Afstellen geluid Denon i.c.m Klipsch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:16
Op dit moment probeer ik het geluid van mijn setje (avr-x2800h) wat beter afgesteld te krijgen. Dit lijkt maar niet te lukken.

Ik merk dat wanneer ik audyssey gedraaid heb en ik vervolgens dan via Heos tidal afspeel dat mijn geluid te veel bass bevat. Wanneer ik dan vervolgens in de app probeer het geluid aan te passen door de bass wat omlaag te gooien lukt dit niet zonder dynamisch volume en dynamisch eq op uit te zetten.

Zodra dit uit staat is het geluid over mijn klipsch rp-600m prima.
Echter, kijk ik dan weer films via mijn Apple TV dan merk ik dat geluid weer wat minder "levendig" is en moet ik eigenlijk dynamisch eq en volume weer aanzetten.

Ik heb in de handleiding veel kunnen vinden, maar lijkt alsof dit niet goed door mij is ingesteld.

Mijn vraag is nu: kan dit ook zo ingesteld worden dat voor muziek andere settings geldt dan voor bijvoorbeeld films?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
als je de instellingen weer terug zet zodat het bij films goed klinkt en dan eens de gele knop met de tekst pure indrukt wat gebeurt er dan met het geluid bij het afspelen van muziek ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
Volgens mij kun je niet per input verschillende EQ's toepassen.

Ik zou doen wat @Steenw zegt. Voor muziek Direct draaien (gele knop) en voor tv/films de stereo (rode knop) of surround mode (groene knop), afhankelijk of er een surround track onder zit. De stereo en surround mode hebben Audyssey en diverse EQ's aan, indien ingesteld. Direct is zonder een enkele vorm van processing. Kan zijn dat je dan wat laag mist. Ik zet het LFE kanaal daarom op LFE+main. Dan draait de sub ook mee in Direct mode. Die schroef ik dan wat db's op.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 15-06-2023 10:13 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Hulleman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:13:
Volgens mij kun je niet per input verschillende EQ's toepassen.

Ik zou doen wat @Steenw zegt. Voor muziek Direct draaien (gele knop) en voor tv/films de stereo (rode knop) of surround mode (groene knop), afhankelijk of er een surround track onder zit. De stereo en surround mode hebben Audyssey en diverse EQ's aan, indien ingesteld. Direct is zonder een enkele vorm van processing. Kan zijn dat je dan wat laag mist. Ik zet het LFE kanaal daarom op LFE+main. Dan draait de sub ook mee in Direct mode. Die schroef ik dan wat db's op.
Ah, kijk, dat is nuttige informatie van jullie. Dacht dat het per ingang of app kon.
Ik heb overigens geen subwoofer want de Klipsch leveren standaard al (teveel mijn inziens) bass.

Ga straks eens testen met jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
brtkpr schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:52:
[...]
Ah, kijk, dat is nuttige informatie van jullie. Dacht dat het per ingang of app kon.
Ik heb overigens geen subwoofer want de Klipsch leveren standaard al (teveel mijn inziens) bass.
Dat klopt, desondanks heb ik er nog eentje naastgezet ... subwoofer gaat namelijk nog net iets dieper ... ZAAAALIG :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Net even uurtje geluisterd. Klinkt eigenlijk niet verkeerd. Aanvankelijk vond ik de muziek nu wat vlak klinken, maar was per nummer ook wel weer verschillend. Bass klonk nu - zoals al eerder aangeven - wat minder hard.

Had wel t idee dat met de vorige instelling dus e.e.a. wat levendiger klonk, maar kan ook wennen zijn.

Vanavond even verder testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Hoe wil je muziek luisteren?
Stereo?
2.1?
Met ruimte correctie?
Zonder ruimte correctie?

Heb je al in de handleiding gelezen wat Dynamic EQ doet en dat het volume afhankelijk is?
Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/olddeqmeas-jpg.228799/

Je kunt ook de verschillende instellingen opslaan onder de Quick Select knoppen.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
CPM schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:32:
Hoe wil je muziek luisteren?
Stereo?
2.1?
Met ruimte correctie?
Zonder ruimte correctie?

Heb je al in de handleiding gelezen wat Dynamic EQ doet en dat het volume afhankelijk is?
Zie hieronder:
[Afbeelding]

Je kunt ook de verschillende instellingen opslaan onder de Quick Select knoppen.
Het liefst gewoon graag in stereo.
Met subwoofer zal ongetwijfeld beter zijn maar afstellen en plaatsing is gewoon lastiger.

Ruimtecorrectie was leuk geweest en merkte ook dat wanneer dit werd toegepast het wat dynamischer klonk dan pure direct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

brtkpr schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:47:
[...]

Het liefst gewoon graag in stereo.
Met subwoofer zal ongetwijfeld beter zijn maar afstellen en plaatsing is gewoon lastiger.

Ruimtecorrectie was leuk geweest en merkte ook dat wanneer dit werd toegepast het wat dynamischer klonk dan pure direct.
Excuus, ik dacht dat er een subwoofer aanwezig was.

V.w.b. de ruimte correctie: Audyssey zal proberen een vlakke(re) lijn te creëren.

Muziek zou ik luisteren in de direct mode, zonder ruimte correctie.
Gebruik je stereo mode dan zal Audyssey gebruikt worden.

Dynamic EQ kan je gebruiken maar klinkt veel dynamischer (of onrustiger). Je zou nog met de levels kunnen spelen (-5, -10,-15db) waarbij de laagste waarde het minst dynamisch klinkt.

Daarnaast kun je de Quick Select knoppen programmeren met verschillende settings. Kun je lekker snel schakelen.

[ Voor 41% gewijzigd door CPM op 16-06-2023 09:52 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:36
Quick Select is inderdaad een optie, weet alleen niet of dat die ook verschillende EQ instellingen mee neemt, het is ook mogelijk om een tweede speaker preset aan te maken.
https://manuals.denon.com/AVRX2800H/EU/EN/DRDZSYdbdgoqfu.php

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Toch nog even een vraag.
Ik ben wat gaan nadenken over een subwoofer omdat ik merk dat de reacties hier toch positief zijn als het over zo'n toevoeging gaat.

Merk dat mijn speakers nu als fullrange worden aangeduid daar er geen subwoofer is, en daardoor klinkt met vlagen de bassen wat modderig.

Eerlijk is eerlijk de afstand van rear port met 20 cm naar de muur ook niet ideaal, maar als ik dit weer kan oplossen met een sub... achter de bank.

En als dan lfe+main een wat strakker geluidsbeeld kan geven binnen de muziek dan trek ik graag een kabel naar achter de bank :-)

[ Voor 15% gewijzigd door brtkpr op 26-06-2023 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
brtkpr schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:38:
Eerlijk is eerlijk de afstand van rear port met 20 cm naar de muur ook niet ideaal, maar als ik dit weer kan oplossen met een sub... achter de bank.
20cm is inderdaad misschien wat weinig.
Die van mij staan een 50cm van de muur en dat geeft zonder sub al een strakke bas.
De sub erbij zorgt er enkel voor dat het nog wat lager en indrukwekkender wordt.
Maar ik moet stiekem toegeven dat het zonder sub ook al laag en hard kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
wiemelen schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:46:
[...]

20cm is inderdaad misschien wat weinig.
Die van mij staan een 50cm van de muur en dat geeft zonder sub al een strakke bas.
De sub erbij zorgt er enkel voor dat het nog wat lager en indrukwekkender wordt.
Maar ik moet stiekem toegeven dat het zonder sub ook al laag en hard kan :)
Maximale is hier nu 24cm daarmee staan ze gelijk aan voorkant meubel.
Helaas vind de vrouw het anders geen gezicht, waar ik enigszins in kan komen.

Maar vraag mij oprecht af wat ik nog kan doen om dat muddy imaging te verhelpen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:43
Dynamic volume laat je het beste uitgeschakeld. Dit past compressie toe, pieken en dalen in het volume worden afgevlakt. Wellicht handig als je 's avonds laat niemand wilt storen met een plotselinge explosie.
Dynamic EQ dikt de bass / het laag aan bij lagere luistervolumes, zoals reeds genoemd kan je hier nog spelen met de off-set instelling.
Door een subwoofer toe te voegen kan je je speakers ontlasten door het laag naar de subwoofer te sturen (speakers 'small' met een crossover) wat een strakker geluid zal opleveren. De subwoofer kan immers veel beter overweg met het 'laag' dan je speakers.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Millert schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:07:
Dynamic volume laat je het beste uitgeschakeld. Dit past compressie toe, pieken en dalen in het volume worden afgevlakt. Wellicht handig als je 's avonds laat niemand wilt storen met een plotselinge explosie.
Dynamic EQ dikt de bass / het laag aan bij lagere luistervolumes, zoals reeds genoemd kan je hier nog spelen met de off-set instelling.
Door een subwoofer toe te voegen kan je je speakers ontlasten door het laag naar de subwoofer te sturen (speakers 'small' met een crossover) wat een strakker geluid zal opleveren. De subwoofer kan immers veel beter overweg met het 'laag' dan je speakers.
Duidelijk. Dank! Nu maar eens op zoek naar een kleine subwoofer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:14
Ik weet niet of je al iets van een multichannel opstelling hebt - anders geldt deze als voorbeeld (en kan je enkel de sub toepassen).

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Servpage schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:18:
Quick Select is inderdaad een optie, weet alleen niet of dat die ook verschillende EQ instellingen mee neemt, het is ook mogelijk om een tweede speaker preset aan te maken.
https://manuals.denon.com/AVRX2800H/EU/EN/DRDZSYdbdgoqfu.php
Wat bedoel je dan precies met EQ settings? Want Audyssey is je EQ.
Of bedoel je dat je in bepaalde luisterstanden bass/treble aanpast?
Handmatig EQ kan alleen met Audyssey uit.

Daarnaast zou ik het LFE+Main verhaal helemaal achterwege laten als je een sub toe gaat voegen. Wel even de juiste crossover instellen voor de Klipsch (80-90hz is wel het laagste als ik kijk naar de specs.).
Uiteraard ook een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Aan de andere kant kunnen meer laagweergevers er weer voor zorgen dat bepaalde room modes minder invloed hebben. LFE + main kan dus prima. Het ligt er maar aan wat iemand beter vind klinken. En anders even meten met REW.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Zojuist even een sub ter leen gehad. Een SVS SB 1000 pro.

Audessey opnieuw gedraaid, crossover op 80hz en lfe op single en getest met lfe + main.

Wat een ontzettende verandering van de fronts in geluidsweergave.
Ontzettend helder en mooie subtiele lage tonen.

Plaatsing is nog wat lastig (in een hoek achter de bank, wel met vrije ruimte)
Was echt onder de indruk, had deze verandering niet verwacht.
De sub is echt bij muziek erg subtiel, gecontroleerd ofzo.
Bij films leek het wat meer te zwabberen, maar kan aan de film hebben gelegen.

... toen ging ik weer naar preset 1 :-) ... denk dat ik maar moet sparen.

[ Voor 20% gewijzigd door brtkpr op 29-06-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ja dat zal een hele verbetering zijn, ook een fijne sub. De Pro versie kun je zelfs nog met filters aanpassen wat een nog beter resultaat kan geven. Maar dan moet je echt een meet microfoon hebben om het daadwerkelijke resultaat te zien. Audyssey zal de sub curve vlakker maken terwijl bij films misschien een wat tammer resultaat geeft.
En je kunt ook kijken voor een tweedehands SVS (de niet Pro versie) voor rond de 250-350€.

Heb je nog verschil opgemerkt tussen LFE en LFE+Main?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
CPM schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:05:
Ja dat zal een hele verbetering zijn, ook een fijne sub. De Pro versie kun je zelfs nog met filters aanpassen wat een nog beter resultaat kan geven. Maar dan moet je echt een meet microfoon hebben om het daadwerkelijke resultaat te zien. Audyssey zal de sub curve vlakker maken terwijl bij films misschien een wat tammer resultaat geeft.
En je kunt ook kijken voor een tweedehands SVS (de niet Pro versie) voor rond de 250-350€.

Heb je nog verschil opgemerkt tussen LFE en LFE+Main?
Ja ik heb besloten de iets goedkopere versie te nemen, dit omdat ik vind dat het bij de rest van de setup beter aansluit.
Daarnaast is mij meer om de muziek te doen, vond de rp-600m al lekker klinken maar nu lijken ze meer 'sprankelend of.open', lastig te omschrijven.

Lfe+main niet echt goed door getest komt dan wel als de sub er is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Ik had op al mijn oudere receivers altijd LFE+main aanstaan, wat meestal dus het lfe signaal is met het signaal wat overbleef van de main speaker crossovers.

bij de 2800h is dat blijkbaar lfe + alle speakers die een crossover hebben aanstaan. en dan is de bas belachelijk.
ik heb dit op nu op lfe staan en dan is de bas perfect. (auddyssee aan met dynamic eq aan op -5db) en het volume op de sub op 50% ipv de 30% die denon aanbeveeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
h4ze schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:25:
Ik had op al mijn oudere receivers altijd LFE+main aanstaan, wat meestal dus het lfe signaal is met het signaal wat overbleef van de main speaker crossovers.

bij de 2800h is dat blijkbaar lfe + alle speakers die een crossover hebben aanstaan. en dan is de bas belachelijk.
ik heb dit op nu op lfe staan en dan is de bas perfect. (auddyssee aan met dynamic eq aan op -5db) en het volume op de sub op 50% ipv de 30% die denon aanbeveeld.
Mag ik vragen wat jouw setup is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
In aanloop naar aanschaf van een subwoofer heb ik vandaag wat zitten spelen met de audyssey multi eq app. Meting opnieuw moeten uitvoeren, copy baseline gemaakt en de volgende settings aangepast.

L/C/R op 80hz
Curve tot 500hz voor alle speakers
Dynamic EQ & Volume uit
Midrange compensation uit

Omdat nu alle settings min- of meer clean (lees: uit) staat ingesteld klinkt het dan in het begin ook zo wanneer ik Tidal afspeel.

Anderzijds, wanneer dynamic eq aan wordt gezet wordt het voller, maar lijkt ergens ook niet te kloppen, de bass wordt voller maar de hoge tonen worden schel.

Dus nu even spelen en wennen aan dit geluid.

Voor nu staat alles zodanig afgesteld dat "beter" zou moeten aansluiten als straks de sub aangesloten is...

Kleine aanvulling:

Ook gespeeld met quick presets, audyssey aan, reference offset op 5, klinkt erg goed ook.
Zojuist ook een SVS SB-1000 pro aangeschaft, leuk zo bezig zijn... >:)

[ Voor 22% gewijzigd door brtkpr op 01-07-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Wat je zegt over Dynamic EQ heb ik hierboven al eens gepost met een grafiek er bij om het te visualiseren. Wat jij beschrijft klopt dus exact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@brtkpr als jij een sub aansluit mag je de boel weer opnieuw inregelen. Die sub veroorzaakt nogal wat laag en dat hoeft dan niet meer via je groente, waardoor die meer midlaag weer kunnen geven. Maar dat moet je dat wel instellen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

En Audyssey zal de sub ook lekker afvlakken, gelukkig heb je de app en kan je de sub uitsluiten van aanpassingen door Audyssey of een housecurve maken.
Wat je nog mist is een meet microfoon, dan kun je de sub beter inregelen aangezien je de Pro hebt met PEQ mogelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door CPM op 01-07-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
The Eagle schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:06:
@brtkpr als jij een sub aansluit mag je de boel weer opnieuw inregelen. Die sub veroorzaakt nogal wat laag en dat hoeft dan niet meer via je groente, waardoor die meer midlaag weer kunnen geven. Maar dat moet je dat wel instellen ;)
Oh goed tip, dan weet ik wat mij morgen te doen staat.
Anderzijds, wel veel geleerd van alle reacties hier.

Hoop dat ik morgen een mooie strakke weergave krijg binnen stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
CPM schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:13:
En Audyssey zal de sub ook lekker afvlakken, gelukkig heb je de app en kan je de sub uitsluiten van aanpassingen door Audyssey of een housecurve maken.
Wat je nog mist is een meet microfoon, dan kun je de sub beter inregelen aangezien je de Pro hebt met PEQ mogelijkheid.
Staat dat beschreven in de handleiding?
Dan zou ik een umik-1 + standaard kunnen aanschaffen.

Ge ervanuit dat dit dan met REW geregeld wordt en die.files naar de sub worden gestuurd, of ... is de peq binnen de sub zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Je maakt verbinding via bluetooth met een app. Vervolgens kun je 3 PEQ's gebruiken. Niks uploaden vanuit REW ofzo, gewoon handmatig.
Verwacht er geen wonderen van, de ruimte is bepalend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In je handleiding staat in ieder geval als het goed is beschreven dat als je er een sub aanhangt, je volume van de sub op half moet zetten, de crossover volledig open en dan in moet regelen.

Lees die handleiding eerst maar eens voor je zelf experimenteert en vraagt, dat ding wordt niet voor Jan Doedel meegeleverd ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1