New build, geen beeld bij boot, dram + cpu led aan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossabbingh
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-01 14:32
Hallo Tweakers,

Ik een relatief ervaren pc bouwer, maar het lukt me niet om beeld te krijgen op een new build pc.

Bij post status checker branden de leds van CPU en Dram op het moederbord.

De diverse volgorde / variaties van RAM sticks en slots geprobeerd, maar geeft geen uitkomst.
Case fans / cpu fans draaien, gpu geeft licht, moederbord geeft licht.

Verder kabels / cpu / gpu al weer opnieuw verbonden en losgemaakt, bood ook geen uitkomst.

Kan iemand mij helpen?

Systeem:

Case: Be Quiet! Pure Base 500
MoBo: ASRock B650M PG Riptide
CPU: Ryzen 5 7600x
CPU koeling: Be Quiet! Shadow Rock 3
PSU: NZXT C850 Gold v2
RAM: 2x Kingston Fury Beast KF552C40BB-8 8gb (supported voor moederbord)
SSD: Samsung Evo 980 1TB
GPU: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX6950 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
Controleer even of je cpu door je moederbord wordt ondersteund en in welke bios versie dat is. Wellicht heeft je moederbord een nieuwer bios nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossabbingh
Gecheckt, bios versie is de meest recente (1.21) de CPU is supported sinds 1.03.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-06 10:53
Zit het RAM geheugen wel goed erin gedrukt, had een gelijk probleem en bleek dat het geheugen gewoon niet goed "geklikt" zat terwijl ik toch duidelijk een klik hoorde........

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossabbingh
Alle slots nogmaals geprobeerd met extra controle of de RAM er goed in zat. Helaas geen oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
Probeer HDMI/DP in het moederbord te steken i.p.v. de GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossabbingh
Geprobeerd, ook hierbij weer alle RAM slots gepakt. Geeft ook geen beeld. Dram en CPU post status checker blijven ook branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-06 15:14
Ik ga ervan uit dat er ook al een ander scherm geprobeerd is, just in case.

Zit daarnaast de GPU momenteel in de PC? Je kunt dan proberen deze eruit te halen en vervolgens onboard graphics te gebruiken en zien of je dan beeld krijgt.

Daarnaast kun je nog een andere GPU testen als je er een hebt liggen om te kijken of daar iets mis mee is.

Heb je daarnaast ook al een keer geprobeerd de CMOS(BIOS) te resetten? Kan soms wel eens problemen oplossen.

[ Voor 3% gewijzigd door KilleBladhark op 16-06-2023 11:35 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
CMOS reset??

Even snel opgezocht op internet, iemand met zelfde merk mobo, heeft contact opgenomen met ASRock zelf wellicht dat je dat alvast kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossabbingh
@KilleBladhark Nieuwe monitor wordt vanmiddag geleverd, zal die optie dan meteen even oppakken.

Wat betreft CMOS reset. Helaas heeft dit moederbord geen batterij, maar alleen een jumper. Laat ik hier nou net geen jumper cap hebben. Dit zal ik dus op een later moment moeten proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossabbingh
@KilleBladhark Ik heb uiteindelijk beeld gekregen via mn moederbord 😁

Grootste probleem lijkt in eerste instantie dus opgelost.

Bios geeft nog wel issues, hij wil windows niet booten vanuit de M2.
Zal een clean install via USB proberen.

Wordt vervolgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:40
Dit moederbord heeft wel een batterij. Zit onder de heatsink/afdekking van de VRM's. Al is volgens de manual het tijdelijk verwijderen van de batterij niet nodig voor een reset.

De manual geeft ook aan geduld te hebben bij een first boot. Hoe lang heb je gewacht?

The first boot may take some time.
Please be patient and refer to the following table for booting time.
*It may vary by different setups.

2 x 16GB 90 sec
2 x 32GB 150 sec
4 x 16GB 170 sec
4 x 32GB 315 sec

Manual:

https://download.asrock.c...0PG%20Riptide_English.pdf

Een jumper doet niets meer dan sluiting maken voor een CMOS reset. Dit kun je ook met een schroevendraaier doen omdat het maar enkele seconden is. Vind ik zelf ook veiliger omdat je een jumper kunt vergeten. Instructies staan in de manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossabbingh
@Acid Vendetta
We posten ongeveer tegelijk, maar zal je nog even beantwoorden.

Gebruik van een schroevendraaier als functie van jumper wist ik niet. Zal ik onthouden voor de volgende keer

Wat betreft het geduld hebben, meerdere keren flink lang laten liggen (tijd varieerde, langste lag wel rond een half uur). Ik gebruik overigens tijdens de setup ook maar 1x 8GB ram slot. Tijd hoort dus in principe ook niet zo lang te zijn.
Pagina: 1