Zoektocht 220 kabel vanaf schuur naar huis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:52
We willen de 220 kabel van de schuur naar het huis vervangen/uitbreiden met extra kabels voor utp en een kabel voor PV op het dak van de schuur. Door graafwerkzaamheden in de tuin wilden we weten waar de huidige kabel loopt.
Dat is gelukt, we weten grofweg hoe de kabel de schuur verlaat en waar hij het huis binnenkomt.

Wat we niet weten is hoe hij vervolgens aan het huis gekoppeld is. Het ding gaat het huis binnen onder vloer niveau maar komt helaas niet in de kruipruimte uit. Wel weten we op welke groep hij zit in de meterkast dus ergens zit hij geknoopt.

We hebben al diverse WCD’s open gehad om te kijken waar hij geknoopt zit maar zover niets.

Volgens mij kan hij dus:
- op een wcd of centraaldoos zitten
- via de spouw helemaal naar de meterkast direct op de groep zitten (zou onlogisch zijn, de buurman geeft aan dat bij de bouw geen verlichting in de schuur zat, zou allemaal achteraf zijn geregeld. Ook loopt er totaal geen bekabeling door de kruipruimte wat in mijn mening de logische weg zou zijn)

Mis ik een optie of manier om dit verder te analyseren?

Zat zelf nog te denken om de groepenkast te bekijken of er daar iets bij geprutst is maar weet niet of er überhaupt een hoofdschakelaar zit momenteel (oud huis bij vrienden)

Beste antwoord (via m.eddy op 15-06-2023 23:15)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:33
Hoe diep zit de kabel? Dan weet je mogelijk ook of hij niet schuin door de muur zit. Heb je hem opgezocht tegen de muur aan? Wat zit er aan WCD en centraal dozen in de buurt?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Knutsel een lamp aan het uiteinde van de kabel, doe dit veilig dus spanningsloos.
Schakel vervolgens elke keer een groep uit om deze op te sporen. Check ook of er andere verlichting of apparatuur uit gaat, dan weet je waar je ongeveer moet zoeken.
Daarna kun je prima het deksel van de groepenkast verwijderen en kijken of er een kabel in een automaat geprutst is.
Zo niet, dan zul je leidingen moeten volgen vanaf de desbetreffende automaat.

[ Voor 12% gewijzigd door PD2JK op 15-06-2023 07:42 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 15:45
Of niks aan doen, nieuwe kabel vanuit de kruipruimte doorboren dat je vlak bij de oude kabel uit komt en verder de nieuwe kabels naast de oude leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 20:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je dan een nieuwe kabel gaat leggen, leg dan gelijk een mantelbuis vanuit de kruipruimte. Een gewone PVC afvoerbuis van 75 of 100mm. Dan kun je later vrij eenvoudig meer kabels bijtrekken en vervangen zonder opnieuw te graven.
- nu elektra
- ooit nieuwe waterleiding
- leidingen voor warmtepomp / verwarming?
- data
- glasvezel (wie weet wanneer dat binnenshuis gebruikelijk wordt)

Voor de aansluiting van de bestaande kabel: zoek ook eens in de verdeelputjes in het plafond. Dikke kans dat de kabel daar afgetakt is en door de muur naar beneden loopt.

Nog een mogelijkheid, en die is niet echt netjes, dat ergens een verdeler is weggewerkt waar je niet meer bij komt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
PD2JK schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 06:21:
Knutsel een lamp aan het uiteinde van de kabel, doe dit veilig dus spanningsloos.
Schakel vervolgens elke keer een groep uit om deze op te sporen. Check ook of er andere verlichting of apparatuur uit gaat, dan weet je waar je ongeveer moet zoeken.
Daarna kun je prima het deksel van de groepenkast verwijderen en kijken of er een kabel in een automaat geprutst is.
Zo niet, dan zul je leidingen moeten volgen vanaf de desbetreffende automaat.
Wellicht was ik niet duidelijk maar we weten prima aan welke groep de kabel zit.
We zullen de speurtocht vanaf de groepenkast moeten vervolgen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Waterbeesje schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:52:
Als je dan een nieuwe kabel gaat leggen, leg dan gelijk een mantelbuis vanuit de kruipruimte. Een gewone PVC afvoerbuis van 75 of 100mm. Dan kun je later vrij eenvoudig meer kabels bijtrekken en vervangen zonder opnieuw te graven.
- nu elektra
- ooit nieuwe waterleiding
- leidingen voor warmtepomp / verwarming?
- data
- glasvezel (wie weet wanneer dat binnenshuis gebruikelijk wordt)

Voor de aansluiting van de bestaande kabel: zoek ook eens in de verdeelputjes in het plafond. Dikke kans dat de kabel daar afgetakt is en door de muur naar beneden loopt.

Nog een mogelijkheid, en die is niet echt netjes, dat ergens een verdeler is weggewerkt waar je niet meer bij komt.
Dank, idee is idd om een flinke mantelbuis vanuit de kruipruimte te trekken. Echter we willen eerst de huidige kabel loskoppelen voordat we de tuin openleggen. Wellicht wordt het gewoon afdoppen op het punt waar hij het huis uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
Heb je een schakelaar in je huis voor het bedienen van een buitenlamp aan de achtergevel ? Heel vaak wordt hij daar bij aan geknutseld.

Anders zit er niks anders op dan speurzoekertje spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
m.eddy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Wellicht was ik niet duidelijk maar we weten prima aan welke groep de kabel zit.
We zullen de speurtocht vanaf de groepenkast moeten vervolgen ben ik bang.
Wat zit er nog meer op die groep? Wat @Galaxis terecht aangeeft is dat een extra buitenkabel vaak - zeker als het achteraf gebeurt - ergens wordt bij gezet/geklust.

Wellicht als je aangeeft wat er nog meer op die groep zit dat we een educated guess kunnen doen waar je nog eens naar zou kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Flans schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Wat zit er nog meer op die groep? Wat @Galaxis terecht aangeeft is dat een extra buitenkabel vaak - zeker als het achteraf gebeurt - ergens wordt bij gezet/geklust.

Wellicht als je aangeeft wat er nog meer op die groep zit dat we een educated guess kunnen doen waar je nog eens naar zou kunnen kijken.
Hij zit op de groep van de woonkamer. We zijn dus al aan het kijken of we een wcd of centraaldoos kunnen vinden waar hij aan zit.
Hij is achteraf toegevoegd, gaat onder het huis, gaat niet door de kruipruimte - lijkt dus of aan een wcd of centraal, of via de spouw naar de meterkast, maar hoe dan?
Ik zou hem simpel door de kruipruimte leggen en dan direct de meterkast in, aan een bestaande of nieuwe groep. Hier is echter wat wonderlijks aan de hand.
We gaan vanavond weer proberen erachter te komen. Ik update morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Galaxis schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:24:
Heb je een schakelaar in je huis voor het bedienen van een buitenlamp aan de achtergevel ? Heel vaak wordt hij daar bij aan geknutseld.

Anders zit er niks anders op dan speurzoekertje spelen...
Goeie, dat zal ik meteen even vragen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:33
Hoe diep zit de kabel? Dan weet je mogelijk ook of hij niet schuin door de muur zit. Heb je hem opgezocht tegen de muur aan? Wat zit er aan WCD en centraal dozen in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn_p87
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 21:58
Bij mij was de situatie hetzelfde. Schuur ook op groep van woonkamer en bijkeuken, maar geen idee waar deze binnenkwam/aangesloten zat. Na graafwerkzaamheden deed stroom in de schuur het niet meer. Alles open gehad (bijkeuken werd toch verbouwd) bleek dat de kabel op een standaard lichtschajelaar zat, waarmee je de stroom dus kon in of uitschakelen. Wist al niet voor welk lichtpunt de schajelaar was, maar had dit nooit verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Oke je hebt de groep.
Nu in de centraaldozen van de betreffende groep alle fasedraden lostrekken tot je de schuldige vindt. Brengt je weer dichterbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Zojuist de schuldige gevonden! Achter een normaal stopcontact liep een pvc buis naar beneden, gewoon achter stucwerk. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
m.eddy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Goeie, dat zal ik meteen even vragen.
Dit was hem niet. De buiten lamp zat in de schuur zelf aangesloten.
Wel bedankt voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Allemaal goeie antwoorden/opties. Kan er maar 1 markeren helaas.
Pagina: 1