ik kan trouwens nog wel een paar koptelefoons opnoemen die nog veel beter zijn, waaronder een aantal van Beyer Dynamics....
Heb je ze ook beluisterd? Dat betwijfel ik een beetje als ik je opmerking zo lees. Ikzelf heb de HD580 en de beyerdynamic dt-931. En ook al klinken ze hoorbaar verschillend (de beyerdynamic geeft beduidend meer hoog weer dan de senn bijv.) kan ik niet bepaald zeggen dat de er een groot kwaliteitsverschil tussenzit, hooguit dat het ene type je meer zal bevallen dan het andere. Ik denk dat wanneer je naar deze kwaliteit hoofdtelefoons gaat luisteren, kwaliteitsverschillen zo miniem zijn dat persoonlijke voorkeuren voor een bepaald type geluid een veel grotere gaan spelen dan absolute kwaliteitsverschillen in de hoofdtelefoons.
In dat opzicht wil ik ook graag yokozuna's opmerking wat nuanceren: Ik denk dat zijn voorkeur voor de hd-590 en hd-570 meer komt omdat dat geluid hem beter bevalt (en dat is niet negatief bedoeld!!) dan dat die hoofdtelefoons zoveel beter zijn.
En dan ff over je vraag: welke hoofdtelefoon? Ik ben het eens met iemand hierboven dat je voor 150 geen goeie draadloze hoofdtelefoon kan kopen. Ik ben daar in een andere thread wat meer op ingegaan:
helaas waarschijnlijk gesneuveld in BC3.
ff kort herhalen: Wanneer je voor een goedkope draadloze hoofdtelefoon gaat, zal je waarschijnlijk teleurgesteld worden. Die vallen vaak uit (infrarood) of storen teveel (fm). Da's jammer. Mijn vader bijvoorbeeld heeft een (ongeveer, prijs van aantal jaren geleden) 450 piek kostende sennheiser. Die heeft onder andere een digitaal ruisfilter en werkt via fm. Tot een kleine 50 meter ongestoorde, niet ruisende ontvangst. Pas dan besef je hoe makkelijk een draadloze hoofdtelefoon kan zijn: Je kan rustig opstaan, heen en weer wandelen enz enz. Zonder last te hebben van ruis en kabels. Natuurlijk haalt de kwaliteit het niet bij een gelijkkostende hoofdtelefoon met draad. Maar dat is bij die gelegenheden waarvoor je een draadloze hoofdtelefoon gebruikt meestal ook niet de belangrijkste factor. Een draadloze hoofdtelefoon gebruik je voor de practische mogelijkheden.
Ik weet niet zoveel typen, om je een aanbeveling te doen voor een fijne hoofdtelefoon. Wel dingen waar je op kan letten:
1. grote schelp, die niet op je oren klemt, maar eromheen.
2. los verkrijgbare kussentjes (ja, na een jaartje wil je ze vervangen, trust me)
3. evt. verwisselbare kabel (ik had de vervelende neiging om op de kabel van mijn senn te gaan staan. Gelukkig laten die stekkertjes makkelijk los. Mijn beyer heeft dat niet, ik heb daarom bewust mijn cdspeler op een andere plek neergezet)
4. moeilijk uit te leggen: Een evenwichtige frequentierespons. maw. koop niet een hoofdtelefoon omdat die zo'n fijn hoog, of zo'n lekkere bas heeft. Voor 150 piek koop je al een prima klinkende hoofdtelefoon, het zou jammer wezen als die na een half jaartje ontzettend gaat vervelen, omdat juist dat ene aspect wat tijdens de koop zo leuk leek, gaat vervelen.