"Je bent gehackt"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen1997
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-01 10:21
Hallo Tweakers,

Ik wilde even mijn recente ervaring delen met jullie wat betreft een phishing e-mail.

Ik heb in het verleden mijn privé e-mailadres vaak doorgegeven voor het inschrijven op nieuwsbrieven, ontvangen van whitepapers e.d. - dit emailadres is in veel datalekken terecht gekomen. Heb de wachtwoorden inmiddels aangepast en heb overal MFA aan staan. Voor mij is er dus niet direct een probleem.

Het resultaat daarvan is echter wel dat ik zo nu en dan een phishing e-mail krijg. De ene nog knulliger opgesteld dan de ander. Ik gebruik het als een portie vermaak en negeer de e-mail verder. Alleen soms zie ik ook een Bitcoin adres staan in het bericht en die noteer ik dan altijd even.

Enkele dagen na het ontvangen ervan kijk ik in de Blockchain Explorer en zoek ik de Bitcoin wallet op. Daar zie ik dan dikwijls veel transacties in. Dit zijn veelal overboekingen náár de wallet waar de criminelen blijkbaar zo nu en dan wat geld uit opnemen. Dit kan soms oplopen tot tienduizenden (soms wel een miljoen) euro('s).

Nu vraag ik mij af. Moet ik hier iets mee doen? Het voelt voor mij aan de ene kant als een plicht om melding te maken of aangifte te doen, maar aan de andere kant weet ik niet of de politie daar wat mee opschiet. En hoe lang moet ik daarmee doorgaan? Ik krijg eens in de twee maanden wel eens zo een berichtje. Als ik dat voorbeeld aanhoudt zit ik minimaal 6x per jaar op het politiebureau...

En handhaaft de politie hier überhaupt op? Want het lijkt mij een enorm lucratieve manier om geld te verdienen, je stuurt één mailtje naar honderden of duizenden geadresseerden en wacht tot het geld binnenkomt. (slechts een hypothese)

Hoe staan jullie hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Het is niet mijn probleem, ik maak er dan ook niet mijn probleem van.
Laat de mensen die slachtoffer zijn het maar oppakken en oplossen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Niks mee doen, dat is aan de slachtoffers. Overigens doet veelal de politie er ook weinig mee, tenzij de zaken zich opstapelen en er ineens zeer veel bewijs is dat alle zaken verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Wild Chocolate op 15-06-2023 15:13 . Reden: Opmerking past beter in een HK-topic... ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je kunt aangifte doen tegen de verzendende partij omdat je phishing mail hebt ontvangen, dat is een vorm van fraude en een 'je bent gehackt, maak nu geld over' mailtje is vaak een vorm van afpersing.
Maar je kunt niks met wat je in de blockchain explorer ziet, jij kan geen aangifte gaan doen voor iemand anders en een melding doen daarvan heeft totaal geen nut. Nederlandse politie kan écht niks tegen een crypto adres dat niet te linken is aan een Nederlandse identiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:09
Hier heb je echt helemaal niks aan. Dat je het mailtje uberhaupt leest. Delete en door met je leven, de polite gaat daar ook 10x niks mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:57
Oon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:20:
Je kunt aangifte doen tegen de verzendende partij omdat je phishing mail hebt ontvangen, dat is een vorm van fraude en een 'je bent gehackt, maak nu geld over' mailtje is vaak een vorm van afpersing.
Maar je kunt niks met wat je in de blockchain explorer ziet, jij kan geen aangifte gaan doen voor iemand anders en een melding doen daarvan heeft totaal geen nut. Nederlandse politie kan écht niks tegen een crypto adres dat niet te linken is aan een Nederlandse identiteit.
Hoewel ik het verder met je eens ben dat het waarschijnlijk weinig nut heeft, mag je wel degelijk aangifte doen 'voor iemand anders'.
Wetboek van Strafvordering Art. 161 zegt:
Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wormaap schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:29:
[...]

Hoewel ik het verder met je eens ben dat het waarschijnlijk weinig nut heeft, mag je wel degelijk aangifte doen 'voor iemand anders'.
Wetboek van Strafvordering Art. 161 zegt:

[...]
Goed om te weten, maar ik neem aan dat je dan op z'n minst iets van informatie moet hebben over wat er is gebeurd. Een bitcoin transactie, zelfs naar een adres dat gebruikt wordt door oplichters, is geen bewijs van een misdrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ja, dat is het nadeel van een systeem zonder toezicht. Zo'n wallet adres zegt niets, is niets, kan van iedereen zijn, en zelfs dan is het amper te bewijzen. Hufters zijn het, maar dit is weer een 'nieuwe' vorm van lucratief illigaal geld verdienen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:39
NeFoRcE schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:36:
Ja, dat is het nadeel van een systeem zonder toezicht. Zo'n wallet adres zegt niets, is niets, kan van iedereen zijn, en zelfs dan is het amper te bewijzen. Hufters zijn het, maar dit is weer een 'nieuwe' vorm van lucratief illigaal geld verdienen.
Die lui willen het uiteindelijk in fiat hebben, dus zal het verhandeld worden op een beurs. Doordat de blockchain inzichtelijk is, is het uiteindelijk gewoon te herleiden naar een persoon.
Crypto is niet anoniem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Duke of Savage schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:15:
[...]

Die lui willen het uiteindelijk in fiat hebben, dus zal het verhandeld worden op een beurs. Doordat de blockchain inzichtelijk is, is het uiteindelijk gewoon te herleiden naar een persoon.
Crypto is niet anoniem ;)
waarom willen al die oplichters alles via BTC hebben dan? :-(

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:07
@Koen1997
Ik neem aan dat het de klassieke mail is geweest. Ik ben een hacker, heb je gefilmd via je webcam toen je iets pikants aan het doen was. Maak geld over of het filmpje gaat naar je vrienden.
Lekker negeren en verder gaan met je leven.
Bij de politie en de overheid is het bekend dat dit soort vormen van oplichting plaatsvinden. Aan hen dus ook de plicht om hiervan werk te maken.
Wil je echt een bijdrage leveren, sluit je aan bij een maatschappelijke organisatie (bijv. iets als https://www.bitsoffreedom.nl/) die zich hiervoor inzet. Voor je eigen omgeving kan je ze helpen door voorlichting te geven aan bijv. je ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
NeFoRcE schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:40:
[...]

waarom willen al die oplichters alles via BTC hebben dan? :-(
Omdat er geen centrale bank is die dit Crypto "bankaccount" koppelt aan een persoon.. Als je het wallet nummer hebt, kan je bij het geld komen.. Het gaat vaak "fout" zodra men het naar cash om wil zetten.. Dan zal er een persoonsherleidbaar bankrekening aan te pas komen..

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 20:02
Ik meld het hier:
ChainAbuse

Vroeger had je bitcoinabuse, maar die lijkt nu niet meer actief bijgewerkt te worden.

Dat moet dan zijn weg weer vinden naar mijn spamfilter, waardoor deze mails vrij zeldzaam zijn geworden vanuit mijn perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

kodak

FP ProMod
Poging tot criminaliteit, zoals oplichting, is gewoon strafbaar. Als je er mee te maken krijgt, ook al is het niet succesvol, ben je ook slachtoffer. De wet stelt namelijk dat die pogingen zelfs al te ver gaan voor personen die er mee te maken krijgen. Je hebt dus gewoon recht om aangifte te kunnen doen, want zonder aangifte minder aanpak. En dat is ook waarom de pogingen strafbaar zijn: zodat criminelen eerder aangepakt kunnen worden en als samenleving niet gaat wachten tot er meer 'echte' slachtoffers zijn.

Maar natuurlijk is het je recht om die pogingen te negeren of er iets anders mee te doen. Bijvoorbeeld door contact op te nemen met de bedrijven die dit soort criminaliteit faciliteren. Want ook dat criminelen helpen en ook het er ondertussen zelf aan te verdienen is niet zomaar toegestaan. Maar dan moeten ze wel klachten ontvangen, want zomaar zelf beoordelen wat er in die mails van hun klanten staat is waarom ze zich van de domme kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
want zomaar zelf beoordelen wat er in die mails van hun klanten staat is waarom ze zich van de domme kunnen houden.
ik vind de toonzetting hier echt een beetje triest,

ten eerste suggereert 'van de domme houden' dat bedrijven die emaildiensten aanbieden maar wat graag spam versturen omdat het lekker cashen is. bedenk dat bedrijven als google (gmail) microsoft (hotmail) apple (icloud) en mailjet (miljoenen legitieme mailinglists), echt niet zitten te wachten op de letterlijke ontelbare hoeveelheden klachten over spam. besef gewoon eens dat je voor zo'n klacht A: de klacht moet lezen, B: moet valideren dat de klacht waar is, C: het account moet afsluiten, D: erachter moet komen dat er nog 100 klachten zijn over dat specifieke account. Wat gaat dat allemaal kosten en wie draait er voor die kosten op?

ten tweede, en deze vind ik veel belangrijker, suggereert jouw reactie dat deze bedrijven gewoon alle mails moeten scannen om een of andere AI te laten beslissen of ik spam aan het sturen ben. ik weet niet hoe het met jou zit, maar IK zit niet te wachten op een bedrijf dat voortdurend in mijn mailbox loopt te grasduinen op zoek naar wat zei mogelijk onrechtmatig vinden. als mijn vrouw nippelgate-waardige foto's in mijn inbox wil doen belanden zie ik niet zo graag een google (ik gebruik Gsuite) medewerker daar naar staren al dan niet met een hand in de broek, ik moet er verdorie niet aan denken!
Pagina: 1