Wat voor een apparaat piept onregelmatig periodiek en hoog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 08:49
Dag tweakers,

Ergens buiten mijn huis hoor ik een voor mij net aan hoorbare maar luide piep van, volgens een app, 15350Hz. De piep duurt steeds 8 seconden, begint op ogenschijnlijk willekeurige tijdstippen maar in ieder geval elke zoveel minuten.

Waar het vandaan komt weet ik nog niet, het is zo'n geluid waarvan de richting moeilijk te bepalen is. De beperkte duur en onvoorspelbaarheid helpen niet. Ik hoor hem zeker in een straal van 10 meter rond m'n tuin en lijkt bij de buren wat sterker te worden. Het is niet mijn zonne-installatie.

Wat kan zo'n piep veroorzaken? Moet ik aan een bewuste ongedierteverjager denken, of kan dit een onbedoelde bijwerking zijn van een of ander apparaat (een trillende spoel oid)?

Ik woon in een rustig dorpje met allemaal boomers, dus ik ben de enige die het hoort -- maar een spectrogram app laat gelukkig zien dat ik niet gek ben. Ik heb het idee dat het van iets dat buiten geplaatst is moet komen, het dringt niet bepaald door muren heen.

edit: Ik heb een vergelijkbaar topic gevonden over een door de buren geplaatste elektronische kattenverjager (topic ontaardde in een off-topic kattenhaters discussie, wat mij betreft geen herhaling hiervan graag), zou het zoiets kunnen zijn? Of piepen die dingen continu?

[ Voor 17% gewijzigd door roelboel op 15-06-2023 19:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Klinkt inderdaad als een ongedierteverjager, afhankelijk van het model reageert die op beweging, er zijn overigens ook varianten hierop om hangjongeren te verjagen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Zou het een "mollen verjaag ding" kunnen zijn?
Deze trillen en piepen zie spects.

linkje
https://www.lidl.nl/p/par...mollenverjager/p100361021

Technische specificaties:
Frequentie: 400 - 1000 Hz
Trillingsinterval: per 20 seconden, 5 seconden
Bereik: 1250 m²

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:22
Ultrasone kattenverjager die verkeerd afgesteld staat (te lage toon)?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-06 12:15
100% een verjager. Buren verderop hadden die ook met sensor. Elke keer als je voorbij liep die hoge piep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
Dank jullie zover. Ik heb het idee dat het in de avond stopt. Zou kunnen dat ie op zonne-energie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-06 12:15
roelboel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:49:
Dank jullie zover. Ik heb het idee dat het in de avond stopt. Zou kunnen dat ie op zonne-energie werkt.
Minder mensen op de stoep die voorbij lopen, katten die vaak s avonds het huis weer opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 13:58
Hoi!

Welke app gebruik je om ultrasoon metingen te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
tweazer schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:00:
Hoi!

Welke app gebruik je om ultrasoon metingen te doen ?
Het is niet letterlijk ultrasoon, maar wel hoger dan ik goed kan horen. Ik gebruik SpectrumView van Oxford Wave Research (iOS).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
Dank voor de spectrumview tip. In de settings kun je frekwenties verhogen, toch lijkt mijn gehoor beter dan een iphone 13 microfoon. Boven de 12Khz.(ik hoor een (aan en uit te zetten) schakelende voeding), zie ik geen uitslag in het frekwentiespectrum). Gebruik je misschien een losse microfoon ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In mijn (bijna) dagelijkse wandelrondje kom ik ook altijd langs een paar huizen waar ze een verjager hebben, ik denk voor steenmarters. Ondanks dat deze dingen op 22kHz ofzo zouden moeten werken om goed effect te hebben, hoor ik ze ook. Sommige gaan periodiek aan, andere werken met een bewegingsmelder. Heel irritant als je gehoor nog een beetje op orde is. Dat er nog niet meer afleveringen zijn van de rijdende rechter waarin mensen elkaar naar het leven staan om zo'n verjager.

Sommige van die verjagers gaan zo hard, dat je ze werkelijk door de hele buurt kunt horen. Ik kan me goed voorstellen dat je ook een buurman hebt met zo'n ding. Dat het 's avonds minder wordt, zou duiden op een apparaat met bewegingsmelder. In de avond wordt het natuurlijk ook rustiger op straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
Ik vind hier nu een piek bij 18.6Khz. Inderdaad erg irritant want hoe zacht ook gaat zo'n constante fluittoon toch wel de boventoon voeren. Ooit mocht ik in een audio meetzaal in, wat een genot. Stilte ..
Je zou ook eens op je wandeling kunnen kijken naar schrikdraad trafo's, meestal rond de 8khz, maar daarboven kunnen ze ook van zich laten horen. Succes met zoeken !
Pagina: 1