Hallo allemaal! Afgelopen zaterdag bestelde ik een parfum online. Echter, de geur komt totaal niet overeen met hoe ik hem ken. Het ruikt doffer en verouderd. Ervan uitgaande dat dit dezelfde parfum was zoals ik hem eerder heb gehad, wil ik hem graag terug sturen. Volgens het retourbeleid mag dat binnen 30 dagen ongeopend. Maar hij is natuurlijk al geopend. Hebben jullie ervaring met het terugsturen van geopende parfum? Ik kwam dit artikel tegen over het retourneren van geopende parfums. Volgens de rechter mag dit wel, maar volgens het retourbeleid van winkels niet. Heeft iemand tips of ervaringen?
De laatste paar keren dat ik een geurtje online kocht kreeg ik er gratis testers bij, of had ik de mogelijkheid om testers (bijna) gratis te ontvangen.
Maaruhm, voordat er stennis en heisa wordt geschopt, al eens simpelweg contact opgenomen met de winkel en je klacht laten horen? Voor het zelfde geld doen ze helemaal niet moeilijk en/of helpen ze je juist lekker op weg.
@remmuz ander artikel over diezelfde rechtszaak staat al in de TS.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Maaruhm, voordat er stennis en heisa wordt geschopt, al eens simpelweg contact opgenomen met de winkel en je klacht laten horen? Voor het zelfde geld doen ze helemaal niet moeilijk en/of helpen ze je juist lekker op weg.
@remmuz ander artikel over diezelfde rechtszaak staat al in de TS.
[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 15-06-2023 13:36 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Op grond van art. 6:230i lid 1 BW mag een verkoper bij consumentenkoop ten nadele van een consument niet afwijken van afdeling 2b in Titel 5 van Boek 6 Burgerlijk Wetboek.Diggeltje schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:20:
Hallo allemaal! Afgelopen zaterdag bestelde ik een parfum online. Echter, de geur komt totaal niet overeen met hoe ik hem ken. Het ruikt doffer en verouderd. Ervan uitgaande dat dit dezelfde parfum was zoals ik hem eerder heb gehad, wil ik hem graag terug sturen. Volgens het retourbeleid mag dat binnen 30 dagen ongeopend. Maar hij is natuurlijk al geopend. Hebben jullie ervaring met het terugsturen van geopende parfum? Ik kwam dit artikel tegen over het retourneren van geopende parfums. Volgens de rechter mag dit wel, maar volgens het retourbeleid van winkels niet. Heeft iemand tips of ervaringen?
Het doet er dus niet zoveel toe welke voorwaarden de verkoper hanteert als je de redenering van de rechter volgt:
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:7923
Vóór je gaat verzenden kun je wel herroepen en schriftelijk met de verkoper afstemmen hoe de verkoper omgaat met de redenering in het vonnis, anders ben je straks je geld én het parfum kwijt en moet je alsnog procederen.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Ik vind dit eerlijk gezegd wel gedoe.
Wettelijk zal het vast mogen maar dit zijn artikelen die je óf online besteld en dan gewoond houd, of je gaat naar een winkel en test het daar eerst.
Wettelijk zal het vast mogen maar dit zijn artikelen die je óf online besteld en dan gewoond houd, of je gaat naar een winkel en test het daar eerst.
*knip* Dat kan ook vriendelijker.KNed schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:38:
TS bestelt een parfum die hij eerder heeft gehad en blijkt opeens anders te ruiken. Kan ook gewoon een slechte batch zijn he.
Ik zou hem gewoon retourneren met de melding dat er iets mis is en dat je graag een ander exemplaar wilt ontvangen. Als je aan jezelf twijfelt, gewoon ergens een tester bestellen of bij de parfumerie een keer ruiken.
[ Voor 24% gewijzigd door Yorinn op 15-06-2023 16:48 ]
In de loop der tijd kan ook de geurbeleving van TS zijn veranderd. Dan is er niets mis met het parfum.ouweklimgeit schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:42:
[...]
[mbr]*knip* Dat kan ook vriendelijker.[/]
TS bestelt een parfum die hij eerder heeft gehad en blijkt opeens anders te ruiken. Kan ook gewoon een slechte batch zijn he.
Bij Douglas mag het volgens mij wel ....
Het zal wel per winkel verschillen...
Het zal wel per winkel verschillen...
Anoniem: 39993
Maar vooral dat laatste is natuurlijk wel een beetje de pauper uithangen. Je kiest er zelf voor om iets te kopen bij een zaak zonder fysieke aanwezigheid en dus zonder mogelijkeden om "even naar de parfurmerie te gaan". Maar dan ga je vervolgens wel even naar een zaak, die wel de moeite nam om in ieder geval aanwezig te zijn en IRL service te bieden, om daar even gratis gebruik van te maken. Het zou dan wel zo fair zijn om dit akkefietje gewoon met de verkoper af te handelen en daarbij geen "misbruik" te maken van andere partijen. Daar doe je immers bewust geen zaken mee. Dan maar die tester bestellen en op basis van je conclusie retourneren. Maar volgens mij moet je een luchtje (geen expert hier) altijd testen, ook als je dat luchtje "vroeger" al eens gehad hebt. Samenstellingen veranderen, je huid verandert en je geurbeleving wordt in de loop der jaren anders. Ook zijn je herinneringen aan het luchtje mogelijke wat "gekleurd" door de omstandigheden waarvoor je het kocht en de beleving die daarbij kwam.ouweklimgeit schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:42:
[...]
[mbr]*knip* Dat kan ook vriendelijker.[/]
Ik zou hem gewoon retourneren met de melding dat er iets mis is en dat je graag een ander exemplaar wilt ontvangen. Als je aan jezelf twijfelt, gewoon ergens een tester bestellen of bij de parfumerie een keer ruiken.
M.a.w.: het kan ook aan jou liggen en niet aan het luchtje.
Als je hem nou online bij Douglas had besteld en dan naar de fysieke winkel gaat omdat er in jouw ogen iets mis is, OK....
Test jij alle producten elke keer dat je ze opnieuw koopt?KNed schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:38:
of je gaat naar een winkel en test het daar eerst.
Als het parfum echt anders ruikt zou je het op non-conformiteit kunnen gooien. Niet dat dat zo voor de hand ligt want de fabrikant/verkoper heeft natuurlijk nooit beweerd hoe het parfum precies moet ruiken (hoe zou je dat überhaupt doen?), en de precieze samenstelling van een product kan natuurlijk altijd wijzigen. Maar als hij echt tegenvalt ten opzichte van vroeger is de winkel misschien coulant.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Nee niet alles maar sommige producten koop ik bewust niet online. zoals parfum, schoenen, etcbwerg schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:22:
[...]
Test jij alle producten elke keer dat je ze opnieuw koopt?
Prima, maar volledig irrelevant voor de vraag van @Diggeltje.KNed schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:05:
[...]
Nee niet alles maar sommige producten koop ik bewust niet online. zoals parfum, schoenen, etc
Doen wat @Real zegt: de overeenkomst herroepen, voeg daar aan toe dat je graag overlegt over de beste methode van retour.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Allemaal bedankt voor de reacties! Ik heb een belletje gepleegd naar de klantenservice, die zeiden dat ik hem mocht retourneren, al dan niet op uitzondering. Er werd ook een melding van gemaakt. Ik dacht dat dat de snelste oplossing zou zijn. Ik ga hem toch maar even in de winkel halen dan!
Pagina: 1