Is PCIe 5.0 op twee ASUS B650 borden prijsverschil waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik heb geen wifi op het moederbord nodig. Maar ik wil wel een snel PCIe slot voor de AMD Radeon RX 7800 XT kaart die ik straks waarschijnlijk ga kopen.

Ik twijfel over 2 Asus moederborden:

uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS
Deze heeft geen wifi (heb ik ook niet nodig). Het slot voor de videokaart is PCIe 4.0.

uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
Deze heeft wel wifi (die ik niet nodig heb). Het slot voor de videokaart is een PCIe 5.0.

De TUF kost ongeveer 200 euro. De ROG Strix kost rond de 300 euro.

Ervan uitgaande dat ik straks de AMD Radeon RX 7800 XT koop, is de aanwezigheid van een PCIe 5.0 slot voor de videokaart op het moederbord het prijsverschil van 100 euro voor de ROG Strix waard? En zijn er misschien nog andere redenen om voor dat duurdere bord te kiezen?

Beste antwoord (via Jammie op 18-06-2023 16:40)

• Pim0377
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51

Pim0377

R7 7700X 32GB Radeon 6950\XT

ik zou zeggen van niet, gezien de 7800XT kaart van AMD zelf een pcie gen 4.0 product is.

ik heb ze eens bekeken en afgezien van dat pcie gen 5.0 slot, is volgens mij het enige verschil de onboard audio chip, waar de 650-PLUS een Realtek ALC1200 heeft en de ander een Realtek ALC4080.

dus als pcie gen5.0 je enige reden is voor twijfel, zou ik voor de goedkopere versie gaan, ze hebben beide uitstekende user reviews, dus.....

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Pim0377
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51

Pim0377

R7 7700X 32GB Radeon 6950\XT

ik zou zeggen van niet, gezien de 7800XT kaart van AMD zelf een pcie gen 4.0 product is.

ik heb ze eens bekeken en afgezien van dat pcie gen 5.0 slot, is volgens mij het enige verschil de onboard audio chip, waar de 650-PLUS een Realtek ALC1200 heeft en de ander een Realtek ALC4080.

dus als pcie gen5.0 je enige reden is voor twijfel, zou ik voor de goedkopere versie gaan, ze hebben beide uitstekende user reviews, dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonesV
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09-2024
Op dit moment bestaan er nog geen 5.0 GPU’s, de laatste generatie is allemaal 4.0.

Als je nu een 5.0 bord koopt is dat gericht op de toekomst, zodat je direct naar een 5.0 gpu kan upgraden zonder je hele systeem weer om te hoeven zetten. Maar tegen die tijd verwacht ik dat er meer (en goedkopere) 5.0 moederborden zijn. De afweging voor nu heeft denk ik meer te maken met wanneer je verwacht je gpu weer te vervangen en of het dan wel een 5.0 zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:07
Zelfs met een Nvidia RTX 4080 is er maar 2-3% performance-verlies op PCIe 3.0 en 6-8% op PCIe 2.0.

En die kaart is veel sneller dan een 7800XT.

https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/28.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Pim0377 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:10:

Logische conclusie, inderdaad. De audio chip schijnt trouwens ook niet veel verschil te maken, volgens dit artikel: https://www.igorslab.de/e...ces-from-alc1220-insider/

Wat me wel verbaast is dat Tweakers in de reviews nogal klagen over de trage boot van de uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS terwijl daarover in de reviews van de uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI niets wordt gezegd. Het zijn bijna dezelfde borden toch?

Maar... hoewel ik PCI-e gen 5 dus nog niet nodig heb met de 7800XT videokaart, is het op een systeem wat waarschijnlijk 2000 euro zal kosten misschien toch een goede keuze om voor de meerprijs van 90 euro een toekomstbestendig moederbord te kopen, zoals @JonesV zegt. Dus ga ik waarschijnlijk toch voor de uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Zelfs bij een 4090 die aanzienlijk sneller is, is er maar een bottleneck van een paar procent op PCI-E 2.0, 2 generaties trager dan waarmee de kaart uitgeleverd is.

Tegen de tijd dat PCIe 4.0 een bottleneck gaat vormen, zit je al op een nieuw systeem. Als je dat niet zit, zal de relatief trage cpu of geheugen waarschijnlijk al een grotere bottleneck vormen dat een PCI-e-bottleneck.

Dus je gaat € 90 uitgeven voor niets. Of mogelijk iets dat te verwaarlozen is over 5 jaar.

En het is natuurlijk onzin dat je alleen naar een PCIe 5.0-gpu zou kunnen upgraden als je moederbord ook versie 5.0 is.

Maar blijkbaar wil je dat PCIe 5.0-bord erg graag.

Ik vraag me dan wel af waarom je überhaupt een topic aanmaakt, als je toch niet naar de adviezen luistert?

[ Voor 8% gewijzigd door White Feather op 18-06-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
White Feather schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:17:
Zelfs bij een 4090 die aanzienlijk sneller is, is er maar een bottleneck van een paar procent op PCI-E 2.0, 2 generaties trager dan waarmee de kaart uitgeleverd is.

Tegen de tijd dat PCIe 4.0 een bottleneck gaat vormen, zit je al op een nieuw systeem. Als je dat niet zit, zal de relatief trage cpu of geheugen waarschijnlijk al een grotere bottleneck vormen dat een PCI-e-bottleneck.

Dus je gaat € 90 uitgeven voor niets. Of mogelijk iets dat te verwaarlozen is over 5 jaar.

En het is natuurlijk onzin dat je alleen naar een PCIe 5.0-gpu zou kunnen upgraden als je moederbord ook versie 5.0 is.

Maar blijkbaar wil je dat PCIe 5.0-bord erg graag.

Ik vraag me dan wel af waarom je überhaupt een topic aanmaakt, als je toch niet naar de adviezen luistert?
Terechte kritiek. Maar ik twijfel echt wel over de keuze. Eerlijk gezegd wilde ik door de reacties op mijn vraag juist kiezen voor de goedkopere uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS, maar schrok ik van de reviews over de 'trage boot'. Daarom besloot ik toch maar voor de duurdere versie te gaan, terwijl (en hierin heb je gelijk) ik helemaal niet van plan ben om de komende jaren mijn videokaart te vernieuwen, als ik eenmaal die 7800XT heb.

Dus ik snap je kritiek en ben het er zelfs mee eens. ;) Heb jij misschien wel een idee waar die opmerkingen over trage boot vandaan komen, of is 'traag' in werkelijkheid niet zo héél traag? Dit wordt de eerste pc die ik zelf ga bouwen, daarom sla ik snel op dit soort dingen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
De allereerst AM5-borden hadden er allemaal last van, volgens mij zonder uitzondering. Asrock het ergst, die had en bios-problemen (zoals alle andere fabrikanten) en nog zelf wat geheugen issues waardoor het opstarten nog trager was.

De reviews stonden er dus vol mee. Ondertussen zou het aanzienlijk verbeterd moeten zijn, omdat AMD al meerdere versies van hun Agesa-firmware heeft uitgebracht (cpu-code die fabrikanten weer in hun biossen verwerken).

https://www.techgoing.com...56-seconds-to-30-seconds/

Ik zou de originele reviews wat dat betreft niet meer vertrouwen en uitgaan van wat er nu op fora te lezen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
White Feather schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:45:
De allereerst AM5-borden hadden er allemaal last van, volgens mij zonder uitzondering. Asrock het ergst, die had en bios-problemen (zoals alle andere fabrikanten) en nog zelf wat geheugen issues waardoor het opstarten nog trager was.

De reviews stonden er dus vol mee. Ondertussen zou het aanzienlijk verbeterd moeten zijn, omdat AMD al meerdere versies van hun Agesa-firmware heeft uitgebracht (cpu-code die fabrikanten weer in hun biossen verwerken).

https://www.techgoing.com...56-seconds-to-30-seconds/

Ik zou de originele reviews wat dat betreft niet meer vertrouwen en uitgaan van wat er nu op fora te lezen is.
Dank. Ben blij met jouw kritiek, want hierdoor snap ik beter wat de keuzes zijn. Voor wat betreft het moederbord is de keuze nu duidelijk: het wordt de uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS

Redenen voor de TUF (tov de ROG Trix):
- wifi heb ik niet nodig
- audio chip is ongeveer hetzelfde
- pcie 5.0 is niet belangrijk voor de (4.0) 7800XT en ik ga niet binnenkort de gpu vervangen
- genoeg usb headers
- trage boot is waarschijnlijk opgelost
Pagina: 1