besproeien tuin -> conflict

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 18:53
Ik zoek even wat raad, misschien kan iemand hier antwoord op geven.

Als ik mijn gras en planten besproei komen er wel eens waterdruppeltjes tegen de muur van het huis van de buren. Onze huizen staan heel dicht bij elkaar en bij wat wind willen wel eens wat druppels tegen hun muur komen. In hoe verre is dit een probleem?

Omdat de grond zeer hard is loopt het water niet de grond in maar stroomt het er over heen. Dus als ik mijn plantjes water geef stroomt er ook water via mijn gras richting de muur van de buren. Daar loopt het water langs af richting de straat. Gevolg -> hun muur trekt vocht aan.
Ben ik nu helemaal fout?

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat is het conflict precies? En wordt die muur niet nat van regen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:25
Wat is het probleem en wat gebeurd er wanneer het regent?

@eLScha was me voor ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door BernardV op 14-06-2023 23:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:08
Het is geen probleem, tenzij de muren van je buren niet waterdicht zouden zijn, maar in dat geval hebben ze grotere problemen dan een paar spetters van jou.

Je schrijft het alsof je al een conflict hebt, hebben je buren er iets van gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:40
Wat is nu inderdaad het conflict, een paar spetters op de muur mag geen probleem zijn. Maar als jij zo zwaar aan het sproeien bent dat bij hun bij wijze van spreken een watrer stroom langs hun muur begint te lopen kan dat natuurlijk anders zijn, dan spreek je immers niet meer van een paar druppels.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 15-06-2023 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -_-
eLScha schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:56:
Wat is het conflict precies? En wordt die muur niet nat van regen?
De muur van de buren staat niet aan de "slagkant" en wordt ook nog eens beschermd door mijn huis. Echter, mocht het wel erg nat zijn, dan trekt hun muur van onderuit ook nat op
migchiell schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:59:
Het is geen probleem, tenzij de muren van je buren niet waterdicht zouden zijn, maar in dat geval hebben ze grotere problemen dan een paar spetters van jou.

Je schrijft het alsof je al een conflict hebt, hebben je buren er iets van gezegd?
Ooit een conflict hierover gehad. Toen ik hier 12 jaar geleden kwam wonen heb ik hun muur wel eens flink nat gesproeit (per ongeluk). Ze hebben een heel oud huis zonder spouwmuur schijnbaar. Toen was het water er doorheen gegaan. Uiteindelijk heb ik het opgegeven aan de verzekering en is alles vergoed.
Maar het blijft een lastig dingetje met mijn buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:03
-_- schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:05:
[...]

De muur van de buren staat niet aan de "slagkant" en wordt ook nog eens beschermd door mijn huis. Echter, mocht het wel erg nat zijn, dan trekt hun muur van onderuit ook nat op

[...]

Ooit een conflict hierover gehad. Toen ik hier 12 jaar geleden kwam wonen heb ik hun muur wel eens flink nat gesproeit (per ongeluk). Ze hebben een heel oud huis zonder spouwmuur schijnbaar. Toen was het water er doorheen gegaan. Uiteindelijk heb ik het opgegeven aan de verzekering en is alles vergoed.
Als je het er doorheen sproeit heb je het wel heel nat gemaakt en dat lijkt me sowieso niet de bedoeling (en ook water-verspilling). Je kunt zo'n ding toch prima instellen dat ie tot het huis sproeit? Een enkel druppeltje zal het probleem niet zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -_-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLEbqbJL74-o2q6fWvca4nUeLOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkOfbPoWgzrnUdgM72fpAQXb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8KME0ZfJogvIOE5f_3Gvzi30JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQUBgu0pUt0EE1WGoJMH6HND.jpg?f=fotoalbum_large

Meer als dit is het niet. Je ziet bij de 1e foto van het raam dat het vocht een beetje omhoog trekt de muur in. Mijn sproeier heeft dus muur dus niet geraakt.
Bij de 2e foto heb ik de haag met de tuinslang flink water gegeven met als gevolg dat er wat water richting de muur is gestroomd. Daar zie je dus paar plekjes tegen de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
En als je nou een paar cm voor de gevel ophoudt zodat de gevel niet besproeid wordt en er ook geen stroompjes water langs de gevel ontstaan?

Kortgezegd hoort de muur van de buren niet de waterkering van jouw erf te zijn. Eenieder dient op eigen erf af te wateren.

Er kan sprake zijn van een onrechtmatige daad waarna je aansprakelijk bent voor schade. Een keer een paar druppels is niet snel een onrechtmatige daad en uberhaupt geen issue, want de gemiddelde muur is niet van papier mache noch een spons.

Direct besproeien of blootstellen aan een stroom water kun je wel van beargumenteren dat het een onrechtmatige daad vormt. Zeker als je op de hoogte bent van de mogelijke gevolgen. Echter niet moeilijk om te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:00
Mijn achterbuurman had ook last van onze sproeier die af en toe op een enkelsteens bakstenen muur kwam. Mijn vrouw was geen ster in het instellen en de waterdruk varieert ook. Dat maakte het ook erg lastig aangezien als je even 5 minuten de andere kant op keek hij meters verder of juist minder ver sproeide. Zelfs een klein beetje sproeiwater is blijkbaar een heel andere soort van belasting met water op een muur als een flinke bui. We hebben toen een paar weken de randen met de hand gesproeid zodat het goed kon drogen. Daarnaast hebben we ook een nieuwe sproeier met eigen drukregeling gekocht.
Toen het droog was heeft de buurman zijn muur geïmpregneerd (paar uurtjes werk met een kwast en roller). Nu zou je de sproeier er eigenlijk gewoon vol op kunnen zetten zonder dat er iets gebeurt. Dus als er nu een paar druppels op komen maakt dat niks uit.
-_- schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:10:
[...]
Meer als dit is het niet. Je ziet bij de 1e foto van het raam dat het vocht een beetje omhoog trekt de muur in. Mijn sproeier heeft dus muur dus niet geraakt.
Bij de 2e foto heb ik de haag met de tuinslang flink water gegeven met als gevolg dat er wat water richting de muur is gestroomd. Daar zie je dus paar plekjes tegen de muur.
Ik neem eigenlijk aan dat die onderste laag er juist zit om het vocht niet de bakstenen in te laten trekken. Een plas water naast je huis zou toch geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jdewit
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-06-2023
Tegen je buren zeggen dat ze wel meer problemen hebben als ze vocht binnen krijgen en ze je dankbaar moeten zijn dat je dit geconstateerd hebt voor hun. En ze als de donder hiermee aan de slag moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

-_- schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het ziet er ook wel uit als een poreuse steen, dat heeft ons huis ook. Die moet je goed impregneren, maar ik zou er ook niet blij mee zijn als de buren daar dagelijks tegenaan spuiten (mijn vrouw doet dat ook met de tuinslang met het planten water geven en ik heb daarom al planten verplaatst). Regen is heel wat anders dan met de tuinslang er op spuiten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 12:38
De buren moeten er sowieso werk van maken.

Maar het lijkt me niet de bedoeling dat je een soort van riviertje maakt naast hun woning als je uw gras water geeft. Het moet al serieus hard regenen voordat zoiets voorvalt. Ik heb het hier het laatste paar jaar niet gezien. Wel een paar keer met een wolkbreuk, maar dan stond er verderop ook huizen onder water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:28

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als dit mij overkwam zou ik inderdaad ook aan de buren vragen of ze dit ook met flinke regen hebben. De regen komt niet altijd uit zuidwest natuurlijk.
Mogelijkheden die ik zie:
--> opsluitband tegen de muur van de buren zetten, 5-10cm boven de grond uit. Dat voorkomt al de waterstroom langs de gevel. Doet verder niemand kwaad en kost je even een paar centjes ten bate van de lieve vrede.

--> gevel impregneren / verven om de doorslag te voorkomen (actie die eigenlijk de buren moeten laten uitvoeren; het is onderhoud aan hun woning). Voor de buren wat kostbaarder, voor de lieve vrede kun je nog aanbieden mee te betalen eventueel (maar dat is uiteraard een keuze en verre van verplicht)

--> een scherm / zeil plaatsen als er gesproeid wordt. Voor een paar tientjes heb je een bouwzeil en nog een paar tientjes een paar houten ribben om een stellage te maken om het zeil aan te maken. Gaan de buren niet blij mee zijn t.p.v. ramen als je sproeit. Dat scherm staat er langer dan 10 minuten.

Sowieso: bespreek het nog een keer. Optie 1 uitvoeren, optie 2 voorstellen en optie 3 als alternatief aangeven. Zo laat jij je van je beste kant zien en hebben de buren een handvat voor het verbeteren van de porositeit van de muur.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jdewit
Marzman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Het ziet er ook wel uit als een poreuse steen, dat heeft ons huis ook. Die moet je goed impregneren, maar ik zou er ook niet blij mee zijn als de buren daar dagelijks tegenaan spuiten (mijn vrouw doet dat ook met de tuinslang met het planten water geven en ik heb daarom al planten verplaatst). Regen is heel wat anders dan met de tuinslang er op spuiten.
En vraagt je vrouw zich dan niet af waarom die planten verplaatst zijn?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-06 22:59
Dus jouw tuin grenst direct aan het huis van de buren?
En via dat raam kijkt hij direct in jouw tuin? En andersom?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-06 22:59
Aanbieden om mee te betalen aan het waterdicht maken van de muur?
Dan kan TS beter investeren in een bewateringssysteem, dat de hele nacht langzaam de tuin bevloeit. Voor het grasveld kan dat zelfs ondergronds.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jdewit schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:55:
[...]

En vraagt je vrouw zich dan niet af waarom die planten verplaatst zijn?
Nee, ze weet wel waarom die zijn verplaatst :p

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 14:12
sproeier zo instellen dat ze met de rug naar de muur van de buren sproeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:14
@-_-
Sowieso zullen je buren hun buur beter waterbestendig moeten maken. Hoosbuien gaan steeds vaker voorkomen, dus het uitstellen van een goede oplossing is alleen maar vragen om problemen.

Verder zou je eens kunnen kijken of je kan watergeven met zo'n druppelsysteem. Veel beter voor je planten en heeft minder "water" overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:06
JukeboxBill schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:12:
Dus jouw tuin grenst direct aan het huis van de buren?
En via dat raam kijkt hij direct in jouw tuin? En andersom?
Precies dit.. Vind het een hele vreemde situatie.
Als dat jouw tuin is, staan die ramen van de buren dus OP de perceelsgrens?
Dat mag helemaal niet. (misschien dat ze daar in 1920 anders over dachten, maar ook dan is het nog vreemd)

Overigens hangt het rolluik dan feitelijk ook gewoon op jouw perceel... (?)

OT: ik zou de buren adviseren om gewoon hun muur te impregneren. Met een flinke regenbui wordt die muur veel en veel natter dan dat verdwaalde straaltje van jouw tuinslang aan de voet van de muur.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdewit
Marzman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:30:
[...]

Nee, ze weet wel waarom die zijn verplaatst :p
Is dan toch een soort gaslighting. Ja sorry dat ik er op in ga. Kijk ermee uit. Kan als niet prettig ervaren worden als de ander zomaar tot iets besluit omdat de ander iets niet doet zoals de ander denkt dat die t moet doen. Een muur kan prima tegen water, zoniet is er iets mis met de muur. Je vrouw sproeit lekker en is van geen kwaad bewust, want er is geen kwaad. Maar opeens worden de planten verplaatst en wordt verteld waarom ze verplaatst zijn. Ik zou daarmee uitkijken. Beter is om er wel iets van te zeggen en dan niet zeggen dat de muur daar niet tegen kan maar dat jij er problemen mee hebt.

Het concept van leven en laten leven. Als ynnu anders om was hoe zou jij t ervaren hebben

[ Voor 5% gewijzigd door Jdewit op 15-06-2023 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Het meeste is al wel gezegd, maar ik denk dat je zelf ook nog wel wat aan je tuin te doen hebt als het water meteen een rivier wordt bij het sproeien. Zou toch proberen de grond wat losser te krijgen.
En misschien is het slim om een rand kiezels langs die gevel te leggen, 10-20cm breed lekker diep de grond in, kan het water veel beter weg zonder in de stenen te trekken. Misschien willen je buren hier nog wel bij helpen ook omdat het hun muur verbeterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freggel84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:31
En anders lekker een schutting voor die muur zetten, is het het probleem ook opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jdewit schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Is dan toch een soort gaslighting. Ja sorry dat ik er op in ga. Kijk ermee uit. Kan als niet prettig ervaren worden als de ander zomaar tot iets besluit omdat de ander iets niet doet zoals de ander denkt dat die t moet doen. Een muur kan prima tegen water, zoniet is er iets mis met de muur. Je vrouw sproeit lekker en is van geen kwaad bewust, want er is geen kwaad. Maar opeens worden de planten verplaatst en wordt verteld waarom ze verplaatst zijn. Ik zou daarmee uitkijken. Beter is om er wel iets van te zeggen en dan niet zeggen dat de muur daar niet tegen kan maar dat jij er problemen mee hebt.

Het concept van leven en laten leven. Als ynnu anders om was hoe zou jij t ervaren hebben
Ik heb ze verplaatst terwijl ze planten water aan het geven was tegen de garage opspuitend en ze ergert zich ook groen aan het mos en de plekken op de tuinmuur (ja met die muur is wat mis, bij iedereen in de wijk, maar het zijn dezelfde stenen als de garage die er nu nog goed uit ziet, en dat wil ik dus zo houden).

Bij een harde gladde steen zal het minder snel een probleem zijn, het huis van de buurman van de TS (om terug on topic te gaan) ziet er ook uit alsof het niet harde gladde stenen zijn (en hij moet inderdaad impregneren).

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 15-06-2023 15:01 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:08
Er spelen hier meedere zaken waardoor jullie nu last van elkaar hebben.

1: ieder dient voor afwatering op eigen perceel te zorgen. Wat er op jouw perceel valt, mag dus niet tot tegen de gevel van de buren kunnen stromen. Daar moet jij iets aan doen.

2: de waterdichtheid van de gevel is primair natuurlijk wel de verantwoordelijkheid van de buren. Als er tijdens het besproeien van planten die daar langs de gevel groeien wat water tegen de gevel aan komt, dan zou dat normaal gesproken niet tot vochtproblemen bij die woning moeten leiden. Als dat wel zo is, dan is die gevel gewoon aan onderhoud toe (schoonmaken+impregneren).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 21:13

krouwen

Hardware Enthusiast

Is dat onderste stukje gevel niet te verven met een niet waterdoorlatende verf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-06 18:59

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

-_- schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:55:
Omdat de grond zeer hard is loopt het water niet de grond in maar stroomt het er over heen.
Dit lijkt mij het echte probleem, in combinatie met het feit dat het gras hoger ligt dan het lege stuk bij de muur.

Als je zoveel water sproeit dat het niet de grond in zakt, maar het een plas water wordt, klopt er wat mij betreft iets niet.

Kun je proberen om:
- De grond losser te maken?
- Water (automatisch) beter verdeeld over de dag te sproeien?
- Minder te sproeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 22:33
Oplossing is simpel verder vanaf blijven volgendekeer, gras kan wel wat hebben hoor.
Aan de plek op de muur te zien waren het geen paar spetters maar heeft daar een tijd de sproeier langs gegaan.

Om het de volgendekeer te voorkomen zet er een losseplaat tegen de muur.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 10:57
Sproei vanaf de muur richting het gras, in plaats van richting de muur? Dan zal er bijzonder weinig water op de muur terechtkomen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:20
[...]

:D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Ha, tweakers, de site waar je als je zegt "hé, lieverd, ik zet de planten even daar neer want die muur trekt dat water niet" je vervolgens beschuldigt wordt van gaslighting... 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
-_- schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 00:05:
[...]

[...]

Maar... Als het 12 jaar geleden een probleem was, hoeft dat nu toch niet meer zo te zijn? Misschien hebben ze inmiddels wel een beschermende laag aangebracht. Ik zou eerst ns vragen of zij nog last ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdewit
42erik schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:13:
[...]

Ha, tweakers, de site waar je als je zegt "hé, lieverd, ik zet de planten even daar neer want die muur trekt dat water niet" je vervolgens beschuldigt wordt van gaslighting... 😉
Lees zijn eerste bericht nog eens, dan wordt er meer duidelijk. Probeer het eens zou ik zeggen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Jdewit schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:45:
[...]

Lees zijn eerste bericht nog eens, dan wordt er meer duidelijk. Probeer het eens zou ik zeggen
Die heb ik gelezen... Als je uit de opmerking dat hij planten verplaatst, het idee haalt om iemand van gaslighting in een relatie te beschuldigen, dan gaat er ergens wat mis, en niet bij hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 17:30

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

*snip* je hoeft natuurlijk niet te reageren

[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 19-06-2023 09:17 ]

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
*reageer er liever niet op*

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 19-06-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 17:30

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

*snip*

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 19-06-2023 09:18 ]

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-06 09:55
Hark dat beetje zand eens wat op tussen je tuin en de muur van de buren.
Dat gaat al veel vocht opslorpen, 1 harkbeurt is 2 gietbeurten waard.

Voor de rest - de muur van je buren zou er sowieso wel tegen moeten kunnen, anders gaat het ook fout met slagregen.
Normaal gaat er boven die betonsteen toch wel een vochtkering steken mag ik hopen, in dat geval mag die onderste steen ook pisnat staan - no issue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -_-
Dank voor jullie uitvoerige reacties. Ik zou zweren dat ik een paar dagen geleden een post had gemaakt met aanvullende informatie, maar deze is verdwenen snap er niets van.

Update. Ik heb 2 foto's gemaakt om de situatie te verduidelijken.

Foto 1:
Ik heb er voor het gemak een pijltje bijgezet. Mijn gazon loopt een beetje af richting het huis van de buren.
Als ik mijn gazon beregen is er geen rechtstreeks watercontact tussen mijn sproeier en het huis van de buren. Het enige wat gebeurd is dat het water over het gras wegstroomt (grond is namelijk super hard) en richting het huis van de buren. De onderste beton rand zuigt het water op en hier klagen ze over.
De zandrand is overigens de erfgrens.

En nu is mijn vraag...wat moet ik hiermee??

ps. Mijn stukje beukenhaag is normaal een stuk lager en in model, vanwege het warme weer nog niet gesnoeid. Staat op de planning 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsTFQiIfk93XWL_TbVVWqd1rlug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRqmgM5B8E6uqQPu2PwyZZ4b.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2:
Bij het rondje zit mijn zwenksproeier welke gaat van voor naar achteren. Eerst stonden de sproeiertjes tegen mijn huis aan (verwerkt tussen de stoepband) maar deze heb ik al weggehaald vanwege het "waterprobleem" om gezeur te voorkomen.
Het water uit mijn zwenksproeier maar geen contact met hun huis. Alleen geldt ook hiervoor weer: als mijn gras nat is en het water niet opneemt wordt de bruine strook zand (= erfgrens) nat en de beton rand van het huis van mijn buren zuigt dit water op. Als je heel goed kijkt zie je onder aan de zandrand een paar cm vochtig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHuKn1Gv2XdWU94PMB16KPck7F8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXoxhDWeptYtiC1WUM8s6hD4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door -_- op 20-06-2023 00:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je weet dat je gras niet hoeft te sproeien? Dat doet bijna niemand meer tegenwoordig, het wordt wel droog maar als het dan regent wordt het terug groen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Even een kleine nuance… :) Naast sproeien met kraanwater, wordt door velen ook gesproeid met ijzerhoudend grondwater. Dat is toch wel andere koek.

ALS je sproeit met behulp van een grondwaterpomp en ALS dit water vervolgens ook nog veel ijzer bevat, sproei je water tegen eigendommen van een ander die bruinige roestverkleuring van bijvoorbeeld gewassen, bestrating, meubilair en muren van gebouwen veroorzaakt.

Als dat het geval is, zullen weinig buren daar blij mee zijn. Dus simpelweg stellen: “Ach het is maar water, mensen moeten eens wat toleranter zijn. Leven en laten leven.” Dat vind ik persoonlijk iets te kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:14
@-_-
Zoals hierboven gezegd, je buren moeten zorgen dat hun muur geen water opzuigt, niet jou probleem. Zou een ander verhaal zijn als je tuinsproeier constant tegen de muur aan staat de sproeien. Dan krijgt het geen kans om te drogen, maar dat is niet het geval.

Meer praktisch oplossing zou het graven van een mooie geul zijn. Dus grasrand mooi afsteken en zorgen dat daar het water in loopt.

ps; als ik je buren wat zou ik 50 cm rondom mijn woning afgraven en de hele muur behandelen en een membraan er tegenaan doen, dan grind en zand en eventueel nog een drainage buis.
Maar het minimale zou impregneer zijn wat je zo op de muur kan smeren/spuiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Ik snap het probleem niet echt
Met dit warme droge weer is de muur zo weer droog
Tegenwoordig wijst iedereen bij problemen meteen naar een ander
De buren moeten hun muur waterafstotend maken
En jij kan een afsluitband plaatsen
Zo doen jullie beiden een stapje

En, een Haag hoef je niet te bewateren na het 1e jaar
Die wortelt diep zat om zelfvoorzienend te zijn
Door elke keer te bewateren maak je de haag zwak, want dan heeft ie geen nut en nood om dieper te wortelen
Bij een keer echt flinke vorst ( week -10 of zo) vriezen de wortels kapot en kun je de haag weggooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 22:33
Zatervan schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:41:
Ik snap het probleem niet echt
Met dit warme droge weer is de muur zo weer droog
Tegenwoordig wijst iedereen bij problemen meteen naar een ander
De buren moeten hun muur waterafstotend maken
En jij kan een afsluitband plaatsen
Zo doen jullie beiden een stapje

En, een Haag hoef je niet te bewateren na het 1e jaar
Die wortelt diep zat om zelfvoorzienend te zijn
Door elke keer te bewateren maak je de haag zwak, want dan heeft ie geen nut en nood om dieper te wortelen
Bij een keer echt flinke vorst ( week -10 of zo) vriezen de wortels kapot en kun je de haag weggooien
Als aanvulling hierop. Je moet planten niet verwennen. Je moet de planten die het moeilijk hebben sproeien.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:13

Yucon

*broem*

Waarom maak je niet gewoon een geultje langs die muur als je denkt dat dat meespeelt? Als de grond zo hard is dan is een groef in de grond al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Als je wilt voorkomen dat het water tegen het huis van de buren aan stroomt kun je overwegen om een afboording te maken met, b.v., ecolat. Dit zet je dan in de grond langs het strookje zand, zodat het water in je eigen tuin blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:30

paQ

ja goed plan. plaats gewoon een bandje, of mep een rand cortenstaal de grond in, en stel de sproeier af tot hij daar ook nog cms van af blijft.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:23
Wat je ook kan doen is in een oude tuinslang wat gaatjes prikken en die over het gras uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 23:31
De tuin ophogen terplekke van de muur van je buren, zodat het water daar niet meer naartoe stroomt. Eventueel aangevuld met een afwaterings geultje al of niet met een grintput.

[ Voor 28% gewijzigd door ucsdcom op 20-06-2023 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freggel84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:31
Ik zou meer een probleem hebben met dat de buren zo lekker in mijn tuin kunnen kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:19

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Minder sproeien vooral. Het is (zeker als het toch allemaal wegstroomt) je reinste waterverspilling, en water wordt al schaars... Gras kan wel wat hebben. Net als die muur van je buren.

Dit is echt drukte om niets.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1