[Caiway] Nokia router - probleem met statische adressen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Goededag,

Ik heb sinds kort een nokia (glasvezel) router van caiway.

Ik heb het volgende probleem, dat ik op al mij apparaten die een static ip adres hebben, ook ineens de dns moet instellen.

Voorheen had ik een T50 router van t-mobiel en heb daar nooit last van gehad.

De T50 router gaf de dns gewoon door volgens mij.

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
Maar wat is het probleem dan? Je kunt toch gewoon de Google dns gebruiken, of een andere dns-server naar wens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ja dat klopt. Maar dan moet ik dat bij ieder apparaat apart gaan doen. Voorheen ging dit vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Bij het vast instellen van een ipv4 adres heb je altijd een dns nodig, sommige routers ondersteunen mDNS maar dat is niet erg efficiënt. Bedoel je niet een statische dhcp lease?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Het was voorheen gewoon zo dat ik verschillende apparaten zoals bv een solar omvormer een statische ip adres gaf en dat deze de dns van de router kreeg.

Nu niet meer.

De statische ip adressen gaf ik aan het apparaat zelf, dus niet in de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Rob21tq schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:28:
Ja dat klopt. Maar dan moet ik dat bij ieder apparaat apart gaan doen. Voorheen ging dit vanzelf.
Kun je eens een screenshot maken van die settings? Want ik vind het op zijn minst merkwaardig en een gigantische ontwerpfout als je in een router voor elk statisch ip-adres een dns-server in moet vullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Saekerhett schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:45:
[...]

Kun je eens een screenshot maken van die settings? Want ik vind het op zijn minst merkwaardig en een gigantische ontwerpfout als je in een router voor elk statisch ip-adres een dns-server in moet vullen...
Welke instellingen bedoel je precies.

Ik de router heb ik onder het kopje DHCP IPv4 gewoon de gebruikelijke gegevens ingevuld zoals:

IPv4 adres
Subnet mask
Dhcp enable
Dhcp ip adres start
Dhcp ip adres end
Dhcp lease time
Primary dns
Secondary dns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Even voor de duidelijkheid. Ik heb de statische ip adressen niet in de router staan, maar op de apparaten zelf. En hier moet ik dus ook ineens de dns invullen, voorheen kon daar gewoon het ip adres van mijn router staan en ging de dns via de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Bij mijn Synology bv, daar hoefde ik dan geen dns in te vullen. En nu moet ik dat daar handmatig configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Rob21tq schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:53:
Even voor de duidelijkheid. Ik heb de statische ip adressen niet in de router staan, maar op de apparaten zelf. En hier moet ik dus ook ineens de dns invullen, voorheen kon daar gewoon het ip adres van mijn router staan en ging de dns via de router.
Dan is dat vrij normaal, geen idee waarom je dat daarvoor nooit hoefde. Maar waarom geef je je apparaten op de router geen vast ip-adres en stel je op al je apparaten geen DHCP in? Dat zou ik doen, ben je gelijk klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Somige apparaten hebben een vast ip adres nodig om ze te benaderen. En ik stel dat liever op het apparaat zelf in. Omdat wanneer ik dat op de router instel en deze moet eens worden gereset je gelijk alles kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Rob21tq ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Rob21tq schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 06:27:
Somige apparaten hebben een vast ip adres nodig om ze te benaderen. En ik stel dat liever op het apparaat zelf in. Omdat wanneer ik dat op de router instel en deze moet eens worden gereset je gelijk alles kwijt bent.
Hmm, het is inderdaad vrij normaal dat je ook je DNS server moet specificeren als je een vast IP instelt op je apparaat. Maar dat laatste moet helemaal niet nodig zijn. Je kunt in DHCP gewoon reserveringen maken, waardoor je apparaat altijd hetzelfde IP adres krijgt. Waarom gebruik je dat niet gewoon? Scheelt je een hoop werk :).

Een mogelijke verklaring is dat je voorheen bij T-Mobile IPv6 had en daar automatisch een DNS server kreeg. Dus dat je DNS verkeer over IPv6 ging. Anders zou ik het ook niet kunnen verklaren.. Intern zou nog over mDNS kunnen, maar web adressen ga je daar zeker niet mee vinden.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
Sommige router kunnen zelf dns verkeer afhandelen, andere routers niet of je moet het bewust inschakelen.

Het is geen standaard functie van een router dat hij dns resolving kan doen. In dat geval moet je een losse dns server invullen.

[ Voor 4% gewijzigd door jjbstolk op 18-06-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het lijkt mij eenvoudiger en overzichtelijker als je op je router de DHCP fixed adressen specificeert en de DNS gegevens.
Heb je misschien clients die geen DHCP ondersteunen, waarvoor je de statische adressen wilt kiezen in het apparaat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:25
Als je in een device zelf een ipadres configureert moet je daar ook de gateway en de DNS server configureren.
Dat zijn dingen die anders door de dhcp server gedaan worden.

Uiteraard is het niet handig om deze zaken in een device te configureren.
Je kunt veel beter de dhcp server een vast ipadres aan het mac adres van je devices laten uitgeven.
Dan houd je de boel ten minste centraal en als je dan ooit van subnet moet wijzigen(bijvoorbeeld nieuwe ISP) is het simpel te veranderen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17
Voorheen vulde je ook DNS in, met het IP van de router. Nu werkt dat om een reden niet meer en moet je een andere DNS invullen dan het IP van de router.
De vraag is dus eigenlijk; 'Waarom forward de router geen DNS requests?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11

nelizmastr

Goed wies kapot

jadjong schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:37:
[...]
De vraag is dus eigenlijk; 'Waarom forward de router geen DNS requests?"
Precies dit. De meeste routers zijn doorgaans automatisch forwarder maar dat is kennelijk bij dat ding nu niet het geval.

Het is maar de vraag of hij die functie heeft. Voor een (gericht op) consumenten apparaat zou het me verbazen als dat niet zo is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik heb bij het nokia modem ook 3 deco’s geïnstalleerd als accespoint. Het vreemde is ook dat wanneer ik verbinding heb via een accespoint ik mijn Home Assistant niet kan benaderen.

Vermoedelijk is dit ook een dns probleem.

Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
De klantenservice heeft er trouwens ook geen verstand van. Die weg heb ik al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 16:54

lier

MikroTik nerd

Rob21tq schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:49:
Dat lijkt me niet al te lastig om te controleren?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
lier schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:03:
[...]

Dat lijkt me niet al te lastig om te controleren?
Hoe bedoel je dit?

Hoe controleer je dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 17:40
Rob21tq schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:56:
[...]

Hoe bedoel je dit?

Hoe controleer je dit dan?
Als je een website kunnen pingen op zijn ip adres maar niet op zijn domeinnaam. Is er iets aan de hand met DNS

Dit voer je dan uit op een telefoon of laptop die is aangesloten met WiFi of kabel op een “deco”
zoals het op wiki staat

Het Domain Name System (DNS) is het systeem en netwerkprotocol dat op het internet gebruikt wordt om namen van computers naar numerieke adressen (IP-adressen) te vertalen en omgekeerd. Hoewel dit "vertalen" genoemd wordt, is het niet meer dan opzoeken van namen in tabellen waaraan nummers gekoppeld zijn.

DNS is een client-serversysteem: een opvrager (client) gebruikt het DNS-protocol om aan een aanbieder (DNS-server) een naam of adres op te vragen, waarop de server een antwoord terugstuurt. Het opzoeken van een nummer bij een naam wordt forward lookup genoemd; het opzoeken van een naam bij een nummer reverse lookup.

[ Voor 47% gewijzigd door saaltink op 30-06-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rob21tq schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:49:
Ik heb bij het nokia modem ook 3 deco’s geïnstalleerd als accespoint. Het vreemde is ook dat wanneer ik verbinding heb via een accespoint ik mijn Home Assistant niet kan benaderen.

Nee.
Iemand ideeen?
Heb je ze echt in AP-modus gezet nadat je ze geinstalleerd hebt? Wat je hier beschrifjt klinkt verdacht alsof ze nog in (default) routermodus staan en dus een apart netwerk vormen waar apparaten die bedraad op je router aangesloten zijn niet bij kunnen.

Oplossingen in dat geval:
1) zet Deco in AP-modus
2) hou Deco in router-modus en sluit je andere apparatuur achter de eerste Deco node aan (dus niet direct op Nokia router)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Oke. Even wat dingen getest.

- glasvezel komt binnen op nokia modem. Hierop aangesloten zijn: grote switch en hoofd deco (deco1) en kleine switch.

- op de grote switch is aangesloten:
Nas en nog wat ander spul en deco2

- op kleine switch is aangesloten: zonnepanelen omvormer en deco3

De wifi van het nokia modem staat uit. De deco’s staan in accespoint modus. Deco1 staat naast nokia modem.

Nu het volgende, mijn printer kan via wps alleen maar verbinding krijgen met de hoofd deco (deco1) de andere deco’s niet, en ze liggen echt binnen bereik.

Mijn printer vind alle deco’s ook via wifi, maar kan daar bij geen van alle verbinding mee maken. Alleen dus gelukt via wps op deco1.

Als ik verbinding heb met deco 2 of 3 kom ik niet op home assistant via duckdns. Dit gaat alleen maar met deco1 of gewoon via gsm netwerk.

Ik heb verder gewoon de installatie handleiding van de deco’s gevolgd en ze later in accespoint modus gezet. Kwa instellingen zie ik geen verschil in de deco’s.

Wat doe ik hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Nog een kleine edit.

Voordat ik de deco’s had, had ik ook een los accespoint welke via de kleine switch weer op het nokia modem was aangesloten, en toen had ik daarmee ook al het probleem dat wanneer ik verbinding via het accespoint had ik via duckdns niet op mijn home assistant kon komen.

Dit probleem had ik niet met mij zyxel t50 modem en exact dezelfde switch bedrading en accespoint. Toen werkte alles altijd perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17
Weet je zeker dat je geen netwerk met 11 routers in elkaar hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik heb maar 1 modem met 2 switches ertussen. Dat had ik voorheen ook altijd en heeft altijd perfect gewerkt. En nu is het zyxcel modem vervangen door een nokia modem omdat we van dsl naar glasvezel zijn gegaan. En ineens de hierboven genoemde problemen.

Kort samen gevat:

- nokia modem geeft dns instellingen niet door naar andere apparaten met een vast ip adres
- Home Assistant alleen bereikbaar buiten mijn wifi netwerk, of alleen op hoofddeco/nokia wifi (niet via AP’s binnen het netwerk)
- printer ook alleen bereikbaar via hoofddeco/nokia wifi (niet via AP’s binnen het netwerk)

Dus ik zou dan gelijk het nokia modem verdenken. Maar waar moet ik het zoeken?

Edit: zyxel ondersteunde upnp en mij synology gaf daar fijn de poorten aan door, en die stonden dan in een lijstje in het zyxel modem.
De nokia zou dit ook ondersteunen (tenminste ik kan dat wel aanzetten) maar krijg nergens te zien welke poorten er voor de synology zijn open gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik ben weer iets verder.

Glasvezel komt binnen op nokia modem, hierop is bekabeld aangesloten deco1, grote switch, kleine switch.

Op de grote switch is aangesloten deco2
Op de kleine switch is aangesloten deco3

Via deco1 en deco3 kan ik mijn home assistant via duckdns gewoon bereiken.

Alleen via deco2 op de grote switch niet.

Heeft dit iets te maken met de switchen icm het nokia modem?

Toen ik nog het zyxel modem had was het zo:
Dsl kabel -> zyxel -> grote switch -> kleine switch1 -> kleine switch2 -> accespoint.

Dat werkte gewoon.

[ Voor 18% gewijzigd door Rob21tq op 03-07-2023 11:59 ]

Pagina: 1