Ik heb een vraag over onze nieuwe beregeningsinstallatie aanleg. Het betreft een vrijstaande woning met een tuin rondom (groot deel ook gestraat natuurlijk). Het groen betreft alleen gras op de hagen na en een verdwaald boompje na. Nu is tijdens de aanleg van het straatwerk overal 20mm tyleen gelegd naar allerlei plekken rondom het huis vanaf een centrale plek. Het idee was toen dat de beregening op de wateraansluiting zou komen wat ook met 20mm werd aangevoerd naar de tuin. Dat zou dan resulteren in heel veel groepen aansturen. Echter wil ik dit nu met een pomp uit de sloot halen i.p.v. op de waterleiding aansluiten (stom dat ik daar niet eerder aan had gedacht
). Echter kan ik de leidingen niet meer vervangen.
Situatie:
9x 20mm tyleen slangen. Langste is 30 meter.
Slangen komen allemaal bij elkaar waar ook de pomp, verdeler en kleppen komen.
Per slang komen er 2 of 3 rainbird 1800 sproeiers op met een R-VAN 14 of 18 kopje (totaal 23 sproeiers)
Totale m3/uur dat nodig is om alle rainbirds te voeden is 2,5 m3/uur. Optimale druk voor de sproeikopjes is 3bar.
Daarnaast komt er nog +- 45m aan druppelslangen. Deze moeten op een aparte groep en gaan vanaf de pomp 2 kanten op (30m ene kant, 15m andere kant).
Als beregeningscomputer heb ik een Rainbird RZXE4 op het oog.
Vraag: Een beetje fatsoenlijke pomp zou qua debiet met gemak alle rainbirds moeten kunnen voorzien van water, maar gaat dat goed qua waterdruk? Ik heb hier te weinig verstand van. Als ik nu achter één klep een verdeler hang om de 9 slangen aan te sluiten kan ik ze dan met b.v. een DAB Jet 102 of 132 allemaal aansturen? Of is het verstandig om het op te delen in bijvoorbeeld 3 groepen waarbij elke groep 3 slangen aanstuurt en dus +- 6-8 sproeiers? Dus ik zoek eigenlijk wat advies over:
- 1 groep of 3 groepen
- Welke pomp zou bij die situatie het beste passen
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik probeer uit te leggen. Als er meer informatie gewenst is dan hoor ik het graag

Situatie:
9x 20mm tyleen slangen. Langste is 30 meter.
Slangen komen allemaal bij elkaar waar ook de pomp, verdeler en kleppen komen.
Per slang komen er 2 of 3 rainbird 1800 sproeiers op met een R-VAN 14 of 18 kopje (totaal 23 sproeiers)
Totale m3/uur dat nodig is om alle rainbirds te voeden is 2,5 m3/uur. Optimale druk voor de sproeikopjes is 3bar.
Daarnaast komt er nog +- 45m aan druppelslangen. Deze moeten op een aparte groep en gaan vanaf de pomp 2 kanten op (30m ene kant, 15m andere kant).
Als beregeningscomputer heb ik een Rainbird RZXE4 op het oog.
Vraag: Een beetje fatsoenlijke pomp zou qua debiet met gemak alle rainbirds moeten kunnen voorzien van water, maar gaat dat goed qua waterdruk? Ik heb hier te weinig verstand van. Als ik nu achter één klep een verdeler hang om de 9 slangen aan te sluiten kan ik ze dan met b.v. een DAB Jet 102 of 132 allemaal aansturen? Of is het verstandig om het op te delen in bijvoorbeeld 3 groepen waarbij elke groep 3 slangen aanstuurt en dus +- 6-8 sproeiers? Dus ik zoek eigenlijk wat advies over:
- 1 groep of 3 groepen
- Welke pomp zou bij die situatie het beste passen
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik probeer uit te leggen. Als er meer informatie gewenst is dan hoor ik het graag