Iedere ochtend willekeurig hangen voor enkele minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ik gebruik hier een Microsoft Surface Book 3 met Windows 11 Home er op. Sinds een aantal maanden (ik kan geen update hiervoor pinpointen) heb ik het probleem dat iedere ochtend alle webbrowsers voor een aantal minuten hangen.

Zowel Edge als Chrome hebben hier last van. Met hangen bedoel ik dat de vensters niet meer worden getekend na het resizen, contextmenu werkt niet meer (in de browser, maar ook op taakbalk), sluiten werkt niet, klikken reageert nergens op. Sites lijken ook stil te vallen.

Dat gebeurt iedere ochtend, meestal op zo'n paar minuten nadat ik de laptop uit standby heb gehaald en het lijkt vooral voor te komen als ik een extern scherm gebruik. Logfiles laten niks bijzonders zien.

Na een willekeurige tijd en willekeurig klikken kan het zomaar zijn dat beide browsers weer 'los' schieten. Ineens werkt alles weer. Sommige tabs van de browser laten vervolgens zien dat 'NETWORK I/O SUSPENDED'.

Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar een poos geleden heb ik wat lopen vervelen met de videokaart driver. Omdat mijn externe monitor na een update ineens geen 4K 60Hz doet (4K 30 Hz wel).. nouja, hij is te selecteren maar het scherm wordt zwart (Windows draait gewoon door). Onder Linux werkt het feilloos, dus het is een software issue. Diverse nieuwe drivers geïnstalleerd maar veel onstabiliteit door ervaren, uiteindelijk de boel maar opgegeven en ik draai nu op 4K 30 Hz :/

Ik heb eigenlijk helemaal geen tijd om Windows er even opnieuw op te installeren, maar heeft iemand een idee waar ik moet zoeken waarom de beide browsers zo idioot gedragen in de ochtend?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 10:16
Het gaat dus alleen om browsers en niet om een willekeurig ander programma? Dus bijvoorbeeld Word o.i.d. heeft er geen last van?
En kun je wel een hangende browser via Taakbeheer stoppen en weer starten?

Misschien staat je antwoord in dit topic: https://answers.microsoft...fa-46a9-b6ce-19255744b3f2

52 Pagina's lang maar wel ook over een Surface Book 3 en een Home versie van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 22:29
Het is wat met die moderne computers :+ . Je vermeld het uit standyby halen van je laptop; misschien een soort van IP conflict (als dat nog bestaat tegenwoord...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Nu online

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Ferret schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:27:
Het gaat dus alleen om browsers en niet om een willekeurig ander programma? Dus bijvoorbeeld Word o.i.d. heeft er geen last van?
En kun je wel een hangende browser via Taakbeheer stoppen en weer starten?

Misschien staat je antwoord in dit topic: https://answers.microsoft...fa-46a9-b6ce-19255744b3f2

52 Pagina's lang maar wel ook over een Surface Book 3 en een Home versie van Windows.
Hmm, interessant. Het is vooral merkbaar met browsers (of Webapplicaties zoals Slack en Whatsapp). Maar toevallig vanochtend klapte Word er uit met een error. Mailprogramma blijft altijd doorwerken (Mailbird). VLC draait ook gewoon vrolijk door met een stream. Nordpass doet ook nog wel eens crash.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:20
Je zou eens kunnen testen om hibernate te gebruiken in plaats van standby?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Een long shot. Ik neem aan dat Fast Startup aan staat. Kijk eens wat gebeurt als je dat uitzet. Het kan vage klachten veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Nu online

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Inmiddels van Windows 11 Home naar Windows 11 Enterprise en terug naar Windows 11 Pro (deze laatste heb ik een legale code voor) en alle drivers voor de Surface Book 3 opnieuw geïnstalleerd.

Geen verbetering.

Het linkje van @Ferret heb ik ook helemaal doorgelezen. Gelukkig geen 52 pagina's, maar wel 52 reacties (6 pagina's) waarbij ze exact mijn probleem zeggen. Eerst leek het op een Surface-probleem, maar zo goed als alle merken zijn inmiddels vertegenwoordigd waarbij alle browsers na een stand-by dus voor een x-aantal minuten gewoon hangt. Wel typisch dat het allemaal Chromium gebaseerde browsers zijn die het probleem hebben.

Misschien komende dagen eens proberen met Firefox of deze hetzelfde probleem heeft. Afhankelijk van de uitslag hiervan, hibernate in plaats van stand-by.

Wat mij gisteren op viel, op het moment dat ik het proces Chrome.exe afsluit via de taskmanager en daarna weer start. Komt het probleem terug na enkele seconden. Ik heb gisteren 3x (!) Chrome moeten afsluiten voordat het stabiel bleef werken. Ter vergelijk, als ik gewoon de paar minuten wacht (en willekeurig ga klikken in de hoop dat Chrome wakker wordt) dan blijft het daarna gewoon stabiel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 10:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Nu online

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Inmiddels dag #2 waarbij ik Firefox gebruik en het hele probleem niet meer heb gezien. Als test gebruik ik Edge ook nog er naast en die had vanochtend alweer problemen. Firefox bleef gewoon lekker functioneren.

Opvallend dat integratie met Windows met Firefox een heel stuk beter lijkt tegenover Chrome. Edge is ook netjes geïntegreerd (duh). Ik merk het bijvoorbeeld met inloggen bij Microsoft waarbij ik 2-factor authenticatie heb en Edge en Firefox doen het via 'druk op de volgende code in de Microsoft Authenticator' terwijl Chrome 'geef de 2x 3 cijfers code' variant doet.

Bijzonder. Firefox reageert voor mijn gevoel ook een heel stuk vlotter. Dus ik ga afscheid nemen van Chrome en ga verder met Firefox.

Probleem dus nog niet opgelost, maar de workaround werkt zo goed dat dit de nieuwe standaard voor mij wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Je kunt eventueel nog proberen Fast Startup uit te schakelen.
Pagina: 1