Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterfragger
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-05 12:36
Mijn vraag

Ik wil goede wifi netwerkdekking op drie verdiepingen zonder handmatig wisselen tussen AP's
1. Volgens mij kan dat (alleen) met een MESH oplossing?
2. Heb ik de juiste spullen?
3. Hoe sluit ik het aan en stel ik het in?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
> nieuwbouwhuis, BG plus twee verdiepingen, betonnen muren/vloeren/etc.
> Ziggo Modem in meterkast (Routerfunctie ingeschakeld, geen bridge instelling)
> CAT 6e naar iedere ruimte in huis
> 2x losse WiFi AP's op 1e en 2e verdieping (D-Link DAP-1665)
> nieuw: 3x Ziggo Wifi Booster (TP-Link Deco)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. AP's op 1e en 2e verdieping aangesloten met cat6, gelijk SSID
> geeft goede dekking en snelheid, maar handmatig schakelen tussen wifi AP's blijft nodig voor optimale snelheid

2. Ziggo Booster Wifi
> draadloos aan elkaar verbonden > dekking goed, snelheid beroerd

3. Ziggo Booster Wifi
> booster op 1e verdieping aan bestaand ethernet netwerk gehangen (booster is dus verbonden met ziggo modem/router) => werkt niet, booster maakt geen verbinidng via ethernet.

Beste antwoord (via masterfragger op 15-06-2023 16:55)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:32
Met bovenstaande, dan het aansluiten:
- Zet wifi op je ziggo router en D-Link DAP-1665 uit. Dat heb je niet meer nodig
- Zet je deco in accesspoint mode
- Sluit je deco bekabeld aan maar let hierbij op:
OF je sluit ze allemaal achter elkaar aan, of je zet er een switch tussen. Direct op het switch van het ziggo modem lukt niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 15-06-2023 13:42 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
masterfragger schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:53:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. AP's op 1e en 2e verdieping aangesloten met cat6, gelijk SSID
> geeft goede dekking en snelheid, maar handmatig schakelen tussen wifi AP's blijft nodig voor optimale snelheid
Dit zou moeten werken zonder het handmatig schakelen tussen de AP's. Heb je naast gelijke SSID ook dezelfde authenticatie protocol WPA / WPA2?

(Mesh heeft niks te maken met schakelen tussen AP's. Dit is roaming, en dat bepaald je device. Niet je AP's)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
- Zet wifi op je ziggo router en D-Link DAP-1665 uit. Dat heb je niet meer nodig
OF je sluit ze allemaal achter elkaar aan, of je zet er een switch tussen. Direct op het switch van het ziggo modem lukt niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 15-06-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterfragger
heiyu schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Dit zou moeten werken zonder het handmatig schakelen tussen de AP's. Heb je naast gelijke SSID ook dezelfde authenticatie protocol WPA / WPA2?

(Mesh heeft niks te maken met schakelen tussen AP's. Dit is roaming, en dat bepaald je device. Niet je AP's)
SSID en protocol zijn gelijk.

Je blijft in de praktijk vaak "hangen" op het AP van beneden terwijl je boven naast het AP van de eerste verdieping zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterfragger
laurens0619 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:41:

[Afbeelding]
Dit heb ik nog niet geprobeerd, ga ik testen.

Waarom moet er een switch tussen ziggo modem en de boosters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
masterfragger schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:57:
[...]
Je blijft in de praktijk vaak "hangen" op het AP van beneden terwijl je boven naast het AP van de eerste verdieping zit
Er zijn een aantal reden waarom sommige devices niet lekker roamen:
  • Sommige devices hebben een matige WiFi chip / implementatie die heel graag op een AP willen blijven hangen en niet snel (willen / kunnen switchen)
  • Bereik overlap tussen de AP's, in feite zijn te sterk / of te dichtbij elkaar geplaatst
  • 2.4ghz devices die willekeurig lijken te connecten, die zie je voornamelijk bij iOT devices
De meeste moderne devices zoals smartphones en tablets doen roaming best wel goed, dus hoogst waarschijnlijk is heb bij jouw punt 2. Probeer de AP's op een andere plek te zetten of de zendkracht wat lager te zetten als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
masterfragger schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:00:
[...]

Dit heb ik nog niet geprobeerd, ga ik testen.

Waarom moet er een switch tussen ziggo modem en de boosters?
Omdat de ziggo switch IEEE 1905.1 blokkeert waardoor de nodes elkaar niet kunnen vinden. De 10 euro action switch ertussen is vaak de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masterfragger
Gelukt!

Switch ertussen gezet.

3 Access point bedraad aangesloten.

Works like a charm.

Dank. Dank. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 19:53
Hallo,
Interessant topic!
Bij mijn ouders zitten we in ongeveer precies dezelfde situatie en wil ik dus ook dezelfde oplossing toepassen.

Dat wil zeggen:
- WIFI van ISP modem/router uit
- Switch toevoegen in meterkast direct achter ISP modem.
- Bekabeld internet vanaf de switch naar MESH node 1 (woonkamer) en MESH node 2 (zolder)

Klopt het dat je hiermee dus je backhaul bekabeld hebt en daarmee dus prima met een dualband MESH set uit de voeten kan? Bijv Deco X50 of X60 ?

Andere vraag.. nou worden de DECO sets vaak per 3 aangeboden of is het prijstechnisch vaak het meest interessant om er 3 te halen.
Maar wat als ik die 3de niet bekabeld kan aansluiten op dezelfde switch ?
Werkt de backhaul dan nog bekabeld?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterfragger
1) backhaul is inderdaad bekabeld: vanaf de router in de meterkast (achter het Ziggo-ISP modem), heb ik alle (drie) MESH nodes per ethernet bekabeling aangesloten.

2) per verdieping (BG, 1e en 2e) heb ik 1 MESH node.

3) Ziggo gaf me drie MESH nodes gratis in bruikleen (zonder verlengde contract verplichting ) toen ik dreigde met opzeggen (vanwege de prijsverhoging).

4) in een standaard beton-doorzon-woning, zijn twee MESH nodes te weinig. Je houdt maximaal twee streepjes wifi over als je naar boven gaat zonder MESH node op die verdieping.

5) Ja je kunt bekabeld en onbekabeld door elkaar gebruiken. Ik heb een tijdje, naast 2 bekabelde MESH nodes er +1 MESH Node onbekabeld gebruikt, gaf geen lekker resultaat op de onbekabelde MESH node. In die situatie werkten de twee bekabelde MESH nodes gewoon prima.
Pagina: 1