Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
In het kort: al mijn contacten staan op mijn SIM, maar mijn nieuwe Android toestel ziet de telefoonnummers niet, althans: In plaats van het nummer als 'Mobiel' nummer van een contact te zien, staan ze als 'Notitie' bij elk contact, dus alsof het een willekeurige tekst is en geen telefoonnummer.

De tekst van de notitie is steeds: Mobiele telefoon algemeen: xxxxxxxxxxxxx (xxx = het nummer)

Gevolg is dat ik mensen niet kan bellen vanuit mijn contacts lijst. Ik denk dat een ander gevolg is dat ik geen namen zie bij m'n whatsapp contacten - alleen hun nummers.

Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?

Iets meer info: het gaat om een (nieuwe, oud model) Sony Xperia XZ2 Compact. De Sim kwam uit mijn vorige Sony (Z5C) en heeft in de tussentijd tijdelijk als 2e sim in een Samsung gezeten.

Beste antwoord (via droner op 20-06-2023 22:33)

• swhnld
  • Laatst online: 14:13
In dat geval, gezien het in Google al staat, op de computer via de browser inloggen op Gmail, naar Contacten gaan en deze bewerken, telefoonnummers daar kopiëren uit de tekst en plakken op de juiste plaats in de adressenlijst.
Het is even werk, maar in de browser is het een stukje makkelijker dan op de telefoon.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Heb je de oude Samsung telefoon nog?
Stop de sim in de oude Samsung telefoon, verbind je Google Account mail en agenda.
In de Contacten app verplaats al de contacten naar je Google contacten.
Synchroniseer met de cloud.
Op je nieuwe telefoon Synchroniseer ook met Google en je hebt je contacten lokaal.
Dit is ook gelijk veiliger als je de telefoon verliest of de sim kaart een keer kapot zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
swhnld schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:23:
Stop de sim in de oude Samsung telefoon, verbind je Google Account mail en agenda.
In de Contacten app verplaats al de contacten naar je Google contacten.
Synchroniseer met de cloud.
Goed idee, alleen: die dual-sim Samsung is de telefoon van m'n vrouw. Ik heb die een tijdje gebruikt ter overbrugging, maar steeds met haar eigen account. Als ik op die telefoon inlog met mijn Google account verwacht ik allerlei problemen voor haar instellingen.. of is dat onterecht?

Ik ben me intussen aan het oriënteren op sim data import/export edit tooltjes (edit: zonder veel succes)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
droner schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:32:
[...]

Goed idee, alleen: die dual-sim Samsung is de telefoon van m'n vrouw. Ik heb die een tijdje gebruikt ter overbrugging, maar steeds met haar eigen account. Als ik op die telefoon inlog met mijn Google account verwacht ik allerlei problemen voor haar instellingen.. of is dat onterecht?

Ik ben me intussen aan het oriënteren op sim data import/export edit tooltjes (edit: zonder veel succes)
Je kunt gewoon een tweede account voor contacten/mail/kalender synchroniseren toevoegen, en daarna weer verwijderen, geen probleem. na verwijderen is die data ook weer van het toestel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
swhnld schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:52:
[...]

Je kunt gewoon een tweede account voor contacten/mail/kalender synchroniseren toevoegen, en daarna weer verwijderen, geen probleem. na verwijderen is die data ook weer van het toestel af.
Lijkt helaas niet te werken - in (Samsung) Contacten krijg je de optie om contacten te verplaatsen (o.a. naar de cloud) maar daar worden genoemde contacten op m'n simkaart ook niet herkend. In de periode dat ik de Samsung gebruikte (als 2e SIM) werkte het ook nooit lekker overigens, dus wellicht is de corruptie van m'n contactenlijst al ouder... misschien gebeurd toen m'n oude telefoon het begaf, geen idee.

Ik hoopte dat iemand het fenomeen zou herkennen waarbij nummers opeens niet meer als nummer, maar als tekstveld (notes) op de sim (lijken te) staan. Kan er online helaas niks over vinden. Ik snap ook niet echt hoe het kan, want contact data opslag op een simkaart zou voor zover ik begrepen heb super plat moeten zijn, nl. simpelweg naam-nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
Ah, meer info: het lijkt erop dat de contacten helemaal niet van m'n sim komen, maar uit m'n Google account. Wellicht is er ergens wat misgegaan met importeren/samenvoegen van contacten waarbij mijn sim contacten verdwenen zijn... deze Google contacten zijn nl. allemaal oud. Kan me niet eens meer herinneren ze ooit naar Google gebackupped te hebben.

Sowieso al balen dus, maar ik zal ze nog steeds bruikbaar willen importeren.

Lesje: over je cloud privacy bezwaren heenstappen, die cloud gebruiken en ook up2date houden :F

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
In dat geval, gezien het in Google al staat, op de computer via de browser inloggen op Gmail, naar Contacten gaan en deze bewerken, telefoonnummers daar kopiëren uit de tekst en plakken op de juiste plaats in de adressenlijst.
Het is even werk, maar in de browser is het een stukje makkelijker dan op de telefoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:57
Wat swh zegt maar met tussenstap:
In Google contacten exporteren als csv,
Open in Excel, kopieer kolom notes, plak ze onder de kolom phone numbers.
Opslaan als csv, importeren in Google, ja klikken bij dubbele accounts fuseren.

Stuk sneller dan stuk voor stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
99ruud99 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 07:44:
Wat swh zegt maar met tussenstap:
In Google contacten exporteren als csv,
Open in Excel, kopieer kolom notes, plak ze onder de kolom phone numbers.
Opslaan als csv, importeren in Google, ja klikken bij dubbele accounts fuseren.

Stuk sneller dan stuk voor stuk.
Dit kan ook, maar dan wel de kolom Notes via tekst naar kolommen functie omzetten om van de tekst:
Mobiele telefoon algemeen: xxxxxxxxxxxxx een specieke kolom over te houden met alleen het telefoonnummer. Eventueel gelijk het telefoonnummer formatteren met landcode +31 erbij als het er nog niet staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• droner
Top tips. Heb ze grotendeels weer kunnen importeren met idd nu werkende nummers. Inderdaad even via Excel gedaan. Helaas dus een oude set contacten, maar een prima basis om weer vanuit op te bouwen.

En nu dus voortaan Google vertrouwen en dat spul online up2datd houden....

Thanks!
Pagina: 1