Blokhut kiert - mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Vorig voorjaar hebben we een stukje grond naast ons huis vrij laten maken van begroeiing en dit laten betegelen met 30x30 stoeptegels. (Tijdens die werkzaamheden is er niet aangetrild want dat zou niet nodig zijn…) Daarop heb ik vervolgens een kleine blokhut gezet voor de opslag van tuingereedschap, tuinkussens etc etc. Gewoon een plek beschut tegen de regen, niets fancy.

Vorige zomer viel het me al op dat het hout wat leek te werken, in hele warme periodes kieren de planken en als het afkoelt schuift dat weer in elkaar. Het lijkt echter ook alsof de bestrating niet biljartlaken-strak ligt.

Het is slechts een blokhutje voor wat opslag, maar nu begint het wel zo te kieren (de deur valt bijvoorbeeld met wat wind vanzelf uit het slot) dat ik op zoek ben naar een advies wat ik het best kan doen. Het afbreken en opnieuw opbouwen heeft absoluut niet mijn voorkeur.

Wat ik zelf overweeg:
- met spanbanden het hele zaakje fixeren en in verband trekken (de kieren dichttrekken dus)
- wiggen slaan onder de plekken waar het kiert
- misschien meer ventilatie (mogelijk komt de spanning door te groot verschil temperatuur?)

Heeft iemand een goed advies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcu1NBgHRpvbvqqwujs8p_Yz6p0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uzYBTJbzQO1pxFo8bFy73Za.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JeUYchiG6ScJtYjRL5p3XseaKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5vg0Ewe87TLVNQSuIVG4fFQ.jpg?f=fotoalbum_tile

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:14
Mijne doet dit ook in langere periodes droogte.
Ben wel benieuwd of hier slimme oplossingen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Ugchel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:16:
Vorig voorjaar hebben we een stukje grond naast ons huis vrij laten maken van begroeiing en dit laten betegelen met 30x30 stoeptegels. (Tijdens die werkzaamheden is er niet aangetrild want dat zou niet nodig zijn…) Daarop heb ik vervolgens een kleine blokhut gezet voor de opslag van tuingereedschap, tuinkussens etc etc. Gewoon een plek beschut tegen de regen, niets fancy.

Vorige zomer viel het me al op dat het hout wat leek te werken, in hele warme periodes kieren de planken en als het afkoelt schuift dat weer in elkaar. Het lijkt echter ook alsof de bestrating niet biljartlaken-strak ligt.

Het is slechts een blokhutje voor wat opslag, maar nu begint het wel zo te kieren (de deur valt bijvoorbeeld met wat wind vanzelf uit het slot) dat ik op zoek ben naar een advies wat ik het best kan doen. Het afbreken en opnieuw opbouwen heeft absoluut niet mijn voorkeur.

Wat ik zelf overweeg:
- met spanbanden het hele zaakje fixeren en in verband trekken (de kieren dichttrekken dus)
- wiggen slaan onder de plekken waar het kiert
- misschien meer ventilatie (mogelijk komt de spanning door te groot verschil temperatuur?)

Heeft iemand een goed advies?
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit ziet er wel wat heftig uit, echter is niet onverwacht met dit soort weer. Hier zijn gewoon een soort trekstangen voor, welke je op meerdere plaatsen bevestigt boven en onder.
Andere vraag, heb je deze ooit nog nabehandeld? Impregneer is niet iets wat je langer dan half jaar kan laten staan zonder extra af te werken.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
master_viper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Andere vraag, heb je deze ooit nog nabehandeld? Impregneer is niet iets wat je langer dan half jaar kan laten staan zonder extra af te werken.
Dat staat voor ergens komende weken in de planning, we zijn daar eerder nog niet aan toegekomen. Wel hebben we voor het opbouwen de groeven en veren behandeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Wat je nodig hebt zijn stormankers.

Zoek op Google bijvoorbeeld naar stormankerset blokhut.

Hier is een voorbeeld.
https://www.tuintotaalcenter.nl/shop/stormankerset

Je maakt ze zover mogelijk bovenaan en onderaan vast en dat houd de planken dan zoveel mogelijk tegen elkaar. Het is bedoeld voor als er een storm komt dat de planken niet los komen van elkaar.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
DutchKel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:35:
Wat je nodig hebt zijn stormankers.

Zoek op Google bijvoorbeeld naar stormankerset blokhut.

Hier is een voorbeeld.
https://www.tuintotaalcenter.nl/shop/stormankerset

Je maakt ze zover mogelijk bovenaan en onderaan vast en dat houd de planken dan zoveel mogelijk tegen elkaar. Het is bedoeld voor als er een storm komt dat de planken niet los komen van elkaar.
Ik heb vier stormankers in de hoeken geplaatst, moet je die dan zo strak aandraaien dat hij alles ook zonder storm op zijn plek houdt? Ik had begrepen (want daarvoor vermoedde ik dat veermechanisme) dat het juist iets moet kunnen meegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Ugchel schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Ik heb vier stormankers in de hoeken geplaatst, moet je die dan zo strak aandraaien dat hij alles ook zonder storm op zijn plek houdt? Ik had begrepen (want daarvoor vermoedde ik dat veermechanisme) dat het juist iets moet kunnen meegeven?
Hout werkt, dus je moet hem inderdaad niet zo strak zetten dat het hout niet meer kan bewegen (vandaar ook de veringen erin). Maar mogelijk kan het bij jou wel iets strakker om alles beter op zijn plek te houden.

Hier zitten er overigens ook kieren in de blokhut. Dat vind ik achteraf gezien ook wel een nadeel van de blokhut. Ik ga binnenkort naast de 4 stormankers die er al in zitten nog 8 stormankers plaatsen waardoor het geheel wat steviger is, maar kieren blijf je houden in droge periodes. Als het vochtig weer is dan zuigt het hout weer wat water op en zet het weer een beetje uit.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:35
Ik heb met mijn blokhut ook last van kiertjes als het droog weer is zoals nu. Niet zo erg als jouw blokhut maar het kiert wel.
Zodra het weer wat vochtiger weer is trekt het weer weg.

Ik heb wel een vraag betreffende verven en droogte (sorry voor het kapen van je topic)..
Als je je blokhut wilt verven (beitsen) is het dan ok om te doen als het hout zo droog is of beter wachten tot het iets vochtiger weer geweest is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 16:23
Die plank boven het deurkozijn zou ik iets uitzagen waardoor hij weer in het kozijn kan schuiven.
Dan zijn de kieren nu dicht, en als het weer natter word zet alles uit en beweegt de plank ook mee omhoog.
Door de hoge bovenkant van het kozijn zal het vermoedelijk dicht blijven.

Nu zet er geen of te weinig uitsparing in die plank, waardoor hij niet ver genoeg kan zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
FRANQ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:21:
Die plank boven het deurkozijn zou ik iets uitzagen waardoor hij weer in het kozijn kan schuiven.
Dan zijn de kieren nu dicht, en als het weer natter word zet alles uit en beweegt de plank ook mee omhoog.

Nu zet er geen of te weinig uitsparing in die plank, waardoor hij niet ver genoeg kan zakken.
Dit is ook mijn idee.

Het kan zijn dat het kozijn door een andere orientatie anders werkt dan het andere hout. Dat moet je dus proberen te ontkoppelen zodat het kozijn de rest niet omhoog duwt.

Best jammer hoe het er na een jaar bijstaat trouwens.

* Rukapul overweegt een metalen tuinberging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:45:
[...]

Dit is ook mijn idee.

Het kan zijn dat het kozijn door een andere orientatie anders werkt dan het andere hout. Dat moet je dus proberen te ontkoppelen zodat het kozijn de rest niet omhoog duwt.

Best jammer hoe het er na een jaar bijstaat trouwens.

* Rukapul overweegt een metalen tuinberging
Ach, ik hoop dat het met een goede schuurbeurt en wat liefde wel weer een oogbaar hutje wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 15:12
Het lijkt erop dat de balk die boven op het kozijn ligt niet ver genoeg is uitgezaagd en daardoor op het kozijn rust,en daardoor die balk omhoog houdt, terwijl de andere balkjes krimpen en/of de planken die het kozijn vasthouden zijn bovenaan in die balk geschroefd misschien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
FRANQ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:21:

Dit. De planken van de wanden hebben hun nerven horizontaal en zijn dus in de hoogte iets gekrompen (en een paar keer 'iets' maakt vanzelf 'een boel'). De latten van de deur hebben de nerf verticaal, dus zijn in de hoogte niet gekrompen.

Als het goed is heeft de horizontale 'balk' van je kozijn een U-profiel waar de wand-plank in ligt. Ik vermoed dat daar nul ruimte in zit.

Oplossing zou dus zijn om de plank direct boven de deur dus iets meer een uitham te geven, dat volgens mij bijna betekent dat je dus je plank in 2 stukken zaagt, want volgens mij heb je niet veel vlees meer daar. Is niet perse een slecht iets.

Iets waar je wel op moet letten is dat je ook weer niet teveel weg haalt, want dan als alles weer wat uitzet heb je weer een kier boven je deur.

Indien mogelijk zou je ook nog er voor kunnen kiezen om het U-profiel van de kozijn te verdiepen, maar dat is denk aardig wat werk. Biedt wel meer ruimte voor je hout om te werken.

Je zou ook kunnen kiezen om de onderste planken iets op te tillen. Kan ik trouwens sowieso aanraden, ik heb er stukjes kunststof onder gedaan zodat het kan ademen, lang termijn prettig voor de onderste planken. Wordt mogelijk wel een beetje uitdagend icm je ankers, maar dat kun jij beter inschatten dan wij dat kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 19-06-2023 09:38 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 19:38

MLLL

Palm Treo 650

Je blokhut heeft gewoon wat water nodig , ik zou de tuinsproeier er even opzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
MEN-O schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:56:
Het lijkt erop dat de balk die boven op het kozijn ligt niet ver genoeg is uitgezaagd en daardoor op het kozijn rust,en daardoor die balk omhoog houdt, terwijl de andere balkjes krimpen en/of de planken die het kozijn vasthouden zijn bovenaan in die balk geschroefd misschien ?
Iedereen bedankt voor de reacties. Eigenlijk was dit precies wat er aan de hand was. _/-\o_

Enerzijds had ik (blijkbaar) die bovenste plank met het u-profiel vastgeschroefd aan het kozijn én was de u te ondiep. Toen ik de eerste schroef losdraaide zakte de ene helft al, en daarna brak de andere schroef natuurlijk af bij de kop. Daarna heb ik het hele kozijn eruit gehaald en beter in verband vast gezet, de u dieper gezaagd en het hele zaakje teruggezet. Nu is er nog een minimaal kiertje te zien (2 milimeter) aan één kant maar als je het niet weet valt dat niet eens op.

Ik heb de oorzaak van het probleem steeds lager gezocht/vermoed, dat het aan die u zou liggen (en twee extra schroeven O-) ) had ik nooit verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 15:12
Mooi dat het opgelost is ! ( Ik sprak uit ehm ervaring zeg maar..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Koop op MP gebruikte trampoline veren.
Deze zijn erg stevig.

Draai een stevig m6 oog boven en onderin je blokhut
Daartussen een staalkabel van bvb m4.
Halvewege doorknippen en de veer ertussen monteren evt. nog met een spanner.
(Ikzelf heb per hoek 2 veren gebruikt)

Zo heb ik al de 4 hoeken gedaan in mijn blokhut schuur.
Geen kieren meer en beweegt mee met uitzetten en krimpen.

Die schuiflatten die er standaart bij zitten heb ik gelijk al weggegooit.
Voor uitzetten werkt het wel met niet voor terug krimpen.... Dus kieren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZufEE3EW5r0dqCs3RM3xE-nDSEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIwssEYghpLRmh2ADIg773z0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Steenwijkerland op 18-06-2023 17:21 ]

Pagina: 1