Goedemorgen tweakers,
Mijn vorige systeem is inmiddels ongeveer 3 jaar oud, en na de preview van de game Starfield heb ik besloten dat ik mijn huidige setup wel eens mag upgraden of vervangen.
Zie hieronder mijn huidige setup
Op zich heb ik nog geen problemen met deze PC mbt hoe snel deze is, maar ik zou de nieuwere games graag op een wat hogere kwaliteit kunnen spelen.
Al vanaf de 1e dag heb ik wat 'rare dingen' met deze PC, zoals wanneer ik hem opstart, moet ik altijd eerst de powerbutton drukken, en daarna de reset, voor hij goed doorstart. Ook tijdens sommige spellen (vb sons of the forest) krijg ik veel crashes, waarna de GPU drivers niet meer goed draaien. (reboot lost dit steeds op, maar het is zeer irritant).
Om deze rede hang ik meer naar een nieuw systeem dan naar een upgrade.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, maar ik gebruik ook CAD applicaties voor mijn werk (Autocad LT, Imos IX2021)
Wat mag het systeem gaan kosten?
ik dacht zelf aan 1500, maar wat hoger is geen probleem als er veel te halen valt voor weinig
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie hierboven mijn huidige setup
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd de voorkeur voor AMD gehad, maar ik wil dit mijn keuze nu niet laten beinvloeden. Omdat ik nu problemen heb met de AMD drivers van mijn GPU, zou mijn keuze nu eerder voor een Nvidia kaart zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Afmeting/geluid maakt mij niet veel uit, ik heb een (open) gang kast waar de PC in staat, de kabels gaan door de wand naar de woonkamer. RGB of andere looks maken mij dus ook niet veel uit.
Ga je overklokken?
Ik zal denk ik het automatisch overklokken wel aan laten staan, maar zal me zelf niet bewust hier mee bezig houden.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil weten of er componenten zijn uit mijn vorige build, die ik goed zou kunnen hergebruiken in deze tijd.
Verder de check of de componenten een beetje goed op elkaar aansluiten, ik ben bang dat dit bij mijn vorige build niet het geval was, waardoor ik tegen de problemen aan loop die ik hierboven omschrijf.
Ik kon niet echt een duidelijke QVL van ASUS zelf vinden van dit moederbord, om mijn geheugen op te kiezen. Wat ik wel vond was:
https://pangoly.com/en/co...gaming-b650-plus-wifi/ram
Ik zag hier het onderstaande geheugen op staan:
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C40BBK2-32
Ik heb zelf gekozen voor de iets nieuwere:
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32
Omdat deze ook AMD EXPO ondersteund.
Ik weet niet of dit belangrijk is, en of ik hier wel of niet de goede keuze maak.
Hieronder de lijst waar ik op uit kwam:
Alvast bedankt voor de hulp!
Mijn vorige systeem is inmiddels ongeveer 3 jaar oud, en na de preview van de game Starfield heb ik besloten dat ik mijn huidige setup wel eens mag upgraden of vervangen.
Zie hieronder mijn huidige setup
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 94,- | € 94,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B450M-HDV R4.0 | € 60,66 | € 60,66 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 5600 XT GAMING OC 6G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Aerocool Cylon Zwart | € 42,18 | € 42,18 |
| 1 | Monitors | BenQ GL2780 (9H.LJ6LB.QBE) Zwart | € 149,- | € 149,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 69,34 | € 69,34 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W | € 72,90 | € 72,90 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) | € 130,- | € 130,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 618,08 | ||
Op zich heb ik nog geen problemen met deze PC mbt hoe snel deze is, maar ik zou de nieuwere games graag op een wat hogere kwaliteit kunnen spelen.
Al vanaf de 1e dag heb ik wat 'rare dingen' met deze PC, zoals wanneer ik hem opstart, moet ik altijd eerst de powerbutton drukken, en daarna de reset, voor hij goed doorstart. Ook tijdens sommige spellen (vb sons of the forest) krijg ik veel crashes, waarna de GPU drivers niet meer goed draaien. (reboot lost dit steeds op, maar het is zeer irritant).
Om deze rede hang ik meer naar een nieuw systeem dan naar een upgrade.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, maar ik gebruik ook CAD applicaties voor mijn werk (Autocad LT, Imos IX2021)
Wat mag het systeem gaan kosten?
ik dacht zelf aan 1500, maar wat hoger is geen probleem als er veel te halen valt voor weinig
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie hierboven mijn huidige setup
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd de voorkeur voor AMD gehad, maar ik wil dit mijn keuze nu niet laten beinvloeden. Omdat ik nu problemen heb met de AMD drivers van mijn GPU, zou mijn keuze nu eerder voor een Nvidia kaart zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Afmeting/geluid maakt mij niet veel uit, ik heb een (open) gang kast waar de PC in staat, de kabels gaan door de wand naar de woonkamer. RGB of andere looks maken mij dus ook niet veel uit.
Ga je overklokken?
Ik zal denk ik het automatisch overklokken wel aan laten staan, maar zal me zelf niet bewust hier mee bezig houden.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil weten of er componenten zijn uit mijn vorige build, die ik goed zou kunnen hergebruiken in deze tijd.
Verder de check of de componenten een beetje goed op elkaar aansluiten, ik ben bang dat dit bij mijn vorige build niet het geval was, waardoor ik tegen de problemen aan loop die ik hierboven omschrijf.
Ik kon niet echt een duidelijke QVL van ASUS zelf vinden van dit moederbord, om mijn geheugen op te kiezen. Wat ik wel vond was:
https://pangoly.com/en/co...gaming-b650-plus-wifi/ram
Ik zag hier het onderstaande geheugen op staan:
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C40BBK2-32
Ik heb zelf gekozen voor de iets nieuwere:
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32
Omdat deze ook AMD EXPO ondersteund.
Ik weet niet of dit belangrijk is, en of ik hier wel of niet de goede keuze maak.
Hieronder de lijst waar ik op uit kwam:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 327,35 | € 327,35 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4070 White OC Edition 12GB GDDR6X | € 659,- | € 659,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart | € 134,95 | € 134,95 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 58,90 | € 58,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 112,90 | € 112,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung PM9A1 2TB | € 142,- | € 142,- |
| Totaal | € 1.634,10 | |||
Alvast bedankt voor de hulp!