Aankoopadvies aansturing koptelefoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Recentelijk heb ik een Beyerdynamic DT990 Pro (80 ohm) gekocht om te gebruiken bij mijn desktop. Op internet waren de verhalen over de aansturing van een 80 ohm koptelefoon wisselend; de een stelt dat een desktop amp noodzakelijk was, de andere vond het helemaal niet nodig.

Nou valt het volume me helemaal niet tegen, maar ik merk wel dat ik mijn volume op 100% moet zetten, en dat voor sommige (net minder luide) filmpjes eigenlijk nét te kort schiet. Dit is in combinatie met de onboard chip van mijn uitvoering: MSI Z97S SLI Krait Edition, die een Realtek ALC892 aan boord heeft. Chip staat online niet al te best bekend, maar qua geluidskwaliteit kom ik eigenlijk niets te kort, alleen dat kleine beetje volume wil ik er bij.

Natuurlijk heb ik al wat onderzoek gedaan naar eventuele mogelijkheden. Daarbij kom ik op twee verschillende opties uit, namelijk een interne geluidskaart of een hoofdtelefoonversterker. Het gaat mij alleen om gebruik achter m'n desktop, dus aansluitingen voor eventuele consoles zijn niet noodzakelijk.

Bij geluidskaarten ligt de prijs duidelijk lager, zo is er bijvoorbeeld de uitvoering: Creative Sound Blaster Audigy Fx voor rond de 40,-, terwijl een losse amp of amp/DAC combinatie al snel boven de 100,- uit komt. Dat vind ik nogal wat geld voor de aansturing van een koptelefoon van ongeveer dezelfde prijs, zeker als ik al tevreden ben met de kwaliteit van mijn onboard geluidschip.

Concreet de vraag: Zijn er grote nadelen van een geluidskaart tov externe oplossingen bij het aansturen van DT990's, en is er eventueel een andere goedkope oplossing om nét iets meer volume uit m'n pc te krijgen? Qua budget: Ik ben best bereid om voor de dure oplossing (dus rond de 120,-) te gaan als het echt meerwaarde heeft. Echter ben ik geen rasaudiofiel en heb ik geen klachten bij mijn huidige setup, op het volume na dan. Daarom dat ik twijfel tussen de twee oplossingen.

Beste antwoord (via Royenroy op 20-06-2023 22:00)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:33
Mocht er niets mis zijn met de instellingen kun je het beste voor een externe DAC kiezen.

De FiiO E10K is dan een goede keuze qua prijs-kwaliteitverhouding.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:03
Even een stapje terug: heb je ergens een andere koptelefoon of oortjes met draad liggen? Hang deze eens aan dezelfde uitgang en kijk of je dan ook het volume op 100% moet zetten.
Nee: dan is de match van de Beyerdynamic met je geluidskaart inderdaad erg slecht en zou je inderdaad beter naar een andere combinatie op zoek moeten gaan.
Ja: dan is er iets anders mis met je instellingen. Check bijvoorbeeld eens of je nog ergens anders volumeinstellingen hebt zitten. In de afspeelsoftware, in een extra stuk software van je geluidskaart, dat soort zaken. Kloppen je drivers voor de geluidskaart?

Als het alleen goed werkt met alles op maximum dan heb je een situatie waar je dus je geluidskaart op de grens van zijn specs gebruikt en dat ook constant. Het zal niet heel snel mis gaan maar volgens mij is dat voor de levensduur en kwaliteit nooit goed.

Nog even een toevoeging: je hebt best wel wat geld voor een hoofdtelefoon uitgegeven maar die kan dat geld alleen maar waarmaken als je er ook genoeg kwaliteit naartoe stuurt. Ik denk dat je, ook als niet audiofiel, best het verschil gaat merken wanneer je hier een iets betere DAC tussen gaat zetten. Ik zou dan niet voor een interne geluidskaart gaan maar voor een externe DAC omdat die wat meer vermogen richting de hoofdtelefoon kan sturen. Voor meer hierover, zie bijvoorbeeld: https://musicianshq.com/c...eadphones-without-an-amp/

[ Voor 24% gewijzigd door Archer_VC10 op 16-06-2023 13:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Mocht er niets mis zijn met de instellingen kun je het beste voor een externe DAC kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik verwacht dat het volume met een interne geluidskaart niet hoger zal worden dan nu met je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
Archer_VC10 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:19:
Even een stapje terug: heb je ergens een andere koptelefoon of oortjes met draad liggen? Hang deze eens aan dezelfde uitgang en kijk of je dan ook het volume op 100% moet zetten.
Nee: dan is de match van de Beyerdynamic met je geluidskaart inderdaad erg slecht en zou je inderdaad beter naar een andere combinatie op zoek moeten gaan.
Ja: dan is er iets anders mis met je instellingen. Check bijvoorbeeld eens of je nog ergens anders volumeinstellingen hebt zitten. In de afspeelsoftware, in een extra stuk software van je geluidskaart, dat soort zaken. Kloppen je drivers voor de geluidskaart?

Als het alleen goed werkt met alles op maximum dan heb je een situatie waar je dus je geluidskaart op de grens van zijn specs gebruikt en dat ook constant. Het zal niet heel snel mis gaan maar volgens mij is dat voor de levensduur en kwaliteit nooit goed.
M'n oude koptelefoon (HyperX Cloud) was ook met alleen de 3.5mm met 50% volume al luid genoeg, het is dus echt de nieuwe koptelefoon die wat hogere eisen stelt aan de bron. En je artikel was ook duidelijk, een externe DAC gaat het worden.
Freshouttheoven schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:39:

Qua prijs een hele mooie, alleen heb ik geen USB C op m'n desktop :X Ik neem aan dat een USB C naar A kabel niet werkt helaas, dus dan moet ik een alternatief vinden.
TBTL schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:08:
Ik verwacht dat het volume met een interne geluidskaart niet hoger zal worden dan nu met je moederbord.
Hier stellen ze 'De Sound Blaster Audigy Fx levert 600 ohms aan kracht, wat meer is dan de vereisten van de meest veeleisende hoofdtelefoons van tegenwoordig, waardoor u van uw films kunt genieten zonder de rest van uw gezin te storen!'. Nou klinkt '600 ohms aan kracht' al als enorme marketingpraat, maar ik zou toch wel teleurgesteld zijn als die met zo'n belofte een 80 ohm koptelefoon niet flink luid aan de praat kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. :)

https://reference-audio-a...mp/creative-audigy-fx.php
0,25 V in linear mode --> weinig
1,7 V in hard mode --> prima

Een on-board geluidskaart zal iets van 0,5 - 1 V geven.

De uitgangsimpedantie is blijkbaar 18 ohm. Niet slecht bij gebruik van een 80 ohm hoofdtelefoon, maar ook niet perfect.

[ Voor 95% gewijzigd door TBTL op 16-06-2023 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De uitgaande poort is USB C, het maakt dus niet uit of jouw desktop enkel USB A ingangen heeft ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
Erg tevreden met de FiiO E10K, bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1