Radiator gedemonteerd, hoe sluit ik water af (help!)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• freemilkshakes
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-03-2024
Hoi allemaal,

Ik heb vanmiddag een radiator op zolder verwijderd (komt niet meer terug). Echter zit ik nu met een kleine lekkage waarmee ik niet de nacht in kan straks.

Het probleem: de moer bij de rode pijl zat scheef gemonteerd, die schroefdraad is stuk. Ik heb hem met moeite los gekregen en probeerde hem af te doppen, dat gaat niet.

Dus heb ik de buis met thermostaatknop waar weer teruggezet, maar die lekt/zweet nu ook een beetje.

We hebben stadsverwarming. Ik heb in de meterkast net de 2 afsluiters die ik rood omcirkeld heb dicht gezet.

Mijn vraag: hoe stop ik het lekken tot er een professional kan komen. Zijn dit de goede afsluiters?

Hopelijk weet iemand het.

Ps: een foto van mijn vloerverwarmingverdeler (benedenverdieping) bijgevoegd, mocht dat relevant zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdv44EsxGSJvjtrZ-c2b_zsmNoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6lnJsizVZj6gZK1Jh0ABHBY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6f-s_KhL0r2BXe6iTkNc--vNow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rz7P0C9YqhlL57c8utSmrAQh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgQwkh3qXYIZNhVjs6S0EcYrhKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2NlvweT0L1kdiybgVVwbOtu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lekker leeg laten lopen rustig dopjes halen (bv bij warmteservice) en de boel afdoppen bij de verdeler, ben je direct de buisjes kwijt. (bij voorkeur wel de loze buizen even leeg zuigen met een waterzuiger.)

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 15-06-2023 18:49 ]

• freemilkshakes
Wat bedoel je precies met 'lekker leeg laten lopen'?

Het loopt nu uit die koppeling bij het onderblok. Dat moet vooral stoppen op dit moment...

• twain4me
  • Nu online

twain4me

freemilkshakes schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:49:

Het loopt nu uit die koppeling bij het onderblok. Dat moet vooral stoppen op dit moment...
je cv systeem.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:00
Op een gegeven moment zou dit gedeelte leeg moeten zijn. Ik denk dat hij dat bedoelt.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

freemilkshakes schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:49:

Als er water uit je CV systeem lekt, en er geen nieuw water bijkomt houdt het vanzelf een keer op. Handiger is natuurlijk als je, bijvoorbeeld bij een andere radiator of je vloerverwarmingsverdeler, het systeem op een andere manier kan aftappen. Bijv. middels een aftapkraantje of ontluchtingskraantje.

Ik zou trouwens ook eens het dopje rechts op dat verdeelblok openschroeven, grote kans dat daar een imbus onder zit waarmee je hem dicht kan draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 15-06-2023 18:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:52
Welk CV systeem? TS heeft stadsverwarming.

@freemilkshakes ik zie een sticker van Nuon. Je zit nu dus bij Vattenfal. Dan zou ik de instructies van het meterkastboekje volgen: https://www.vattenfall.nl...armte-meterkastboekje.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seElVXlOZ4-U7EZSTXrgq0oiWv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AZ2OooXlT1QmZAoM3Tx6sdi2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOMzA6oowGrT7iHlEcxvRFQbZI4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vdLa5C3l0ZcK5thyQnZ2yn1O.png?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Nu online

twain4me

BlackMonkey schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Welk CV systeem? TS heeft stadsverwarming.

@freemilkshakes ik zie een sticker van Nuon. Je zit nu dus bij Vattenfal. Dan zou ik de instructies van het meterkastboekje volgen: https://www.vattenfall.nl...armte-meterkastboekje.pdf

[Afbeelding]

[Afbeelding]
het is nog steeds Centrale Verwarming of het wordt verwarmd door een wp een gas ketel of stadsverwarming maakt geen reet uit .

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Dan ga je wel uit van een gesloten circuit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• freemilkshakes
Check, ik heb nu een verdieping lager een emmertje water uit een andere radiator afgetapt. De hoop is dat er daardoor niet meer voldoende water in het gesloten systeem zit om op zolder er nog wat uit te kunnen gooien.

Even afwachten kwartiertje.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

DukeBox schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:07:
Dan ga je wel uit van een gesloten circuit.
zelfs met een open circuit is het een CV systeem alleen dan heel groot. Maar dan gaat helemaal leeg lopen idd wat lastig :+

Hoe dan ook, je kan het deel in de woning gewoon afsluiten en leeg laten lopen.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-12 22:57
Stadsverwarmingset kranen van aan en afvoer dicht, en slaap lekker. Dat beetje druk wat erop zit drupt wel weg in een doekje eronder. Zij-onderblok even eraf schroeven morgen en meenemen naar warmteservice voor een passend exemplaar en de boel weer dichtmaken. Succes!

• freemilkshakes
Ok het lekken is gestopt door een emmertje af te tappen een verdieping lager bij een radiator. Dank voor de tips!!

@Erwin bedoel je dan 2 passende 'afdicht doppen' zodat ik die leidingen in kan korten en af kan doppen? (dat is namelijk mijn doel, ze zo kort mogelijk wegwerken zonder nu iets aan het laminaat te gaan doen).

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
Helpt een beetje extra teflontape niet? Aannemende dat de schroefdraad niet compleet gesloopt is.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-12 22:57
freemilkshakes schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:40:
Ok het lekken is gestopt door een emmertje af te tappen een verdieping lager bij een radiator. Dank voor de tips!!

@Erwin bedoel je dan 2 passende 'afdicht doppen' zodat ik die leidingen in kan korten en af kan doppen? (dat is namelijk mijn doel, ze zo kort mogelijk wegwerken zonder nu iets aan het laminaat te gaan doen).
Excuus ik had gemist dat de radiator niet meer terug kwam. Bij voorkeur afkoppelen bij de verdeler, even met een foto van de verdeler naar de Warmtservice voor bijpassende afsluitdoppen (in omgekeerde volgorde).

• freemilkshakes
Check. Ja het ding is dat wij boven geen vloerverwarming hebben, alleen beneden. Dus volgens mij komt het water van de radiatoren boven niet via de verdeler van de vloerverwarming. Maar via 1 aparte leiding die naar boven gaat, naar alle radiatoren.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:40
niet goed gelezen, excuus

[ Voor 92% gewijzigd door daniel14 op 16-06-2023 09:42 ]

Pagina: 1