Koudebrug bij buitengevelisolatie en omgekeerd warm dak?

Pagina: 1
Acties:

• jepper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik wil graag onze steens muur voorzien van buitengevel-isolatie (EPS 032, 12cm + stuc) en het dak omgekeerd isoleren met XPS-platen en eventueel groen dak daarbovenop. Vanwege de kosten vervang ik liever niet de hele daklijst/boeidelen (hout), maar wil een extra afwatering van aluminium plaatsen onder de daklijst. Bijgaand de situatieschets zoals deze bij de dakrand zou gaan zijn. In de situatieschets stopt de muur net voorbij de onderkant van de daklijst, ik weet in werkelijkheid niet hoe ver deze doorloopt.

Houd ik hierdoor een koudebrug over of is de isolatie hiermee afdoende?

Ter verduidelijking; binnenisolatie is geen optie, dus graag ook niet als optie geven :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOkafDcYuAcAyabmrfxBHtxK2_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiLYzfWifZhgxHsb3KWADczS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GI4YIrSLh7UvhWxpaTMQUrTrFWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOEKuK1dXNAunQ1IrAbh3pPH.jpg?f=fotoalbum_large

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
Een groendak heeft minimaal 8cm nodig bovenop je xps.
De randen moeten gevuld worden met grind, dat tot dezelfde hoogte als het groendak

Ik ben er toevallig zelf mee bezig voor een fietsenberging.
Dus ik heb geen isolatie.

Maar bij jou moet de dakrand dus een flink stuk omhoog.
En dan kan je hem net zo goed laten uitsteken boven de gevelisolatie.
Dan kan de goot buiten de muur komen waardoor je isolatie op de muur stopt.

Als het bestaande dak eraf gaat (ik vermoed van wel) dan kun je dat ter plaatse van de rand open maken en isolatie plaatsen zo dat er geen koudebrug ontstaat.

overigens gaan de meeste groendak casettesystemen uit van een totale opbouwhoogte van 12-16cm.
dat is exclusief de isolatie.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 15-06-2023 15:16 ]

• jepper
Bestaande dak is nog goed, dus gaat er niet af. Ik moet dus alles van buitenaf doen en inderdaad, er moet een ruime rand overblijven voor de afwatering (evt met grind).

@FRANQ Groene dak is overigens geen must, dus als er bij groen dak grind moet, dan laat ik dat net zo lief weg. Voor zover ik weet is grind bij XPS-platen op bitumen geen must. Wat is de reden dat er grind langs het groene dak moet?

[ Voor 41% gewijzigd door jepper op 15-06-2023 15:21 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
jepper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:17:
Bestaande dak is nog goed, dus gaat er niet af. Ik moet dus alles van buitenaf doen en inderdaad, er moet een ruime rand overblijven voor de afwatering (evt met grind).

@FRANQ Groene dak is overigens geen must, dus als er bij groen dak grind moet, dan laat ik dat net zo lief weg. Voor zover ik weet is grind bij XPS-platen op bitumen geen must. Wat is de reden dat er grind langs het groene dak moet?
Naja "moet", ik zie dat op zowat elke site die groendaken verkopen zo uitgelegd worden.

Grind langs de randen zorgt ervoor dat het water weg kan.
Denk dat het deels esthetisch is, maar mogelijk voorkomt het ook uitdrogen van de plantjes langs de randen.

• jepper
ok. in dat geval ga ik voor normale ballast en geen groen dak ;).

Topic gaat mij niet per se om hoe en of ik wel of geen groen dak ga doen. Wil graag weten of ik in de geplande situatie een koudebrug creëer.

[ Voor 4% gewijzigd door jepper op 15-06-2023 15:53 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je isoleerd gewoon een stuk niet. je kan het een koude brug noemen, of een warmte lek, dat maakt veder niet uit, ik snap alleen vooral niet waarom je veel geld uitgeeft om dak en gevel aan te pakken en dan sla je het knoop punt gewoon over. (uitwendige hoeken hebben ook nog het meeste warmteverlies)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 15-06-2023 18:41 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:46
Komt bij dat in de hoeken van een ruimte de luchtstroming/ventilatie minder is, is de kans op condens in die hoeken ook aanwezig.
Als je toch bezig gaat, kan je het beter gelijk goed doen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• jepper
Dank voor de reacties. Om het probleem toch aan te pakken, zou het opgelost zijn als ik isoleer tussen plafond en dakbeschot en doortrekken tot tegen de muur/boeidelen?
Pagina: 1