Advies, warmtepompboiler of boiler vat aan warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-11 18:04
Ook ik heb het virus te pakken om te verduurzamen. Volgende stap is een warmtepomp. Na een hoop rond gekeken te hebben op het forum kom ik hier wel aardig uit. Alleen voor warm water zit ik te twijfelen tussen 3 opties, wat is volgens jullie de beste keuze?

Optie 1, warmtepompboiler op zolder
Ik heb op zolder een 2e gastenbadkamer, hier hangt bij de mv box een kleine elektrische boiler die enkele weken per jaar gebruikt wordt. Dit omdat hier geen warm water is. Deze zou ik kunnen vervangen met een warmtepompboiler die ik op de mv aansluit zoals meerdere tweakers hebben gedaan in Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Voordelen:
* ook zuinig warm water op gastenbadkamer
* gebruik maken van vuile lucht ipv zo naar buiten
* extra subsidie
* in de zomer kan ik de lucht afzonderlijk aan en af laten zuigen binnen huis waardoor de zolder gekoeld wordt.
* warmte verlies blijft in huis, dus verwarmt huis

Nadelen
* geluid, zit slechts een gipswandje naar gasten slaapkamer
* kan max 120l hangend kwijt
* om warm water aan te sluiten naar rest van het huis zal ik de koof in de badkamer open moeten slopen, dus een vervelende verbouwing
* grote afstand tot badkmamer/keuken

Optie 2, boiler in garage aangesloten op warmtepomp die ook cv regelt
Voordelen:
* kan 200l kwijt
* geen geluidsoverlast in huis
* hogere COP van warmtepomp wordt gebruikt
* geen verbouwing in huis, via kruipruimte zo de meterkast in

Nadelen
* staat in koude ruimte, meer verlies van warmte
* warmte geproduceerd door verlies wordt niet nuttig gebruikt
* lange afstand tot badkamer keuken
* 2e badkamer wordt hier niet op aangesloten (maar kan over enkele jaren als we de badkamer willen verbouwen)

Optie 3, boiler in kruipruimte aangesloten op warmtepomp die ook cv regelt
Geen echte optie ben ik bang, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Als het kan is dit namelijk wel de mooiste oplossing, direcht onder meterkast, korte leidingen, geen opbergruimte kwijt.

Maar lastig omdat:
*Kruipruimte is 60cm hoog
* kruipluik is 60cm diameter
* onder kruipruimte lopen nog stadsverwarming buizen, diepte is hier maar 40 cm.

Zie ik iets over het hoofd, hebben jullie nog argumenten om voor een bepaalde optie te kiezen? Alvast bedankt voor het meedenken!