Gen 2 met Gen 3 band combineren voor, mag dat ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:40
Ik heb een beschadigde Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 die langzaam leegloopt welke ik wil vervangen.
Mijn lokale bandenboer kan deze band leveren, maar alleen in generatie 3.

Ik weet dat je geen twee verschillende banden op 1 as mag monteren, maar geldt dit ook voor dezelfde band van een andere generatie ? Op het oog zien ze er precies hetzelfde uit namelijk.

De bandenboer reageert er een beetje vaag op "volgens mij hebben we geen keus".

Die is er natuurlijk wel, twee nieuwe banden. Maar de andere band is nog als nieuw en dat zou op zich wel zonde zijn. Ik kan het wel waarderen dat hij meedenkt en me niet op kosten wil jagen, hij vraagt € 117,50 inclusief montage.

Omdat ik thuiswerk maak ik zeer weinig kilometers (< 6000 p.j), dus een andere overweging die ik heb is om te vragen of hij een goedkoper type band heeft en daarvan 2 te laten monteren zodat ze identiek zijn.

Wat zouden jullie adviseren ?

Random WTF

Beste antwoord (via Spasm op 15-06-2023 12:14)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

2 verschillende banden op 1 as mag wel, je mag geen 2 verschillende bandconstructies op 1 as hebben. Tegenwoordig zijn bijna alle autobanden R (radiaal), dus kun je mixen en matchen wat je wilt. Is geen probleem.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

2 verschillende banden op 1 as mag wel, je mag geen 2 verschillende bandconstructies op 1 as hebben. Tegenwoordig zijn bijna alle autobanden R (radiaal), dus kun je mixen en matchen wat je wilt. Is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:00

TommieW

Numa numa.

Is dit de aangedreven as? Als je op een aangedreven as banden monteert met een verschillende hoeveelheid profiel, dan kan dat extra slijtage aan het differentieel opleveren.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mag gewoon, of het verstandig is...

De Gen3 is in september 2020 geïntroduceerd. Alles wat je daarna aan Gen2 koopt is oude voorraad. Je huidige banden zijn dus minstens 3 jaar oud.

Houd er rekening mee dat het beste van een band er wel af is na een jaar of 5. Sommige mensen presteren het om 10 jaar door te rijden met dezelfde banden, maar die geven niet om veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
TommieW schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:41:
Is dit de aangedreven as? Als je op een aangedreven as banden monteert met een verschillende hoeveelheid profiel, dan kan dat extra slijtage aan het differentieel opleveren.
Ja klopt, dit is de aangedreven as. Puntje om rekening mee te houden thanks.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Icephase schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:32:
Ok, dat wist ik niet. Weer wat geleerd.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
_JGC_ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:55:
Mag gewoon, of het verstandig is...

De Gen3 is in september 2020 geïntroduceerd. Alles wat je daarna aan Gen2 koopt is oude voorraad. Je huidige banden zijn dus minstens 3 jaar oud.

Houd er rekening mee dat het beste van een band er wel af is na een jaar of 5. Sommige mensen presteren het om 10 jaar door te rijden met dezelfde banden, maar die geven niet om veiligheid.
Ik ga in juli op vakantie, dus voor die tijd wil veilig de weg op. Dus wellicht toch maar 2 dezelfde nemen. Of de Gen3, of een compleet andere iet meer budgetvriendelijke band.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Spasm Welke maat en auto hebben we het hier overigens over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Ford Focus 2017. 205/55 R16 91V

Random WTF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:01
Mijn advies is: lekker 2 nieuwe en dezelfde banden op 1 as laten monteren.

Zoals gezegd mag 1 band vervangen prima (alleen geen verschillende maten en/of constructies, tenzij het voor nood is), maar als het op de vooras is kan je vervelend rijgedrag krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 15-06-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Spasm schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Ik ga in juli op vakantie, dus voor die tijd wil veilig de weg op. Dus wellicht toch maar 2 dezelfde nemen. Of de Gen3, of een compleet andere iet meer budgetvriendelijke band.
Goodyear Vector is niet een van de duurdere banden. Alternatief is evt Vredestein Quatrac, maar je hebt het over een tientje per band verschil dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:32

Youk

Volvo For Life

In BE is het verplicht om op één as dezelfde banden te hebben. Hoe dit echter zit met gen2 en gen3 banden die er hetzelfde uitzien weet ik niet. Volgens mij heeft dit te maken met de tekening van het profiel en dat je met dezelfde banden (dus dezelfde tekening) in bijvoorbeeld regen krijgt dat links en rechts hetzelfde reageert. Anders krijg je misschien dat één band meer water kan afvoeren dan de andere en zo dus meer grip geeft.

Dit lijkt mij ergens wel logisch, aan de andere kant kan je natuurlijk hebben dat je met één kant in een plas rijdt en de andere kant niet. Dan heb je ook verschil in grip.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Youk schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:40:
In BE is het verplicht om op één as dezelfde banden te hebben. Hoe dit echter zit met gen2 en gen3 banden die er hetzelfde uitzien weet ik niet. Volgens mij heeft dit te maken met de tekening van het profiel en dat je met dezelfde banden (dus dezelfde tekening) in bijvoorbeeld regen krijgt dat links en rechts hetzelfde reageert. Anders krijg je misschien dat één band meer water kan afvoeren dan de andere en zo dus meer grip geeft.

Dit lijkt mij ergens wel logisch, aan de andere kant kan je natuurlijk hebben dat je met één kant in een plas rijdt en de andere kant niet. Dan heb je ook verschil in grip.
Op zich goed punt; mijn reactie ging over NL. Ik maak uit de TS niet op of hij het over NL of BE heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:32

Youk

Volvo For Life

Icephase schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Op zich goed punt; mijn reactie ging over NL. Ik maak uit de TS niet op of hij het over NL of BE heeft.
Gaat volgens mij ook over NL situatie, maar ik geef enkel aan hoe het in België zit aangezien ze er hier echt wel een punt van maken. 2 verschillende banden op één as is afkeur. Daar zal wel een reden achter zitten, en ik vermoed wat ik hierboven geschreven heb dat het zoiets zal zijn.

Het is gewoon iets om over na te denken, maar als in dit geval er geen verschil in de tekening zit tussen gen2 en gen3 vermoed ik dat het geen problemen zal opleveren.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:48

Barrycade

Through the...

Heeft je auto geen volledige reserveband? Anders 2 nieuwe banden en de goede om je reserve wiel. Als je reserveband uit 2017 komt is die reserve band ook wel eens aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 13:38
Goodyear heeft tussen deze banden eigenlijk alleen hun compound veranderd. (samenstelling van het rubber). Combineren kan dus prima. Deze verandering was vooral vanwege slecht leverbare en duurder wordende grondstoffen. De banden presteren binnen hele kleine marges van elkaar. Zeker met een auto met abs en esp kun je ze gerust monteren.
Pagina: 1