Ik ben sinds een aantal maanden op zoek gegaan naar een cloud storage provider die synchronisatie op folder/drive-niveau op je computer aanbiedt. Echter is het in de praktijk verdacht lastig om een provider te vinden zonder haken en ogen, vooral op gebied van security viel het me erg tegen.
Dus ik zou dit hier met jullie willen delen, en ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik beperk mij tot providers die zogenaamde Zero Knowledge Protection aanbieden (ZKP). Dit is een methode waarbij niet alleen end-to-end-encryptie aangeboden wordt (de data wordt versleuteld voordat het je 'PC' verlaat) maar betekent ook dat de cloud provider niet je private key opslaat. Of dat nu op basis van je wachtwoord of een expliciete key is; de server heeft deze niet in zijn bezit en kan dus met geen mogelijkheid je gegevens decrypten, ook al zouden ze dat willen. Je kunt dat zelf regelen door je folder of hele drive te encrypten en het ge-encrypte deel te syncen met de cloud, maar ik wil dat liever afnemen als dienst in zijn geheel zonder extra tools nodig te hebben voor de encryptie.
Dat vind ik essentieel, want ik heb al genoeg gehoord over meekijkende ogen
Vandaar ook dat ik big-tech sowieso niet meeneem; Microsoft heeft in zijn gebruikersovereenkomst leuk staan dat ze mee mogen kijken, en ik heb gewoon sowieso liever een losse dienst; deels ook uit principe. Ik typ dit ook vanuit mijn Firefox browser
Dus concreet zijn de requirements:
- Synced folders
- ZKP door de cloud provider
- Geen big-tech; enkel bedrijven die zich richten op cloud/hosting/security.
Er valt al een hoop af, IceDrive en Proton Drive vanwege gebrek aan sync bijvoorbeeld. TransIP biedt door zijn feature van filesharing geen ZKP aan; ze hebben de key ook in bezit.
Wat heb ik tot nu toe gevonden:
Dus ik zou dit hier met jullie willen delen, en ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik beperk mij tot providers die zogenaamde Zero Knowledge Protection aanbieden (ZKP). Dit is een methode waarbij niet alleen end-to-end-encryptie aangeboden wordt (de data wordt versleuteld voordat het je 'PC' verlaat) maar betekent ook dat de cloud provider niet je private key opslaat. Of dat nu op basis van je wachtwoord of een expliciete key is; de server heeft deze niet in zijn bezit en kan dus met geen mogelijkheid je gegevens decrypten, ook al zouden ze dat willen. Je kunt dat zelf regelen door je folder of hele drive te encrypten en het ge-encrypte deel te syncen met de cloud, maar ik wil dat liever afnemen als dienst in zijn geheel zonder extra tools nodig te hebben voor de encryptie.
Dat vind ik essentieel, want ik heb al genoeg gehoord over meekijkende ogen
Dus concreet zijn de requirements:
- Synced folders
- ZKP door de cloud provider
- Geen big-tech; enkel bedrijven die zich richten op cloud/hosting/security.
Er valt al een hoop af, IceDrive en Proton Drive vanwege gebrek aan sync bijvoorbeeld. TransIP biedt door zijn feature van filesharing geen ZKP aan; ze hebben de key ook in bezit.
Wat heb ik tot nu toe gevonden:
Aanbieder | ZKP | Synchroniatie? | Locatie servers | Bijzonderheden | Goedkoopste abonnement | Gratis uitproberen? |
Hertzner (Nextcloud) | ||||||
iDrive | Enkel sync+ZKP op een enkel device; waarschijnlijk omdat de private key lokaal opgeslagen wordt en je die niet kunt overdragen naar een ander device | ? | US | De default optie is sync over meerdere devices en dan heb je geen ZKP | $2.95/ jaar voor 100GB | ? |
Internxt | Ja, maar zie bijzonderheden | ? | Spanje / EU | Hier had ik enorme problemen mee. De drive werkte simpelweg niet (errors met uploaden op meerdere browsers, op de app en met meerdere accounts), private keys die te pas en onpas gelogd worden. En een maximum passwordlengte van rond de 30 karakters. Deze heb ik overgeslagen moge duidelijk zijn | €10.68/ jaar voor 20GB | Ja, tot max 10GB afhankelijk van welke acties je ondernomen hebt zoals uitnodigen van vrienden |
MEGA.io | Ja | ? | Canada, Nieuw Zeeland, EU | Gelieerd aan Megaupload van Kim Dotcom, voor mij genoeg controverse om deze links te laten liggen maar ik hoor zeker graag ook objectievere input en kan dit nog aanpassen | €4.99/ maand voor 400GB | Ja, 20GB |
pCloud | Enkel met bijbetaling | Gemount als disk drive; je krijgt er een drive bij in je windows en het staat daarmee niet lokaal op je computer | Zwitserland | Ze adverteren met ZKP maar dat je dat dan extra moet bestellen wordt niet heel duidelijk. Bovendien kun je de drive aanmaken zonder encryptie en vraag ik me af in hoeverre dan de private key achterblijft op hun servers mocht je later wel encryption toevoegen. Wellicht is dat keurig gescheiden, maar ik heb het niet afgenomen van ze dus kan daar geen uitsluitsel over geven. Verder nogal gamification, je kunt lifetime storage winnen door het uitnodigen van zo veel mogelijk vrienden. | €49.99/ jaar voor 500GB | Ja, tot max 10GB afhankelijk van welke acties je ondernomen hebt zoals uitnodigen van vrienden. |
Strato HiDrive | Bijbetalen voor end-to-end, maar je wordt deze optie aangeboden tijdens het bestellen | Synced folder; kies een folder om steeds te laten syncen met de cloud storage | Duitsland / EU | ZKP enkel als je zelf een extra key aanmaakt en vervolgens encrypted folders aanmaakt via de HiDrive software op je PC. Je kunt keys exporteren en importeren om andere devices ook toegang te bieden op deze encrypted folders. Los van de extra stappen heb je wel full control, en kun je zowel ZKP als reguliere folders naast elkaar hebben (die laatste worden natuurlijk ook gewoon encrypted verstuurd als normale beveiliging, maar het is dan dat Strato er in theorie wel bij zou kunnen mocht er een gerechtelijk bevel zijn o.i.d.). Verder kan de desktop app niet overweg met een niet-lege folder bij het kiezen van een sync folder. Dus mocht je onverhoopt de app opnieuw moeten installeren moet je je folder lokaal eerst leeg maken. | €3/ maand voor 100GB (€1 voor de storage, €2 voor de ZKP) | Nee |
Sync.com | Ja | Synced folder; kies een folder om steeds te laten syncen met de cloud storage | Canada | - | $8 / mnd voor 2TB | Ja, 5GB |
The Good Cloud (Nextcloud) | ||||||
Tresorit | Ja | Synced folder; kies een folder om steeds te laten syncen met de cloud storage | NL / Ierland | - | €9.99 / mnd voor 1TB | Ja, 3GB |
[ Voor 22% gewijzigd door A Lurker op 28-01-2025 11:23 ]