Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-09 15:15
Momenteel gebruik ik een AK620 op mijn 7800x3d, maar deze loopt wel wat warm gezien ik mijn fans vrij stil heb gezet (50% speed tot 90 graden) om het geluid wat te dempen. CPU loopt hierbij tot 88-90 graden in Cinebench. Nu zou ik graag proberen de CPU iets koeler te houden gezien TDP verlagen niet lukt. Spikes in temperatuur opvangen gaat iets beter met een AIO gezien de vloeistof er langer over doet om op te warmen. Ik heb al foto's gevonden van een build in de Fractal Design North die de Arctic 360mm vooraan geïnstalleerd heeft met tubes down, maar de tubes zijn hier ook 45cm lang. De meeste AIO's gebruiken tubes van 40cm.

Foto's van die Arctic 360mm:
https://pcpartpicker.com/b/ZTrrxr

Nu was ik zelf meer geïnteresseerd in de EK Nucleus Dark 360mm, maar die tubes zijn 40cm lang en twijfel of dat wel past met de videokaart erbij.

Iemand van jullie ervaring hiermee?
(Tubes up doe ik liever niet vanwege druppelend geluid, top ook niet vanwege warmte van videokaart)

Specs:
Ryzen 7 7800x3d
ASRock B650E Steel Legend
32GB DDR5 6000
AMD Reference 6950 XT
Fractal Design North Mesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 15:44

Dhrax

Prog Lord

Een AIO moet eigenlijk in elke conventionele kast passen. Voor big towers ga je wel snel richting een custom loop maar dat is hier niet aan de orde.

Een tubes down opstelling moet je eigenlijk willen vermijden. Dit is niks meer dan natuurkunde, de tubes aan de bovenkant zorgt ervoor dat er geen luchtbellen ontstaan waardoor de loop effectiever en stiller zijn werk kan doen.

Is Cinebench dan zo een ding voor je dat je hierom je temps verder wilt verlagen? 90 is imo gewoon prima, ook als je dit 24/7 doet, dit kan de CPU met gemak aan.

Plus daarnaast dat jou huidige AK620 stiller is dan menig AIO. De fans zijn vaak niet top, hebben meer RPM nodig om hetzelfde te bereiken e.d. Onder de streep ga je er weinig tot niks mee winnen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Dhrax schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:05:
Een AIO moet eigenlijk in elke conventionele kast passen. Voor big towers ga je wel snel richting een custom loop maar dat is hier niet aan de orde.

Een tubes down opstelling moet je eigenlijk willen vermijden. Dit is niks meer dan natuurkunde, de tubes aan de bovenkant zorgt ervoor dat er geen luchtbellen ontstaan waardoor de loop effectiever en stiller zijn werk kan doen.

Is Cinebench dan zo een ding voor je dat je hierom je temps verder wilt verlagen? 90 is imo gewoon prima, ook als je dit 24/7 doet, dit kan de CPU met gemak aan.

Plus daarnaast dat jou huidige AK620 stiller is dan menig AIO. De fans zijn vaak niet top, hebben meer RPM nodig om hetzelfde te bereiken e.d. Onder de streep ga je er weinig tot niks mee winnen verwacht ik.
Tubes up geeft vaak een druppelend/kolkend/bubbelend geluid, tubes down heeft dit niet. Ik heb al 240 en 280 AIO's vooraan gemonteerd en wanneer de tubes beneden zaten werd de AIO volledig stil. Nog nooit een 360 vooraan gemonteerd, vandaar dat ik twijfel aan de benodigde lengte.

OK de AK620 is prima om te koelen maar zou toch liever overstappen naar een AIO om de temperatuur nog iets te drukken. Cinebench is niet het enige waar de CPU 100% draait, maar even goed Premiere waar ik soms enkele uren render. Tijdens spikes (openen van browser bijvoorbeeld) gaat de CPU ook van idle 50 ineens naar 80+ en weer terug, dat zou ik graag beter opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Is het verschil tussen die Arctic 360 AIO en de Nucleus 360 niet enorm klein?
De 7800x3d is slechts 120W TDP en moet makkelijk te koelen zijn met een 360AIO.

Op zich is 90 graden bij 50% niet zo'n probleem?
Test anders ff hoe heet je CPU wordt bij 100%.
En als je 90 graden te hoog vind, probeer je 60% ipv 50%

Edit: oh wacht, je gebruikt nu een luchtkoeler. Ik dacht dat je een Arctic 360 AIO gebruikte. Sorry daarvoor.

[ Voor 15% gewijzigd door GarBaGe op 16-06-2023 13:21 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 15:40
Zelf gebruik ik de arctic 420 AIO, in een big tower.
Tubes onder red ik niet met de lengte, ik heb ze dus ook boven zitten.

Verder goeie koeling! aangezien mijn cpu vaak erg heet werd heb ik er nu 6 fans op gezet.
dat is dus ook prima mogelijk. het uiterlijk vind ik alleen wat minder. maar gaat om zijn werk toch!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deSenna24
Eskimoo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:13:
Zelf gebruik ik de arctic 420 AIO, in een big tower.
Tubes onder red ik niet met de lengte, ik heb ze dus ook boven zitten.

Verder goeie koeling! aangezien mijn cpu vaak erg heet werd heb ik er nu 6 fans op gezet.
dat is dus ook prima mogelijk. het uiterlijk vind ik alleen wat minder. maar gaat om zijn werk toch!
GarBaGe schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:20:
Is het verschil tussen die Arctic 360 AIO en de Nucleus 360 niet enorm klein?
De 7800x3d is slechts 120W TDP en moet makkelijk te koelen zijn met een 360AIO.

Op zich is 90 graden bij 50% niet zo'n probleem?
Test anders ff hoe heet je CPU wordt bij 100%.
En als je 90 graden te hoog vind, probeer je 60% ipv 50%

Edit: oh wacht, je gebruikt nu een luchtkoeler. Ik dacht dat je een Arctic 360 AIO gebruikte. Sorry daarvoor.
Dhrax schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:05:

Alvast bedankt voor de input maar heb zojuist een betere (lees: goedkopere) oplossing gevonden. Eindelijk de maximum power draw van de processor kunnen verlagen en zelfs met 40% fan speeds nog 68-69 graden max in een warme kamer, verschil van bijna 20 graden.

Cinebench score 18091, volgens Tweakers haalt de CPU stock 18161. Volgens Guru3D 18193. Denk dat dit meer dan goed is :*)

Staat bij ASRock B650E bij Advanced > AMD CBS > SMU > PPT in mW gezet op 75000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZyhOqQuRdUHxDqTLKhxsM4EW74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eqLWIPLrTsGt4dQaocn6L1d9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door deSenna24 op 16-06-2023 17:11 ]

Pagina: 1