Beste manier om de zon buiten houden voor mijn woonkamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 02:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzUPLEpHg3fHdxbc9mHooUiJHdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4x5Bg1DM0jK0PgBm4q3O7E1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn woonkamer, donkere foto maar de ramen zijn te zien. Ik woon in een behoorlijk oud huis, waar de isolatie bijzonder slecht is. In de winter kan ik stoken wat ik wil, het maakt niet uit en in de zomer is het super snel heel warm en de warmte is moeilijk weg te krijgen. Zeker wanneer er 0,0 wind in mijn straat is, althans de kant waar ik woon.

Vorig jaar heb ik de fout gemaakt (nadat ik een QD-OLED had gekocht) extra verduisteringsgordijnen achter de huidige te doen. Donkerpaars en de andere gordijnen zijn donkerblauw, dit helpt natuurlijk echt niet in de zomer. Ik heb de paars los gehaald en het helpt al een stuk beter, maar niet genoeg. Het liefst haal ik de blauwe ook weg. Maar wat dan?

Ik dacht zelf aan kartonnen dozen pakken, aan elkaar plakken en gewoon die paar weekjes het met tape vastplakken. Maar dan is mijn vraag, houdt karton de warmte tegen of juist niet? Ook heb ik nog heel wat ondergrond platen voor laminaat liggen, zou dit de warmte tegenhouden? Het zal er ongetwijfeld van buiten af niet uit zien maar dat boeit me niet. Wat belangrijk is, is dat het te doen is voor mij en mijn hond en tot nu toe is het niet bepaald fijn. Gelukkig helpt de mobiele airco altijd wel, maar ook die moet er goed tegen strijden.

Als dit geen goede optie is, wat is dan wel een goede en vooral betaalbare optie? Het zijn ook niet bepaald kleine ramen. Ik ben zelf geen super handige donder.

Beste antwoord (via devilsnight op 26-06-2023 11:08)

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@devilsnight ik gebruik zelf krijtmiddel, dat werkt eigenlijk ook heel goed,

voordeel je kunt het er eenvoudig met een telescopische ramenlapper opzetten en ook er weer mee van afwassen. dat is niet geschikt voor de hele zomer want euhm niemand zit te wachten op een raam dat er uitziet alsof er 10.000 meeuwen langs zijn gevlogen, maar met een halve hittegolf zoals nu is het de beste oplossing behalve scherm-doek.

aan de andere kant, als je geen ladder hebt of wilt gebruiken zou ik misschien eerder overwegen om echte zonwering op te laten hangen... denk aan een merk als somfy dan hoef je niet elke lente en winter te lopen kloten met lakens maar kun je at will je zonwering bedienen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:14
Warmte buiten houden doe je buiten. Karton of witte lakens of isolatieplaatjes buiten op de ramen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Het beste helpt als je iets aan de buitenkant voor de ramen kunt bevestigen. Een schaduwdoek zou al veel helpen, die je even vastzet met een paar pluggen en oogjes aan de buitenkant en dan voor het raam spant.

*Beetje een beunoplossing. Maar ik vermoed dat screens of rolluiken er financieel niet in zitten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:20

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zon moet je altijd langs buiten weren. Wat je van binnen ook probeert, de warmte is dan al binnen en straalt verder de ruimte in. Die ondervloer langs buiten monteren klinkt als een goed plan, karton kan ook.

De beste oplossing is een rolluik of screen (laten) plaatsen. Dat is niet zo heel duur als je dit zelf doet, komt neer op een beetje opmeten, een 8-tal gaatjes boren, en een bak op zijn plaats vasthangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mavamaarten op 15-06-2023 13:25 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een oud wit laken spannen is een optie, als je die nog in de kast hebt liggen.

Donker neemt warmte op, wit juist niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:20
De beste manier, zoals jij het vraagt is: Huis isoleren en een screen hangen aan de buitenzijde.
Goedkoopste manier, om het toch een beetje goed te doen, marktplaats in de gaten houden voor een 2e hands screen en die ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 19:41
Jeroenneman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:23:
Het beste helpt als je iets aan de buitenkant voor de ramen kunt bevestigen. Een schaduwdoek zou al veel helpen, die je even vastzet met een paar pluggen en oogjes aan de buitenkant en dan voor het raam spant.

*Beetje een beunoplossing. Maar ik vermoed dat screens of rolluiken er financieel niet in zitten.
Aan diezelfde pluggen en oogjes (of zeilogen) kan je ook los screendoek hangen eind lente en begin herfst weer weghalen?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb van de week een paar van deze dingen aan de buitenkant geplakt. Niet de mooiste oplossing maar het werkt goed tegen de zon en je kan toch ook nog naar buiten kijken.

https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Bedankt voor de zeer snelle reacties.

Ik woon best hoog en heb zelf geen ladder die zo hoog gaat. Helaas kan maar één raam open ook en ik kan niet bij het andere raam komen. Vandaar dat van binnenuit eigenlijk de enige optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Screens of uitvalscherm aan de buitenkant. Hitte moet buitengehouden worden. Aan de binnenkant helpt een stuk minder, de hitte is dan al binnen tenslotte. Of als het echt goedkoop moet inderdaad een schaduwdoek of los screendoek aan wat oogjes Eventueel op marktplaats kijken naar een tweedehands scherm.

Hoogte is gewoon een paar uurtjes een hoogwerker huren. Van binnen uit zal het resultaat zwaar tegen vallen.

De voorstellen van karton en witte lakens aan de binnen/buitenkant vind ik persoonlijk vreselijk. Daar zit toch echt niemand op te wachten. Alsof het een drugspand is. Maar smaken verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46

sus

is druk :+

Ik heb hier rolgordijnen opgehangen met een reflecterende laag aan de raamzijde. Sinds ik die heb hangen is het merkbaar koeler. Helaas (nog) niet de optie om aan de buitenkant iets te doen, dat zou ik het liefste doen.

Daarnaast de tip om alles dicht te laten tot in ieder geval de zon onder is. Ramen openzetten lijkt een goed idee, maar dan haal je juist de warmte binnen. Potdicht, gordijnen dicht. Pas laat op de avond wat open zetten.

[ Voor 33% gewijzigd door sus op 15-06-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:11
sus schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:40:
Ik heb hier rolgordijnen opgehangen met een reflecterende laag aan de raamzijde. Sinds ik die heb hangen is het merkbaar koeler. Helaas (nog) niet de optie om aan de buitenkant iets te doen, dat zou ik het liefste doen.

Daarnaast de tip om alles dicht te laten tot in ieder geval de zon onder is. Ramen openzetten lijkt een goed idee, maar dan haal je juist de warmte binnen. Potdicht, gordijnen dicht. Pas laat op de avond wat open zetten.
Heb je daar een link of productnaam van toevallig? Ik heb een vergelijkbaar scenario als TS bij mijn slaapkamer en hoop dat snel op te lossen. Als het merkbaar koeler is wil ik dat wel proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:45
Als het echt niet buiten kan, zou iets wat goed reflecteert aan de binnenkant (zo zicht mogelijk tegen het glas) wel helpen, radiatorfolie (of karton met aluminiumfolie) ofzo.

Een simpele staande ventilator voor het open raam, als het buiten kouder is als binnen, helpt de warme lucht het huis uit te krijgen, als je geen trek kan creëren door ramen tegen elkaar open te zetten.

Heb zelf op de bovenste verdieping van een oudere flat gewoond, met alle ramen allemaal op het zuiden. Is geen pretje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 12:23

D4NG3R

kiwi

:)

Als de warmte letterlijk en figuurlijk buiten houden geen optie is zou ik zelf een zo licht mogelijke oplossing zo dicht mogelijk op de ramen bevestigen. Ik heb zelf al jaren een compleet wit gordijn aan de raamzijde, en daarachter een donker gordijn.

Een daadwerkelijk reflecterende laag zou ik persoonlijk niet doen, je verblind omstanders en automobilisten welke het niet verwachten, en gaat geheid ruzie krijgen met de overburen. :')

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 15-06-2023 13:45 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
Zenomyscus schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:43:
[...]

Heb je daar een link of productnaam van toevallig? Ik heb een vergelijkbaar scenario als TS bij mijn slaapkamer en hoop dat snel op te lossen. Als het merkbaar koeler is wil ik dat wel proberen.
Wij hebben daar overigens ook donkere gordijnen hangen. Achteraf was dat misschien een slecht idee. Die gordijnen worden loeiheet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46

sus

is druk :+

Zenomyscus schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:43:
[...]

Poeh... volgens mij hebben we die gewoon bij een praxis oid gehaald. Is extra dik spul met een glimmende achterkant (die dus reflecteerd).

[edit]
Behalve de rolgordijnen heb ik er ook gewone gordijnen hangen, die ook dicht zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door sus op 15-06-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
sus schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:40:

Ik had al die jaren zelf ook altijd de ramen dicht, helemaal omdat er geen zuchtje wind staat en ik wil die warme, benauwde lucht echt niet binnen hebben. Maar het bedrijf van mijn mobiele airco raad aan een raam altijd op een heel klein kiertje te hebben, juist wanneer de AC aan is. Maar ik heb zo'n rooster die open en dicht kan, dat is genoeg ventilatie lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:45
D4NG3R schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:44:
Een daadwerkelijk reflecterende laag zou ik persoonlijk niet doen, je verblind omstanders en automobilisten welke het niet verwachten. :')
Hah zit wat in, al valt het wel mee, zolang het geen complete spiegel is. Je hebt ook van dit soort panden:
Afbeeldingslocatie: https://www.nelissenbv.nl/wp-content/uploads/2020/07/DSC4701_Corpac-Huis-20171012.DxO_resize.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
SiErRa schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Hah zit wat in, al valt het wel mee, zolang het geen complete spiegel is. Je hebt ook van dit soort panden:
[Afbeelding]
Dit is overigens te bereiken met een folie aan de buitenkant. Ik heb daar zelf nog naar gekeken maar niet voor gekozen omdat de vrouw des huizes wil dat die folie er in de winter weer af gaat. Je verliest wat lichtinval en dat wil ze niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

SiErRa schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]
Klopt, en dat soort panden zijn dan ook zwaar kudt om in de buurt van te lopen/rijden bij zon.

Maar dat is dan even kortstondig, in een woonwijk zou ik het gewoon niet doen. Straalt de zon bij jouw op de ramen dan straalt het bij de overburen letterlijk als een spiegel naar binnen. :P

Heb je de helft van de dag je gordijnen dicht omdat de zon er vol op staat, moet je de andere helft van de dag je gordijnen dichtdoen omdat de overburen je verblinden. _O-

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 15-06-2023 13:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:18
SiErRa schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:43:
Als het echt niet buiten kan, zou iets wat goed reflecteert aan de binnenkant (zo zicht mogelijk tegen het glas) wel helpen, radiatorfolie (of karton met aluminiumfolie) ofzo.
Met heel dicht(?) op het glas moet je oppassen, daarmee warmt 1 kant van het glas heel erg hard op en krijg je spanningsverschil in het glas waardoor het spontaan gaat barsten.
Het voorkomen van een thermische breuk
Thermische breuken kunnen worden voorkomen door het verschil in temperatuur aan beide kanten van het glas te beperken. Dit kan worden gedaan aan de hand van de volgende tips:

Plaats jaloezieën, lamellen of overgordijnen op enkele afstand van het glas;
Zorg ervoor dat er geen verwarmingselementen te dicht bij de beglazing wordt geplaatst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kachel.
Beplak of beschilder het glas niet. Materialen zoals plakfolie kunnen als heel snel erg warm worden.
Plaats ook geen grote voorwerpen aan de binnenkant vlak achter het glas of een ruit. Hierdoor wordt er weinig warmte doorgelaten en wordt het glas snel verwarmd.
Zorg ervoor dat je zelf geen temperatuurverschillen veroorzaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het natspuiten van een ruit in de zomer. Hierdoor kan een ruit snel afkoelen en kunnen er breuken ontstaan.

[ Voor 51% gewijzigd door LordSinclair op 15-06-2023 13:52 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Stel het lukt me wel om het van buitenaf te doen, dan kan ik binnen in huis gewoon het donkere gordijn weer ophangen hé? Dat zou niet moeten uitmaken meer dan, toch?

Als het niet van buitenaf lukt, dan zou ik kunnen kijken naar jaloezieën, maar dan zal ik er aardig wat nodig hebben, want vooral rechts is een heel groot raam.

Radiatorfolie is een goede optie inderdaad, daar kan ik wel eens naar gaan kijken. Helemaal bedekken zal ik het raam niet, want mij hond mag graag in de vensterbank liggen en naar buiten turen, dus een klein stukje zal zonder zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door devilsnight op 15-06-2023 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nouwja, wil je het ook direct mooi hebben of voldoet (voor nu) alles zolang het maar minder warm wordt?

Een stuk dik wit doek oid hoeft niet zo veel te kosten, kan je gemakkelijk krijgen, en druk je zo met een paar punaises vast. (Kozijnen lijken mij in de foto van hout)

Zou al een ton moeten schelen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 15-06-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Hier in de hobbykamer heb ik ook donkere verduisterende gordijnen die in het voorjaar al heet werden door de zon. Ik heb toen een MDF board (zoiets wat als kast achterwand wordt gebruikt) voor het raam gezet met de witte zijde naar buiten. De gordijnen worden niet meer zo warm en het scheelt wel wat t.o.v. de woonkamer waar dit niet is.

Ook hier was het niet mogelijk om bij de buitenkant te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:00

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Je zou ook iets van zonwering met zuignappen kunnen nemen: https://suneclipse.nl/ Dat lijkt er ook nog aardig netjes uit te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Buitenkant werkt altijd beter. Dus doen als dat ook maar enigzins kan. Zelf heb ik markiezen en dat maakt echt een wereld van verschil. Gewoon een wit laken ervoor langs aan de buitenkant doet wonderen.

En met ventileren, als je de optie hebt, beneden de boel dicht en boven de ramen open. Warmte trekt naar boven en blaast dan de ramen uit.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Mrlten schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:55:
Je zou ook iets van zonwering met zuignappen kunnen nemen: https://suneclipse.nl/ Dat lijkt er ook nog aardig netjes uit te zien.
Dit zou zeker goed kunnen werken. Als buiten niet lukt, dan binnen, alle beetjes helpen. Ik zal dan denk ik voor alleen het rechter en linker raam gaan en dat kleine raampje eronder zet ik wel wat anders voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
devilsnight schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:19:
[...]

Dit zou zeker goed kunnen werken. Als buiten niet lukt, dan binnen, alle beetjes helpen. Ik zal dan denk ik voor alleen het rechter en linker raam gaan en dat kleine raampje eronder zet ik wel wat anders voor.
Niet echt. Lees de reviews eronder, daaruit blijkt dat het weinig doet tegen de warmte en zonlicht. En dat is voorspelbaar, want het is zwart en wordt daardoor warm/heet. Het moet wit zijn voor koelte. Wat je wel zou kunnen doen is zelf een ander doek gebruiken.

Ik heb zelf Squid (ademend textiel) gebruikt. Dat is wel duurder (luxe uitstraling) en voor binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
mrmrmr schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Niet echt. Lees de reviews eronder, daaruit blijkt dat het weinig doet tegen de warmte en zonlicht. En dat is voorspelbaar, want het is zwart en wordt daardoor warm/heet. Het moet wit zijn voor koelte. Wat je wel zou kunnen doen is zelf een ander doek gebruiken.

Ik heb zelf Squid (ademend textiel) gebruikt. Dat is wel duurder (luxe uitstraling) en voor binnen.
Waar kan ik zoiets halen? Het is niet als het een beetje wat kost, want het is natuurlijk meteen voor de komende jaren ook. Zomers lijken echt alleen maar langer en langer te duren, met best vaak niet al te geweldig fijne temperaturen. Dus een beetje geld uitgeven is echt niet erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Squid is textiel. Daardoor sluit het niet af. Als je HR glas hebt kan een afsluitend folie (aan de binnenzijde) problemen veroorzaken omdat de warmte dan niet wegkan en er glasbreuk kan onstaan. Textiel is open en sluit niet af. Het is bedoeld voor binnengebruik.

Ik heb Squid Chalk gekozen voor een raam dat vol in de middagzon ligt.
Leveranciers: https://www.google.com/search?q=squid+folie

Er zijn waarschijnlijk wel goedkopere alternatieven, maar goede folies zijn doorgaans prijzig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Gewoon een laken op het raam hangen.

wellicht Sun-Eclipse proberen maar daar is levertijd 2-3 weken nu van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Mijn screens zijn gewoon antraciet/zwart. Dat is geen enkel probleem hoor. Houd gewoon zonlicht tegen, zitten niet tegen het raam. Je hoeft echt geen witte screens te hebben hoor, ergo: Daar kun je minder goed doorheen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-06 21:29
Op mijn ramen beneden, waar ik zelf bij kan dus, heb ik dit soort zuignappen in gebruik.

https://www.xenos.nl/haakjes-met-zuignap-12-stuks

Ik hang daar een laken aan, dat gaat prima afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
[...]

Je kan ze ook in een lichtere klein bestellen hoor ;) Ik heb ze zelf in het wit, aan de buitenkant en ik merk echt wel verschil. Het glas wordt niet meer warm en geen direct zonlicht binnen. Alleen 2x per jaar met een ladder aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Hier kan ik echt wel wat mee, zoveel reacties had ik niet verwacht, haha. Kan ik niet meerdere reacties als beste reactie kiezen? :)

Ik ga maar gauw aan de slag want het is echt aan sauna in de woonkamer nu. Ondanks het tweede gordijn dat weg is en daarnaast tijdelijk heb ik een stuk groot karton voor het grootste raam gezet. En daarvoor had de airco een hele beste tijd aan gestaan. Bleef die koele lucht maar hangen zeg, want de hele tijd constant dat lawaai te hebben wordt je ook niet blij van.

Plan voor 2024, benedenwoning zien te krijgen als het even kan.
SiErRa schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:43:

Een simpele staande ventilator voor het open raam, als het buiten kouder is als binnen, helpt de warme lucht het huis uit te krijgen, als je geen trek kan creëren door ramen tegen elkaar open te zetten.

Heb zelf op de bovenste verdieping van een oudere flat gewoond, met alle ramen allemaal op het zuiden. Is geen pretje.
Ik zal er dan eentje moeten gaan halen, want sinds ik al jaren lang mobiele airco heb hoef ik zoiets niet meer te hebben, dacht ik. Ik zal de ventilator wel op een verhoging moeten zetten dan want het grote woonkamer raam is best hoog. Dus alle lucht uit het hele huis zal verdwijnen dan? Uiteraard wel even alles open zetten aan ramen overal, toch?

[ Voor 46% gewijzigd door devilsnight op 15-06-2023 17:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online

voordeel je kunt het er eenvoudig met een telescopische ramenlapper opzetten en ook er weer mee van afwassen. dat is niet geschikt voor de hele zomer want euhm niemand zit te wachten op een raam dat er uitziet alsof er 10.000 meeuwen langs zijn gevlogen, maar met een halve hittegolf zoals nu is het de beste oplossing behalve scherm-doek.

aan de andere kant, als je geen ladder hebt of wilt gebruiken zou ik misschien eerder overwegen om echte zonwering op te laten hangen... denk aan een merk als somfy dan hoef je niet elke lente en winter te lopen kloten met lakens maar kun je at will je zonwering bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
i-chat schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:45:

Ik zal eens gaan kijken hiernaar. En die zonwering zou ik dan ophangen binnenshuis hé? Ik ga even beide dingen die je opnoemt uitzoeken. Krijtmiddel is echt iets nieuws voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
neej buiten, ;) zonwering doe je ALTIJD buiten, het voordeel van dit spul is dat je het uiteindelijk maar 1x hoeft op te hangen, EN dat het zo kort op je glas zit dat je ook geen rekening hoeft te houden met wind en regen en andere ellende.. en dat je het maar één keer ophangt en dan voor de rest van de levensduur vrolijk naar wens op en neer kunt laten gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door i-chat op 15-06-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Ik ben aan de slag gegaan met het krijtpoeder + water mengsel. Het ziet er inderdaad echt niet uit voor de mensen buiten, maar dat boeit me echt exact 0,0%. Dat het hagelijker in huis wordt voor mij en mijn lieve hondje is veel belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-06 15:33
In de trant van @Mrlten maar dan goedkoop..

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Plus stuk plastic/karton etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Alright.

Zes dagen nadat ik de ramen met krijtpoeder heb gewassen. Ik heb absoluut het idee dat het helpt, want de ramen van binnen af worden niet heel warm en ik heb het idee dat het langer koel bleef in huis. Maar met dagen zoals gisteren, met dat soort achterlijke temperaturen werd het wel bizar warm in huis. Maar goed, het was dus hoogstwaarschijnlijk nog erger geweest als ik de ramen met rust had gelaten.

Nog een laatste iets.....

Ik krijg dus met geen mogelijkheid het hele huis wat koeler, de keuken en gang zijn een sauna, niet leuk meer. Ik heb vanochtend na de afkoeling alles open gezet, alle ramen, balkondeur en de ventilator bij het woonkamer raam gezet, het haalt niets uit. Dus de airco moet weer volop aan, dat terwijl het buiten toch echt beter is nu.

Misschien ga ik wat advies vragen aan de woningbouw anders, kan nooit kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Het probleem is dat alles in je huis is opgewarmd. Al je muren, meubilair e.d. bevatten nu heel veel energie.
Er is heel veel koelere lucht voor nodig om die energie weer op te nemen en af te voeren. Daarom wordt het weer zo snel warm als je je ramen dicht doet, dan wordt de lucht die er dan is weer verwarmd door de omgeving die nog steeds niet is afgekoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ook heb je de boel vanochtend pas open gezet. Je kunt het beter ‘s avonds laat open zetten en de hele nacht open laten staan. Idealiter door laten waaien. En zoals @LordSinclair al aangeeft: de warmte zit overal in dus dat duurt ook best even voordat het weer afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
LordSinclair schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:14:
Het probleem is dat alles in je huis is opgewarmd. Al je muren, meubilair e.d. bevatten nu heel veel energie.
Er is heel veel koelere lucht voor nodig om die energie weer op te nemen en af te voeren. Daarom wordt het weer zo snel warm als je je ramen dicht doet, dan wordt de lucht die er dan is weer verwarmd door de omgeving die nog steeds niet is afgekoeld.
Ja precies, dus eigenlijk kan je er heel weinig aan doen zo te horen. Zelfs al zou ik een tweede ventilator kopen, eentje voor woonkamer en de andere in de gang?

Het moet nu maar weer even een tijdje flink afkoelen, ben al echt weer helemaal klaar met die shit zomer. Vorig jaar hadden we hooguit een weekje het heel warm en dan weer even flink koeler als ik me niet vergis. Dat mag nu wel weer. 😡

Tweede verdieping wonen helpt ook niet bepaald, en amper wind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Zodra het buiten koeler is dan binnen is het belangrijk om een goede luchtstroom op gang te brengen met ventilatoren. Je ventilator in het raam zetten is vaak niet de beste oplossing en vaak kan je beter naar buiten blazen dan naar binnen, zie dit filmpje voor een leuke uitleg: YouTube: Best fan placement to move air through the house

En probeer de luchtstroom in de richting van de natuurlijke luchtstroom op gang te helpen, dus in de richting hoe de wind buiten staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
probleem met snachts luchten is natuurlijk wel dat je dan overal ramen open hebt staan,

nu geloof ik dat TS in een flat wooont maar ik woon op de begane grond en de verhuurder heeft an die mooie uilta-goedkope plastic (ja ik weet wat kunstof kozijnen, maar dit verdient echt alleen de naam plastic) kozijnen dus anti-inbraak beugels etc gaan hier niet werken... kortom als ik mijn ram wagenwijd open zet nodig ik letterlijk jan en allemaan uit om mijn laptop en andere spullen te komen gappen.

maar als je ook maar een beetje kunt, dan is ventileren letterlijk de aller alle aller beste manier om te koelen, de warme lucht afvoeren en koudere lucht aanvoeren, al dan niet vergezeld van een swamp koeler. https://www.blokker.nl/bl...0bWQc-EAQYCCABEgIG1PD_BwE - let op dit is deze kun je alleen maar gebruiken bij extreem goede ventilatie.. ze werken doordat het heel veel energie kost om water te verdampen. maar verhogen daarbij de luchtvochtigheid zodanig dat ze na een tijdje niet meer (kunnen) werken. echter bij voldoende ventilatie (lees een behoorlijke toch) kan de vochtige lucht door de ventilatie worden afgevoerd en raak je dus NOG meer energie kwijt.

grappig feitje daarbij is: het kost meer energie om water van 100*c water naar 100*watergas om te zetten, dan om die zelfe hoeveelheid water van 0*c water naar 100*c water op te warmen.

de enige reden waarom swampkoelers niet werken is omdat ze de luchtvochtigheid van bijvoord 50% naar 100% brengen en daarbij xxxx watt aan koeling hebben gedaan, zodra de luchtigheid 100% is, kan er geen extra vocht meer worden opgenomen en stopt dus de verdamping (en daarmee de koeling), (waardoor mensen altijd roepen die dingen werken niet), terwijl je feitelijk kunt zeggen, mensen gebruiken ze verkeerd, (sterker nog) het staat verkeerd in de Fucking Manual... dus RFTM gaat in deze helaas totaal verkeerd uitpakken.

swampcooling gebruik je om een geheel te koelen en om letterlijk warmte energie te (verpspillen) die koude natte lucht moet je OF afvoeren, of drogen (maar drogen is een ontzettend lastig klusje.

kortom swamkoeler ergens goed in de luchtstroom zetten liefst een beetje midden in je huis, maar een heel eind af van het raam waar je je warme lucht laat verdwijnen.

idialiter zou ongeveer zo gaan:

windrichting -> één of meerdere slaapkamers met [raam op ventilatiestand] -> gang [met ventilator voor extra trek] -> woonkamer [met swampcooler] -> zo veel mogelijk open raam

helaas kun je natuurlijk nooit zomaar even je huis een kwartslag draaien - en je wilt absoluut niet dat de luchtstroom naar je slaapkamer toe waait dan trekt alle warmte (en als je zo'n koeler gebruikt ook nog eens al het vocht) naar je slaapkamer toe en wordt het dus alleen maar heter en slechter. dan moet je andere luchtstromen zoeken om koelte te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:40
@i-chat
Vergeet ook niet dat de luchtvochtigheid buiten ook laag genoeg moet zijn. Dus zo'n warme benauwde zomerdag als het bij ons wel eens kan zijn, helpt zo'n swampkoeler amper meer.
In Saudi kunnen we op deze manier in een open stal de temp tot 25 graden krijgen terwijl het buiten 50 graden is, omdat het daar zo extreem droog is. Hier in NL is het standaard al een stuk vochtiger.

Dus voor TS is folie op de ruiten of iets aanbrengen aan de buitenkant eigenlijk de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De relatieve luchtvochtigheid ligt hier in de zomer vaak al rond de 75%, dan haalt een luchtkoeler geen drol meer uit of maakt het de situatie zelfs benauwder.

Exact dat is ook de reden dat de zomer hier al snel verstikkend is rond de 30c terwijl het richting het zuiden van Europa ver daarboven nog altijd comfortabel(er) aanvoelt.

Je wil juist vocht aan de lucht onttrekken om het minder benauwd/drukkend te maken, niet meer vocht toevoegen om het een graad, misschien twee, omlaag te halen maar juist benauwder. :')

Maar goed, de warmte is inmiddels achter de rug en we zouden in ieder geval een poosje wat normaler midden-20c weer moeten krijgen. Paar nachtjes de ramen open en het is waarschijnlijk weer leefbaar binnen. :)

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 26-06-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 16:18
voor doeken die ja langs buiten voor je raam hangt is het net aan te raden om voor de zwarte te gaan. Doordat zwart veel licht absorbeert kan er net minder warmte door geraken. Doek zelf wordt wel warmer, maar dat is buiten niet echt een groot probleem.

Indien je 's avonds een goede doorstroom van lucht hebt is het ook een goed idee om je vloeren nat te maken. Op die mannier kan je het gebouw zelf sneller laten afkoelen. Wel letten of de verluchting effectief goed is, anders kan je te vochtige lucht krijgen die nog warmer aanvoelt

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-06 23:40
Ik heb goede ervaring met vroeg opstaan, d.w.z. net voordat de zon opkomt, en dan alles tegen elkaar openzetten voor minstens een uur. Daarbij let ik ook op wat de binnen- en de buitentemperatuur dan doen. Zodra, tijdens het doorluchten, de (lagere) buitentemperatuur de (hogere) binnentemperatuur begint te benaderen doe ik alles potdicht, ook de ventilatieroosters in de ramen/kozijnen en de tussendeuren. Ik heb een soort van zonnezeil op mijn achtergevel gemaakt en een wit stuk stof voor een ander raam in de achtergevel, hier staat in de middag/avond de meeste zon op. Maar voorkomen dat het hele gebouw op den duur opwarmt gaat niet lukken. Je wilt wel zoveel mogelijk proberen dat de warme lucht overdag naar binnen komt vandaar dat potdicht houden overdag.
Ik zie wel eens dat mensen als het erg warm is en het wel waait, dat ze dan de deuren of ramen open zetten, 'want dan waait het lekker door', maar in feite ben je dan je woning versnelt aan het opwarmen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Mijn mobiele airco heeft wel een ontvochtigingsmodus, maar tot nu merk ik weinig verschil met de koelingsstand.

Wat echt waardeloos is dat er wel degelijk wind in mijn straat staat, ook aan mijn kant. Ik merk het meteen wanneer ik beneden buiten sta, maar ik merk echt niets van in de woonkamer. Dit is wel zo'n raam die echt volledig open kan, daar kan het niet aan liggen.

Ik zal morgen eens kijken naar de video die hier geplaatst is over de ventilator. Juist nu met die afkoeling wil ik het in huis ook weer flink koeler krijgen, nu is het moment. Ik heb de mobiele airco bijna de hele middag aan gehad, op de koudste stand en de fan optie op max, ik kreeg het niet onder de 25

Zodra ik hem uitzette was het in no time weer 27 graden. Tja die warmte blijft dus idd in alles zitten. Shit zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-06 23:40
devilsnight schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:33:
Mijn mobiele airco heeft wel een ontvochtigingsmodus, maar tot nu merk ik weinig verschil met de koelingsstand.
Wat echt waardeloos is dat er wel degelijk wind in mijn straat staat, ook aan mijn kant. Ik merk het meteen wanneer ik beneden buiten sta, maar ik merk echt niets van in de woonkamer. Dit is wel zo'n raam die echt volledig open kan, daar kan het niet aan liggen.
Ik zal morgen eens kijken naar de video die hier geplaatst is over de ventilator. Juist nu met die afkoeling wil ik het in huis ook weer flink koeler krijgen, nu is het moment. Ik heb de mobiele airco bijna de hele middag aan gehad, op de koudste stand en de fan optie op max, ik kreeg het niet onder de 25
Zodra ik hem uitzette was het in no time weer 27 graden. Tja die warmte blijft dus idd in alles zitten. Shit zooi.
Een mobiele airco trekt altijd (warme) lucht van buiten aan, plus dat het rendement van zo'n ding om te huilen is.
Vannacht daalt de temperatuur naar om en nabij de 15 graden. Wanneer je dan wat ramen en deuren op een kier zet dan zou morgenvroeg de temperatuur in je woning toch enigszins gedaald moeten zijn. Verder loont het ook om sluipverbruikers zoals modem, tv, tvbox e.d. helemaal uit te zetten (stekker er uit/achter stekkerblok/schakelaar om) wanneer je ze niet gebruikt. Elk apparaat wat stroom gebruikt produceert ook warmte.
En check de verwarming, staat die echt helemaal uit? Buurvrouw kreeg het vorig jaar ook niet koel, wat bleek nou, we zitten op blokverwarming en haar (lichtelijk demente) bovenbuurvrouw had de verwarming aanstaan, die aanvoerbuizen lopen dus ook door de woonkamer van de benedenbuurvrouw en waren gloeiend heet. |:(

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
frennek schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:49:
Zodra het buiten koeler is dan binnen is het belangrijk om een goede luchtstroom op gang te brengen met ventilatoren. Je ventilator in het raam zetten is vaak niet de beste oplossing en vaak kan je beter naar buiten blazen dan naar binnen, zie dit filmpje voor een leuke uitleg: YouTube: Best fan placement to move air through the house

En probeer de luchtstroom in de richting van de natuurlijke luchtstroom op gang te helpen, dus in de richting hoe de wind buiten staat.
Ik heb de grote ventilator nu één meter van mijn woonkamerraam staan en blaast naar buiten. Ik heb de woonkamer deur dicht gedaan. Het lijkt erop dat dit helpt. Ik was ongeveer twee uurtjes van huis geweest, had het raam open gelaten, geen airco aan, wel de ventilator. Bij thuiskomst was het nog altijd 27 graden. Zojuist dus de ventilator naar buiten laten blazen en in minder dan 30 minuten is het naar 26 graden gegaan in huis. Nou koelt het buiten af, dus dat helpt ook, maar ik heb het idee dat dit sowieso wat extra helpt.
Yaksa schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Een mobiele airco trekt altijd (warme) lucht van buiten aan, plus dat het rendement van zo'n ding om te huilen is.
Vannacht daalt de temperatuur naar om en nabij de 15 graden. Wanneer je dan wat ramen en deuren op een kier zet dan zou morgenvroeg de temperatuur in je woning toch enigszins gedaald moeten zijn. Verder loont het ook om sluipverbruikers zoals modem, tv, tvbox e.d. helemaal uit te zetten (stekker er uit/achter stekkerblok/schakelaar om) wanneer je ze niet gebruikt. Elk apparaat wat stroom gebruikt produceert ook warmte.
En check de verwarming, staat die echt helemaal uit? Buurvrouw kreeg het vorig jaar ook niet koel, wat bleek nou, we zitten op blokverwarming en haar (lichtelijk demente) bovenbuurvrouw had de verwarming aanstaan, die aanvoerbuizen lopen dus ook door de woonkamer van de benedenbuurvrouw en waren gloeiend heet. |:(
Als ik geen mobiele airco had gehad, dan weet ik niet hoe ik het hier had moeten uithouden. Wellicht had ik dan zo'n DIY aircooler gemaakt ofzo, maar nu al heel wat zomers lang is de mobiele airco een life saver gebleken. Ik kan er niet meer zonder. Misschien wel met een benedenwoning, maar twee hoog absoluut niet. :)

Wat ik straks ga doen inderdaad is alles open zetten, behalve de voordeur natuurlijk. En dan slapen. Ik zal wel alle horren even extra checken, want ik moet echt geen last krijgen van die vliegende, zoemende ellendelingen. Ik wist niet dat apparaten van stroom halen (wanneer niet in gebruik) echt zoveel zou helpen. Ik zal erom proberen te denken. Sowieso mag ik graag gamen of een film kijken en zo'n 65 inch scherm is ongetwijfeld een behoorlijke warmte bron, helaas. Dus dat werkt het ook allemaal tegen, maar ja.

Wat betreft verwarming, de thermostaat staat al een aantal maanden op 15, dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
Erg jammer.

Het krijtmiddel heeft goed zijn werk gedaan met een paar hele warme dagen die we gehad hebben, en misschien nog zullen komen.

Echter is het over met de pret. Iemand van de Huismeesters stond voor de deur en vroeg of ik het eraf wilde halen, want dadelijk gingen meer mensen in mijn straat hetzelfde doen.

Zucht.

Er mag dus echt niets op, maar ze kunnen me nooit verbieden iets ervoor te maken, zoals een doek bijvoorbeeld.

[ Voor 14% gewijzigd door devilsnight op 29-08-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

devilsnight schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:29:
Iemand van de Huismeesters stond voor de deur en vroeg of ik het eraf wilde halen
"Zodra de zomer voorbij is spoel ik het er weer vanaf. Het is met zon niet te harden binnen."

:w
want dadelijk gingen meer mensen in mijn straat hetzelfde doen.
Indien huur: "Zijn er plannen om de kozijnen een keer aan te pakken?" :+

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 29-08-2023 15:53 ]

Pagina: 1