Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnbprod
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Om webinars te geven met 4 personen mooie draadloze microfoonsets aangeschaft bij Thomann.de. Geluidskwaliteit op zich is erg goed.
Probleem: de microfoonsets aangesloten op de computer via de Devine mixer, of de Presonus, of via allebei, geven overmatig veel ruis. Zeg maar -35 dB waarbij de spraak -10 dB is. Dit zou toch niet moeten?

Hieronder de apparatuur:

De t.bone free solo Twin PT, 1 set 660 MHz en 1 set 590 MHz.
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.static-thomann.de/thumb/padthumb600x600/pics/bdb/380958/11548274_800.jpg

Deze microfoons (4 stuks): bodymike akg
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.static-thomann.de/thumb/padthumb600x600/pics/bdb/349290/9665474_800.jpg

We hadden al deze mixer van Bax-shop: Devine Mixpad 802 FX
Afbeeldingslocatie: https://www.timmermuziek.nl/wp-content/uploads/2021/12/1200x895.jpg

en deze DAC, ook van Bax-shop: De Presonus 24C DAC
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.static-thomann.de/thumb/padthumb600x600/pics/bdb/457479/14149442_800.jpg

Alles is verbonden via XLR-kabels. De ruis is op de mixer al flink te horen, en op de computer nog sterker, zeker met 4 microfoons tegelijk. Wat ik heb geprobeerd is verschillende standen gain/volume op de set, de mixer, de Presonus en de computer. Wat ik nog niet heb geprobeerd zijn andere kanalen of squelch-instellingen op de microfoonontvangers. Misschien is er ook nog speciale software of drivers voor de Devine Mixpad of de Presonus 24C.

Thomann zelf zegt dat het eraan ligt waar de microfoons worden gedragen, en dat headset microfoons, vlakbij het gezicht beter zijn. Ze worden gewoon bovenaan op de kraag gedragen, zo dicht mogelijk bij de mond, waar ze, lijkt mij, voor gemaakt zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Op dit moment gebruiken we in OBS ruisonderdrukking-plugins, maar dat is natuurlijk niet wat je eigenlijk wil.

Is het zo dat de mixpad en/of de 24C DAC niet zo geschikt zijn voor microfoons qua level? Moeten we eigenlijk nog een dedicated microfoon-voorversterker hebben, en zo ja, welke is aan te raden?

Vast heel erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnbprod
Andere kanalen en squelch-instelling getest, ruis blijft op hetzelfde niveau. Volgende test is de draadloze microfoonset op de microfooningang van een camera aansluiten, kijken hoe dat klinkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Het zou inderdaad mijn eerste ingeving zijn om de microfoon-set op een ander apparaat/andere mixer te proberen. Dan kan je uitsluiten dat het probleem in de mixer ontstaat. Andersom kan je ook kijken wat er gebeurt wanneer je een andere microfoon aansluit op de mixer die je nu gebruikt.

Ik zie dat je de verschillende banden al geprobeerd hebt. Kijk anders even op www.microfoonbanden.nl Mooie overheidswebsite waar je op basis van je locatie kunt zien welke banden vrij en probleemloos te gebruiken zijn. Kan je dat compleet uitsluiten.

Verder klinkt je probleem echt als een gain-probleem. Weet je zeker dat je overal alle gain- en volume-instellingen goed hebt staan?
- Staat de microfoongain op de beltpacks hoog genoeg?
- Staat de output-gain op de ontvanger hoog genoeg?
- Komt er een MIC-level-signaal uit je ontvanger, en sluit je deze aan op een LINE-ingang bijvoorbeeld? Apparaten moeten altijd op hetzelfde level zitten (dus van mic naar mic, of line naar line)

Succes!

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnbprod
Daam, bedankt voor je reactie. Ik heb de test gedaan met de t.bone free solo op een camera-input aangesloten (grote mono-jack naar 1 kanaal van kleine jack met speciaal kabeltje). Inderdaad geeft hij erg veel ruis met het praten op normale afstand (dus als 'ie aan de kraag bevestigd is). Als je het microfoontje voor je mond houd en dan praat is het nog wel acceptabel, maar nog steeds veel ruis, constante hissss.
Dus eigenlijk is een lapel/dasspeld/rever/lavalier-microfoon misschien niet zo handig met deze set, en inderdaad zoals Thomann zegt zouden headset-mics beter zijn. De microfoonbanden/frequenties 590 en 660 MHz van beide sets zijn benutbaar en verschillen weinig qua signaal/ruis op de verschillende kanalen.

Wat ik me nu afvraag, is deze set eigenlijk niet zo'n goede koop en kan ik beter een set van Samson aanschaffen? Of een andere, bv. goedkopere Sennheiser- of Shure-set (als dat bestaat, want die zijn volgens mij allemaal erg duur)?

Volgens Thomann waren bij aankoop deze sets op de UHF-band de meest geschikte, beter dan de digitale systemen. Ze gaan ook als warme broodjes dus ik snap niet helemaal waarom ze zoveel ruis geven.

Zijn er ook mensen met ervaring met niet al te dure dedicated microfoonvoorversterkers en zo ja, welke? Ik heb zo'n idee dat de Devine-mixer en de Presonus-interface apparaten zijn die niet speciaal voor microfoons bedoeld zijn, ook al staat dat er wel op. De t.bone free solo's geven echt een microfoon-output.

Als mijn vragen opnieuw gesteld moeten worden in aankoopadvies doe ik dat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Zitten al je apparaten op dezelfde aarding? En zo nee: heb je al ground lift geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
rnbprod schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:57:
Zijn er ook mensen met ervaring met niet al te dure dedicated microfoonvoorversterkers en zo ja, welke? Ik heb zo'n idee dat de Devine-mixer en de Presonus-interface apparaten zijn die niet speciaal voor microfoons bedoeld zijn, ook al staat dat er wel op. De t.bone free solo's geven echt een microfoon-output.
Dat gaat niks oplossen, het probleem zit hem 99% zeker in de combinatie bodymic and zender denk ik.

Je t.bone ontvanger levert gewoon een line level signaal af, vanaf daar kan er weinig fout gaan tenzij je ontvanger stuk is...

Edit:

In de handleiding zie ik een mogelijkheid om de gain in te stellen op de bodypacks zelf, heb je daar al mee geexperimenteerd?
Keep pressing [SET] until the number in the [GAIN] field blinks on the display.
2. Use the arrow keys to change the transmitter gain in increments of 3 dB (–3 dB, 0 dB,
3 dB, 6 dB, 9 dB).
Press [SET] to confirm the selection. Press the main switch to close the menu without
making any changes.

[ Voor 32% gewijzigd door TMDC op 19-06-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnbprod
Klopt, maar helaas versterkt de gain-setting van de bodypacks ook de ruis. Heel gek, maar het maakt niet zoveel uit of je dit op de Devine mixer doet, op de Presonus of op de bodypacks.

De t.bone ontvanger geeft echt een microfoonsignaal, met de gain op +3 ... +9 dB levert 'ie ietsje meer maar zeker geen linesignaal. Hij gaat in de mixer in de XLR-aansluiting, waarbij staat 'MIC'.

De gain van de mixer staat in het midden, level en main mix staan verder open. De mixer geeft een raar digitaal ruisje bij veel versterking, maar via de Presonus aangesloten is dat weg, beide apparaten ruisen met een andere (zang)microfoon op XLR ook best wel, maar is nog wel 'te doen'. De Presonus heeft ook mic-input (Mic/Inst staat erbij, hmmm...), dit is dan wel links en rechts, maar ruist ook best wel met een andere (zang)microfoon, de gainknop moet dan flink open, 3 uur 'smiddags zeg maar..

Heb ik nou gewoon pech en slechte apparatuur gekocht!? Het was echt niet het goedkoopste!

Ik lees inmiddels ergens dat anderen ook vinden dat de Presonus ook best wel veel ruis geeft. Het lijkt mij trouwens ook dat een Mic/Inst-ingang dus met impedanties van line- en mic-level moet kunnen omgaan. Line-level is meestal ongeveer 10 KΩ en mic-level is meestal ongeveer 600 Ω. De mixer heeft wel gewoon XLR-ingangen waar alleen 'MIC' bij staat. De jack-inputs zijn dan voor line-level.

Optie om de Thomann-set terug te doen en voor dat geld een andere set te kopen?

Iemand ervaring met goede draadloze microfoonsets? Shure, Sennheiser, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:03

Illusion

(the art of)

Shure/sennheiser is gewoon een enorm pak beter. En de goedkope series van hun zijn best betaalbaar.
De microfoontjes zelf zijn op zich prima als dat echte AKG’s zijn. DPA ligt waarschijnlijk flink buiten budget.

Het zou me overigens niets verbazen als die t-bone helemaal geen condensatormicrofoons ondersteunt, maar alleen dynamische elementen. Dat zou een hoop verklaren.

[ Voor 27% gewijzigd door Illusion op 19-06-2023 21:06 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnbprod
Die goedkope sets van Sennheiser/Shure hebben gek genoeg geen xlr. Ik dacht dat xlr ruis grotendeels zou voorkomen.

De lavalier-mics van Thomann zijn kleine condensatormicrofoontjes.

We hebben het nu soort van opgelost met ruisonderdrukkingsfilters in OBS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
rnbprod schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:48:
Die goedkope sets van Sennheiser/Shure hebben gek genoeg geen xlr. Ik dacht dat xlr ruis grotendeels zou voorkomen.
XLR voorkomt het opvangen van externe stoorsignalen tijdens transport van het signaal. Het doet totaal niks tegen ruis die door de apparatuur zelf wordt opgewekt.
Pagina: 1