Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-11 00:02

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
Korte vraag. Kan dit kloppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66O3m1e-u2KICovxpmQfjmzSW0s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OkyjJlXc32957vNMjfD104bZ.png?f=user_large

Is een offerte voor extra zonnepanelen bij Bongo Solar. In 2020 bij dit bedrijf 17 panelen laten plaatsen met SolarEdge systeem. Als ik het uitreken heb ik toen 385 euro per paneel betaalt. Nu kom ik bij deze offerte uit op 934 euro per paneel. Dat is een prijs toename van 142% |:(

Dat kan toch niet kloppen lijkt me? Of heb ik een bepaald hyperinflatie momentje gemist?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:04
Valuebased pricing

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@krouwen Iets langere "respons": Kan je toch zelf checken, of niet?

Zoek de prijzen op van de panelen, van de micro-omvormers, de gateway etc.,
misschien een uurtje werk, en je ziet wat ze als extra (royale) marge rekenen.
Ik persoonlijk zou met deze offerte niet verder gaan - valuebased pricing?

We rekenen trouwens niet in prijs per paneel.

Heb je überhaupt micro's nodig? - Een eigen topic met wat detail info openen?

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 15-06-2023 07:45 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:04
Valuebased pricing betekent dat je de prijs bepaald obv de voordelen voor de klant .
Dus bv. Tvt van 8 jaar is voldoende, E prijs 0,40 p kWH, opbrengst 1 kWh/wp : systeem mag 3,20 Eur/wp kosten.
Bv farmacie gebruikt dit ook vaak

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:36
Lijk op ~2 euro per wattpiek + wat de btw zou zijn.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:53
Je kunt het beste praten in euro per wattpiek. Dan kan je beter systemen met elkaar vergelijken.

Daarnaast is er een 25% inflatie geweest de afgelopen twee jaar. Die moet je ook meerekenen. Het is tevens geen uitbreiding van je systeem maar het plaatsen van een volledig nieuw systeem.

En je moet niet vergeten dat nu heel Nederland zonnepanelen wilt. Voor jou hebben ze er 25 anderen.

Ikzelf vind €2 per wattpiek niet schokkend hoog, het is echter ook niet echt laag. Eigenlijk zegt dit bedrijf: "We zitten niet om jou te springen....maar vooruit, als jij het wilt dan ben je welkom".

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:50
Panzer_V schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:58:
Je kunt het beste praten in euro per wattpiek. Dan kan je beter systemen met elkaar vergelijken.

Daarnaast is er een 25% inflatie geweest de afgelopen twee jaar. Die moet je ook meerekenen. Het is tevens geen uitbreiding van je systeem maar het plaatsen van een volledig nieuw systeem.

En je moet niet vergeten dat nu heel Nederland zonnepanelen wilt. Voor jou hebben ze er 25 anderen.

Ikzelf vind €2 per wattpiek niet schokkend hoog, het is echter ook niet echt laag. Eigenlijk zegt dit bedrijf: "We zitten niet om jou te springen....maar vooruit, als jij het wilt dan ben je welkom".
Dat laatste vind ik nogal raar. Veel panelen leggen doen ze liever dan allerlei kleine klusjes.

Voor 28 panelen is deze offerte veel te duur. Dat kan zeker voor <1.70. 5 maanden geleden kreeg ik offertes voor 8 panelen die tussen 1.70 en 2.20 zaten. Bij 12 panelen ging dat omlaag en als ik er meer nam nog verder.

Mijn vader heeft sinds twee maanden 27 panelen voor minder dan 1.30. Overigens had hij ook wel een hele goede deal. Maar dannog is 2 euro bij 28 panelen gewoon teveel.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:07
ik vind het onvoorstelbaar hoog, maar komt ook door enphase. Heb je bijzonder dak/eisen waarom micro's handig zijn? Ik heb het ff nagererkend omdat ik nieuwsgierig was, prijzen obv internetwebshops:

28 x AEG 410Wp ==> 5600 (200 eur/stuk)
28 x enphase IQ8+ ===> 3600 (129 eur/stuk)
onderconstructie ==> 1250 (45 eur/paneel)
losse meuk aan kabels ==> 500
enphase relay ==> 200
--------------------------------------+11.700 euro aan spulletjes

laten we eens gek doen en zeggen dat er 3 monteurs 1 dag nodig zijn + 1 elektriciten --> 4 mandagen a 500 euro dan 2000 euro daarvoor. Dan nog 2000 euro marge/offertekosten etc en ik zit rond de 16k eur. Als je daar 26k voor afrekent dan heb je het over een margen van 12k op 1 klus :-0

Ik zou nog even verder vragen....(welke regio is dit, misschien heb ik wel een tip). Iemand die ik ken heeft vorige week nog 14 panelen laten leggen op 2 dakvlakken voor ~1,1 eur/WP, dat is andere koek dus.

edit: @ hieronder - ja i know, maar had de berekening al ff snel gemaakt }:O Ik zie niet in waarom je deze offerte zou tekenen tenzij je graag geld weggeeft. Ik kom met een beetje aanpassen naar iets goedkopere panelen (trina vertex 410 full black) en een stringomvormertje van 1500 euro al op ~8500 euro aan spullen. Dat is de eerste 3000 euro besparing al. Hell, ik kom t zelf wel leggen voor 15k totaal als t niet te ver rijden is :+

[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 15-06-2023 08:22 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fr33z Bedankt - je hebt nu het gras voor de voeten van @krouwen weggemaaid.
Volgens mij kan de offerte hiermee definitief de prullenbak in - ondanks "valuebased pricing".
Of "wat de gek er voor geeft"?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-11 11:55
Misschien een een rekenfout? Panelen voor 900 kan niet kloppen

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:39
Mijn offerte van eind maart met 15x 410Wp en dezelfde enphase omvormers kwam uit op 1,53/Wp.

Ik denk dat je beter nog een paar offertes kan aanvragen ter vergelijking.

I'm a photographer, not a terrorist

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:06:
ik vind het onvoorstelbaar hoog, maar komt ook door enphase. Heb je bijzonder dak/eisen waarom micro's handig zijn? Ik heb het ff nagererkend omdat ik nieuwsgierig was, prijzen obv internetwebshops:

enphase relay ==> 200

laten we eens gek doen en zeggen dat er 3 monteurs 1 dag nodig zijn + 1 elektriciten --> 4 mandagen a 500 euro dan 2000 euro daarvoor. Dan nog 2000 euro marge/offertekosten etc en ik zit rond de 16k eur. Als je daar 26k voor afrekent dan heb je het over een margen van 12k op 1 klus :-0

Ik zou nog even verder vragen....(welke regio is dit, misschien heb ik wel een tip). Iemand die ik ken heeft vorige week nog 14 panelen laten leggen op 2 dakvlakken voor ~1,1 eur/WP, dat is andere koek dus.

edit: @ hieronder - ja i know, maar had de berekening al ff snel gemaakt }:O Ik zie niet in waarom je deze offerte zou tekenen tenzij je graag geld weggeeft. Ik kom met een beetje aanpassen naar iets goedkopere panelen (trina vertex 410 full black) en een stringomvormertje van 1500 euro al op ~8500 euro aan spullen. Dat is de eerste 3000 euro besparing al. Hell, ik kom t zelf wel leggen voor 15k totaal als t niet te ver rijden is :+
Denk dat je uurloon een beetje erg rooskleurig is en dat dit eerder het dubbele zal zijn per dag. Maar dan nog steeds is deze offerte wel heel erg stevig.

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:23

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

citruspers schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:33:
Mijn offerte van eind maart met 15x 410Wp en dezelfde enphase omvormers kwam uit op 1,53/Wp.

Ik denk dat je beter nog een paar offertes kan aanvragen ter vergelijking.
Hier vergelijkbaar: €1,56 /Wp 16 panelen van 400Wp, Enphase IQ8+, FlatFix platdak montage en extra groepenkast in kelder . Vorige maand geinstalleerd door betrouwbare lokale partij. Mocht je in omgeving Eindhoven wonen kan ik de partij delen.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13
Hier 29 panelen (410Wp)+optimisers, SE omvormer (8kW, dit ivm de ligging op noordwesten). Kosten ongeveer 13k. Vorige week gelegd, offerte is van eind vorig jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 15-06-2023 10:14 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
Panzer_V schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:58:

Onzinverhaal. Paneelprijzen zijn weer omlaag aan het gaan. Enphase materiaal is ook over de piek heen.

Inflatie is een indicatie voor het gemiddelde in de maatschappij. Niet toepasbaar op individuele zaken.

Dus in grote lijnen is de prijsverhoging over 2 jaar puur de arbeid. Dat is op een systeem als dit enkele honderden euro’s extra.

Deze offerte is op veel manieren schokkend. Puur op prijs is het van de zotte.
Technisch gezien zie ik niet waarom je met deze paneel aantallen met Enphase gaat werken… zeker als er al een solaredge systeem ligt van dezelfde installateur.

Solaredge is op deze schaal altijd goedkoper dan Enphase, en zeker in combinatie met de bestaande panelen technisch correct werkend te maken. Een SE17k is relatief voordelig…

Als tracking op paneel niveau al nuttig is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:19
Ik heb net een offerte voor mijn vader opgevraagd voor 40 * 425Wp panelen i.c.m. optimizers en een omvormer van SolarEdge. Panelen komen in oost-west opstelling.

In deze offert zit niet het leggen van de panelen, dat doen we zelf, maar wel het aansluiten van de inverter op de panelen en in de meterkast en alle benodigde materialen.

Dit kost in totaal 15k euro, als jij voor 28 panelen ruim 11k meer zou moeten betalen lijkt mij dat je teveel betaald. Al zouden we de panelen niet zelf leggen dan zouden we misschien richting de 20k gaan, maar dan hebben we alsnog 12 panelen meer voor 6k minder.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:02
Ik heb 27x 320wp, met omvormer en geen optimizers -> 8600eu. Dit is ±2-3 jaar terug. Doe met de info as you see fit

Complimentje?

• Xalopalyps
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:59
10x395Wp met Enphase IQ7+ laten plaatsen begin dit jaar, 6553e ex. BTW = 1,66e/Wp.

Met jouw hoeveelheid panelen moet de prijs absoluut lager kunnen.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Hier in februari 25x400WP met 5kW Goodwe omvormer, geen optimizers, AC traject incl werkschakelaar zelf gedaan. €9996,-
17 panelen liggen op noord, vandaar de kleine omvormer. (Wel 3 fasen)
Zeer tevreden over installateur, alleen met dimensioneren omvormer heb ik ze een beetje de goede kant op moeten drukken. Zij wilden 8kW plaatsen terwijl een 4kW het vrijwel zonder aftoppen al kan.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:07
Rostares schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:51:
[...]

Denk dat je uurloon een beetje erg rooskleurig is en dat dit eerder het dubbele zal zijn per dag. Maar dan nog steeds is deze offerte wel heel erg stevig.
:+ Nee dat denk ik dus niet. Ik ken veel zonnepaneel-zzp'ers en die zijn gek genoeg gewoon voor 40 of echt max max 45 euro per uur aan t werk. Dus 500e euro per dag de man is al prima ruim geregeld. Het stomme is zelfs dat er genoeg mensen/gekken te vinden zijn die voor <30 eur/uur 't dak op gaan (ik zie dat vooral als stukje uitbuiting, vaak van monteurs die van wat verder weg komen en de taal niet zo machtig zijn etc). Als ik als pv-monteur 1000 euro per dag mocht schrijven dan ging ik morgen weer t dak op :+

edit: maar het originele punt blijft bestaan, dit is een bizarre prijs en ik zou die partij annuleren en wat beters zoeken als ik TS was.

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 15-06-2023 17:50 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fr33z En nu het liefst nog een respons/commentaar van de TS @krouwen .
De openingpost is verder niet bijzonders informatief wat de installatie zelf betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 15-06-2023 17:57 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:47

DjVe

Hatsaflats!

Als je nu al Enphase hebt liggen, zou ik wel doorgaan met Enphase. De hele infrastructuur ligt er al, dus het is in meeste gevallen even terminal-cap eraf halen en een lasdoos plaatsen naar een nieuwe lus omvormers.

Verder hoeft er qu AC niets gedaan te worden.

Daarnaast is een 410Wp white label b-kwaliteit paneel sowieso onderkant markt. Ik zou dan eerder een N-Type paneel nemen (URE, Jinko, echt.) Met 420+ Wp en dat combineren met een iQ8-MC.

Overigens: wat heb je nu liggen qua Enphase? Als je nu een IQ7 serie hebt liggen, dan kan je die niet combineren met de IQ8 serie. Dus dan ben je eigenlijk gebonden aan de IQ7+.

Niet goed gelezen.

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
dunklefaser schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:57:
@Fr33z En nu het liefst nog een respons/commentaar van de TS @krouwen .
De openingpost is verder niet bijzonders informatief wat de installatie zelf betreft.
en @dunklefaser

Excuus. Ik had alleen deze korte vraag gesteld in het algemene zonnepanelen topic. Een mod heeft er een eigen topic van gemaakt. Anders had ik er wel meer info in gezet.

Het was alleen even de vraag of mijn eigen gedachte dat dit een vrij absurde prijs is wel klopt, maar aan de reacties te zien wel. Het is een offerte van Bongo Solar, een bedrijf waar ik de huidige 17 panelen ook van heb. Ze hadden zogenaamd een "speciale prijs" gemaakt omdat ik al klant ben. 8)7

Ik ga ze maar even bellen dat deze offerte niet helemaal in orde is. Er is overigens nog niks definitief, het is een offerte alleen.

[ Voor 3% gewijzigd door krouwen op 16-06-2023 16:30 ]

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Topicstarter
Fr33z schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:06:

enphase relay ==> 200

Ik hoor graag een paar tips van zonnepanelen boeren voor de regio Tiel (betuwe).

• MarnixB.
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 20:39
Ik kreeg vandaag een offerte binnen en volgens mij leveren die ook in Tiel:

Solar Duurzaam uit Zaltbommel:

10x 405 Wp (DM405M10-54HBB)
10x S440 optimizers
Solar Edge, type SE3000H

inclusief montage en -materiaal, etc voor €7.665,- Dat is omgerekend 1,89 per WP.

Als ik het vergelijk met de offertes die hier voorbij komen dan is het niet de goedkoopste, maar volgens mij wel redelijk geprijsd. Het is in ieder geval een betrouwbare partij en geen 'cowboy'. Werkt netjes volgens de NEN-normen en dergelijke. Ik heb in 2015 ook al een keer panelen door dit bedrijf laten leggen op mijn vorige woning.

Als iemand een veel goedkopere deal weet dan sta ik daar voor open, zolang het bedrijf maar betrouwbaar is en netjes en veilig werkt. Als het 'slechts' enkele honderdjes scheelt dan blijf ik bij deze partij, want ik gun het ze ook, maar als het verschil groter is dan €1.000,- dan ben ik een dief van mijn eigen portemonnee.

Ze kunnen wel pas over 5 maanden installeren ivm drukte... :-(

152m2 2-onder-1-kap 2016 | Quatt en Atag I32S met NIBE PCU-R120 | T6 | 6000Wp | HR++, spouw-, dak- en muurisolatie | Vloerverwarming bgg en radiatoren op 1ste en 2e etage

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
@MarnixB. beetje kaap.

Kleiner system, dus wat hogere prijs is te verwachten. Dat gaat op 1 dak vlak?
Bij wat hogere prijs en lange levertijd zou ik even verder kijken. Haast is er niet als het pas in november gelegd wordt. Voor februari gebeurt er toch niet veel

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1