerd)

Weet iemand wat mijn probleem zou kunnen zijn, en hoe ik het kan verhelpen?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:38
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verder ben ik geenszins een hardware expert, maar wat doorgaans het eerste advies hier is is:
1) Haal alles los en begin met je de basics: dus voeding, moederbord, CPU.
2) Als dit geen problemen oplevert voeg dan het volgende component toe
3) Herhaal stap 3 tot je de boosdoener hebt.

Maar aangezien je net een SSD hebt toegevoegd en dit het makkelijkst uit te sluiten is, zou ik proberen te booten zonder die SSD. Ik denk dat je of te weinig vermogen uit je voeding kunt halen door je nieuwe SSD of dat je de koelpasta verkeerd hebt toegepast. En omdat SSDs niet heel veel vermogen nodig hebben waarschijnlijk het laatste. Maar nogmaals, ik ben geenszins een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Het lijkt mij geen hardware probleem als je gewoon in de BIOS kunt komen en daarin alles gewoon aanwezig ziet.

Dit lijkt mij eerder een probleem waarbij Windows nieuwe hardware heeft gedetect en daardoor helemaal overstuur van gaat.

Handigste wat je kunt doen is Windows een keer opnieuw te installeren, indien nodig op een aparte schijf zodat je de gegevens over kunt zetten. Meestal lost dit de problemen op met het niet willen opstarten naar Windows.

Daarnaast als het werkte voorheen zonder die nieuwe SSD kun je deze ook loskoppelen en kijken of het dan werkt.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naut
Dankjulliewel voor de reacties.

Het weghalen van de SSD had geen effect, de pc kon nog steeds niet booten.
Het opnieuw installeren van windows lukt ook niet. De pc boot ook niet vanaf de usb-stick met de win10 setup, de USB-stick is helemaal correct fat32 geformatteerd en is al eerder gebruikt om windows te installeren.

Nu blijft de vraag, hoe nu verder :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:26
Naut schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:20:

Nu blijft de vraag, hoe nu verder :/
Stop je oude harde schijf eens terug en kijk of het dan lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:30
Controleer je bios instellingen eens. Vooral wat te maken heeft met de boot sequence, de sata-operation (raid of ahci aan of uit zetten) en de legacy boot. Het klinkt namelijk als een verschil tussen opstartmodus van je bios en ssd.

Je kunt een beetje varieren met de instellingen (schrijf wel even op hoe het oorspronkelijk stond). Soms kun je per connector kiezen of je raid aan of uit wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naut
De oude schijf zit er nog steeds in, ik had alleen een derde schijf (de WD Black) toegevoegd :)

Nog een update: heb geprobeerd om de bios te updaten naar f31 (zat op f52, maar de bios heeft zichzelf teruggezet naar f21 na de eerste reboot) omdat ik las dat dat een hoop connectivity issues op kan lossen. Na de bios update lijken de usb poorten het niet meer te doen, heb al 2 verschillende toetsenborden geprobeerd maar beide pakken geen signaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 05:35
Heb je anti-statisch gewerkt bij het vervangen van de koelpasta en het plaatsen van de nieuwe schijven? Er kan natuurlijk iets beschadigd zijn bij die werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
Automatisch herstel voorbereiden duidt erop dat het besturingssysteem niet gevonden kan worden. Opstartvolgorde harde schijven wel correct ingesteld?
Probeer ook niet teveel in een keer te veranderen.
Zoals al gezegd, zo kaal mogelijk opstarten en dan componenten gaan toevoegen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naut
Ten eerste weer bedankt voor al jullie reacties!

Aan de opstartvolgorde heb ik niks veranderd, die was
1. Boot drive (MX500 250gb)
2. Seagate Barradcuda
3. Nieuwe m.2

Qua 'kaal opstarten' vrees ik alleen dat er niet zo gek veel te verwijderen valt, aangezien de 1500x geen onboard graphics heeft. Zal ik alle drives behalve de boot drive verwijderen>

De pc blijft nu echter bij opstarten hangen in het boot screen en reageert niet meer op inputs (zie bijlage), ik heb al de usb poort in de linkerbovenhoek gepakt. Het resetten van de CMOS hielp hier ook niet bij.
Moet ik een ps2 toetsenbord gaan zoeken of is er een andere manier om dit op te lossen? Kan nu namelijk niet meer bij de bios/ het boot menu.

Opnieuw alvast bedankt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viO42dRQFDthzNxiZnG7iI_xW38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGPIdwEIo5G4erphKOm9lMHk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Alle drives verwijderen.
Kom je dan in BIOS instellingen?
Kan je booten van de Windows10 USB?
de USB-stick is helemaal correct fat32 geformatteerd en is al eerder gebruikt om windows te installeren.
Ik weet niet hoe je de Windows 10 USB hebt gemaakt?
Misschien is het een MBR-CSM/UEFI instelling waardoor je de Win10 setup niet (meer) kan starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 05:35
Ik heb op internet het onderstaande gevonden en ooit 1 keer moeten gebruiken bij mijn Gigabyte bordje. Dit heeft mijn bordje weer tot leven gebracht. Lees het geheel eerst goed door, met name wat onder "Method #3:" staat.

Klik op https://www.overclockers....byte-motherboards.697533/ en wie weet ben je er mee geholpen.

Veel succes!
Pagina: 1