Geen wifi in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTVOrienator
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-06 07:09
Beste Tweakers-community,

Het is al een tijdje geleden dat ik advies heb gevraagd, maar ik heb weer jullie slimme breinen nodig! :)

Ik ben niet technisch en heb geen kennis van ICT, dus ik zou graag advies krijgen in eenvoudige taal.

We hebben geen wifi in onze tuin en ik zou graag wifi willen hebben. We hebben een abonnement bij Ziggo, de standaard variant zonder extra snelheid, en we hebben een Ziggo-router in de woonkamer staan.

De afstand van de router naar de tuin is ongeveer 20 meter. Ik wil graag wifi in de tuin, zodat we muziek kunnen afspelen of filmpjes kunnen kijken terwijl we in de jacuzzi zitten. Ook wil ik spelletjes kunnen spelen op mijn Switch of telefoon terwijl ik in de tuinset zit.

Een vriend gaf me dit advies, omdat de installatie eenvoudig moet zijn. Hij zei dat dit een eenvoudige oplossing is die goed werkt:

https://www.amazon.de/dp/...n_dp_9XGQX164P88ZS710GN3W

Wat me echter tegenstaat - en corrigeer me als ik de reviews op Tweakers verkeerd begrepen heb - is dat de snelheid teleurstellend is en dat je €5,99 per maand moet betalen voor rapportages. Daarnaast hebben we geen direct stopcontact in de tuin. Kan ik de pods draadloos plaatsen?

Ik heb jullie hulp nodig. Is dit de juiste oplossing voor mijn probleem, of raden jullie iets anders aan?

Heel erg bedankt alvast _/-\o_

Beste antwoord (via TTVOrienator op 20-06-2023 11:28)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TTVOrienator schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:13:
[...]

1. Oké hierbij de foto's. Router staat inderdaad op de grond naast mijn tv meubel. Beetje uit het zicht.
Probeer het eens op de TV-meubel ipv ernaast/onder. Hoeft er niet te blivjen staan, puur om verschil te zien al kijk ik wel op van feit dat PC en game controller blijkbaar geen probleem zijn als dingen in zicht no-go zijn...
2. Woning is van 1969 (Energielabel C, isolatie spouwmuur, dakisolatie. Denk wel allemaal uit die jaren(?) )
OK, duidelijk. Oudere woning maar wel volop geisoleerd naar moderne normen.
3. Wij hebben voor nu de deuren dicht naar de tuin totdat wij horren gaan plaatsen.
4. Dubbele kozijnen met HR++ ramen.
Oh oh... zou heel goed aan ramen kunnen liggen dus.
5. Router van Ziggo bijgevoegd met typenummer etc.
Sagemcom F3896ZG. Nieuwste modemrouter en beste qua WiFi. Redelijk high-end (4x4 MIMO) WiFi-6 apparaat. Ligt alvast niet aan specs hiervan.
6. Wij hebben een kruipruimte maar die loopt alleen in de woonkamer.
7. Keuken is aangebouwd.
8. Geen verschil en geen wifi of deuren open zijn of niet.
Hmm... interessant.

Ik zou met HR++-glas verwachten dat het wel uit zou maken.

Maakt het niet uit, dan is slechte plaatsing van de modemrouter je grootste probleem. Je kunt proberen een repeater of AP vlak achter het raam te plaatsen, maar dan moet dat ding wel vol in zicht zijn en had je net zo goed de modemrouter gelijk beter kunnen plaatsen.
9. Muren zijn van beton.
WiFi gaat daar niet doorheen inderdaad.
10. Ik heb geen plattegrond van de woning :( |:(

Wat is een spectrum? Nog andere informatie nodig?
Spectrum is in dit geval de frequenties waar WiFi in werkt in jouw woning.

Eigenlijk kun je drukte met een simpele vraag vatten: is het altijd slecht, of alleen soms?

Drukte is niet constant, dus als je problemen vooral door drukte komen, heb je soms wel en soms geen problemen. Als het altijd slecht is, komt het niet door drukte, maar door vaste obstakels: je signaal komt niet waar het zijn moet, ongeacht wat de buren doen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:28
20 meter en je heb al geen bereik meer?

Ik heb in de woonkamer een Unifi Accesspoint (150 euro) hangen en haal met gemak die 20 meter. eind van de tuin is verder dan dat en dan heb ik nog prima bereik.

maw: doe jezelf een lol, investeer niet in die mesh dingen maar hang naast je ziggo modem een fatsoenlijk (semi-professioneel) accesspoint op een configureer die correct

nb: unifi heeft ook 'long range' accesspoints als je wilt, haal je nog meer mee. maar het valt en staat bij correct configureren en die unifi apparatuur geeft je de mogelijkheid om alles tip/top in te stellen voor jou situatie.

https://www.coolblue.nl/p...459c11cbaca81645fbde5d39b

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Kabel trekken naar achter in de de tuin of achtergebleven en daar een accespoint ophangen. Als het andere blijft klungelen…

Dat je Ziggo hebt is verder niet zo relevant. Of zou dat niet moeten zijn, je eigen WiFi regelen is zeer aan te raden :)

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 16-06-2023 11:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 16:26
Zwelgje schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 06:28:

Ik heb in de woonkamer een Unifi Accesspoint (150 euro) hangen en haal met gemak die 20 meter. eind van de tuin is verder dan dat en dan heb ik nog prima bereik.
Kan heel goed zijn dat je al snel geen bereik meer hebt. In nieuwbouwhuizen is de isolatie dusdanig wat van invloed kan zijn of het bereik. Zo had ik hetzelfde probleem dat er met 10-15 meter van mijn accesspoint (Unifi 6 pro) er geen of heel slecht wifi in de tuin was.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024

Zelfs met andere apparatuur kan dit een probleem zijn wanneer een huis goed geïsoleerd is, of grote raampartijen met HR++ of HR+++ glas (komt door het metalen laagje dat op het glas zit) Dat is funest voor WIFI signalen. Dat verdwijnt niet zomaar door een Unifi Accespoit op te hangen.

Beste oplossing zou een kabel naar buiten trekken en daar een AP te plaatsen. Dit kan gewoon tegen het huis aan gezien in de open lucht de afstand van een tuin zelden een probleem is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Die 20m is echt het probleem niet, in open air kun je wel 100m halen.
Het probleem is om van binnen naar buiten te komen doordat zoals al gezegd het glas en de muren tegenwoordig geen spatje wifi doorlaten.

De enige oplossing is een buiten AP op te hangen die je via een netwerkkabel aansluit.
Geen gewone AP want die leeft buiten niet lang.

Als alternatief kun je een powerline met wifi proberen als je een wcd buiten hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Tja het hangt maar net van alle isolatie af en de dikte van de muren. Ik heb een jaren 70 huis, volledig geisoleerd en tripple glas. In het midden van elke etage heb ik een Unifi AP hangen en dat werkt voor binnen echt perfect. Mijn tuin is maar 10 meter diep, maar achterin de tuin heb ik last van wegvallende verbindingen, trage snelheden en whatnot. Was simpel op te losse door een kabel te trekken en achterin de tuin nog een AP op te hangen.

Wat ik dus wil zeggen, simpelweg een 'betere' AP gebruiken helpt niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 17:59
Ik kreeg via Ziggo de aanbieding om gratis 3 Deco M4's te lenen en ik moet zeggen dat het mij zeker niet tegenviel. Tot achter in de tuin Wifi (55 meter), en nog prima bruikbaar voor een YouTube filmpje of gamen vond ik. Toegegeven, de snelheid loopt wel gigantisch terug.

Nu overgestapt op KPN, en met KPN SuperWifi ook nog prima verbinding in de gehele tuin.

Maar als je de mogelijkheid hebt zou ik zeker een kabel trekken, ben ik ook nog van plan in de toekomst.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTVOrienator
Hoi allemaal,

Kabel trekken wordt het niet. Een omdat we niet heel handig zijn en geen idee hoe ik dit zou moeten doen en wil geen kabel door het huis met kabelgoten... Sowieso in een vorige topic mijn man is allergisch voor kabels haha 🤣

En via buiten geen idee maar dat wordt een afstand waar je u tegen zegt en veel te veel rompslomp.

Dus het liefst een draadloze verbinding is het beste. Is er op de dag van vandaag daar geen oplossing voor met alle high technology? Maargoed ik ben maar een leek :p

Is er geen enkele andere mogelijkheid dan AP buiten zetten? Iemand gaf aan dat ik binnen ook eentje kan installeren en dat zou voldoende moeten zijn. Dat gewoon dan proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
TTVOrienator schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:16:
Is er geen enkele andere mogelijkheid dan AP buiten zetten? Iemand gaf aan dat ik binnen ook eentje kan installeren en dat zou voldoende moeten zijn. Dat gewoon dan proberen?
Als je een beetje isolatie hebt in je huis kan je het eigenlijk wel vergeten met binnen vlak achter een AP. Trouwens dan nog zou je een kabel moeten trekken naar die AP. Tenzij je alleen WiFi wilt met de tuindeur open of je tuin is 1 meter diep. (De Nintendo Switch heeft trouwens echt een hele matige wifi chip)

Ik neem aan dat je vast een schuurtje hebt in de je tuin met een stopcontact? Wat je kunt proberen is een Powerline oplossing, waarbij je een deel van je "internet netwerk" via de electra kan laten lopen. Echter is de prestatie erg afhankelijk van de opzet van je electra.

Hoe dit werkt; je plaatst een hoofdmodule in de meterkast in geheel vrije stopcontact, daar een netwerkkabel in verbonden met je ziggo router en je plaatst een dochter module in de schuur in een stopcontact. De dochtermodule zal dan een wifi signaal uitzenden. Stel deze in met hetzelfde wifi naam en wachtwoord als je huidige wifi.

Bijv. een Devolo Magic 2; het is niet goedkoop maar kan een oplossing voor je zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

Al deze technologie leunt nog steeds op radio signalen die van de ene antenne naar de andere moeten kunnen gaan. Zoals al aangestipt door anderen zijn er tal van objecten die deze signalen kunnen blokkeren (en daarmee het signaal afzwakken). Ook met een krachtig access point (in of naast de router) ligt het ook aan de kant van de laptop/apparaat of die wel een krachtig genoeg signaal terug kan sturen zodat jouw access point dat ontvangt.

Het makkelijkste (vanuit het signaal perspectief) is om een antenne zo dichtbij te krijgen waarna er zo min mogelijk objecten tussen de antenne en laptop zullen zitten die het signaal kunnen verstoren. Dat is in de meeste gevallen het makkelijkste met een AP die buiten hangt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Gebruik een Alfa achtige antenne?
Veel gebruikt op campings.
Werkt natuurlijk alleen op dingen met een usb poort en niet op smartphones.

[ Voor 61% gewijzigd door onno oliver op 16-06-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 17:36

PinusRigida

I put the p in pool.

Wat ik al jaren doe op m'n zonneterras dat ook te ver van m'n WiFi-signaall zit: mijn smartphone instellen als mobiele WiFi-hotspot, dat zuigt wel accu leeg dus hang ik die aan een 20.000mah powerbank. ik zet alles op een klein bijzet-tafeltje in de buurt in een hoekje in de schaduw (leg tech met accu's ajb. nooit in volle zon)... En zo heb ik goeie WiFi-verbinding op m'n terras, ruim voldoende voor muziek en met 20.000Mah beloof ik je dat je een ganse dag geen stopcontact nodig hebt.

Weliswaar speel ik geen switch of andere consolegames op m'n terras, bij mij gaat het enkel om muziek. Netflix en dergelijke streamen is ook mogelijk maar geen idee of mobiele hotspot voldoende snelheid geeft om te gamen.

noot: Mobiele hotspot neemt data af van je abonnement (zet eigenlijk je mobiele data van je smartphone om in een WiFi-signaal voor je andere apparaten), dus het is nog zo handig als je een pakket afneemt met onbeperkte data want anders ga je vrij snel aan je mobiele data limiet zitten.

Ps: i.v.m. die draagbare WiFi-routers (die doen eigenlijk exact hetzelfde als de mobiele hotspot-functie van je smartphone, alleen dan op hun eigen sim-kaart), check eens op de aanbiedingen-pagina van je provider, vaak bieden die zulke toestellen aan met korting voor klanten. Ik weet dat Telenet die dingen verkoopt, ik heb al zitten twijfelen maar vermits ik hetzelfde bereik met m'n telefoon+powerbank, vind ik het een beetje verloren geld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De beste oplossing is een AP buiten, bedraad.

Echter als je daar geen draad naartoe wilt trekken en geen stopcontact hebt kun je die gelinkte deco wel proberen. Eerste sluit je bedraad aan bij je ziggo modem en de 2e zet je binnen vlak voor het raam.
Zonder plattegronden/glastype etc een grote gok maar wie weet werkt het :P

Die 5,99 die je noemt is denk ik Homeshield. Voor de meeste mensen echt niet nodig en kun je het ap gewoon gebruiken zonder extra maandelijke kosten

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 16-06-2023 09:47 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:11
Ik ben van mening dat zo'n mesh set nog niet zo'n gekke oplossing is, helemaal als het gaat om het gebruik wat jij van plan bent. Uiteraard is een kabel altijd de beste optie (ook in 2023) maar lang niet altijd mogelijk. Powerline zou ook nog kunnen maar mijn ervaring is dat mesh sets stabieler werken anno 2023.

Ik zou de mesh set kopen (wel even opletten dat ie ook geschikt is voor buiten) en dan net buiten of binnen bij het raam zetten. Het voordeel van mesh sets is dat je ze overal neer kunt zetten dus er is ongetwijfeld een setup mogelijk die gaat werken voor joul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 14:05
Hoi allemaal,

Kabel trekken wordt het niet. Een omdat we niet heel handig zijn en geen idee hoe ik dit zou moeten doen en wil geen kabel door het huis met kabelgoten... Sowieso in een vorige topic mijn man is allergisch voor kabels haha 🤣

En via buiten geen idee maar dat wordt een afstand waar je u tegen zegt en veel te veel rompslomp.

Dus het liefst een draadloze verbinding is het beste. Is er op de dag van vandaag daar geen oplossing voor met alle high technology? Maargoed ik ben maar een leek :p

Als je isolatie de WiFi straling tegenhoud, dan is het wel de beste oplossing. Hoe dan ook: Meten is weten!

Je zou, theoretisch, de kabel onder je fondering kunnen trekken en zo je tuin in krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Een AP achter mijn ramen geeft al geen bereik meer in de tuin, immers, ik heb mijn huis geïsoleerd. Op het moment dat alles wat infrarood is en lager door mijn ramen en muren heen zou komen, dan zou ik die isolatie niet goed vinden :D

Tl;dr: prima. Je huis is goed. Er komt geen wifi door je muren heen. Eigenlijk zou je dat ook binnen willen hebben. Maar goed. Je blijft bezig met AP's als je die situatie ingaat.

Over AP's gesproken: yup, je hebt een AP nodig. En eigenlijk zul je die bedraad moeten aansluiten. Het feit dat in een modem een AP zit, wil niet zeggen dat het een alomvattende oplossing is. Sterker nog: het feit dat je je modem in de woonkamer hebt en zowaar een REDELIJK nuttige plek hebt voor een AP, geeft mij het beeld dat je huis niet het allernieuwste is misschien, of achteraf wat werk heeft laten doen. De meeste huizen van nu hebben hun kabel AOP in de meterkast zitten, en Ziggo stelt doorgaans: modem zo dicht mogelijk op AOP. En laten meterkasten nou net voorzien van mega veel isolatie, zoals een branddeur. Waardoor je meterkast voor wifi niet zo slim is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 14:20
rens-br schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:43:
[...]

Tja het hangt maar net van alle isolatie af en de dikte van de muren. Ik heb een jaren 70 huis, volledig geisoleerd en tripple glas. In het midden van elke etage heb ik een Unifi AP hangen en dat werkt voor binnen echt perfect. Mijn tuin is maar 10 meter diep, maar achterin de tuin heb ik last van wegvallende verbindingen, trage snelheden en whatnot. Was simpel op te losse door een kabel te trekken en achterin de tuin nog een AP op te hangen.

Wat ik dus wil zeggen, simpelweg een 'betere' AP gebruiken helpt niet altijd.
Nieuwbouw woningen hebben ook aliminiumfolie in isolatie zitten, een jaren 70 huis heeft dat niet, hooguit beetje glaswol/steenwol of een volgespoten spouw.

Bekend probleem bij nieuwbouwwoningen, zelfs mobiel bereik is vaak slecht in huis.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 16-06-2023 09:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 19:52
Heb zelf ook zo'n situatie. Als je de mogelijkheid hebt om een kabel te trekken, doe dat. Wij hadden dat niet. Wij hebben Powerline gebruikt via de Mesh-unit (daar zit ethernet op). Vervolgens deze achter eruit laten komen en ook weer aangesloten op een Mesh-unit van TP-Link. Werkt als een zonnetje. Maar je moet natuurlijk wel de optie hebben om hardware daar te plaatsen (buiten een Mesh-unit plaatsen lijkt me niet heel verstandig gezien de vochtigheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik heb een nieuwbouwwoning (2022) met triple glas en het AP staat in het midden van de BG in de meterkast (slechte plek...).
Als ik achterin de tuin sta, zeg een goede 10 meter vanaf het AP, dan heb ik inderedaad nog maar 3mbit over met de deuren gesltoen.

Sta ik op de oprit, zeg een goede 3 meter van het AP, dan heb ik nog een goede 50mbit over met een rssi van -85 , op het randje dus

Afbeeldingslocatie: https://eyenetworks.no/wp-content/uploads/what-is-a-good-wifi-signal.png

Het internetten gaat brak (average ping van 200) maar is te doen.
Ga ik op mn 2.4ghz wifi dan is mijn ping beter (~30ms) en haal ik rond 20-30mbit.

Het is allemaal mwoah mwoah maar er komt dus wel iets doorheen. Ik zal eens een 2e deco m4 node tegen het raam zetten en kijken wat ik dan in de wifi overhou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 09:26
Als die mesh units in huis blijven staan en het huis is goed geisoleerd, gaat dit het probleem niet oplossen.

Ik zou eerst mijn accesspoint al eens zo dicht mogelijk tegen de buitenmuur zetten (langs de binnenkant) en dan kijken hoever je komt in de tuin. Als dat nog hopeloos is, dan zal het toch iets van kabel/powerline moeten worden vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39
Heel praktisch: is een 5G hotspot niet het makkelijkst?

maw: doe jezelf een lol, investeer niet in die mesh dingen maar hang naast je ziggo modem een fatsoenlijk (semi-professioneel) accesspoint op een configureer die correct

nb: unifi heeft ook 'long range' accesspoints als je wilt, haal je nog meer mee. maar het valt en staat bij correct configureren en die unifi apparatuur geeft je de mogelijkheid om alles tip/top in te stellen voor jou situatie.

https://www.coolblue.nl/p...459c11cbaca81645fbde5d39b
Schuifpui dicht = geen wifi in mijn tuin. Het glas houdt alles tegen, dat is best gebruikelijk bij nieuwere huizen. Overigens heeft zo'n semi-professioneel access point geen functioneel voordeel, uiteindelijk is ook de professionele apparatuur gebonden aan de wettelijke limieten qua zendvermogen. Dat lost het probleem van TS niet op.
mr_evil08 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:57:
[...]

Nieuwbouw woningen hebben ook aliminiumfolie in isolatie zitten, een jaren 70 huis heeft dat niet, hooguit beetje glaswol/steenwol of een volgespoten spouw.

Bekend probleem bij nieuwbouwwoningen, zelfs mobiel bereik is vaak slecht in huis.
Daarom bellen over wifi aanzetten :) .

[ Voor 14% gewijzigd door MarcoC op 16-06-2023 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als er een stroomaansluiting in de schuur zit, kun je een powerline verbinding proberen, dan gaat het netwerk via het stopcontact. Dan een accesspoint in de schuur zetten en de wifi zou goed moeten zijn.

Ik heb een mesh systeem van TP-Link, de Deco P7, deze combineert powerline met een accesspoint, maar die zou ik niet adviseren, hij doet het vaker niet dan wel. Het probleem is dat je daar niets aan de powerline kunt zien of instellen.

Wanneer een accesspoint vanuit de woonkamer geen bereik heeft in de achtertuin, kun je proberen of een accesspoint in een slaapkamer boven de achtertuin wel signaal geeft. Wellicht is de isolatie boven wat minder storend voor het signaal.

Zelf hebben we ook zo'n geïsoleerd huis waardoor wifi en gsm signalen er niet door komen. Vorig jaar een kabel naar de schuur gelegd, onder de fundering van het huis door en een hele rits tegels eruit, maar de wifi is geweldig nu via het accesspoint in de schuur.

[ Voor 16% gewijzigd door BounceMeister op 16-06-2023 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
heiyu schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:34:
[...]
Als je een beetje isolatie hebt in je huis kan je het eigenlijk wel vergeten met binnen vlak achter een AP. Trouwens dan nog zou je een kabel moeten trekken naar die AP. Tenzij je alleen WiFi wilt met de tuindeur open of je tuin is 1 meter diep. (De Nintendo Switch heeft trouwens echt een hele matige wifi chip)
Dit is m.i. wat overdreven. Ik woon in een vrij nieuw huis (uit 2019) en heb een AP binnen, dicht bij de achtergevel bovenop een kast liggen. In de hele tuin prima bereik. Verst gelegen hoekje zal zo'n 15 m zijn vanaf het AP. En dat werkt ook met de deur dicht.

Er zit 'gewoon' dubbel HR++ glas in de ramen en deuren. Voor zover ik weet is er isolatie gebruikt zonder aluminium laag, alleen die gele steenwol/glaswol isolatie. Misschien dat het daarom nog zo goed werkt.

Het hangt dus heel erg af van de situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:51
Hoi allemaal,

kabel door kruikruimte, rechtstreeks naar buiten vanuit de meterkast en daar eentje aan de gevel.
Zo ingewikkeld is dat niet hoor.

Alle andere oplossing zullen niet werken zolang het signaal niet van binnen naar buiten gaat. ALle mesh-troep apparatuur kan je dus vergeten. Wil je écht goed signaal, dan dus een kabel naar buiten en daar een AP; wil je blijven rommelen en trage onstabiele verbindingen; dan kan je mesh doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-09 22:45
Zonder te investeren in allerlei dingen kan je al wat doen.

Kijk eerst eens of je het ziggo modem wat kan verplaatsen zodat je vanuit de tuin het modem kan zien. Zet hem eens dwars, het uitzendpatroon van de antennes kan dan net iets sterker zijn aan 1 kant.Klopt het dat het modem al buiten de meterkast staat?

Zet je modem met wat kartonnen doosjes ofzo er onder iets hoger dan hij nu staat.

Probeer eens wat het doet om ramen en deuren open te zetten. Heb je dan wel signaal? Dan heb je ramen met opgedampte folie er in die de signalen blokkeert.

Nu heb je zonder veel aanpassing of technische kennis de meest belemmeringen er tussenuit.

Heb je veel buren? Log eens in op het modem en kijk of je andere kanalen in kan stellen.

Vraag 2 is hoe oud het Ziggo modem is? Welk type? (zwart model of wit?)

Laat Ziggo een wifi test doen, dan krijg je als je nog een oud modem hebt (zwarte box) met oude WiFi techniek vaak een nieuw wit model met betere dekking. (hoewel ook die zo hun problemen hebben).

Koop een verleng kabel en zet je modem tijdelijk zo dicht mogelijk bij je tuin of desnoods in je tuin. Kan je al iets ontvangen?

Ontvang je dan nog niets dan heb je 3 opties:
  • Je gaat verder met mobiel internet
  • Je gaat een betere router aan je Ziggo modem koppelen
  • Je gaat het internet signaal vanaf je modem naar een 2e punt toe brengen.
Een accespoint via een stopcontact met een Powerline verbinding of via een Mesh netwerk/Mesh router. Die laatste oplossing kan je ook huren via Ziggo om het te proberen. Volgens mij kan je een maand gratis testen en hem daarna eventueel weer terugsturen en laten afkoppelen van je abonnement.

[ Voor 25% gewijzigd door ucsdcom op 16-06-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PinusRigida schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:41:
Wat ik al jaren doe op m'n zonneterras dat ook te ver van m'n WiFi-signaall zit: mijn smartphone instellen als mobiele WiFi-hotspot, dat zuigt wel accu leeg dus hang ik die aan een 20.000mah powerbank. ik zet alles op een klein bijzet-tafeltje in de buurt in een hoekje in de schaduw (leg tech met accu's ajb. nooit in volle zon)... En zo heb ik goeie WiFi-verbinding op m'n terras, ruim voldoende voor muziek en met 20.000Mah beloof ik je dat je een ganse dag geen stopcontact nodig hebt.

Weliswaar speel ik geen switch of andere consolegames op m'n terras, bij mij gaat het enkel om muziek. Netflix en dergelijke streamen is ook mogelijk maar geen idee of mobiele hotspot voldoende snelheid geeft om te gamen.

noot: Mobiele hotspot neemt data af van je abonnement (zet eigenlijk je mobiele data van je smartphone om in een WiFi-signaal voor je andere apparaten), dus het is nog zo handig als je een pakket afneemt met onbeperkte data want anders ga je vrij snel aan je mobiele data limiet zitten.

Ps: i.v.m. die draagbare WiFi-routers (die doen eigenlijk exact hetzelfde als de mobiele hotspot-functie van je smartphone, alleen dan op hun eigen sim-kaart), check eens op de aanbiedingen-pagina van je provider, vaak bieden die zulke toestellen aan met korting voor klanten. Ik weet dat Telenet die dingen verkoopt, ik heb al zitten twijfelen maar vermits ik hetzelfde bereik met m'n telefoon+powerbank, vind ik het een beetje verloren geld...
Dat is geen oplossing noch een antwoord op haar vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Out.of.Control schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Dit is m.i. wat overdreven. Ik woon in een vrij nieuw huis (uit 2019) en heb een AP binnen, dicht bij de achtergevel bovenop een kast liggen. In de hele tuin prima bereik. Verst gelegen hoekje zal zo'n 15 m zijn vanaf het AP. En dat werkt ook met de deur dicht.

Er zit 'gewoon' dubbel HR++ glas in de ramen en deuren. Voor zover ik weet is er isolatie gebruikt zonder aluminium laag, alleen die gele steenwol/glaswol isolatie. Misschien dat het daarom nog zo goed werkt.

Het hangt dus heel erg af van de situatie.
WiFi is van zoveel dingen afhankelijk dat elke situatie weer anders is. Ik heb een jaren 90 huis zonder verdere maatregelen en ik heb achter in de tuin al geen goeie dekking meer terwijl mijn AP ik de woonkamer staat… Elke situatie is anders. Het heeft ook met meer dan het huis an sich te maken… Hoe vol is bijvoorbeeld het spectrum?

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 16-06-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Len020 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:56:
[...]

kabel door kruikruimte, rechtstreeks naar buiten vanuit de meterkast en daar eentje aan de gevel.
Zo ingewikkeld is dat niet hoor.

Alle andere oplossing zullen niet werken zolang het signaal niet van binnen naar buiten gaat. ALle mesh-troep apparatuur kan je dus vergeten. Wil je écht goed signaal, dan dus een kabel naar buiten en daar een AP; wil je blijven rommelen en trage onstabiele verbindingen; dan kan je mesh doen.
@TTVOrienator is van het mantra “Kan niet wil niet doet niet…”

Maar jouw oplossing is inderdaad prima te realiseren in zowat elke woonsituatie…

@TTVOrienator hier kun je ook iemand voor inhuren hè? En een man die allergisch is voor kabels? Weet je zeker dat dat een echte man is? :+ Maar even serieus; als je man allergisch is voor kabels zul je moeten accepteren dat het voor altijd k*t met peren gaat blijven… Er is gewoon geen goed alternatief voor een bekabeld AP. En zoals gezegd, deze kan in de meterkast de kruipruimte in en bij de achtergevel omhoog. Zie je bijna niks van…

Mesh, powerline.. Het is allemaal net niet en storingsgevoelig. Vandaag werkt het, morgen weer niet. Laat gewoon een kabel trekken vanuit de meterkast en koop een outdoor AP…

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 16-06-2023 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

FreakNL schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Dat is geen oplossing noch een antwoord op haar vraag.
Mea Culpa.

Ts wil, quote: " Ik wil graag wifi in de tuin, zodat we muziek kunnen afspelen of filmpjes kunnen kijken terwijl we in de jacuzzi zitten. Ook wil ik spelletjes kunnen spelen op mijn Switch of telefoon terwijl ik in de tuinset zit."

Al die dingen kan je middels een toestel instellen als mobiele hotspot, dan kan je op andere toestellen connecteren via WiFi.
Het is draadloos, en weliswaar geen structurele oplossing, maar het maakt mogelijk wat ik hierboven quote, zonder noodzaak aan stopcontact, wat blijkbaar ook een factor is.
Dus "oplossing noch antwoord", even kijken: als de bedoeling is om het ad-hoc mogelijk te maken zonder dat er structureel een AP buiten wordt geïnstalleerd en dus kabels getrokken, there you go.

Of het mobiele data-plan voldoende is moet TS zelf bepalen, dat kan ik niet raden, maar technisch is het perfect mogelijk.

(alleen dat gamen op de Switch ben ik niet zeker en kan ik ook niet testen wegens geen Switch. maar vermoed dat het ook moet lukken)

[ Voor 26% gewijzigd door PinusRigida op 16-06-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het is geen oplossing maar een work-around…

En de TS heeft dat waarschijnlijk zelf ook al verzonnen.

Als iemand vraagt hoe hij zijn vaatwasser repareert kun je ook reageren hij met de hand kan afwassen. Is ook geen oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Een mesh systeem kan echt prima werken, maar zorg dat het systeem dan wel goed met elkaar kan communiceren. Dus 1 zo dicht mogelijk bij de tuin, maar afhankelijk van de verbinding, moet er ook 1 tussen die bij de tuin en bij het Ziggo modem staan.

Zet ook je WiFi van Ziggo helemaal uit en gebruik alleen het Mesh systeem omdat je Wifi ervaring slechter kan worden als je zowel die van Ziggo aan hebt, als van je mesh systeem.

Gezien de uitleg van de TS is dit echt de snelste manier naar ervaringsverbetering, maar zoals hier ook al is gezegd: HR+++++++++ glas en muren zijn je vijand voor de wifi ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Meten is weten in dat geval. Installeer op de telefoon een wifi scanner.

Plaats het huidige AP tijdelijk met wat lange kabels op een paar verschillende locaties en kijk wat dit doet met het signaal buiten. Als je een plek kunt vinden in huis waarbij het wifi signaal buiten acceptabel is dan zou je het met een mesh kunnen oplossen.

Komt het signaal er dan nog niet doorheen zou je een powerline adapter kunnen proberen indien er buiten of in de schuur een stopcontact zit. Beetje een hit/miss oplossing. Soms werkt het best goed/acceptabel, soms zeer slecht. Werkt het beste als je ze op dezelfde groep kunt plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 17:59
Heb even mijn KPN SuperWifi gechecked (soortgelijk aan die Deco's denk ik).

Punt 1 staat bedraad aangesloten in de woonkamer. Punt 2 staat in de garage, meter of 15 verder.
Zoals je ziet gaat de snelheid snel achteruit. Voor mijn gebruik prima, maar of gamen op de Switch nog zou lukken ? Dat betwijfel ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2Zvm8jtIgTzRfvU7CxJz5X8RJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqfYDhEYejXHHowkUPZhCIzP.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste is vanuit de woonkamer.
Die daarboven helemaal achterin de tuin +/- 35 meter vanaf de garage.
Die daarboven, is pal naast de garage.
Die daarboven ook. Ik had hem nog een keer gedraaid omdat ik de download wel erg laag vond vergeleken met de upload.

We krijgen in augustus HR++, dus ik ben benieuwd wat er van deze snelheid overblijft.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

FreakNL schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:56:
Het is geen oplossing maar een work-around…

En de TS heeft dat waarschijnlijk zelf ook al verzonnen.
'assumption is the mother of...'
Als iemand vraagt hoe hij zijn vaatwasser repareert kun je ook reageren hij met de hand kan afwassen. Is ook geen oplossing.
Niet echt een analogie he, maar dat weet je zelf ook wel, ik stel nl. niet voor aan TS om zelf te zingen en toneel te spelen, maar een manier om het beoogde doel te bereiken >> muziek, film en wat gamen via wifi. (ideaal of niet laat ik geheel in het midden, tenzij ik erover las, zag ik ook geen vraag naar een ideale oplossing want die vereist. idd. kabels en stopcontacten, maar naar "een" oplossing.)

[ Voor 76% gewijzigd door PinusRigida op 16-06-2023 13:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoi allemaal,

Uitdaging is dat je hier zoals bij zoveel dingen in het leven een keuze hebt:

Simpel te begrijpen - makkelijk te realiseren - goed

Choose any two

Als je geen concessies wilt doen op de eerste twee ga je automatische concessies doen op die laatste.

Beste keuze als jullie er echt geen tijd en moeite in willen steken, maar het wel goed en goed weggewerkt moet zijn, is om iemand in te huren die wel die tijd en moeite erin gaat steken. Moge duidelijk zijn dat dat allesbehalve gratis zal zijn.

Wat zo iemand overigens toevoegt is weten hoe je dingen als netwerkkabels goed kunt wegwerken zodat jouw man er niet tegenaan hoeft te kijken maar je wel de techische voordelen ervan krijgt. Wat je hier zegt over 'geen kabels' is niet anders dan zeggen dat je boven een wastafel wilt, maar absoluut geen leidingen erheen wilt hebben. Dat gaat ook geen groot succes zijn, gelukkig weten loodgieters hoe die leidingen onopvallend aan te leggen. Dat weten netwerktechneuten net zo goed voor kabels.
Afbeeldingslocatie: http://www.quickmeme.com/img/60/60cb1c8bf0b83547ce480ce1d6388803be6b54d17dd2b854f59008513b625e55.jpg

Nieuwe technologie maakt dat we bij goed signaal hogere snelheden kunnen halen, maar de signalen zelf kunnen niet opeens magisch door obstakels heen teleporteren. Als WiFi uit 2003 geblokkeerd werd door een muur zal WiFi uit 2023 dat nog steeds zijn.
Je geeft erg weinig concrete informatie over de situatie, dus wij blijven speculeren - wat gelijk ook de uiteenlopende meningen verklaart.

Wat helder is:
- in de tuin heb je nu onvoldoende dekking.
- de afstand van modemrouter tot tuin is hemelsbreed 20 meter.

Wat niet helder is:
- welk modemrouter heb je exact? (Ziggo heeft er over de jaren tientallen geleverd, met WiFi van ronduit waardeloos tot beter dan wat je retail voor EUR 200 krijgt; op sticker onderop staat fabrikant en modelnr. Geef die)
- wat zit er op die 20 meter tussen modemrouter en tuin? Is er vrij zicht? Of zitten er muren tussen? Zijn dat muren van gipsplaat of beton? Ik neem aan dat er ook glas tussen zit. Is dat HR+(++) glas of ouderwets enkel of dubbel? Etc. Heb je echt geen benul van bouwmaterialen, geef jaartallen: wanneer is het huis gebouwd? Als er ooit nieuwe ramen geplaatst zijn of de isolatie grondig aangepakt werd, wanneer was dat?
- staat de modemrouter zoals aangeraden door Ziggo hoog en in het zicht, of ergens achter weggestopt? (en in dat laatste geval: plaats hem even tijdelijk om te testen bovenop de kast ipv erachter - wat gebeurt er dan?)
- maakt het voor WiFi in de tuin uit of deuren/ramen open zijn of niet? Dit is waarschijnlijk belangrijkste vraag van allemaal in dit geval!

Een plattegrondje kan al veel inzichtelijk maken.

Op basis van antwoorden op bovenstaande vragen kunnen we een goed beeld vormen van de situatie en dan wordt gelijk duidelijk welke mogelijkheden afvallen en welke over blijven. Dan ga je hopelijk ook zien dat de meeste antwoorden dezelfde kant op gaan neigen :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
r0n1n112 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:12:
Komt het signaal er dan nog niet doorheen zou je een powerline adapter kunnen proberen indien er buiten of in de schuur een stopcontact zit. Beetje een hit/miss oplossing. Soms werkt het best goed/acceptabel, soms zeer slecht. Werkt het beste als je ze op dezelfde groep kunt plaatsen.
Ik zou het ook eerst eens met een Powerline Wifi AP setje proberen.
Het is de meest makkelijke oplossing als er een stopcontact beschikbaar is.
Met recente TP-Link setjes kan ik hier (oud huis/zonder randaarde) zelfs nog prima verbinding maken naar de schuur van mijn buren. :)
Natuurlijk zal het uiteindelijke resultaat per situatie verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:21:
[...]

Ik zou het ook eerst eens met een Powerline Wifi AP setje proberen.
Het is de meest makkelijke oplossing als er een stopcontact beschikbaar is.
Met recente TP-Link setjes kan ik hier (oud huis/zonder randaarde) zelfs nog prima verbinding maken naar de schuur van mijn buren. :)
Natuurlijk zal het uiteindelijke resultaat per situatie verschillend zijn.
Voor powerline (waar ik overigens geen fan van ben) icm schuur zijn er drie belangrijke vragen:

1) Zijn stopcontacten bi modemrouter en op locatie in schuur van randaarde voorzien? (aanleg na 1997 standaard, daarvoor juist verboden)
2) Zo ja, wordt de schuur geaard via aardepen woning (lees: gewoon een kabel tussen woning en schuur met aardedraad erin) of via een eigen aardepen (alleen fase+nul uit woning, aarde in schuur zelf naar grond)?
3) Is er sprake van eenfase-elektra of driefase? En in dat laatste geval, zitten stopcontacten in schuur en bij modemrouter op zelfde fase?

Best-case is er overal randaarde, via zelfde pen, en zit alles op zelfde fase. In dat geval kun je bij HomePlug AV 2.0 of G.hn wave 1 apparatuur uitgaan van gemiddeld 110Mbps, al is er geen minium: je kunt nog steeds geen stabiele verbinding hebben. Worst-case is het verschillende fase en ongeaard of via eigen aardepen. Dan hoef je niet eens te proberen, er zal geen verbinding gemaakt kunnen worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Aangezien we in dit topic waarschijnlijk de TS allang verloren zijn door de technische details even een technisch ideetje :+

Zou 802.11ah/Wi-Fi HaLow voor een mesh node buiten niet iets zijn? Dat werkt in de 700-900mhz en kan hierdoor veel beter door muren een. Ik gok ook door hr++ maar dat weet ik niet zeker.

Ja de datasnelheid is lager maar persoonlijk heb ik voor tuin wifi genoeg aan een stabiele 20-30mbit. Daarmee kun je prima beetje netflixen, teams call, youtube etc etc
IEEE 802.11ah operates in unlicensed sub-GHz frequency bands (863–868 MHz in Europe, 755–787 MHz in China and 902–928 MHz in North-America) and can provide connectivity between at most 8192 low-power devices at rates from 150 kbps to 78 Mbps over a range up to 1 km.
https://www.cnx-software....ge-by-hundreds-of-meters/

Voor 70 euro eigenlijk wel leuk om te proberen :) Moet je hem wel buiten knopen aan een normaal ap/mesh node anders kunnen je clients er niets mee

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=hgvgBGYYJTgS

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 16-06-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTVOrienator
Ik wil graag mijn dankbaarheid uiten voor jullie hulp. Ik heb al veel suggesties, tips en tricks gelezen en hier is mijn overweging:

In het verleden heb ik een bedrijf ingehuurd om kabels te trekken van de router naar een van mijn slaapkamers, wat me al 150 euro kostte. Dit was nodig voor het streamen, maar het resulteerde in een lelijke kabelgoot door het hele huis. Ik was er blij mee, maar mijn partner was minder enthousiast.

In mijn volgende bericht zal ik een aantal vragen beantwoorden en mogelijk een plattegrond toevoegen. Mijn doel is om een oplossing te vinden zonder kabels te trekken.

Sommige posts zijn echter al te complex voor mij, aangezien ik geen ervaring heb op dit gebied. Ik ben tevreden als ik de kabels achter de tv en modem netjes kan installeren, maar installaties vanuit de meterkast zijn voor mij te ingewikkeld.

Ik kan iemand inhuren, maar dat wil ik alleen doen tijdens de zomermaanden, omdat ik in de herfst en winter voornamelijk games speel en series kijk vanuit mijn slaapkamer en woonkamer. Ik vind het dan zonde om meer dan 500 euro uit te geven aan installaties.

Ik dacht dat het gebruik van wifi-pods mijn verbinding en snelheid in het hele huis zou verbeteren. Op dit moment heb ik nog niet veel informatie om te delen, maar vanavond zal ik alles opschrijven en ervoor zorgen dat jullie over alle benodigde informatie beschikken.

Voor nu kan ik vermelden dat mijn woning uit 1969 is, mijn Ziggo-modem zwart is (het nummer volgt nog) en ik wat foto's zal toevoegen om het benedenverdieping met plattegrond te laten zien. Ik heb een stopcontact in de schuur, maar die is voor de jacuzzi. Ik heb echter wel een stopcontact bij de openslaande deuren naar de tuin binnen. Is het mogelijk om hier iets in te steken om mijn wifi-bereik te vergroten zonder een kabel te gebruiken?

Mijn dank is groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:21
Het moet ook allemaal perfect en uitgebreid zijn hier he.

Begin nou gewoon eens met een simpele wifi repeater van een paar tientjes. Grote kans dat dat gewoon prima is voor het doel van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik wou net zeggen :)
@TTVOrienator
Gewoon die x50 kopen en aansluiten. Als je boven al kabels hebt kun je enkele dus ook bedraad aansluiten.
De laatste zou ik dan bij de openslaande deuren aansluiten.
Garantie? Nee, maar sommige zaken zijn theoretisch lastig te voorspellen en kun je beter gewoon prboeren

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 16-06-2023 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:11
Bespaar jezelf de moeite en neem gewoon bij Ziggo hun Wifi boosters af. Voordeel is dat je dit eerst kunt proberen door ze van Ziggo te huren en dat Ziggo support levert.

https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco/pods/bestel-set

Niet die SmartWifi pods, die werken op powerline en dat is (imho) vragen om problemen.

Ik had hetzelfde probleem als jij en heb nu alles opgelost met de KPN Superwifi punten. Eén die bekabeld aan mijn KPN Router zit en zorgt dat het signaal naar de rand van mijn huis komt, één om het de tuin in te slingeren en één om het de zolder in te slingeren. Allemaal in een half uurtje geinstalleerd en ik haal nu overal in huis goede snelheden.

Mochten die Ziggo dingen toch niet goed werken dan kun je hier weer gaan zoeken naar complexe oplossingen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

TTVOrienator schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:39:
Ik wil graag mijn dankbaarheid uiten voor jullie hulp. Ik heb al veel suggesties, tips en tricks gelezen en hier is mijn overweging:

In het verleden heb ik een bedrijf ingehuurd om kabels te trekken van de router naar een van mijn slaapkamers, wat me al 150 euro kostte. Dit was nodig voor het streamen, maar het resulteerde in een lelijke kabelgoot door het hele huis. Ik was er blij mee, maar mijn partner was minder enthousiast.

In mijn volgende bericht zal ik een aantal vragen beantwoorden en mogelijk een plattegrond toevoegen. Mijn doel is om een oplossing te vinden zonder kabels te trekken.

Sommige posts zijn echter al te complex voor mij, aangezien ik geen ervaring heb op dit gebied. Ik ben tevreden als ik de kabels achter de tv en modem netjes kan installeren, maar installaties vanuit de meterkast zijn voor mij te ingewikkeld.

Ik kan iemand inhuren, maar dat wil ik alleen doen tijdens de zomermaanden, omdat ik in de herfst en winter voornamelijk games speel en series kijk vanuit mijn slaapkamer en woonkamer. Ik vind het dan zonde om meer dan 500 euro uit te geven aan installaties.

Ik dacht dat het gebruik van wifi-pods mijn verbinding en snelheid in het hele huis zou verbeteren. Op dit moment heb ik nog niet veel informatie om te delen, maar vanavond zal ik alles opschrijven en ervoor zorgen dat jullie over alle benodigde informatie beschikken.

Voor nu kan ik vermelden dat mijn woning uit 1969 is, mijn Ziggo-modem zwart is (het nummer volgt nog) en ik wat foto's zal toevoegen om het benedenverdieping met plattegrond te laten zien. Ik heb een stopcontact in de schuur, maar die is voor de jacuzzi. Ik heb echter wel een stopcontact bij de openslaande deuren naar de tuin binnen. Is het mogelijk om hier iets in te steken om mijn wifi-bereik te vergroten zonder een kabel te gebruiken?

Mijn dank is groot.
Ik snap je aversie voor kabels. Ik was wat denigrerend eerder maar ik zie liever ook geen kabels. En ook geen goten door het huis.

Maar als je van meterkast naar buiten wilt is dat bij uitstek onzichtbaar te maken…

HAMVRAAG;
Je huis is uit 1969. Heb je een een begaanbare kruipruimte?

Repeaters en Powerline is brak, je blijft aan de gang. Doe het nu 1x goed en je hebt er jaren plezier van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WEBGAMING schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:59:
Het moet ook allemaal perfect en uitgebreid zijn hier he.

Begin nou gewoon eens met een simpele wifi repeater van een paar tientjes. Grote kans dat dat gewoon prima is voor het doel van TS.
Het wordt alleen maar ingewikkeld omdat iedereen al met oplossingen smijt voordat het probleem duidelijk is.

Lukraak iets aanraden voordat ook maar bekend is at het apparaat is waarmee het moet verbinden is voorbarig en loopt flink risico op verspild geld.

Troubleshooting is simpel als je het goed doet:
- situatie helder krijgen
- probleem helder krijgen
- passende oplossing bij probleem en situatie zoeken
- oplossing kopen en installeren
- controleren of oplossing doet wat ervan verwacht wordt
- indien nodig bijwerken. En documenteren (in thuissituatie een post-it met logingegevens op het apparaat plakken)

Het gaat pas alle kanten op als mensen zonder enige heldere inzicht in situatie dingen gaan voorstellen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTVOrienator
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EWC07_ru77Dvk-XCWwOUZFUN6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOwL6LAxYkaInrQllcl3qUb6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXWANDP8Wz9TVKmSpzSiaet9bpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XH3M68FDtbZWAgNdPcLrhnQr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiyTpbDJjIB1U7Az_0dlA3ulKVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLlED0ul88CaA3HjtLjOjybx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRZJfKqmw2fFOPWZnaGkmHS7peg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MBCFSytwSBPshbIDUSqiilz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krO7Kwa-W7o8SqR0HmOViS5DppM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDuTNLEuhoCtUU2UrNEa76Ae.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw_pdDuvpdHLHmLmZBmVSo0kDfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8azVGiOiN2hJMmPcYDvDzQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv60CcxU_jRu1TAPD2AIF31-tvM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r5tCW3NsO3x3ZawM925PuYIB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7uM_GvMylcPa78DoLd45-r8SWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWFgiPRkgZOj6tgOvoNqa9u6.jpg?f=fotoalbum_large

1. Oké hierbij de foto's. Router staat inderdaad op de grond naast mijn tv meubel. Beetje uit het zicht.
2. Woning is van 1969 (Energielabel C, isolatie spouwmuur, dakisolatie. Denk wel allemaal uit die jaren(?) )
3. Wij hebben voor nu de deuren dicht naar de tuin totdat wij horren gaan plaatsen.
7. Keuken is aangebouwd.
9. Muren zijn van beton.

[ Voor 10% gewijzigd door TTVOrienator op 17-06-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

Meten is weten, maar ik denk als ik kijk naar de foto's dat je al behoorlijk winst kan halen door een mesh setje aan te sluiten met bijvoorbeeld een punt in de keuken. Of als de slaapkamer waar de kabel+goot heen loopt aan de achterkant van het huis ligt, daar een extra access point neer te zetten (de kabel ligt er al :) ).

Buiten de isolatie van HR++ glas en de gevel, moet je signaal ook door een betonnen muur in je huis zo te zien. Is het wifi signaal ook al minder als je in de keuken staat, links in de hoek bij de plant op de vensterbank?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartHeerink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 17:42
@TTVOrienator Maak even het wachtwoord van je router onleesbaar...

NetGate, UniFi Switch 24p, UnifFi AP Nano-HD, 2x UnifFi AP-mesh. AP-lite UniFi Cloud Key Gen.2 Doorbell Pro 4, UVC G4-bullit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Die Deco die jij stuurde is ook prima maar zoals ik het hoor merk jij het verschil tussen wifi 5 en 6 toch niet zo. Dan zou ik via Ziggo gewoon gratis setje Deco m4 regelen en stratisch plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

dewiss1993 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:44:
Die Deco die jij stuurde is ook prima maar zoals ik het hoor merk jij het verschil tussen wifi 5 en 6 toch niet zo. Dan zou ik via Ziggo gewoon gratis setje Deco m4 regelen en stratisch plaatsen.
Mijn idee, er is spanning buiten (de buitenlamp; dus moet er daar in die ruimte ook een WCD zijn lijkt me.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTVOrienator
Ik ga eens Ziggo bellen en kijken wat zij kunnen doen (gratis) om het internet in de tuin te realiseren :)

En op wat voor manier kan ik meeten? Sorry voor late reactie maar was onze eerste vaderdag met ons dochtertje :D

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TTVOrienator schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:13:
[...]

Probeer het eens op de TV-meubel ipv ernaast/onder. Hoeft er niet te blivjen staan, puur om verschil te zien al kijk ik wel op van feit dat PC en game controller blijkbaar geen probleem zijn als dingen in zicht no-go zijn...
OK, duidelijk. Oudere woning maar wel volop geisoleerd naar moderne normen.
Oh oh... zou heel goed aan ramen kunnen liggen dus.
Sagemcom F3896ZG. Nieuwste modemrouter en beste qua WiFi. Redelijk high-end (4x4 MIMO) WiFi-6 apparaat. Ligt alvast niet aan specs hiervan.
7. Keuken is aangebouwd.
Hmm... interessant.

Ik zou met HR++-glas verwachten dat het wel uit zou maken.

Maakt het niet uit, dan is slechte plaatsing van de modemrouter je grootste probleem. Je kunt proberen een repeater of AP vlak achter het raam te plaatsen, maar dan moet dat ding wel vol in zicht zijn en had je net zo goed de modemrouter gelijk beter kunnen plaatsen.
9. Muren zijn van beton.
WiFi gaat daar niet doorheen inderdaad.

Spectrum is in dit geval de frequenties waar WiFi in werkt in jouw woning.

Eigenlijk kun je drukte met een simpele vraag vatten: is het altijd slecht, of alleen soms?

Drukte is niet constant, dus als je problemen vooral door drukte komen, heb je soms wel en soms geen problemen. Als het altijd slecht is, komt het niet door drukte, maar door vaste obstakels: je signaal komt niet waar het zijn moet, ongeacht wat de buren doen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1