Toon posts:

Zware huishoudtoestellen bij afwezigheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met zonnepanelen lijkt het me een goed idee om je toestellen (wasmachine, droger, vaatwas) rond de middag hun werk te laten doen doen. Het 'probleem' is dat veel mensen overdag afwezig zijn waardoor er bij een eventuele lek of brand niemand kan ingrijpen.

In hoeverre is dit een risico met toestellen van 'goede' merken die niet te oud zijn? Onze oude vaatwas had eens rookontwikkeling omdat de verwarmingselementen na jaren geplooid waren, waardoor het mandje met bestek begon te smelten, maar bij onze huidige vaatwas zijn die verwarmingselementen niet zichtbaar en we gebruiken hem op ecostand (50°). Idem voor de wasdroger: vroeger hadden we een condensatiedroger die veel hete lucht uitbraakte maar nu hebben we een warmtepompdroger die aan de buitenzijde niet zo warm wordt, ik denk dat als je de filter steeds goed reinigt er weinig risico is. Onze wasmachine van 12 jaar lekt wel eens, maar dat kan ook gebeuren wanneer je thuis bent en dan ben je toch te laat om het te voorkomen (er bestaan wel opvangbakken met afvoer).

Alles 'opsparen' tot het weekend is niet zo praktisch, ook omdat je dan minder kan inspelen op zonnige dagen. Gebruiken jullie vaak toestellen bij afwezigheid en wat zijn nu de werkelijke risico's? Uiteindelijk vinden we het ook normaal om gasverwarming enkele uren voor thuiskomst te laten opwarmen en dat is met vuur. Ik heb gelezen dat verzekeringsmaatschappijen niet moeilijk doen in dergelijke gevallen en de meeste toestellen zijn nu eenmaal uitgerust met een startuitstel functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

Je omvormer staat ook volle bak paar kWh het net op te braken en daar heb je geen bedenkingen bij?

Wij hebben een wasmachine met lekdetectie, zelfde voor de vaatwasser. Wasdroger is een warmtepomp droger. Staat hier al jaren aan met en zonder ons aanwezig.

Als je wasmachine " wel eens lekt " had ik m al vervangen, of ik er nu naast zou zitten of niet.

Het zou zuur zijn als het fout gaat, maar ik ben geen brandwacht en werk niet bij Salvage, daarom heb ik een inboedelverzekering en opstalverzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:46:
Met zonnepanelen lijkt het me een goed idee om je toestellen (wasmachine, droger, vaatwas) rond de middag hun werk te laten doen doen.
niet echt. juist dankzij salderen kun je die apparaten draaien wanneer je thuis bent bijvoorbeeld. voor dezelfde kosten.

Alleen bij een dynamisch contract is het interessant om ze tijdens de zonne-uren aan te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 15-06-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:55:
[...]

niet echt. juist dankzij salderen kun je die apparaten draaien wanneer je thuis bent bijvoorbeeld. voor dezelfde kosten.

Alleen bij een dynamisch contract is het interessant om ze tijdens de zonne-uren aan te zetten.
België hier ;) Niet salderen dus
Barrycade schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:53:

Als je wasmachine " wel eens lekt " had ik m al vervangen, of ik er nu naast zou zitten of niet.
Het is slechts 2-3x per jaar en niet zo veel.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2023 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb zelf nog een luchtafvoerdroger en no way dat ik die laat draaien als ik er niet ben. Zo'n ding is een potentiële branddriehoek in 1 apparaat. Geen idee hoe warm een wp droger wordt (ook bij oververhitting) maar gevoelsmatig zou ik een apparaat wat warmte produceert, een ventilator heeft en vol zit met brandstof niet bij afwezigheid laten draaien.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
evilution schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:03:
Ik heb zelf nog een luchtafvoerdroger en no way dat ik die laat draaien als ik er niet ben. Zo'n ding is een potentiële branddriehoek in 1 apparaat. Geen idee hoe warm een wp droger wordt (ook bij oververhitting) maar gevoelsmatig zou ik een apparaat wat warmte produceert, een ventilator heeft en vol zit met brandstof niet bij afwezigheid laten draaien.
Onze WP-droger trekt max 500-600W uit het stopcontact en heeft voor zo ver ik zie/voel geen luchtuitlaat, het is dus allemaal wel veiliger dan vroeger.
Een vernauwing in de luchtafvoerbuis en een slecht onderhouden filter kunnen ook voor brandgevaar zorgen. Meerdere droogcycli vlak na elkaar leiden soms tot oververhitting. Ook bij warmtepompdrogers, die op lagere temperatuur werken dan klassieke droogkasten.

Droogkasten beschikken normaal gezien over beveiligingssystemen tegen oververhitting. Zo wordt bij warmtepompdrogers de pomp uitgeschakeld zodra die te heet wordt. De compressor kan na een droogcyclus ook niet onmiddellijk opnieuw starten.
Met startuitstel bij afwezigheid is het sowieso slechts 1 droogbeurt. Verder staat er ook niets brandbaars in de buurt (garage), wat in worst case toch het verschil kan maken tussen rookschade in de garage en een afgebrand huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2023 12:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
In veel opzichten heb ik liever brand als er niemand thuis is. De verzekering lost het dan maar op.

De meeste apparaten vormen een verwaarloosbaar risico onder normale omstandigheden. Wasdrogers vormen daarop de uitzondering.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

[...]

Als iedereen zo egoïstisch denkt gaan de netwerkproblemen nodeloos erger zijn.

Gewoon zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken, ook als we nog kunnen salderen. Kan geen kwaad om er alvast aan te wennen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

psy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Als iedereen zo egoïstisch denkt gaan de netwerkproblemen nodeloos erger zijn.

Gewoon zoveel mogelijk stroom zelf gebruiken, ook als we nog kunnen salderen. Kan geen kwaad om er alvast aan te wennen.
dat heeft niets met egoisme te maken. Men biedt de salderingsregeling aan, dat is netjes wettelijk geregeld. die kun/mag je gewoon gebruiken.
Dan moeten ze hem maar versneld afschaffen (ik ben daar overigens voorstander van) als het allemaal echt zo kritisch is.
Bij een lage waterstand wordt het volk ook opgeroepen minder water te gebruiken. een dergelijke oproep heb ik nog niet gehoord voor het gebruik van elektra of het terugleveren. En als ze dat al willen doen dan gaat dat niet over vaatwassertjes, maar bijvoorbeeld opladen van elekrische auto op de volle 3 fasen. Dat zet tenminste zoden aan de dijk.

Laat mij maar lekker de boeman zijn met 16 kW terugleveren overdag. Asociaal zeg, al die duurzame energie opwekken. En dan ook nog zijn vaatwasser aan zetten in de avond, hoe durft hij.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 15-06-2023 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:41:
[...]

dat heeft niets met egoisme te maken. Men biedt de salderingsregeling aan, dat is netjes wettelijk geregeld. die kun/mag je gewoon gebruiken.
Dan moeten ze hem maar versneld afschaffen (ik ben daar overigens voorstander van) als het allemaal echt zo kritisch is.
Bij een lage waterstand wordt het volk ook opgeroepen minder water te gebruiken. een dergelijke oproep heb ik nog niet gehoord voor het gebruik van elektra of het terugleveren. En als ze dat al willen doen dan gaat dat niet over vaatwassertjes, maar bijvoorbeeld opladen van elekrische auto op de volle 3 fasen. Dat zet tenminste zoden aan de dijk.

Laat mij maar lekker de boeman zijn met 16 kW terugleveren overdag. Asociaal zeg, al die duurzame energie opwekken. En dan ook nog zijn vaatwasser aan zetten in de avond, hoe durft hij.
Natuurlijk is het maar beperkt wat je zelf kan gebruiken. Zelf kan ik ook niet veel meer doen dan de afwasmachine overdag aanzetten in plaats van 's avonds, of de boiler van de warmtepomp extra laten verwarmen. Maar alle beetjes helpen.

Maar met jouw instelling komen we echt nergens.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

psy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:01:
[...]

Natuurlijk is het maar beperkt wat je zelf kan gebruiken. Zelf kan ik ook niet veel meer doen dan de afwasmachine overdag aanzetten in plaats van 's avonds, of de boiler van de warmtepomp extra laten verwarmen. Maar alle beetjes helpen.

Maar met jouw instelling komen we echt nergens.
beetjes helpen niet tot nauwelijks. symboolpolitiek. Net zoals energie besparen met LEDlampen, ook verwaarloosbaar.

Mijn voorstel is zsm afschaffen salderen, en iedereen lekker op een dynamisch tarief zetten. de vervuiler betaalt. dit dus beleidsmatig regelen.
dat is mijn instelling, daar mee komen we verder dan alle beetjes helpen met een vaatwasser ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:14
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:58:
[...]

België hier ;) Niet salderen dus

[...]

Het is slechts 2-3x per jaar en niet zo veel.
Mijn wasmachine lekt niet slechts 2-3x per jaar, maar nooit. Mijn vorige lekte soms ook, die betrapte ik op een klein gaatje in het manchet. Dus jouw wasmachine een goede beurt geven scheelt al een hoop.

Verder zie ik hier ook discussiewaarde in. Veel printplaten van degelijke apparaten zijn voorzien van een zekering (of componenten die by-design zichzelf opofferen als zekering). Maar de printplaat ruikt niet dat een stuk plastic wegsmeuld. Een snelle google search leert dat er fireblockers te koop zijn voor IN een wasmachine of droger. https://www.afxfiresolutions.com/site/afx-Fireblocker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Voor brand heb je tegenwoordig slimme rookmelders die ook een melding naar je telefoon sturen, voor lekkages heb je slimme lekdetectors. Daarnaast kun je bijv. een HomeWizard watermeter aanschaffen die je een melding stuurt als er een lek gedetecteerd wordt (als water blijft stromen, die zal dus ook zo'n melding geven als je een zwembad vult maar niet als de wasmachine gewoon normaal staat te draaien).

Je kunt met een slimme stekker je apparaten op afstand uitzetten, maar als er brand is of een lekkage zul je toch naar huis moeten of iemand anders die kant op moeten sturen (evt. de brandweer).

De kans dat je ineens een grote lekkage of echt brand krijgt bij normaal gebruik en onderhoud is klein, en je wil je apparaten toch iedere 5-10 jaar wel vervangen omdat er nieuwe opties zijn die een stuk zuiniger draaien. Zeker vaatwassers en wasmachines kunnen tegenwoordig met veel minder energie én veel minder water hetzelfde bereiken.

Het grote voordeel is dat je tegenwoordig altijd 'thuis' kunt zijn. Wij hebben een camera in de garage, lekmelders, rookmelders, slimme stekkers, alleen nog geen slimme watermeter. Als er iets gebeurt dat niet normaal is dan krijg ik een melding, tenzij het internet er thuis uit ligt, maar ook dan krijg ik een melding dat mijn ping naar huis vanaf een van mijn twee servers buiten huis is mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-09 14:29
Bedenk je eens: als het risico op brand van EU goedgekeurde apparatuur zo significant was, zou er dan niet een beperking gelden vanuit de verzekering? Of van die Postbus51 spotjes zoals dat ook gaat over inbrekers tijdens vakantieperiodes? Of simpelweg het verbieden van startuitstel functionaliteiten op EU goedgekeurde apparatuur.

Dat is de hele reden dat we een EU goedkeuring hebben voor apparatuur.

Enfin, men beschouwt het aantal doden dat valt van mensen die de apparatuur 's nachts laat lopen al dusdanig weinig dat het niet de moeite is. En de ernst daarvan is nota bene al een stuk hoger dan een afgefikt huis overdag.

[ Voor 28% gewijzigd door scoobs op 15-06-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Maar de gevolgen zijn groot. Risico=Kans*Gevolg

Een verzekering mag dan de financiële consequenties dekken, je moet nog steeds je hele hebben en houden vervangen en er gaan bij brand vaak ook zaken verloren die onvervangbaar zijn.

Los van allerlei certificeringen van die apparaten is ook de omgeving en de gebruiker een factor. Er kan altijd wat fout gaan.

Mocht je toch bij afwezigheid dergelijke apparaten willen laten draaien zou ik in die ruimte wellicht zo'n blusbom installeren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:53:
Je omvormer staat ook volle bak paar kWh het net op te braken en daar heb je geen bedenkingen bij?
Daar zat ik nog aan te denken deze week. Zo'n ding staat vaak op zolder, waar het meestal erg warm is. Gaat dat wel goed :P Ik heb een GoodWe die 59 graden is overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:13
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:24:
[...]
Daar zat ik nog aan te denken deze week. Zo'n ding staat vaak op zolder, waar het meestal erg warm is. Gaat dat wel goed :P Ik heb een GoodWe die 59 graden is overdag.
En een hoop mensen laten hun pc aanstaan waarvan de onderdelen gerust 80+ kunnen aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Er kan werkelijk van alles gebeuren, vriendin van mij had haar wasmachine van nog maar 5 jaar oud in brand, gelukkig nog een smeulbrand en snel de stekker eruit kunnen trekken omdat ze ernaast stond, maar dat had ook anders kunnen aflopen. Je weet het nooit. Gelukkig zijn dit soort dingen anekdotes en geen lopende band werk. Risico dat het gebeurt is heel klein, gevolg als het gebeurt kan heel groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:13
Dat inderdaad. Ooit in een huurhuis de vaatwasser aan gedaan. Ding was 4 jaar oud. We gingen zoals gewoonlijk weg. Kwamen terug en hij had leuk een paar uur voor een deel opengestaan en de onderkant van het blad lopen stomen met water.

Je meterkast kan ook oververhit raken en in de fik vliegen.

Vorig jaar is hier in de wijk nog een huis in de fik gevlogen en een deel van die van de buren ook.

Of dan die mensen die in de flats woonden die de afgelopen week in de fik zijn gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:14
Ik dacht eigenlijk ook wel dat het zou meevallen, maar volgens onderzoek van de brandweer
https://www.brandweernede...zoek-infographic_2022.pdf
staat bij woningen 'Technische oorzaak apparatuur' op de 2de plaats.

En als je het naadje van de kous wil weten dan kan je hier verder lezen:
https://nipv.nl/wp-conten...BO-database-2020-2021.pdf

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:30
Oon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:18:
Voor brand heb je tegenwoordig slimme rookmelders die ook een melding naar je telefoon sturen, voor lekkages heb je slimme lekdetectors. Daarnaast kun je bijv. een HomeWizard watermeter aanschaffen die je een melding stuurt als er een lek gedetecteerd wordt (als water blijft stromen, die zal dus ook zo'n melding geven als je een zwembad vult maar niet als de wasmachine gewoon normaal staat te draaien).

Je kunt met een slimme stekker je apparaten op afstand uitzetten, maar als er brand is of een lekkage zul je toch naar huis moeten of iemand anders die kant op moeten sturen (evt. de brandweer).

De kans dat je ineens een grote lekkage of echt brand krijgt bij normaal gebruik en onderhoud is klein, en je wil je apparaten toch iedere 5-10 jaar wel vervangen omdat er nieuwe opties zijn die een stuk zuiniger draaien. Zeker vaatwassers en wasmachines kunnen tegenwoordig met veel minder energie én veel minder water hetzelfde bereiken.

Het grote voordeel is dat je tegenwoordig altijd 'thuis' kunt zijn. Wij hebben een camera in de garage, lekmelders, rookmelders, slimme stekkers, alleen nog geen slimme watermeter. Als er iets gebeurt dat niet normaal is dan krijg ik een melding, tenzij het internet er thuis uit ligt, maar ook dan krijg ik een melding dat mijn ping naar huis vanaf een van mijn twee servers buiten huis is mislukt.
geinig maar nutteloos lijkt me toch? met een slimme.rookmelder zou ik op afstand een berichtje kunnen krijgen dat er rook in mijn huis is, en dan? ik ga de brandweer niet bellen en ik ben ook niet zo dicht bij huis dat ik ff snel ga kijken. wat mij betreft rookmelders altijd doen, slim is puur gadget.

voor TS: zorgen dat je een goede verzekering hebt, de (ouderwetse) wasdroger misschien alleen doen als je thuis bent en verder gewoon gaan met die banaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JukeboxBill schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:38:
Ik dacht eigenlijk ook wel dat het zou meevallen, maar volgens onderzoek van de brandweer
https://www.brandweernede...zoek-infographic_2022.pdf
staat bij woningen 'Technische oorzaak apparatuur' op de 2de plaats.

En als je het naadje van de kous wil weten dan kan je hier verder lezen:
https://nipv.nl/wp-conten...BO-database-2020-2021.pdf
Maar hoeveel procent daarvan komt door minder kwalitatieve apparatuur of fout gebruik? Dan denk ik aan beschadigde accu's, onvoldoende ventilatie of volle filters bij wasdrogers, brandbare spullen in de was(droger), het gebruik van (slechte) stekkerdozen,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:49:
[...]

Maar hoeveel procent daarvan komt door minder kwalitatieve apparatuur of fout gebruik? Dan denk ik aan beschadigde accu's, onvoldoende ventilatie of volle filters bij wasdrogers, brandbare spullen in de was(droger), het gebruik van (slechts) stekkerdozen,...
Dat is vaak lastig te beantwoorden aangezien het bewijs zich vaak vernietigd. Wij onderhouden de apparatuur goed maar laten de droger niet draaien bij afwezigheid aangezien onze katten zich in dezelfde helft van ons appartement bevinden.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:14
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:49:
[...]

Maar hoeveel procent daarvan komt door minder kwalitatieve apparatuur of fout gebruik? Dan denk ik aan beschadigde accu's, onvoldoende ventilatie of volle filters bij wasdrogers, brandbare spullen in de was(droger), het gebruik van (slechte) stekkerdozen,...
Het rapport gaat daar niet zo ver op in.

Ik heb het er bij gesleept, omdat ik altijd dacht dat veruit de meeste branden ontstaan door roken in bed, vlam in de pan of kaarsjes branden e.d.. Daarom vond ik die verplichte rookmelder ook onzin, want ik rook niet, ik kook elektrisch en ik brand nooit kaarsjes. Maar dat is een zijweg.

Menselijk handelen staat wel als meest voorkomende oorzaak, maar daar staat brandstichting weer bovenaan als subcategorie. Had ik ook niet verwacht.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

markje1 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:53:
[...]

Dat is vaak lastig te beantwoorden aangezien het bewijs zich vaak vernietigd. Wij onderhouden de apparatuur goed maar laten de droger niet draaien bij afwezigheid aangezien onze katten zich in dezelfde helft van ons appartement bevinden.
En doen je buren dat ook? Snap dat je dieren belangrijk voor je zijn, maar risicoloos is het leven niet hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:44
[...]

Ook zonder salderen kan het uiterst interessant zijn als jij en je buren overdag veel elektriciteit verbruiken.
Voor elke kW die in de straat gebruikt wordt kan er ook een kW extra geproduceerd worden door de zonnepanelen in de straat voordat uitval optreedt.
Nog los van het grotere plaatje rondom netstabiliteit.

Wij wassen voornamelijk in het weekend overdag.
Wasdroger heeft geen elektriciteit nodig maar heeft een paar tientjes gekost bij de blokker. Vaatwasser gaat op timer ook meestal overdag.
De SWW boiler warmt ook dagelijks op om 12.00u. Legionella run 1x per week om 13.00u.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ivow85 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:13:
[...]

Ook zonder salderen kan het uiterst interessant zijn als jij en je buren overdag veel elektriciteit verbruiken.
Voor elke kW die in de straat gebruikt wordt kan er ook een kW extra geproduceerd worden door de zonnepanelen in de straat voordat uitval optreedt.
daar zit wat in maar hangt wel van de locatie af. In mijn dorp is er geen uitval van zonnepanelen. voltages max rond de 240V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Bob Popcorn

Plop!

de Peer schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Stedin maakt hier sinds deze week campagne over: https://www.stedin.net/zo...c&utm_campaign=zonnerette

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij drogers is het altijd, het probleem van onderhoud en reiniging van filters als je dat netjes doet is het brandrisico niet groot. Het zijn altijd de oude niet onderhouden en vervuilde apparaten die brand veroorzaken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik denk dat @Verwijderd misschien wel zoiets als dit kan gebruiken: https://www.fireknockout.com/nl/

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:31
@Verwijderd
Als je je hier zorgen om maakt, zou ik eens kijken naar slimme melders. Je hebt rook/brandmelder en lekdetectors die "slim" zijn en je een notificatie sturen als je buiten de deur bent.
Zorgen dat iemand in de buurt de sleutel heeft en je risico is al een stuk lager.
Pagina: 1